Gå til innhold

CDC fishing in Norway.


Anbefalte innlegg

Superøretten.

Fisketur i tre akter.

 

På tur til elva.

I vassdampen fra fossen hørtes ompa-musikk!

At nøkken skulle vise seg og væra feit, skalla og mest av alt ligne en kalkhvit budda, overraska ikke så mye som det faktum att’n spellte tuba.

Det at tjukkasen hadde så draget på damer at fem av døm drev med synkronsvømming i blanke messingen rundt beina på’n der’n satt på en stein midt i den beste ørret-kulpen i mils omkrets overraska enda mer!

At damer har så dårlig smak var nytt for meg og burde ha gitt meg økt selvtillit, men akkurat da var jeg travelt opptatt med å stappe måsa i øra.

Nøkken skulle jo egentlig spille forførende musikk som fikk folk til å hoppe i fossen, ikke spelle så infernalsk stygt at en stakkar fikk lyst tel å klore trommehinnene ut av hue!

Skulle gjerne blitt ei stønn og glodd på damene, men det fantes ikke nok måsa i skogen til å holde døm djupe fæle drønna av tubaen ute så jeg rømmte videre oppover tråkket mot neste høl og saliggjørende stillhet med litt fuglekvitter attåt.

På veien passerte jeg en gammal Volvobuss med et digert reklameskilt på sia: OLA "OMPA's" OMREISENDE MESSINGBLÅSERORKESTER!

Det gav ivertfall ei forklaring på det merkelige synet og ørevondt'n borti fossen..........artister på campingtur var jo ikkeno merkelig........ikke var det noe å si på messingen til de fem uten tuba heller!

 

Ved elva.

Døgnflua nynnet fornøyd der den fløy ustøtt innover mot land på nyklekka vinger med et rykende ferskt flysertifikat i baklomma!

Etter et helt år på bånn av elva skulle det bli deilig med litt utagerende sex-orgier med de andre døgnfluene!

Plutselig kolliderte den med en kopi av seg selv, som kom i en fasansfull fart den motsatte veien!

Kopien hadde skjellett av herda stål og kjempelang hale av plast.

”Hvor i hule heite er U.P. når du trenger døm” tenkte døgnflua der den styrtet mot en alt for tidlig død i et virvarr av vinger og bein ned mot en stim av sultne småharr på grunna innved land.

Lengre ut i elva sto en ørret å glante molefunkent opp mot stedet den nå avdøde døgnflua sekundene før såvidt hadde hadde fått ferdigherda vinga sine og unngått kjeften som smalt igjen rett bak’a.

Han kunne nesten ikke tru sine egne øyer da kopien plaska ned på akkurat samme plassen!

”Hva i alle dager, kom du telbakatt?” tenkte ørreten og glemte alt som far hass en gang for lenge sia hadde sagt om å vise forsiktighet ved mistenkelig insektsadferd.

Raskt som et lyn steg den opp og glefsa i seg godbiten før den rakk å forsvinne igjen!

På tur ned merka den at ikke alt var som det skulle.

Det var akkurat som den gangen han var på campingtur med resten av familien og far hass hadde gitt’n en drittung sekk å bæra på!

Etter noen ville sprell for å få av seg sekken skjønte ørreten at detta var langt alvorligere saker!

Med gru kom han på hva som hadde skjedd med onkel Oskar........onkelen hadde blitt dratt ut av elva av usynlige krefter og aldri blitt sett igjen siden!

Øretten spente alle muskla i den svære kroppen og for avgårde for å bærge livskiten!

 

Kampen om livskiten.

Fiskjæveln dro av gårde med fluestakkaren så vassdampen sto!

Det grein som i ei sjuk hardingfele av null-fjorten der’n skar av gårde i sinnsjuk zikk-zakk mellom hysterisk ender som for i alle retninger!

Ei feit eggtung stokkandhue rakk ikke å få ræva i gir før den illsinte fortommen skar'a i to så eggeplommer skvatt i alle retninger.

En gubbe i belly-boat skrek som et hysterisk kvinnfolk i en dårlig grøsser da ørreten fra helvete for som en tysk torpedo mellom beina på’n for så å og skyte rett til værs mot den blå himmelen som en oppstanden Jesus med hjemlengsel.

Kjerringa i baderingen ble vippa rundt av snøret og ble stående på hue med froskelåra sprellende rett til værs.

Valget var …....skal jeg redde gubben…....eller ta fisken…?

En kar dukka opp fra intet som en reddende to meter høy mohikaner i miljø-grønn kano: " Je ska bærge gummianda je....ta fisken, ta fisken!”

Phu-huuu........vanskelig valg avverga av bråsnar mohikker fra de dype skoger........gusjelov........, men hvor var fisken?

Stanga sto fortsatt bøyd helt ner i snellefestet og røyken sto av snella.

100 meter lenger opp i elva begynte ”super-ørreten” med et luft-show som fikk en ide om fluer av grønn kryptonitt til å slå seg ned i hue på meg med et nesten hørbart knepp.

En oslo-kar på bobilferie i det ”rustikke bondelandet” rodde seg sjøl og familien langt opp på tørt land for å komme unna ørreten som sydde hardanger-søm med snøret i den blanke overflata!

Spolen på snella begynte å ligne bankkontoen min...........og jeg ble plutselig djupt religiøs og falt på kne i bønn: "Kjære gud, om du finnes.....og ikke har alt for mye å utsetta på meg....hjælp meg nå så drar jeg på misjonsarbe i Afrika i morra!"

Han der oppe lå nok å sov,.....enten det eller så hadde'n holdt et litt for godt øye med meg å viste hvem jeg var, for spolen gikk tom for håpets gule backingfarge og alt håp og nyvunnen gudetro brast med et lite: "Sploing!"

 

Som om ikke det var nok kom Ola "Ompa" og resten av orkestret roende inn i hølen oppi en rød oppblåsbar gummibåt for full hornmusikk og alt ble bare grøt.

 

Snipp snapp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 555
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Inderlig takk igjen Tore!Siden føler at du er så blakk og sikkert også er det så foreslår jeg betalingsordning på det du skriver. Teknisk lar det seg ordne. De fleste av oss kjøper en avis hver dag, dine betrakninger er vert det dobble! Hvor mange brukerganger hadde du på GG. 10 000.-, det x20 =20 nye Macbook Pro!  ;D ;D ;D

 

Eller 10 datamaskiner, 5 stasjonære iMac og fem på fange. Jeg ser det for meg! Atpåtil hadde du kunnet kjøpe ny bil om du hadde hatt behov for det ;D

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Tok en liten tur til Rødsbakken i dag,og konstanterte at elva har

gått ned ganske mye siden lørdag.

[attachimg=#]

 

Spredt vaking, men greide å lure tre harr, og mista noe digert,

som jeg antar var en sik (alle på cdc puppe varianten til Staffan).

Pluss at jeg fanga en Laka med henda ;D

Lota lota.

[attachimg=#]

 

Når det gjelder cdc, var Donald & co friske og raske, det er bare

at andejakta starter i dag.................................

[attachimg=#]

post-0-13949850473329_thumb.jpg

post-0-13949850473947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Kan bli et problem det at de er så tamme, kommer jo

stormende når de ser folk, og tror det er mat å få.

[attachimg=#]

 

Blir litt som når de lagde monolitten husker du :)

[attachimg=#]

 

Det ble bare lagt et kronestykke på toppen av en

telefonstolpe utpå Møre ;D

Uansett, tror jeg det er litt for nære bebyggelse til

at de blir jakta på der.

post-0-13949850474365_thumb.jpg

post-0-13949850474848_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader også at jeg er så gammal og treig!

I det ene øyeblikket så det ut som ei grastue, i det neste fikk tua to digre gule og stirrende øyne.......og så plutselig var'a vekk mens nøkkerosebladene rørte på seg bortetter som om noe digert kom borti stilkene under vann!

Å ta kameraet ut av lomma tok akkurat litt for lang tid, og jeg bomma på det grufulle synet som fikk Theodor Kittelsen's bilde "Nøkken" til å blekne som et blodfattig eventyr til å skremme småunger i seng med!

 

Kittelsen's Nøkken var for å skremme småunger med i forhold.....

33265_s.jpg

 

.......til det jeg så, men var for treig til å få bilde av!

33262_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13548/33262.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dette begynner å bli intres. det var bestefaren nin so bragte steinen som ble til statuen på pless. Granitt steinen kom fra Iddefjorden "near by Halden and it wents to Oslo Town and then rised by my grandfather"! Sant nok, han jobbet den gang for ingeniør egh henriksen i Bærum, "just go to the historybooks# den største ingeniørbragden i norge på -2+ tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Der har du en liten historie å fortrelle de "ukjente barnebarna dine ;D" om 20 år! Jo jeg hadde en bergverks ingeniør av an en bestefarr, Oldefar var også det, stilig historie å ha bak seg! Og som få vet, men som mange vet, monolitten er forankra 7,5 m inder bakkenivå og der ligger den en kiste som det er samlet en rekke nynter fra tidenes begynnelse og fram til byggedato. Så kjøp spader gutter,grav og monoliitten ligger som endæv gran etter stormen! Stilig :) :) :) :) :) :) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tore Slettengen skrev:

Og Terje, detta sier jeg med en gang......nå har du gjort bort deg for alvor altså, du har skuet hunden grundig feil på hårene ved å koble grått sjegg og hår til langt framskreden alderdom og sterkt nedsatt hørsel!

Riktignok hører jeg dårlig på riflesia, men den andre mikrofonen virker til gjengjeld dobbelt så bra!

 

Jeg frykter at den gode hørselen du snakker om må være en kompensasjon for at synet ser ut til å svikte deg fullstendig, Tore ;D ;D

33298_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13577/33298.jpg

 

Terje!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være tåa mi dro jeg i dag avgårde uten vadebukser, men til gjengjeld med hund. Ja også slengte det seg selvfølgelig på en snylter. Har hørt rykter om god tilgang på CDC i området Rødsbakken, og det kan jeg etter endt dag konstantere at stemmer 100%. Fire alt for tamme, dermed nå også veldig utsatte CDC givere dukka med gjevne mellomrom opp mens jeg sto der å klødde meg i huet over hvordan jeg i allverden skulle klare å overliste denna helt vanvittig sære siken. Og de sendte ned nok fjær til å fylle en god pute! Makan til gavmildhet! Fikk litt gullerotkake (eller var det banankake?) som takk. Jo du nå kjenner jeg hva det var Gunnar... ikke alle som klarer å holde igjen trøkket her nå..  ;D

 

33317_s.jpg

 

Snylter`n, også kjent som Sløve Svettengen satt bedagelig å kosa seg blandt sine likesinnede. Fant du noe snylterveps Slappengen?

 

33310_s.jpg

 

Ved en nærmere titt så viste det seg å være noe ganske annet..  :D

 

33311_s.jpg

 

Været var fint i dag, som noen kaller det når sola steiker skinn av bein, og bikkjene peser for harde livet. Det var VARMT og motpydlig omtrendt hele dagen. Da erre bare å slakke`n!

 

33315_s.jpg

 

33316_s.jpg

 

Etter noen minutter med suldring i strandsona tok jeg Tore midt i akten (...) mens han satt der å pirka på en stakkarslig og uskyldig liten larve. Eller liten var`n vel egentlig ikke... Jeg prøvde sjølvasagt å redde stakkar`n men plutselig reiste hele larvjævelen seg opp og erigerte ut en slags todelt hønn-lignende kjertel, -som forøvrig forsvant inn under en hudfold omtrendt like fort som`n hadde dukka opp! Det lukta jø og fyse lang vei! Nå var vi plutselig to som satt der å pirka. Noe så kult!!  ;D

 

33313_s.jpg

 

33312_s.jpg

 

Ikke prøv deg ditt forvokste grantre!!

 

33314_s.jpg

 

(Dø Gunnar! Åssen skal jeg få sove i natt?!?  ;D:-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter at den gode hørselen du snakker om må være en kompensasjon for at synet ser ut til å svikte deg fullstendig, Tore 

Man må jo SE bra UT Terje......sjøl om en blir litt avhengig av hjælpemidler på både nært og veldig langt hold er det ikke så ille at jeg trenger briller for å spotte vak ivertfall......for det er ivertfall juks! ;D

 

Flippfokaler, og tre brillepar til ligger i bilen og er gjenglemt her og der.......og et 1,5x brillepar ligger  i Renaelva, pluss at stjærnekikkerten er på utlån..........ja, det holdt jeg på å glømme, jeg hadde et brillepar på nesa da jeg tok detta bildet også! :D

33341_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det veit jeg ikke men vi fant`n nedenfor hengebura, så det går ann å finne ut av!

 

Kjempeflott vesen!

 

Denne synes jeg du skal spare på og prøve på vannet du vet til vinteren Ole Marius. Etter at du i din fortvilelse over ikke å få noe annet enn ørekyte i vinter har gått over til meiting med mort, føler jeg fisking med denne larva vil være en naturlig vei videre for deg. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter at den gode hørselen du snakker om må være en kompensasjon for at synet ser ut til å svikte deg fullstendig, Tore 

Man må jo SE bra UT Terje......sjøl om en blir litt avhengig av hjælpemidler på både nært og veldig langt hold er det ikke så ille at jeg trenger briller for å spotte vak ivertfall......for det er ivertfall juks! ;D

 

Flippfokaler, og tre brillepar til ligger i bilen og er gjenglemt her og der.......og et 1,5x brillepar ligger  i Renaelva, pluss at stjærnekikkerten er på utlån..........ja, det holdt jeg på å glømme, jeg hadde et brillepar på nesa da jeg tok detta bildet også! :D

33341_s.jpg

 

Døhhh.......en ting du har glemt der Tore, 'skylapper' for det lurer jeg jaggu på om du har på deg når du kjører, har møtt deg noen ganger og nesten kjørt på deg, men ser du noe........neeeeeeeeeeeeeida ;)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva hadde gått ned ganske mye når vi var der i går, ved hengeogdinglebrua der vi starta fant vi ei uttørka strandsone som sjøl om den ikke var brei nok til den helt djupe depresjonen på grunn av Renas ganske brådjupe bredder var det ille nok å se at det enda en gang var den store gule vårflua som hadde fått den mest tydelige støyten!

 

Røret, menigmanns vannstandsmåler, på lav

33389_s.jpg

 

Hardt forankra og uten mulighet til rettrett for vårfluepuppene i denna kolonien, på den ene steinen alene var det vel et par hundre av døm, og nesten ingen hadde klekt!

33359_s.jpg

 

Vi fant fort flere også!

33360_s.jpg

 

Såååå nære!

Helt utvikla omtrent, og om kansje bare en dag eller to hadde vingesekken vært svart og vårfluepuppa hadde kunne klekkt! :-[

33361_s.jpg

 

OME tester om fisken ville ha puppehus.....det ville døm! :)

33390_s.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Elva var noe opp idag ca 15 cm tipper jeg. Hadde de hatt styring på tilsiget sitt så kunne de ha delt ut disse centimeterne på de to foregående dagene og spart noen hundre tusen vårfluer.

Padlet fra Deset og nesten opp til ehhh Hengeogdinglebrua, denne fine dagen måtte utnyttes, og sik sto på programmet med begrenset hell skulle det vise seg.. Ganske så stille både på vann og til lands. En stakkars sik ble offer for ei gumpefjærflue,  omtrent der fluesona slutter, noen harr lot seg lure av juksematen litt lengre ned. Ørreten i området har latt det gå sport i å vake iallefall ikke mer enn en gang i timen, det gadd jeg ikke vente på idag, i dag overså jeg de, og innbiller meg de ble litt snurt ;D

 

Var innom en snartur og hilste på en felles bekjent på Strømstad.

 

Med henvisning til en annen tråd så holdt jeg på og stifte nærmere bekjentskap med frk (eller var det fru) Alces, fruentimmeret sto og hadde sen kveldsmat på noen særdeles saftige skudd i veikanten ca 700m på øversiden av Leopardbrua.

Kjør forsiktig oppover RV215 folkens, det ER  mye hjortevilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...