Gå til innhold

Ny camping på Deset?


Lars Gunnar

Anbefalte innlegg

Gjest Bakslengen

Skjønner ikke at folk av en eller annen merkelig grunn har gitt opp

Holmbo som camping i fremtiden,og bare lar forsvaret ture som de vil i området.

Helt uforstålig for min del.

1, Byggmassen ligger der klar til bruk.

2, Slipper å ta i bruk nytt område etter elva, høyere opp.

3, Det har opparbeidet seg et betydelig fugleliv i Løpsjøen - Holmbo området som bør tas vare på,

   med bla Fiskeørn, Hegre, Svaner, Sniper og et ukjent antall arter andefugler.

   Dette fuglelivet har utviklet seg og fungert problemfritt med Holmbo i drift.

   Her er det en del ting å ta tak i, ikke bare som fisker, men også for ornitologer.

   Og en mulighet for Åmot politikere til å vise at de tør å stå for noe, og etter mitt syn

   det eneste fornuftige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er minst to aktører som har forsøkt å få til en fortsatt drift på Holmbo, men det er ifg forsvaret uaktuelt, de kjøpte jo ut forrige eier nettopp for å slippe å ta hensyn til denne campingen med tanke på støy osv. Dette er veldig synd, for vi kunne trengt denne "sivile utposten" som forsvarsverk mot forsvaret.

 

Når det gjelder planlegging av camping på Deset, så tror jeg dette området har vært regulert for dette formålet veldig lenge, mener jeg har hørt at dette skjedde for over 20 år siden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Kommende sesong er det vel Østre Æra som er nærmeste tilbud for de som vil fiske i renaelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Det ligger en campingplass i full drift 150 meter fra utløpet av Renaelva i Glomma. Når det er sagt så er jeg ikke uenig i en mulig nyttevirkning av en ny campingplass langs sjølve Renaelva.

Det jeg er helt uenig i er plasseringen av den på halvøya nord for Deset. På motsatt side av elva er det anlagt et naturvernområde, og den aktuelle plassen er det eneste stedet på østsia av elva som fortsatt har et snev av villmarkspreg. Og det blir ikke flere overnattingsplasser av detta, det overføres kun fra Lauvo/telt til tak over hodet for at i første rekke to personer skal tjene penger.

Renaelva, om noen, har fått inngrepene trædd ned over seg de siste årene. Det er ikke plass til flere negative inngrep i naturen langs elva. Bakslengens innlegg om den eksisterende bygningsmassen til campingformål som allerede står på Holmbo bør vektlegges sterkt.

 

Det er minst to aktører som har forsøkt å få til en fortsatt drift på Holmbo, men det er ifg forsvaret uaktuelt, de kjøpte jo ut forrige eier nettopp for å slippe å ta hensyn til denne campingen med tanke på støy osv. Dette er veldig synd, for vi kunne trengt denne "sivile utposten" som forsvarsverk mot forsvaret.

 

Når det gjelder planlegging av camping på Deset, så tror jeg dette området har vært regulert for dette formålet veldig lenge, mener jeg har hørt at dette skjedde for over 20 år siden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Kommende sesong er det vel Østre Æra som er nærmeste tilbud for de som vil fiske i renaelva.

 

Min hovedhensikt med å starte en kamp mot den forvaltninga den ville harr- og ørretbestanden i Renaelva led under var å bli kvitt bukken-og-havresekken og gutteklubben grei. Nok mennesker har klødd hverandres rygger for å sikre seg økonomiske gevinster på å vanskjøtte elva. Nå er vi i ferd med å havne i en "Glommaguiden-krangel" her Rydgren. Har du enda ikke fått med deg hovedårsaken til mitt sinne og min indigasjon i den fighten? Du hadde ikke noe som helst i den debatten å gjøra. Og før du graver deg for dypt ned i denna saken synes jeg du skal redegjøre for hvilke forbindelser du har til det kommende vertskapet på "Lodgen" på Deset.

Jeg har akkurat mottatt en advarsel mot å kjøre på med det innlegget jeg har liggende klart for denne tråden her. Ikke for å vise hensyn overfor folk som ikke har oppført seg pent, men for å vise hensyn overfor meg sjøl. Mulig jeg viser meg sjøl det hensynet hvis du kommer med en oppklaring.

Synes det vil være det beste, for da slipper jeg å gjøre det på min vanlige måte. Den måten som ødelegger for meg sjøl og andre. Akkurat nå føler jeg mest for å bli med ned i dragsuget.

Da sparer jeg på kruttet et par dager, og håper jeg ikke får noen grunn til å angre på det.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Det er minst to aktører som har forsøkt å få til en fortsatt drift på Holmbo, men det er ifg forsvaret uaktuelt, de kjøpte jo ut forrige eier nettopp for å slippe å ta hensyn til denne campingen med tanke på støy osv. Dette er veldig synd, for vi kunne trengt denne "sivile utposten" som forsvarsverk mot forsvaret.

 

Når det gjelder planlegging av camping på Deset, så tror jeg dette området har vært regulert for dette formålet veldig lenge, mener jeg har hørt at dette skjedde for over 20 år siden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Kommende sesong er det vel Østre Æra som er nærmeste tilbud for de som vil fiske i renaelva.

 

Da er det kansje på tide at politikerne setter ned beinet

og tar ansvar i forhold til uforutsette ringvirkninger av

sine egne avgjørelser,akkurat her slår fornuften salto på bordet

midt foran nesa på de, så det skulle ikke være så vanskelig.

Og støy vil det bli i Deset området også, når jagerfly og tyngre

skyts drar i gang på skytefeltet.

 

Forøverig er det mye rart som er planlagt opp igjennom, uten at det nødvendigvis

trenger å bli noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen koblinger mot noen campingdrift i Renaelva bortsett fra at jeg kjenner til de som har planene. Men hvem som driver camping og hvor det blir gjort spiller ingen rolle for meg, bare det blir gjort på en miljømessig vettu måte som gagner tilreisende sportsfiskere. Er enig i at en fortsatt drift av Holmbo ville være en ideell løsning, og at flere "høl" langs elva er det siste vi trenger.

 

Om du sitter på informasjon om noe eller noen som har tilegnet seg rettigheter eller økonomiske fordeler på bekostning av fiske i Renaelva på urettmessig måte (eller andre irregulariteter), synes jeg du skal fyre løs, Jostein. Gå gjerne mot pressen. Jeg støtter deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da er det kansje på tide at politikerne setter ned beinet

og tar ansvar i forhold til uforutsette ringvirkninger av

sine egne avgjørelser,akkurat her slår fornuften salto på bordet

midt foran nesa på de, så det skulle ikke være så vanskelig.

Og støy vil det bli i Deset området også, når jagerfly og tyngre

skyts drar i gang på skytefeltet.

 

Forøverig er det mye rart som er planlagt opp igjennom, uten at det nødvendigvis

trenger å bli noe av.

 

Enig, men jeg tror politikerne mista grepet allerede i 1991 når de la ut underskriftslister på Texaco'n for å få forsvaret til Åmot. :-)

Jeg har prata litt med han som bor på Holmbo nå, og han sier at forsvaret ikke selger uten å få kontraktsfesta at det ikke blir campingdrift der....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da gå ann å legge en camping andre steder enn akkurat der,det blir jo voldtekt for halvøya, nei reguler den heller på andre sia av veien (selv om det tar tid).

Må ha en sånn fiskecamp Jostein, muligheter med tak over hode og vaske skrotten o.s.v.

Renaelva trenger en sånn plass(har 40 mil å kjøre)

 

mvh Reidar Aasen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hvilket økonomisk samarbeide har du med det kommende vertskapet på den nye campingen nord for Deset?

Og hvem sto for lobbyvirksomheten som førte til maksmålsforvaltning av gjedda? Var dette noe du selv har forbindelser til?

Hvis det nye vertskapet har hatt noe med dette å gjøre, kan vi i det hele tatt håpe at noen som bedriver slik påvirkning av fiskeforvaltninga i elva med tanke på økonomiske egeninteresser ikke skal kunne gjøre slikt igjen? Jeg tenker knep av den typen som ble gjort på campingen på Østre Æra, der de salta elva utafor campingen med stor oppdrettsørret. Oppdrettsørret som kom fra hvor?

Er det ikke like greit å legge korta på bordet, spille detta spillet dønn ærlig og kanskje få støtte og hjelp angående denna nysatsinga?

Har noen av de som skal bli vertskap på denna "Lodgen" hatt påvirkningskraft innad i Åmot kommune med tanke på andre menneskers forsøk på satsing i forbindelse med fisketurisme?

Jeg kunne klint skikkelig til her, men prøver å holde debatten litt nærmere bakken enn jeg pleier å gjøre. Jeg ville satt stor pris på å bli irettesatt der jeg tar feil, da jeg ikke ser noen fordel av å svirre rundt i en villfarelse.

Ser man bort fra hvem som skal starte denne nye plassen står man allikevel igjen med dette: Kan noen se en fordel for seg sjøl og fluefiskerturismen ved å ødelegge den siste naturperla som er igjen langs den sia av elva?

Bygg gjerne en campingplass for fluefiskere. Med sanitæranlegg, kiosk/kafé, driftsbygning og hytter. Jeg håper en slik plass vil være til glede for alle de som bryr seg om elva. La gjerne eierne/drifterne tjene gode penger på plassen også. Det skulle bare mangle. Bygg den gjerne på østia av veien rett sør for Deset. Det er god plass der, og det er kun tørre fururabben som vil bli skadelidende, og den har vi nok av i dalen.

Men legg den for all del ikke på halvøya nord for Deset. Det vil være et unødvendig overgrep mot naturen og de av oss som bryr oss om den. Hvem som skal drive/eie denne plassen er i utgangspunktet uinteressant for meg og de fleste andre, men den skal ikke drives av folk som føler seg ti prosent truffet av de spørsmålene jeg stilte deg øverst i innlegget. Så nå får du fortelle meg hvorfor jeg ikke traff med ti prosent av spørsmålene engang.

 

Jostein Berg, den tilbakeholdne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er mye historie her, men jeg vil bare si: Fiskecamper trenger da ikke ligge tett på elva! Jeg var på Holmbo Camping og det var fint, men om den hadde lagt på andre siden av veien hadde det vært like fint. Viktigere hvordan plassen er utformet med grillmuligheter, utebenker, utbudet av små og billlige hytter, kvaliteten på sanitæranlegget osv. Sitter langs bredden eller står i elva hele dagen, så det er ikke viktig å se elva når man sitter og suller på natta, og hvis det likevel skulle være det, så er det da koseligere å rusle ned til en rolig måneopplyst bredd enn å betrakte den i skinnet fra campingens flomlys.

 

EDIT: Jeg vil også legge til at campingplasser som ligger klistra til en elv ikke gir så store avslapningsmuligheter for småbarnsforeldre. Da er det bedre å tilrettelegge noen badekulper i gangavstand, og så kan man trekke seg tilbake til campingen med lekeplass når man ikke vil være ved vannet, og slippe å være livredde for unga hele tiden. Så uansett fiskecamp eller vanlig turistcamp, klin på elva er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Så enkelt og så trivelig kunne det vært gjort JB! Ingen krangel om plasseringa i det hele tatt. I hvertfall ikke med tanke på naturen.

Det gjenstår allikevel mye med tanke på hvem. Så her kommer ett tilleggsspørsmål til Rydgren som jeg glømte i det forrige innlegget:

Har de som har drevet campingen på Holmbo i sommer og som skal starte nytt sted noen som helst forbindelser til Forsvaret? Det er vel ikke slik at det finnes muligheter for at en eller flere av dem har arbeidet både i turistnæringsstilling i Åmot kommune og Forsvaret? Håper jeg tar skikkelig feil her, for da ville det vært et habilitetsproblem. Det ville begynt å lukte enda mere bukken og havresekken, og stinke enda mer gutteklubben grei for å si det sånn. Tror detta er de spørsmåla jeg har stilt der jeg raskest mulig kunne tenke meg å bli irettesatt for villfarelse.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe økonomisk samarbeid med noen, Jostein. Jeg jobber ved høgskolen og guider/kurser på fritida.

Har du noe som går på at de fremtidige campingdriverne i renaelva gjør noe uredelig, så synes jeg du skal kjøre på. Men gjør det skikkelig. Gå til avisen og sørg for at det er skikkelig dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg var tilfeldigvis på et møte på Deset mars 006 ang. ny camping. Planene som var utredet da var på feil kurs iforhold til økonomisk bærekraft. Nesten hva man enn gjør vil en slik campingplass være lite økonomisk lønnsom. Det forundrer meg veldig at det fremdeles finnes en tanke om det i det hele tatt. Før man har fått planert, ført vann og kloak, satt opp en hytte eller to og et sanitærbygg, ja jeg skal garantere at da har man brukt så mye penger alt at man ikke kan forrente det engang.

 

Om  det ligger en tanke at man skal manipulere grunneiere i området til å stenge stikkveiene ned til elva slik at villcamping blir vanskelig så tror jeg at at det ville bli behov for en større camping. Paul og Laila, 3 km nord for Deset har en fin liten overnattingsenhet. Dette hadde vært den riktig plassen, særlig om man kunne få kjøpt ut grunneieren på velta. Denne velta er allerede et populært overnattingssted hvor folk villcamper.

 

Jeg tror ikke tiden er inne for panisk bygge en campingplass på Deset nå. Man må se litt mer langsiktig på det, vente på at noe blir ledig. Kommunens økonomi vet jeg ingenting om, men hvor lenge kommer det til å være drift på gamlehjemmet på Deset. Om 3 år står det kanskje en stor bygningsmasse som har mer enn det man kan ønske segftor å lage campingplass.

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Det blir litt vanskelig for deg detta Rydgren. Synes du kunne latt væra å delta i denna debatten også jeg. Blir jo litt vrient når du a) ikke svarer sant på spørsmål, eller B) ikke vil svare på spørsmål. Spørsmål som etter min mening er mer enn relevante i saken om ny campingplass. Å komme med "Har du noe håndfast synes jeg du skal gå til avisen" ligner litt for mye på hva en mistenkt sier til den politimannen som avhører han i forbindelse med en mordetterforskning i en amerikansk film. "Har du noe håndfast, arrester meg!"

Jeg var inne på detta i vår forrige runde, den som lagde litt småturbulens på Glommaguiden, og kan ikke annet enn å nevne det igjen. Det enkleste er ofte å spille på en hest, for da blir det ikke så mye rot av det. Kanskje man vil trives best med det også?

Jeg veit du er glad i fluefisking, og jeg veit du er glad i elva. Fortsett med det.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg ønsker i denne saken å få vite hva som skjedde med den planen som ble utredet av et konsulentfirma i hamar ble av.......

Vi som var på Desetskola denne kvelden var på mange måter litt forferdet da vi hørte hvilke økonomiske rammer som var bebudet. I ettertid tok jeg for morro skyld kontakt med en rådgivende ingeniørbedrift og framla hva som var tenkt og om vedkommene rådgivende ingeniør vurdere planene raskt. Han kunne fortelle, utbedrelse av veien vil koste ca. 800 000.- (dersom ikke grunneier får statstøtte for utbedrelse av skogsbilvei). Dersom man skal  bygge ut en kloaksystem, samt el. til området så må man legge det samme inn i opparbeidings potten. Så skal det bygges sanitærbygg, vil en realistisk pris på en slik bygning være 1,5 mill, ennå har man ikke tilrettelagt for campingvogn oppsetting, teltarealer osv. Man skal vel også bygge en resepsjonsbygging? Vil  denne koste ca. 1 million? En utleieenhet vil  koste minimum 400 000.- da er den satt opp på billigste måte. Det bør vel minst være 6 slike enheter? Jeg vet at de som vil leie hytter idag vil ha egen komfortsone (dvs.drite, dusje, spise og sove under samme tak) Disse hyttene vil da koste ca. 2,4 millioner. De prisene den rådgivende ingeniøren i byggetekniske saker og tallene er satt veldig lavt i forhold til hva som sansynligvis er det reelle.

 

Fiskesesongen i Rena varer i rundt regnet 4 måneder, hvor stort belegg kan man forvente i %. Hvilke planer finnes det for en drift utenfor fisketiden vet jeg ikke. Jeg ser for meg skigåing, skiskyttertreningssenter, kurs og seminarerer,men hvem i granskauen vilholde slik aktivitet på Deset, nede ved en kuldedampende Renaelv i januar eller i februar? Det jeg fryker mest er at det blir lagt en campingplass på Deste så har så store driftsproblemer  at det vil være et konkursbo som ikke lar seg drive videre. Å tilbakestille dette området til er naturlig område med villmarkspreg vil dette være nær umulig i et 10 års perspektiv.

 

Jeg sier ja til Nyecampingingen, men tenk dere nøye om........ønsker de som skal bygge ut lykke til ute på morenebakken. Ps. husk "kantvegitasjonsvernesonen"!

 

Staffan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja tore, men det må da vel for f... somhar greie på økonomi som forteller hvor spaden står slik at de heller kan grave seg et hull i bakken for å gravlegge disse planene. Dette er og blir en katastrofe økonomisk for disse utbyggerene. Jeg kan fortelle at det i lofoten og vesterålen endel rorbuanlegg som driver med fisketurisme som sliter med en gjeld på 6 mill. De har en sesong som strekker seg fra medio mars til ut september ca 70 % deknig + at de har en god driftsesong i nordlystida med dekning på ca.30%.

 

Desetanlegget ville jeg ikke tatt i med ildtang engang! Et godt råd jeg gjerne sender videre til dem som skal bygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydgren skrev;

Når det gjelder planlegging av camping på Deset, så tror jeg dette området har vært regulert for dette formålet veldig lenge, mener jeg har hørt at dette skjedde for over 20 år siden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Hvis det er 20 år siden detta området ble regulert for camping, har det vel kansje det vedtaket gått litt ut på dato...?

"Lodge" brukes som betegnelse i stedet for camping på Deset.........hva betyr egentlig lodge sett i lys av et firma som Turgleder...?

Holmbo var vel i drift den gangen, og forsvaret hadde vel kansje for det jeg veit titta litt på Rena som nytt og ubrukt herverksområde...?

 

Firmaet Turgleder fant kansje et helt udekka bord rett nord for Desetbrua........det bordet som allerede sto ferdigdekka på Holmbo var kansje ikke brukanes til døms visjoner, med sine oppstillingsplasser for campingvogner, telt og rimelige og enkle småhytter........bedre å dekke bordet sjøl med akkurat det som trengs til egne visjoner...?

 

Litt rått (men ikke ille ment) er kansje klientellet Turgleder ønsker seg litt anderledes enn det som vanligvis finnes på en vanlig campingplass...?

Hvis det er tilfelle at denna lodgen er mest bygsla på folk som er villige til å betale for en ferdigpakka totalopplevelse i sub-urb-villmark med behagelige gangavstander til opplevelsene blir det kansje for trangt for folk som ser for seg en camping av den mer tradisjonelle typen...?

 

Og hvis området nord for Deset er lagt ut som "campingplass" blir jo det litt feil.........dobbeltfeil med hensyn til at Holmbo allerede ligger der og har fungert så bra i årevis!

 

Forsvaret har gått tilbake på oppkjøpene av privatboliger sør for Holmbo, spørsmålet om hvorfor døm fortsetter å spikre igjen døra for videre drift der, er derfor veldig lett å innbille seg fram til der det ligger i knutepunktet mellom Rødsmoen og Gråfjell!

Spesielt morro er det da å tenke på at ENDA et område står i fare for å bli brukt opp kansje uten at den vanlige campingturist får dekka sine behov!

Om Turgleder satser på å dekke sitt eget behov framfor det behovet Holmbo dekka så fint veit jo ikke jeg, ikke har jeg vel så mye imot at noen har andre visjoner enn meg heller, men hvis lodge betyr noe annet enn camping dekker det ikke det behovet området på Deset har blitt regulert for...?

 

Hvorfor det området ble regulert til camping i all den tid Holmbo allerede fantes er faktisk ei aldri så lita gåte for meg, var det grunnlag for to campinger langs Rena for 20 år sia......når to campinger til finnes kort bit ifra? 

Jeg trur ikke det, det var sikkert andre grunner....grunner som kansje ikke gjelder lenger, men som 20 år etter gjør det mulig for Turgleder å ha visjoner om en lodge istedet for en camping som allerede finnes på Holmbo!

 

Finnes det økonomisk og politisk støtte for denna gamle planen om "camping" på Desethalvøya som ikke fantes da Kari og Trygve følte presset fra forsvaret på andre sia av elva nede på Holmbo...?

 

Helt enormt med spørsmål som melder seg med hensyn til de få kilometera med Renaelv som er igjen når forsvar og regulant har forskynt seg!

Ikke rart da at det går ann og bli skeptisk til noe som får betydning for en så stor del av elva som detta blir i og med at det legges midt i en del av elva som gjør en stor sving rundt hele stasen atpåtil!

 

 

(Digre ører og båndopptaker pluss en stelth-personlighet al'a Frøken Tasterud som kunne oppholde seg i diverse lobbyer uten og overhode bli lagt merke til hadde ikke vært så dumt, men mer sannsynlig er en skjebne som uttørka beinrangel opplent mot en trestamme som en atraksjon for fisketurister fra Nederland ..........., men nå er jeg på bærtur.....igjen! :) )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Rorbuanleggene  som jeg snakker om har 10 - 20 boenheter som de trekker intekt av.

 

Jeg vil føle det merkelig om noen vil kunne gi økonomisk garanti for et slikt campinganlegg, eller skal  det bygges på offentlige middler, om så synes jeg det ville falle inn i en av de merkelige disposisjoner det offentlige gjør. Jeg tror at vi bør få  alle kort på  bordet her. Campingen vil jo legge beslag på endel av elva som er svært verdifull. Personlig ser jeg på dette som et langt større ingrep enn Leopardbrua. Det som er synd er at man ikke tok tak i den nedlagte butikken på Deset, bruke som et administrasjonssenter, ta i bruk tjernet bak butikken som en del av campingen. Jeg vet at fastboende nabo var svært positiv til en slik ide. Arealene rundt tjernet kunne vært brukt til campingvognoppsett. Dette var en ide som ble  appplaudert av fler av lokalbefolkningen.

 

Jeg vil være en av dem som vil  applaudere en ny Camping langs Rena eller i Desetområdet, men dersom det finnes noen form for kartellvirksomhet her vil jeg være med å  overvåke dette. Jeg er en av dem som missliker at folk spiller med falske kort i kortstokken. Eller hjembrendt i Konjakkflaska for den sakens skyld! Jeg tror at det er endel folk som vil se til at det ikke rides på to hester.

 

 

Staffan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Om så der er laget noen utredninger så er det vel mulig å få fatt i noen papirer. Jeg gleder meg til å se videre framdrift, og vi vil overvåke enhver kartellvirksomhet i denne saken! Her er det noen falske kort under bordet føler jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

medium.JPG

Bare for ordens skyld, det er dette vi snakker om!!

Bildet er ikke videre bra men illustrerer litt av stemningen i det området campingen er planlagt.

Skal dette bli nok en lokalitet i rekken av steder i Rena elva spesielt, og i Åmot generelt, som i sin naturlige form kun kan beskues i glass og ramme på en eller annen vegg….Selv ett miljøtilpasset inngrep er ett inngrep.

 

Vi trenger en campingplass i tilknytning til Renaelva, men ikke her

 

Elvene i Åmot har siden slutten av 60 tallet betalt en høy pris i samfunnets interesse, først med storstilt kraftutbygging, nå i den senere tid med militær etablering, effektene av denne etableringen har vi enda til gode å se konsekvensene av.

Nå må foten settes ned, mens vi enda har noe igjen å bevare, dette er ett direkte krav til lokale myndigheter og folkevalgte

 

Jeg kan heller ikke skjønne at de som ønsker å etablere seg er tjent med en camping på akkurat denne destinasjonen, spesielt siden dette etter mitt syn vil forringe total verdien av det produktet de vil markedsføre og selge, nemlig flotte fiskelokaliteter og opplevelser.

For det store flertallet av fiskere, og andre brukere av elva som ikke har tilhold på ny camping vil dette helt klart være forringende.

 

Det er så mye furumoer i Åmot og langs med Rena at det bør være mulig å finne en lokalitet ett lite stykke fra elva som er både trivelig, og ikke minst gir mindre konsekvenser.

Spesielt siden de fleste gjestene med fiske på agendaen uansett vil sette seg i bilen og kjøre til kveldens ”hotspot”

 

Men først bør dette utredes.

Skjønner ikke at folk av en eller annen merkelig grunn har gitt opp

Holmbo som camping i fremtiden,og bare lar forsvaret ture som de vil i området.

Helt uforstålig for min del.

1, Byggmassen ligger der klar til bruk.

2, Slipper å ta i bruk nytt område etter elva, høyere opp.

3, Det har opparbeidet seg et betydelig fugleliv i Løpsjøen - Holmbo området som bør tas vare på,

  med bla Fiskeørn, Hegre, Svaner, Sniper og et ukjent antall arter andefugler.

  Dette fuglelivet har utviklet seg og fungert problemfritt med Holmbo i drift.

  Her er det en del ting å ta tak i, ikke bare som fisker, men også for ornitologer.

  Og en mulighet for Åmot politikere til å vise at de tør å stå for noe, og etter mitt syn

  det eneste fornuftige.

 

 

Jeg kjenner dårlig til bakgrunnen for at Holmbo er totalt oppgitt som camping. Etter mitt syn er tiden overmoden for at lokale myndigheter med ordføreren i spissen tar en alvorsprat med forsvarsbygg i denne saken og foretar en revurdering av sakskomplekset. Spesielt hvis det er slik at forsvaret har flagget muligheter for salg til annen nærings virksomhet. Siden bolighus i samme område nå selges tilbake til sivile, så går jeg ut ifra at det ikke har støymessige årsaker, kan folk bo permanent i området, så kan jeg vanskelig se problemer med en camping.

Dette må gjøres før vi legger ett halvspist eple tilbake på fatet og tar ett nytt, vi har ikke så mange ”epler” tilbake.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...