Gå til innhold

Innlæring av dobbelttrekk


Juhani

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

jeg har nå iløpet av den siste uken forsøkt å få innprentet dobbeltrekket i kastingen min. Det virker rett og slett som om høyre og venstrehånda ikke klarer å koordinere disse bevegelsene. Fokuserer jeg på trekket med venstrehånda, går arbeidsveien min i dass, og vice versa. Hva skal man gjøre? Jeg kaster helt greit uten dobbelttrekk, men innser at jeg vil kunne klare å få ut mer snøre i de situasjonene det trengs.

 

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei

 

Ja, dette er vanskelig frem til man klarer det. Da klarer man det resten av livet tror jeg, brukte en god stund selv.

 

Problemet for de fleste er at man bruker for mye kraft i selve kastearmen når man akselrerer, fokuset går ofte utover maktbruk i kastearmen(ubevisst fokus).

 

Gå inn og sjekk her s0und, en ok side jeg har lært masse fra:

 

s e x y loops.com/beginners/doublehaulbasic.shtml  (måtte skrive det slik pga sensur,det skal henge sammen egentlig)

 

Jeg oppfordrer deg til å fokusere på roooolige bevegelser med kastearmen samt øve opp dobbelt-trekket. Selve trekket begynner jo kort og forlenges sammen med akselrasjonen.

 

Lenger kast betyr ofte lengre dobbelt-trekk, den beste måten er faktisk å trene uten stang for åskjønne prinsippet.

 

Står masse om dette på nevnte side. Bare ta kontakt hvis det er noe.

 

Lykke til!!

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Torgeir, jeg får det til når jeg sitter i sofaen. Straks jeg kommer utafor døra skjærer det seg fullstendig. Løsningen for meg er kanskje bare å gå rundt å koordinere bevegelser uten stang til det faller naturlig, for så å stille meg opp med stang og snøre og prøve derfra. Skal sjekke linken nuh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Torgeir, jeg får det til når jeg sitter i sofaen. Straks jeg kommer utafor døra skjærer det seg fullstendig. Løsningen for meg er kanskje bare å gå rundt å koordinere bevegelser uten stang til det faller naturlig, for så å stille meg opp med stang og snøre og prøve derfra. Skal sjekke linken nuh.

 

Hei

 

Ikke umulig jeg kjem inn mot dine kanter så kan jeg hjelpe deg. Jeg vet akkurat hvordan du kan trene opp dette på lettest mulig måte, men å skrive det er jammen meg en utfordring.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

hmmmm. Nei, ingenting er lett før man lærer det.

 

Ok, jeg skal prøve å forklare.

Når man skal foreta en baksleng så gjør alle et trekk i den andre hånda en kastearmen for å skape fart.

Gjør dette som vanlig kun en gang slik at det ene trekket og bakslengen ligger bak der. Trenger ikke så mye snøre ute. Prøv med f.eks 10 meter.

 

Når du har gjort dette så gjør det samme med framslengen, et trekk og en framsleng og la den ligge.

Gjør dette konsekvent uten å holde snøre i lufta.

 

Altså et trekk/baksleng/legg det ut(husk kun 1 sleng) også gjør du det samme med framsleng med samme trekk.

 

Øv på dette en stund selv om det kan virke dumt og "gørr" kjedelig ;D

 

Det er en enkel og flott øvelse, vegret meg for å skrive det. Håper du forstår hva jeg mener.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Toggi - lær rytmen uten stang! Du kan øve på det når som helst; når du ser på TV, sitter på bussen, på dass....etc.

 

Hver gang kastearmen beveger seg går den andre armen motsatt vei, og når kastearmen stopper kommer hendene sammen. Så ta det trinnvis. Ta én "stopp" av gangen.

Etterhvert som du kryper fremover kan du øke tempoet. Når rytmen sitter godt uten stang så prøver du med stang uten snøre. Når det virker greit prøver du med noen få meter snøre osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

 

jeg har nå iløpet av den siste uken forsøkt å få innprentet dobbeltrekket i kastingen min. Det virker rett og slett som om høyre og venstrehånda ikke klarer å koordinere disse bevegelsene. Fokuserer jeg på trekket med venstrehånda, går arbeidsveien min i dass, og vice versa. Hva skal man gjøre? Jeg kaster helt greit uten dobbelttrekk, men innser at jeg vil kunne klare å få ut mer snøre i de situasjonene det trengs.

 

Alle tips mottas med takk.

 

 

Jeg begynte å fiske uten dobbelttrekk ( er en del år siden), og fikk også beskjed på et kurs at dobbelttrekk var det bare å vente med til man ble "dreven" ( noe jeg er helt uenig i, like greit å begynne med teknikken umiddelbart).  Har man fisket en del uten dobbelttrekk kan nok koordineringen virke noe ulogisk.. Jeg fant ut at ved å ta en liten trepinne ( 40-50 cm, jeg brukte vel en bit av en tynn trelist), festet et 30 cm strikk ca 15 cm fra bunnen av pinnen slik at jeg fikk et grep under, så kunne jeg øve inn bevegelsene, og få en tilnærmet naturlig motstand i strikken, sammenlignet med snøret.  Det funket for meg, men det er nok mange andre måter å øve inn bevegelsene på.

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips så langt. Imorgen tar jeg opp igjen kastetreningen etter å ha gått i hele dag og tilvent muskulaturen bevegelsene. Jeg begynner uten snøre og kun med stang for å se om det sitter like godt, deretter med et par meter snøre og forlenger det etterhvert som teknikken sitter.

 

Jeg klarer helt fint å kaste mellom 10 og 12 meter uten dobbelttrekk. Problemet oppstår når jeg har mye snøre ute.. da blir bukta på fremkastet vanvittig stor og jeg "føler" på meg at hadde jeg fått spent stanga skikkelig med et dobbeltrekk i framslengen  så kunne snøret ha gått lenger når det trengtes. Fisker jo endel i sjø og det kan være en fordel å komme lenger ut med kastene. Jeg bruker lite kraft i kastene mine og venter til jeg har ordentlig kontakt med snøret igjen i bakslengen.

 

Jeg foretar konsekvent trekk i bakslengen, og jeg merker stor forskjell på bak- og fram- sleng med mye snøre ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at mange fluefiskere benytter dobbeltrekk i bakslengen, og lar det bli med det !

Dette er en bevegelse som tydeligvis faller helt naturlig for mange, uten at de må lære det !

Det som ikke faller seg like naturlig er å føre snøre-hånda opp igjen mot høyrehånda (for de som ikke er keivhendte) idet snørebukta ruller seg ut bakover ! Dermed er ikke snørehånda i posisjon til å få til trekk i fremkastet !

Mange som øver på dobbeltrekket gjør (etter min mening) feil ved at de har mer snøre ute enn de har kontroll på ! Ingen grunn til å dra ut mer enn 10 meter snøre når man øver inn dette !

Tror det er suget etter å kaste langt så fort som mulig som er årsaken her  ;)

Nå er det mange som kaster både langt og nydelig uten dobbeltrekk, så det er ikke noe man MÅ mestre !

Bare nesten . . . !

De fleste vil nok før eller senere ønske å mestre underhåndskast (også kalt speykast/vannkast), og her er du helt hjelpeløs om du ikke mestrer dobbeltrekket  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dobbelt-trekket er jo ikke noe man må lære for å kaste langt, den er veldig effektiv i motvind og gir også  bedre kontroll på kortere kast hvis man behersker det.

 

Bruker dobbel-trekk ofte selv til tørrfluefiske og føler at dobbelt-trekket gir bedre kontroll på presentasjons-kast. Grunnen føler jeg er at man kan få høyere hastighet på lina uten å akselrere kastarmen for mye. Det gjør trekkarmen.

 

Det med suget til å kaste langt er jeg enig i. Resultat er ofte for mye kraftbruk.

 

Bare slik jeg føler det.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s0und;

 

forsikre deg om at du har forstått teorien bak dobbeltrekket, med sine viktige detaljer. Så kan du trene.

 

Dette er ikke vanskelig, kun en treningssak. Har du ervervet deg, og forstått, den rette teorien, så trener du også riktig.

 

Det er flere måter å gjøre dette på. Noen tar det lettere ved å trene inn en og en av de 3 momentene i dobbeltrekket om gangen, mens andre kommer raskere til målet ved å trene inn alle samtidig. Det kommer av at bevegelsene egentlig faller ganske så naturlige inn i kastingen, og følger samme rytme.

 

Forsikre deg om at du ikke bruker for lange trekk (det være seg for "slappe" eller for "harde") sett i forhold til den snørelengden du har ute. Alle bevegelser i fluekasting skal være proporsjonale med hvor mye snørelengde du til enhver tid har ute. Det de fleste sliter med til å begynne med, ihvertfall de som er ganske ferske på fluekasting generelt, er at når de skal begynne og fokusere på trekket, så har de så mye i hodet samtidig at de glemmer de grunnleggende elementer de allerede har innlært, nemlig stangføring og stopper med mer. Riktig bruk av sistnevnte er en forutsetning for at trekkene skal fungere.

 

Mitt råd til deg må være at du nå fokuserer på å tilpasse trekkene til hvor du er i kastefasen, altså hvor mye snøre du holder ute. Til å begynne med er kun korte trekk nødvendig, mens du avslutningsvis kan bli stående med svært store og kraftfulle trekk. Når du nå i startfasen trener med moderate lengder, så bruk kortere trekk. Det er lettere for deg å beholde kontrollen, slik at du opprettholder stanga i sin rette bane, og du kan konsentrere deg om korrekte stopper. Moment nummer 2 under dobbeltrekket, der kastehånda bringes kontrollert tilbake mot den andre hånda (snella), vil kun fungere hvis de grunnleggende elementene, altså stopper og fart er på plass. Er de ikke tilstede, så havner du opp med ei svær løkke mellom trekkarmen din og snella, som aldri blir borte. Da har du ikke snørekontakt lenger, og potensialet for trekket fremover er borte. Det er også viktig at du gir trekket fart, men det skal være aksellererende, og ikke rykk. Gi det en snert i sluttfasen, men tilpass denne snerten etter hvor langt trekket ditt er og hvor mye snøre du holder ute. Både for lite og for mye blir galt. Små marginer her som i alle faser ved fluekasting.

 

Under de korte trekkene er det altså ikke nødvendig å trekke slik at trekkarmen strekkes fullstendig ut, på samme måte som det ikke er nødvendig i trekket ved fremkast å trekke helt ned til hofta. Det kommer senere, når du har fått ut noe mere lengde. Øker gradvis. Det som derimot er viktig, dersom du ønsker å ha et effektivt trekk, er å trekke i riktige RETNINGER. Retningene du skal trekke i faller seg ganske naturlig, hvis du hele tiden tenker deg at trekket skal foregå i stangas linje, eller det som straks kommer til å bli stangas linje. Unngå sideveis trekk. Det som typisk skjer da, er at du trekker stanga ut av sin rette bane, og da har du tapt. En liten analogi til det kan være en kjøreskoleelev, som bruker altfor mye makt på girspaken. Resultatet av det er at eleven, med den andre hånda, drar med seg rattet under denne kraftbruken, og bilens (stangas) kurs endres.

 

Dette er bare en treningssak, men du må forstå konseptet. Husk at dobbeltrekket ikke bare er en faktor for å skape deg hastighet, du kaster også mye mere dynamisk, og skaper deg tid, noe av det vesentlige under fluekastet. Ja faktisk er trekkarmen så viktig, at når den sitter, så føler du at det er nettopp den som styrer og justerer hele kastingen din. Stanga går der bare den, i sin vanlige pendel. I tillegg kommer en rekke andre positive følger av det å beherske et dobbeltrekk. Dobbeltrekket er en så viktig del av en finslepen kasteteknikk, at det driller ihvertfall vi våre elever på med en gang.

 

Om du MÅ bruke dobbeltrekk? Ingen som MÅ noesomhelst. Kommer litt an på kastesituasjon, type kast med mer, men i hovedsak bruker ihvertfall jeg det, alltid. Det er enkelte kast hvor det gavner seg å bruke enkelttrekk, dvs. du trekker for eksempel kun i fremkastet, men i hovedsak så trekker vi begge veier.

 

Lykke til!

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en grundig oppklaring i teorien der JanM. Jeg kan "føle" når jeg ikke får spent opp stanga ordentlig i framslengen, og det skjer ofte. M.a.o så må jo det bety at jeg konsekvent har mye snøre ute? Altså så mye at stanga ikke greier å "skyte" det ut ordentlig og det faller rett ned i en stor bukt. Når du sier korte trekk med lite snøre ute, da har jeg tydeligvis trukket for hardt til nå, eller bomma på timingnen. Jeg har en tendens, som du skriver, til å trekke for mye slik at snøret bare henger uten å strekke seg ut i slengene, og da har det vært like greit å la stanga gjøre jobben på korte kast (jeg har en nokså stiv stang).

 

Jeg kan godt tenke meg at man føler trekkarmen styrer mye av kastet etterhvert ja, for det er den følelsen jeg mangler. Følelsen av å komme til kort på kastinga og ikke få spent opp stanga skikkelig. Jeg gleder meg som en unge til dobbelttrekket sitter ordentlig.

 

Igjen takk for alle gode råd det har klarnet opp mye i teorien. Jeg skal ut å trene litt senere i dag, og kan gi en tilbakemelding på teori kontra praksis litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en grundig oppklaring i teorien der JanM. Jeg kan "føle" når jeg ikke får spent opp stanga ordentlig i framslengen, og det skjer ofte. M.a.o så må jo det bety at jeg konsekvent har mye snøre ute? Altså så mye at stanga ikke greier å "skyte" det ut ordentlig og det faller rett ned i en stor bukt. Når du sier korte trekk med lite snøre ute, da har jeg tydeligvis trukket for hardt til nå, eller bomma på timingnen. Jeg har en tendens, som du skriver, til å trekke for mye slik at snøret bare henger uten å strekke seg ut i slengene, og da har det vært like greit å la stanga gjøre jobben på korte kast (jeg har en nokså stiv stang).

 

Jeg kan godt tenke meg at man føler trekkarmen styrer mye av kastet etterhvert ja, for det er den følelsen jeg mangler. Følelsen av å komme til kort på kastinga og ikke få spent opp stanga skikkelig. Jeg gleder meg som en unge til dobbelttrekket sitter ordentlig.

 

Igjen takk for alle gode råd det har klarnet opp mye i teorien. Jeg skal ut å trene litt senere i dag, og kan gi en tilbakemelding på teori kontra praksis litt senere.

 

Utfra det du skriver, og mine erfaringer, er du muligens for ambisiøs med hensyn til snørelengden, dette sett i forhold til hvor flink (eller skal vi si hvor lite flink) du er på bakstoppen, og ikke minst hvor lenge du venter før du påbegynner fremkastet ditt. Før eller siden får vi alle problemer med å holde mye snøre problemfritt uten dobbeltrekk, selv om "når" denne grensen nås selvsagt er svært forskjellig fra kaster til kaster basert på ferdighet, og også utstyr.

 

Som jeg var inne på, må de grunnleggende elementer være til stede for at et dobbeltrekk skal kunne fungere. Fluefiske er ikke en kraftsport, men likefullt må bruken av stopper og kraft øke proporsjonalt med snørelengden. Mange glemmer dette, og er altfor "snille", spesielt i bakkastet og stoppen der, når lengden øker. Opptre rolig og avbalansert, men bestemt, og med et snev av temperament i bakslengen når lengdene starter å øke. Men fortsatt uten å rykke. Rykker du, har du tapt, da du raskt mister snørekontakten og/eller bringer stanga ut av banen. For oss som liker langkasting, beveger vi oss ofte på en knivsegg med hensyn til bruk av kraft (legg merke til at jeg bruker ordet kraft, og ikke ordet makt), en knivsegg i forhold til hva stang og utstyr aksepterer, men det tar en stund å komme dit, å kunne "kjenne på den".

 

Vent ut bakkastet ditt! Altfor mange starter fremkastet for tidlig. Det er ofte av frykt for å hekte. Tren med en moderat lengde (ikke for langt, ikke for kort), og forsøk å vente ut snøret litt mer enn det du har vært vant til. Føler du at nei, nå stoppet det hele opp, ja så justerer du litt tilbake igjen. Du vil etterhvert kjenne at du får spent opp stanga bedre. En forutsetning er også at du gir stanga nok drift mellom stoppunktene dine. Denne "slaglengden" som vi kaller det vil variere alt etter hva du kaster med. Hvis du legger stanga di helt horisontalt foran deg nå (dette bare som en test), med snøret liggende snorrett på gresset, og foretar et løft helt der nede fra. Gjør en kontant stopp i bakslengen nå, og kast forover igjen. Hva observerte du?

 

Med et godt dobbeltrekk skaper du deg alltid den nødvendige farten du trenger der og da, du holder lettere høyde, og du gjør det med store snørelengder. Da forsvinner også frykten for å hekte etterhvert, og kastingen din blir roligere. Når du har kommet så langt at det grunnleggende sitter, og dobbeltrekket er en lek, ja så kan du starte og eksperimentere med overslag og drift, noe som gir deg ennå roligere og harmonisk kasting, samt en rekke andre fordeler.

 

Med et finslepet dobbeltrekk og teknikk forøvrig vil det knapt synes at du bruker krefter i det hele tatt under kastingen din. Målet er at det skal se LETT ut. Stor effektivitet, med minimal bruk av kraft sett i forhold til hvor du er i kastingen. Ihvertfall er det målet for meg. Joda, større bevegelser til rett tid er vanlig her i går'n også, men likevel skal det se lett ut. Legg deg forøvrig på minnet at det finnes en rekke ulike stiler der ute. Det er flere veier til rom, for ulike forhold, kastesituasjoner og utstyr.

 

1 ting om gangen nå. TTT.

 

Ja, gi oss noen tilbakemeldinger på hvordan treningen forløper.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg leser mistenker jeg at du bør trene mer grunnteknikk før du kaster deg inn i dobbelttrekkets spennende verden  ;).

Jeg tror du muligens bruker håndleddet ditt for mye og at du derfor ikke har et effektivt bakkast. Og/eller at bakstoppen din er for lav. Da får du slakk. Fremmkastet ser du, og kan lettere justere. Det er et fenomen 90% av mine elever har slitt med i startfasen. Håndleddet er et av de vanskeligste og viktigste "hinderne" når man lærer fluekasting.

 

Ellers meget gode tips og god info av Jan her. Kanskje du burde ta en tur til et av hans kurs hvis dere bor i nærheten av hverandre. Det vil antagelig spare deg måneder med trening, og forhinde uvaner du vil slite med i årevis.

 

Et videokamera kan også være gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til drift og overslag. I.o.m. at jeg ikke få fisket på langt nær så mye som jeg ønsker  :( , trener jeg en del kasting ;)  Fokuserer på en rett, diagonal og relativt kort arbeidsvei. Dvs at jeg starter kastet noe lavere (underarmen ut) enn jeg avslutter det (ved skulderen ca), og benytter håndleddet aktivt. Drar stangen bakover med håndleddet vendt forover, vipper over og stopper. Starter fremslengen tilsvarende med håndleddet bakover, trekker fremover, vipp, stopp - med dobbeltrekk. Funker fint når timing og marginer sitter, men jeg ser at flere erfarne fluefisker løfter kastearmen i det bakslengen er strukket ut (tror jeg) før fremkastet begynner. Er det dette som kalles drifting? Hva er fordelene? Bryter ikke dette noe med rett arbeidsvei-prinsippet?

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til drift og overslag. I.o.m. at jeg ikke få fisket på langt nær så mye som jeg ønsker  :( , trener jeg en del kasting ;)  Fokuserer på en rett, diagonal og relativt kort arbeidsvei. Dvs at jeg starter kastet noe lavere (underarmen ut) enn jeg avslutter det (ved skulderen ca), og benytter håndleddet aktivt. Drar stangen bakover med håndleddet vendt forover, vipper over og stopper. Starter fremslengen tilsvarende med håndleddet bakover, trekker fremover, vipp, stopp - med dobbeltrekk. Funker fint når timing og marginer sitter, men jeg ser at flere erfarne fluefisker løfter kastearmen i det bakslengen er strukket ut (tror jeg) før fremkastet begynner. Er det dette som kalles drifting? Hva er fordelene? Bryter ikke dette noe med rett arbeidsvei-prinsippet?

 

Jørn

 

Drifting er at man følger etter med stanga/armen etter bakre stopp (eller fremre) mens snøret ruller ut. Gjennom dette oppnår man å berede grunnen for en lengere akselerasjonsfase i fremslengen. Man øker altså arbeidsveien. Gjøres dette riktig bryter det ikke med prinsippet om rett arbeidsvei.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg leser mistenker jeg at du bør trene mer grunnteknikk før du kaster deg inn i dobbelttrekkets spennende verden  ;).

Jeg tror du muligens bruker håndleddet ditt for mye og at du derfor ikke har et effektivt bakkast. Og/eller at bakstoppen din er for lav. Da får du slakk. Fremmkastet ser du, og kan lettere justere. Det er et fenomen 90% av mine elever har slitt med i startfasen. Håndleddet er et av de vanskeligste og viktigste "hinderne" når man lærer fluekasting.

 

 

Nettopp. Dette er en svært avgjørende faktor, ihvertfall med den kastestilen vi to da sannsynligvis benytter. Tenk deg S0und, at underarmen din er spjelket, og fungerer som en forlengelse av stanga di, mellom stoppunktene. Ja, det er endel som sliter med riktig bruk av håndledd, jeg har måttet gå til det skritt 1 gang husker jeg, å tape fast eleven til stanga, men det er sjelden. Oftest så går dette skapelig. S0und; dytt butten på stanga di inn i pulsåra di, dvs. ikke inn i den da, men inntil  ;) Løft så. Dersom du har hørt om håndleddsoverslag osv, så glem dem nå. Det er videregående teknikk, og disse overslagene kommer etter at stoppunktene er gjort, og bukten har fått satt seg. Igjen; 1 ting om gangen. Som Tmags skriver, så mistenker jeg også at du bør trene mer grunnteknikk.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drifting er at man følger etter med stanga/armen etter bakre stopp (eller fremre) mens snøret ruller ut. Gjennom dette oppnår man å berede grunnen for en lengere akselerasjonsfase i fremslengen. Man øker altså arbeidsveien. Gjøres dette riktig bryter det ikke med prinsippet om rett arbeidsvei.

 

Mvh

Rolf J. F.

 

Ok.  Man stopper altså, følger litt på med armen (skrått opp- og bakover i bakslengen) og så starter fremslengen. Har sett det mange ganger, men aldri tenkt over effekten -annet en at det kan skape problemer for bukten ved at underdelen av buktsnøret løftes oppover, men det stemmer da trolig ikke?

 

Jørn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til drift og overslag. I.o.m. at jeg ikke få fisket på langt nær så mye som jeg ønsker  :( , trener jeg en del kasting ;)  Fokuserer på en rett, diagonal og relativt kort arbeidsvei. Dvs at jeg starter kastet noe lavere (underarmen ut) enn jeg avslutter det (ved skulderen ca), og benytter håndleddet aktivt. Drar stangen bakover med håndleddet vendt forover, vipper over og stopper. Starter fremslengen tilsvarende med håndleddet bakover, trekker fremover, vipp, stopp - med dobbeltrekk. Funker fint når timing og marginer sitter, men jeg ser at flere erfarne fluefisker løfter kastearmen i det bakslengen er strukket ut (tror jeg) før fremkastet begynner. Er det dette som kalles drifting? Hva er fordelene? Bryter ikke dette noe med rett arbeidsvei-prinsippet?

 

Jørn

 

Drifting er at man følger etter med stanga/armen etter bakre stopp (eller fremre) mens snøret ruller ut. Gjennom dette oppnår man å berede grunnen for en lengere akselerasjonsfase i fremslengen. Man øker altså arbeidsveien. Gjøres dette riktig bryter det ikke med prinsippet om rett arbeidsvei.

 

Mvh

Rolf J. F.

 

Det var et godt og nærliggende spørsmål JB, noe som viser at du tenker riktig. Jeg spurte meg det samme selv jeg husker jeg. Men, det er nøyaktig slik som Rolf her sier; "gjøres dette riktig, bryter det ikke med prinsippet om rett arbeidsvei".

 

Det vesentlige er du holder den rette arbeidsveien i innkastet ditt frem til bakre stoppunkt (dvs. armene i samme plan). Dessuten er driften en rolig, kontrollert bevegelse, og IKKE en hastesak. Derav følger at du ikke ødelegger kastet. Med et løft (større eller mindre) med armen, oppnår du, hvis korrekt utført, et suverent ekstra løft, og da har du nær sagt all tid i verden på å foreta din avsluttende (i mer eller mindre grad) bakoverbevegelse med armen. Dette skaper en større drift forover igjen, og det er større drift som i hovedsak bringer lengre og mer uanstrengte kast, ikke ved å pøse på med makt. Ved at du denne gangen starter fremkastet med ei stang som er mer i horisontalplanet, og ikke så forferdelig spent i akkurat innledningsfasen, ja så kaster du også mye mere feilfritt. Det som følge av at du tvinger snøret ditt opp igjen i sin riktige bane, og slik at det ikke presses for dypt ned på stanga, og kiler seg i seg selv i fremkastet, med spagetti som resultat. Svært verdifullt når man går ned i stangklasser og/eller har en mjukere toppdel.

 

Jeg tenker noen ganger på Andreas Fismen sin film Rett Linje når dette omtales, en førsteklasses film forøvrig. Der påpeker de at det å løfte på armene i innkastet er feil. Ja, det er feil hvis du gjør det underveis i innkastet, ja, før stoppunktet og bukten er satt. DA er det feil. Ihvertfall etter min bok. Og for ordens skyld snakker jeg nå om overhodekast  ;).

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis det gjøres riktig så går det ikke utover bukta nope. Det viktigste er at det gjøres i en rett linje så ikke selve "driftet" blir skjevt i forhold til resten av bevegelsene.

 

Å drifte er som Jan sier videreutvikling. Det bør trenes på, mange drifter litt ubevisst.

Jeg bruker alltid driftet selv fordi det gir meg en rolig kastestil, før gikk det på full gass.

 

Jeg lærte meg først å drifte i bakslengen... Vet ikke hvorfor igrunn, men for meg  er driftet en førhøyning i kastet etter stoppen. Jeg bruker da albuen litt etter stoppen. Det gir meg en lengre arbeidsvei, du kan kaste rolig uten å tenke på å være nedi bak.

 

Fordelen med driften er at man får også lengre tid til et mer solid dobbelt-trekk uten atman trenger å stresse.

 

Til Jan og dere andre her. Siden mange her på dette forumet ikke bor allverdens langt ifra hvernandre SÅ GÅR DET JO AN Å TREFFES.

 

Da får vi i praksis vist hverandre hva som blir ment, ikke bare teorien(som noen ganger kan være vanskelig å forklare)

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn, hvis du ser på stangtuppen når dette gjøres så går den faktisk bakover, og ikke oppover. Det er fordi det utføres med en pendling av albuen (rundt skuldra). Det er uhyre effektivt, og anbefales på det sterkeste  :).

 

Har ennå ikke sett filmen til Fismen. En av ulempene med å bo på en øy langt syd i Stillehavet. Jeg husker vi hadde noen ganske heftige diskusjoner for noen år siden  ;D.

Hvis han leser denne tråden (jeg vet at de følger med her inne) så sitter han nok helspent i stolen sin og venter på at jeg skal begynne å snakke om HJULET!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn, hvis du ser på stangtuppen når dette gjøres så går den faktisk bakover, og ikke oppover. Det er fordi det utføres med en pendling av albuen (rundt skuldra). Det er uhyre effektivt, og anbefales på det sterkeste  :).

 

 

Hei tmags

 

Veldig godt poeng :)

Det er ikke slik jeg har tenkt over før, men etter ekstrem kasterteknikk treningen min så dukker brikkene av puslespillet opp, and this is one of them ;)

 

Både det du og Jan skriver er jeg veldig enig i.

 

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...