Gå til innhold

Ny camping på Deset?


Lars Gunnar

Anbefalte innlegg

Gjest Påskenøtteknekker

Som sagt, det er greit for flest mulig å setta seg inn i hva som skjer. Ingen støtende kommentarer, ingen fordømmelse, kun ei saksing av offentlig tilgjengelige opplysninger alle kan finne på f.eks. internett.

Skal man uttale seg om en sak, er det greit å skaffe seg litt kunnskap om temaet før man tar i for kraftig.

Sjøl har jeg holdt på med vesentlig vanskeligere tilgjengelig informasjon om temaet i denne tråden i et års tid. Heldigvis er det ikke slik at alle som ringer meg i forbindelse med forvaltningen av Renaelva ber meg om å hoppe fallskjerm uten fallskjerm.

 

http://www.fluefiske.net/forum/lofiversion/index.php/t19058.html

 

http://glommaguiden.esdivad.com/viewtopic.php?t=618

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:psqy_gl-KbEJ:rendalen.kommune.no/default.asp%3FWCI%3Dfile%26WCE%3D508+liv+engholm&hl=en&ct=clnk&cd=30&client=opera

 

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070514/NYHETER/105140018/1012/FORSIDE

Fiskeprosjekt

 

Et lite sitat fra Østlendingens artikkel:

De ni fiskeguidene er sammen med andre guider i området med i et fiskeprosjekt igangsatt av Hedmark reiseliv.

– Så det skal fortsatt være lov å fiske til stekepanna?

– Vi finner fram til steder der gjestene kan fiske hvis de ønsker å beholde fisken, forteller Tore Litlere Rydgren fra Elverum.

  (Prosjektleder for Hedmark reiseliv er Liv Engholm. Egen kommentar.)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja her vil jeg jamen si at det stinker. :( Ser nesten ut til at det kommer fram noen sannhetskorn. Det vil jo tiden vise. Men jeg er også helt sikker på at det ikke er plass til to overnattingssteder til mellom Rena og Storsjøen. Så hvis det blir anlagt en "LODGE" noe sted i dette området, ja da er det slutt med overnattingsmuligheter for almuen. Det er jeg ganske så viss på.

 

Såkalt samarbeid synes å henge sammen som erteris.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne tråden er blitt litt snål jeg.  Noen av dere diskuterer og krangler om denne saken og er ikke spesielt interessert i å opplyse oss andre som leser denne tråden.  Tråden har derfor blitt litt sånn halvprivat.  Dere må jo skjønne at vi andre blir nysgjerrige på hva som ligger mellom linjene her?  Personlig synes jeg at man enten bør legge alle korta på bordet sånn at vi andre skjønner hva som skjer, eller så bør dere ta dette privat..... :-\  Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stikkord.

 

Militær utdannelse til offiserer. Har ingen kontakt med turgleder. (Leder og ansatt) Viser til uttalelser på Elverum. Tema nr to i øverste linken, samt helt i bånn. Holder foreløpig.

 

Stikkord, hint og lange linker.... Hvorfor skal vi gjette oss til svar hele tiden? Kom med konkrete saker nå da!!!  ;)

 

Altså, det dannes et bilde av at de som driver Turgleder har en fortid i militæret, og da er de automatsik skyldige kospiratører som samarbeider med forsvaret for å ødelegge Rena og Deset, er det slik jeg skal tolke dette? Hvordan kan man være så sikker på dette at man tør å gå ut med det her?

 

Jeg spør igjen, er dette antagelser eller noe man har kunnskap om?

 

Fra GG:

Morn igjen, Tore.

Holmbo som campingplass i framtia er helt utelukket! Det har Forsvarsbygg slått helt klart fast. Her er det snakk om kun leie fram til en ev. ny plass på Deset.

Reg.planen på Deset er ca 12-15 år gammel,men spørsmålet er vel om

Liv og Thomas får lov til å benytte seg av denne?? Derom strides de lærde! Hvis det må foreligge en ny plan, tar dette veeeeldig lang tid,

Lars G.

 

Hvis Deset er det eneste området regulert til camping, har Turgleder da noe valg? Er det Turgleder eller politikerne som bør tas tak i her? Ønsker man en ny camping eller ikke?

 

Jeg har fått nye opplysninger i dag om plasseringen av en ev. camp på Deset.

Den blir IKKE liggende ytterst på furumoen!! Årsaken er visst "grunneierrelatert"

Dette kommer fra noen som har prata med noen som har....osv. Så vi får ta det for det det er!(Det er her jeg skulle ønske Turgleder kunne kommet med noen oppklarende opplysninger)

Lars G.

 

Her kommer det nye opplysninger som er ganske så relevante, hvis de stemmer.

 

Når det gjelder debatter så går det an å debattere åpent hvor man presenterer argumenter og får motsvar. Når man i stor utstrekning driver antydninger med skjulte referanser til et historisk forløp, så ber jeg om å bli opplyst da jeg har tenkt meg til Rena flere ganger og er interessert i hva som egentlig skjer med Holmbo og Deset. Linkene dine leste jeg Jostein, og de var bakgrunnen for mine tre spørsmål.

Jørn

 

....og mine spørsmål.

 

For å unngå missforståelser: Jeg er like opptatt av at Renaelva ikke ødelegges på noen måte, jeg også. Men har på følelsen av det skytes litt i feil retning her nå. Ingen linker har gitt meg svar enda ihvertfall...

 

En ny aktør ved Renaelva, med ressurspersoner som har erfaring med forsvaret, prosjektledelse, økoturisme, camping og fiske, må da være den beste vennen man kan få  (dersom man prøver) så lenge de har samme mål: Godt fiske på en vill ørret- og harrstamme i Rena... ;)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne tråden er blitt litt snål jeg.  Noen av dere diskuterer og krangler om denne saken og er ikke spesielt interessert i å opplyse oss andre som leser denne tråden.  Tråden har derfor blitt litt sånn halvprivat.  Dere må jo skjønne at vi andre blir nysgjerrige på hva som ligger mellom linjene her?  Personlig synes jeg at man enten bør legge alle korta på bordet sånn at vi andre skjønner hva som skjer, eller så bør dere ta dette privat..... :-\  Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Nei, jeg er helt enig med deg Hoje.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsvaret (med hjelp av Turgleder representantene) "presset" ut Holmbo Camping med de gamle eierne (og sagt at det ikke kan drives camping der) for så lettere få til en camping/lodge (da uten Holmbo Camping som kunkurent) ved Deset?

 

Jeg kjenner jo heller ikke denne saken godt nok, men føler at dette har noe med motstanden av Turgleder og dems fremgangsmåter.

 

Det andre negative blir vel da at nok et område blir "ødelagt" (villmarkspreget blir innskrenket ytterligere) med opprettelse av en ny camping/lodge, og kanskje spesielt "dumt" hvis Holmbo Camping har blitt skviset ut av disse først.

 

Dette er nå mine undringer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg har akkurat satt meg foran PCen igjen. Før jeg eventuelt gidder å skrive mer i en tråd der enkelte vrir seg unna direkte spørsmål, vil jeg på det sterkeste presisere at svarer dere på mine innlegg og mine meninger, vær så snill å gjør nettopp det. Ikke bland andres påstander inn i hva JEG mener.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hvorfor trekker du kun fram det som ikke setter et direkte søkelys på to av sakens personer og deres samarbeid for å trekke fisketurister til distriktet for å guide dem til en høy pris Flemming Wilberg?

Du kaller det løse påstander, og så står det der svart på hvitt, gjør det ikke?

Jeg trodde også du var i stand til å skjønne årsaken til litt tilbakeholdenhet i forbindelse med hva jeg la ut til å begynne med i tråden. Fikk ikke min motdebattant muligheten til å være imøtekommende? Hva gjorde han i stedetfor? Han løy forumsleserne rett opp i ansiktet, og måten du og enkelte har reagert på etter det, gjør at han står beskyttet igjen.

Så reageres det på at jeg bruker krasse ord for å ta igjen med de som synes jeg er slem som kaller en beviselig løgner for en løgner. Gratulerer.

Saken er rar, men det er ikke min skyld. Hvordan andre eventuelt tåkelegger og ødelegger denna tråden er ikke mitt ansvar. Jeg har ikke tåkelagt noe som helst.

Jeg har satt søkelyset på HVORFOR jeg ikke vil ha de omtalte personene som drivere og eiere av en ny fiskecamp langs Renaelva. Og jeg har forklart HVORFOR jeg ikke ville ha den der det ble sagt at den skulle ligge.

At så min motdebattant i den videre diskusjon/krangel i det hele tatt er så svakt tenkende at han melder seg på også i DENNE diskusjonen, er ikke min skyld. Han burde ikke ha gjort det, da han står i saus til knes hva gjelder å være inhabil. Dette beviste han selv for alle ved å IKKE svare på direkte spørsmål, eller endog å LYVE på et direkte spørsmål.

Dette er heller ikke min skyld.

Min hardeste reaksjon har faktisk ikke vært mot min motdebattant i denne saken, men mot DEG Flemming Wilberg. Når du reagerer krasst for at jeg er tøff i ordbruken overfor beviselig uærlighet, og ikke en eneste gang stiller Rydgren et kritisk spørsmål, blir jeg totalt desillusjonert.

Min mening er kort sammenfattet at lokaliteten for den nye campingen (den nevnte lokalitet, ikke den sikkert blivende) vil være en tragedie for miljøet og naturen langs elva.

Og ikke vil det bli noen spesielt stor høydare med disse mennesken godt etablert midt i smørøyet heller. Det vil i sterkeste grad redusere kvaliteten på framtia for de fleste andre brukere av elva.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si stort når det kreves konkrete bevis og atpåtil når det kommer til så mye forskjellig som fyker i alle retninger blir det for mye for meg!

Linkene var for noen en ahaa opplevelse og sier ingenting til andre igjen, andre trekker ut helt andre ting enn det den som la ut linkene kansje prøvde å kaste lys over.......noe iøyenfallende som blinker rødt el'no...?

Jeg sjøl så påenget med å legge ut linkene for nettopp å linke opp de personene i både linker og tekstene som var skrevet........noen enorme ahaa opplevelser fikk jeg ikke, men det er mest fordi jeg har sett døm før!

Påenget som Jostein var ute etter å belyse så godt han kunne i relasjon til egen tekst....og kun den, var da ivertfall der for min del!

 

Jeg trur jeg skal benytte meg av de fire tonna med ugrasdreper jeg har fått kjøpt billig, sprenge høl i Løpdammen, ta et bilde av hele greia underveis, og legge det ut her med litt tekst som et ugjenkallelig bevis på at noen, nemlig meg, har sprengt høl i Løpdammen......lettere det enn å lete etter spor i lobbyteppet!

Har foresten lest igjennom hele tråden enda en gang, og konklusjonen jeg trekker er at jeg ikke trenger noe "lese og forståelse-kurs" slik jeg trudde i går. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hardeste reaksjon har faktisk ikke vært mot min motdebattant i denne saken, men mot DEG Flemming Wilberg. Når du reagerer krasst for at jeg er tøff i ordbruken overfor beviselig uærlighet, og ikke en eneste gang stiller Rydgren et kritisk spørsmål

 

Kan ikke si stort når det kreves konkrete bevis

 

og konklusjonen jeg trekker er at jeg ikke trenger noe "lese og forståelse-kurs" slik jeg trudde i går. :)

 

Men JEG trenger et slikt kurs, ser noen ut til å mene ;)

Noen sier det ER konkrete bevis, noen sier det IKKE er bevis hva skal en stakkars utenforstående tro?

 

Det er ikke bare meg som ikke skjønner bæret i denne saken. Jeg har ikke tatt noe parti, og jeg sier ikke at noen tar feil, mens andre har rett. Jeg spør om dere er SIKRE på det dere antyder, eller om det bare er spekulasjoner..

 

Det er noe som forundrer meg litt. Det er da ikke så farlig å innrømme at man TROR noe? Dersom man TROR det er ugler i mosen, så kan man jo nevne dette uten at man bør være så skråsikre og angripe alle som stiller spørsmål tilbake? Dersom man VET noe, så har det enda ikke kommet frem her. Bare antydninger...

 

At jeg blir angrepet på denne måten Jostein, med herketeknikker bare politikere bruker (..så spør jeg deg Flemming Wilberg..), ser jeg mer på som et glødende engasjement, og håper det ikke ligger noe ondt bak. Håper da for guds skyld jeg har rett i dette, for Jostein er en kjernekar å fiske sammen med ;)

 

For at jeg skal slippe å få noen uvenner her, så har jeg tatt meg den friheten å ringe Turgleder. Håper og tror at det kommer litt fakta på bordet etter hvert

Foreslår at vi tar oss en liten pust i bakken til da, for nå blei det hett her ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg bruker navn i stedet for uttrykk som "motdebattant" denna gangen. Det er ikke for å gjøre vondt verre, men for å gjøre ting enklest mulig. Etterpå er det nok for min del om denna saken, men andre må gjerne fortsette, selvfølgelig!

 

Dette dette dreier seg om, altså for vår mer enn heftige diskusjon Flemming (beklager bruk av det du kaller hersketeknikk, det var ikke bevisst, men ment som en jævla provokasjon for å ta igjen med deg) er at jeg stilte Tore Litleré Rydgren blant annet dette spørsmålet:

Hvilket økonomisk samarbeide har du med det kommende vertskapet på den nye campingen nord for Deset?

 

Hvorpå Rydgren svarte:

Jeg har ikke noe økonomisk samarbeid med noen, Jostein. Jeg jobber ved høgskolen og guider/kurser på fritida.Men gjør det skikkelig. Gå til avisen og sørg for at det er skikkelig dokumentert.

 

Deretter reagerte jeg som du helt riktig påpeker i ditt senere tilsvar krasst overfor Rydgren, hvorpå du reagerer, etter eget sigende, krasst på mitt krasse tilsvar på Rydgren. Og deretter er det nettopp dette jeg prøver å belyse. Derfor legger jeg ut noen linker som viser at Rydgren har et slikt samarbeide, og at det satses tung på fisketurisme. Man bruker hverandre i foredrag og kurs, og dette er helt greit. Ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men saken dreier seg om Rydgrens bløff og din reaksjon mot meg da jeg svarte Rydgren krasst på grunn av dette.

Alle andre konspirasjonsteorier som har kommet etter dette er da ikke noe du skal legge meg til last? Eller mulig det er det, det får andre avgjøre.

Hvordan dette kan være så vanskelig og vrient er mer enn jeg har evne til å forstå. Når Rydgren legger ut linker til seminarer om fluefisketurisme, og Liv Engholm er en av foredragsholderne, eller Liv Engholm i kraft av sin posisjon innen turisme i Hedmark blant annet inviterer Rydgren på guideseminar, er saken totalt ukomplisert slik jeg ser den. At Liv Engholm i kraft av sine posisjoner også sender Rydgren til utlandet for å kapre fisketurister, og de begge står fram i den meget lille lokalavisen "Østlendingen" med dette, blir det for meg enda enklere å forstå. Men det er jo bare min mening og mine tanker.

Alle må gjerne si hvor jeg begår den store skivebommen her, for noe må det jo være siden enkelte ikke forstår noe. Men fokuser da først og fremst, bare for å få oppklart den saken, det som har å gjøre med det jeg kaller løgn fra Rydgren på et direkte spørsmål. Definer gjerne "økonomisk samarbeid". Mulig jeg har litt problemer her også.

Det går bra detta her Flemming, jeg blir ikke uvenner med deg eller andre som vil godt i denna eller andre saker jeg. Men en smule desillusjonert, det er jeg akkurat nå. Men jeg holder som sagt mulighetene åpne for at det faktisk er meg det har rabla for.

God helg! ;)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med stor interesse lest samtlige innlegg i denne debatten, og jeg må si, her er det mye rart ute og går. Hadde egentlig bestemt meg for å holde meg langt unna saker som har med Renaelva å gjøre men dette synes jeg har tatt helt av.. Jeg kjenner Liv og Thomas personlig og jeg tror ingen har noe å frykte fra noen av dem. Det er riktig at begge to har bakgrunn i forsvaret, men ingen av dem er ansatt der lenger og ingen av dem har noe ”sugerør” inn i forsvaret. Det vet jeg også med stor sikkerhet. Når det gjelder etableringen av en camping på Deset, så ble nok det stedet valgt fordi det der foreligger en reguleringsplan (ca 15 år gammel) over et område som er regulert til campingbruk. Hvis noen venter seg noen eksklusiv camping på Deset tror jeg de blir skuffet. Så vidt jeg vet legges det opp til en enkel standard. Men det finnes faktisk en del regler og forskrifter og retningslinjer når du skal bygge en camping, og de må alle rette seg etter. Hvor ordet ”lodge” kommer i fra i denne sammenhengen vet jeg ikke, men det må vel ha blitt brukt av personer som ikke helt vet hva ordet betyr. Og da synes jeg dere skal slå opp å se hva ordet virkelig betyr. Det betyr portnerbolig eller enkel hytte eller rett og slett oppholdssted, ikke mye eksklusivt i det spør du meg. Og så er det slik i dett landet her at hvem som helst kan starte arbeidet med å etablere en campingplass. Det trengs ikke konsesjon for det, men du må utarbeide en reguleringsplan over området å få den godkjent. Denne konspirasjons teorien det stadig hentydes om må jo være ren skjær fantasi. Det er nå enn gang slik at skal du få utført noe så må du nødvendigvis prate med folk og tidvis samarbeide med folk. Kanskje til og med søke råd og hjelp og tillatelser hos folk som du kanskje ikke en gang liker. Det er ikke slik at du kan skaffe deg en passe stor tomt og så tro at dette eier jeg og jeg kan gjøre hva jeg vill, for dette er mitt.                                                                                                                                                                                        Spørsmålet er vel egentlig, trenger vi en camping langs Rnaelva eller gjør vi ikke? Skal elva være en åpen elv, tilgjengelig for alle, eller skal den kun være for noen få lokale? Ønsker dere ei elv dit alle kan dra å få en fiskeopplevelse må det også legges til rette for det. Ikke dermed sagt at campingen trenger å ligge på elvebredden. Skal en campingplass væra liv laga må den ha en større brukermasse enn en håndfull fiskere. Når det gjelder bruken av Holmbo denne sommeren så var det vel faktisk jeg som overtalte Liv og Thomas til det. Intet kameraderi med forsvaret der, det kan jeg love dere heller var tvert imot. Det var for og opprettholde et tilbud til brukerne og for å skaffe Liv og Thomas litt erfaring, slik at de viste mer hva de gikk til.

Men har ingen i dette forumet tenkt tanken på at det kanskje er lurt å ta kontakt med Thomas og Liv og komme med synspunkter på etableringen. Rett og slett få i stand et møte der dere kan komme med deres synspunkter og innspill og ønsker. Det tror jeg nok de også er interessert i. Tross alt så er de avhengi av dere og dere av dem, i hvert fall mange. Det er godt mulig det er andre og bedre steder langs Renaelva som egner seg til camping og som kan være vel så bra. Men da må det være en dialog mellom utbygger og bruker. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at utbygger er interessert i å høre hva brukerne av en sånn plass har å si. Velges et annet område må det til nye areal ervervelser og ny reguleringsplan, og slikt tar veldig lang tid og koster skjorta. Her kan vi fort snakke om år. Og det tror jeg alle på dette forumet skjønner, at ingen satser tid og en haug med penger på å starte på en sånn prosess av ren skjær veldedighet, men for å skaffe seg et levebrød og for å tjene penger. Og til Staffan, du kjenner da Liv og Thomas, i hvert fall Liv, og når hun ble en byråkrat, det forstår ikke jeg. Hvis det er henne du sikter til da.

Når det gjelder Åmot kommune så tror jeg ikke de har så mye å bidra med i denne saken, annet enn å være positive.

Holmbo tror jeg nok dere bare kan glemme. Når forsvaret evt. selger plassen blir det med en klausul i skjøtet om at det ikke blir tillatt å drive noen form for camping der. Det er en selgers fulle rett å ta inn sånne klausuler i et skjøte, og det kan selv ikke kommunen gjøre noe med. Det blir en sak mellom selger og kjøper. Kommunen har riktig nok en forkjøpsrett som de kan benytte seg av, men de må også godta selgers krav, dessverre. Eier av eiendommen kan også omregulere eiendommen til et annet formål om de ønsker det. Om forsvarsbygg har gjort det vet jeg ikke. Det er Skifte Eiendom som skal selge plassen, sjef der er tidligere sjef i forsvarsbygg, Roger Jensen. Jeg er gjerne behjelpelig med opplysninger hvis noen ønsker å kjøpe, men jeg er redd jeg ikke er den rette til å henvende meg til Skifte Eiendom. Fant vel aldri tonen med Roger Jensen kan du si. Og til alle de som lurer, Holmbo ble ikke presset vekk av Turgleder. Jeg vet ikke om Turgleder en gang eksisterte da den avgjørelsen ble tatt. Nå må det bli slutt på denne konspirasjons drømmen som synes å leve hos enkelte. Dette begynner jo og nærme seg ren personforfølgelse. Kanskje en ide og ta kontakt med de virkelig berørte og snakke med de, hvis dette er et så stort problem. Og hvis det er noen på dette forum som har noe uoppgjort med noen av partene eller seg imellom så for de ta kontakt med rette vedkommende og skvære opp. Så kanskje vi kan få debatten inn på det sporet den startet med, nemlig plassering av en ny camping langs Renaelva.

Det er synd å si det, men forsvarsbygg gjør nærmest som de vil. Lille Åmot har lite å stille opp med der. Forsvarsbygg har resurser som en Norsk kommune bare kan drømme om. De har budsjetter så store at en kommunepolitiker har vanskeligheter med å lese tallet. Og de leier inn konsulenter og advokater for et tresifret million beløp hvert år, og kjøper seg det resultatet som passer dem best. Det finnes ikke et stortingsvedtak som sier noe om  at forsvaret skal bruke Renaelva. Når det først kom på dagsorden vedtok politikerne i Åmot at Renaelva skulle fredes for all militær aktivitet. Et år senere opphevet og omgjorde de sitt eget vedtak. Det var da slaget om Renaelva virkelig startet. Det ble holdt masse møter og høringer rundt omkring på grendehus og på Rena. Og konsulent firmaene hadde gode dager med å produsere rapporter som nesten entydig gikk i forsvarsbygg sin favør. Men, jeg beklager og måtte si det gutter, men fiskerne var veldig fraværende og veldig tause. Bortsett i fra noen få, var det ikke mange som engasjerte seg. Personlig tror jeg ikke vi har sett slutten på denne historien enda. Forsvarets behov kan fort endre seg, det ser vi nesten daglig og Renaelva er der fremdeles, med eller uten camping. Daværende sjef for ingeniørvåpenet sa på et møte i Haugedalen grendehus en gang ” I utgangspunktet ønsket vi oss hele Renaelva helt opp til Storsjødammen, men vi skjønte at det vill by på unødig mye bråk.”  Jeg bare nevner det.

Har ikke tenkt å si så mye om gjedde og freding og om regler for Renaelva, men til alle som er motstandere av dagens regler, dette er nok et ett års fenomen, og til alle tilhengere, jeg tror dere vil oppleve et tilbakeslag neste år.

Når det gjelder kapitalsterke fisketurister og eksklusivt fiske i Renaelva tror jeg dere må se litt lenger enn til kommunegrensa. Se hva som skjer rundt i regionen og se litt på hvordan Norge blir markedsført ute i Europa. 2007 har også kommet til Åmot.

En annen ting som dere skal være litt obs på, så vi på tv her en kvelden. En hel haug med lakse elver står i fare for å bli stengt neste år. Og da kan vi vel fort tenke oss hva som kan skje med gode innlandsfiske elver, tilbud og etterspørsel og pris, jeg bare tenker.

Min oppfordring er, snakk med vedkommende, kom i dialog, bli enige, dere har innflytelse og kan påvirke. Alle kan ikke få det som de vil, men ting kan bli så mye bedre. Det finnes bare ei Renaelv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser så øyet blir stort og vått! Snakker om storm i et vannglass! Jeg anbefaler alle om å lese Trygves innlegg mist 2 ganger. Kanskje flere får et litt annet perspektiv på saker og ting.Alt her i verden er ikke svart eller hvitt,det finnes mange nyanser! ;D ;D

Jeg takker for utredningen,Trygve! ;D

 

Lars G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna tråden har forgreina seg litt ja, men uansett hvilken gren en befinner seg på, er det egentlig ganske lett å finne tilbake til hovedstammen hvis en vil! :)

Jeg trøkka som sagt tidligere hatten godt nedpå huet allerede da Lars Gunnar starta tråden og de første svara kom, og tro det eller ei......det gikk nesten slik jeg trudde sjøl om det ikke akkurat var noe veikart å se etter!

Nå skyldes ikke det at jeg er synsk, det bygger vel heller på tendensrelaterte erfaringer......trur jeg! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg velger å fortelle meg hvorfor jeg er så indignert i saken og hvorfor jeg påstår at at jeg oppleversleiphet i dette. Da jeg vinteren 2006 ferdigstilte www.renariver.combel det plutselig bestemt at de skulle ha en engelsk versjon, prosessen i ferdigslillelsen ble eksalt 52 dager lengre enn det som var tenkt. For å holde min motivasjon oppe og vilje til å jobbe videre med dette fikk jeg lovnader at vi skulle  gå videre med det som fikk navnet "elvelandet". Hvilket jeg også begynnte på. Jeg har 3200 bilder som går på alt en turist vil og kan oppleve i dette distriktet.

 

Tore Rydgren og OT Ljøstad  hadde et opprop på Glommaguiden hvor de de sablet dette prosjektet jeg hadde på Renaelva som helt udugelig, med ingen relevans i virkeligheten og hva folk i ettertid mener. Jeg syntes dette var paradoksalt, sytingen har kommet fra 3 personer, alle tre fra Elverum, har sågar fått mailer om hvor storartet dette var fra NZ, Frankrike, Canade, Spania, Italia,Østerike med mange flere.

 

Jeg kan fortelle  at jeg mottok ca.170 000.- for å lage dette prosjektet, Det arbeidet jeg la ned her var for meg ingen intektskilde, det kan blandt annet nevne at jeg kjørte ca 30000 km i bil for å gjøre undersøkelsene. Jeg hadde ca.220 borte fra hjemmet dager i forbindelse med prosjektet. Som alle forstår  det var ikke intekt her, lovnaden om springbrettet var så  sterk at  jeg valgte å tro på at det var et nytt oppdrag på gang. I denne forbindelsen har jeg opplevet alt det som er med kameraderi i denne saken. Men jeg er utrolig glad for at Elvelandet ikke ble noe av i ettertid, det førte meg til Lofoten, Lofoten er et fantastisk sted å være, det fordi det er.

 

Jeg gleder meg til å se hva som kommer i det nye "Elvelandet" og hva de har skapt for å fremme fisketurismen i regionen.

 

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner bitene å falle på plass her.. ;)

Har hatt en flott samtale med Liv fra Turgleder nå, og fått bekreftet og avkreftet en del ting jeg lurte på. Bl. annet så har ikke Tore R. guidet for Turgleder i hele år, og Liv og Thomas har ingen interesser mot forsvaret i det hele tatt..

 

Har fått tilsendt en kort oppklaring fra Liv, og sammen med innlegget fra Trygve B, så nå burde det ikke være rom for spekulasjoner lenger... ;)

 

Oppklaring fra Liv:

 

.......................................

 

Kobling til forsvaret:

 

Liv sluttet for 5 år siden etter 1,5 år som lagfører på Skjold og har ikke tjenestegjort på Rena. Thomas sluttet for 3 år siden, etter to år som nestlagfører i Telemarksbataljonen. Liv og Thomas har ingen tilhørighet til forsvaret i dag. (Liv er rulleført i Heimeværet)

 

Avtale med Forsvaret om Leie av Holmbo Camping:

 

Turgleder fikk en skriftlig avtale med forsvaret om leie av Hombo camping, fra 1.mai 2007 til 1.oktober 2007 for å kunne gi fiskere i Renaelva et tilbud i en overgangsfase inntil det eventuelt kommer opp et nytt tilbud.

 

 

Liv Engholms engasjement rundt fisketurismesatsingen:

 

Åmot Elvelag satte i gang et fisketurismeprosjekt i 2005. Liv ble engasjert som prosjektleder. Prosjekteier er Åmot Elvelag. Prosjektet har en styringsgruppe, prosjektplan og det blir rapportert i henhold til planen. Prosjektet vil avsluttes november 2007. Spørsmål ang prosjektet og tiltak som gjennomføres i prosjektet kan rettes direkte til Liv Engholm eller Egil Håvard Wedul som er prosjektansvarlig.

 

 

Høsten 2005 ble det tatt initiativ til en regional satsning på fisketurisme i Hedmark. Det ble gjennomført åpne møter i 5 kommuner ved prosjektstart juni 2006. Det ble formet en prosjektplan som inneholder konkrete målsettinger, tiltak og budsjett som følges og rapporteres iht. Oppdragsgiver er Reiselivet i Hedmark. Prosjektansvarlig er Monica Eriksson i Hedmark Reiseliv, Liv Engholm er engasjert som prosjektleder for å gjøre en konkret jobb iht prosjektplanen. Styringsgruppe består av:

Bjørn Brenneng, Trysil Hyttegrend

Jan Terje Aas, Sportfiskefestivalen

Tore Rydgren, Høgskolen i Hedmark / fiskeguide

Stein Erik Gløttvold, Gløttvold Handel

Eivind Sundet, Engerdal Fjellstyre

 

Styringsgruppen og andre ressurspersoner har naturlig bidratt inn i prosjektet under ulike tiltak og vil også i fortsettelsen gjøre det. Et av tiltakene som er satt i gang under prosjektet er fisketurismeseminaret som ble holdt 12. april 2007 på Skogmuseumet i Elverum som det ble referert til tidligere i et innlegg. Prosjektplan og prosjektrapport er offentlige dokumenter og tilgjengelig ved henvendelse til Hedmark Reiseliv.

 

 

Om Turgleder og Turgleders etablering på Deset:

 

Bedriften Turgleder ble registrert som foretak våren 2005 uten at det ble gjort noe videre arbeid for å utvikle eller starte virksomheten før ved årsskiftet 2005/2006.

 

 

Bedriftens foretningsidé er følgende:

 

”Turgleder skal levere unike naturopplevelser basert på kunnskap og en skånsom og bærekraftig bruk av naturen med stort fokus på kundetilfredshet, sikkerhet og kvalitet”.

 

Bedriften består i dag av to personer Liv Engholm og Thomas S. Nilsen.

 

 

Ideen om en etablering på Deset dukket opp i løpet av sommeren 2006 og i den forbindelse ble det utredet noen mulige plasseringer. Blant annet ble det sett på muligheten for å bruke den gamle butikken på Deset med hytter og caravan oppstilling rundt Arnestutjernet på Deset. Denne løsningen viste seg derimot raskt å bli for kostbar da det ville kreve store grunnarbeider hele veien rundt tjernet. ”Butikken” er i dag solgt til en privatperson og er bebodd.

 

Det ble så tatt fatt i en gammel reguleringsplan (ca 15 år) som omfattet området nord for Deset mellom fylkesveien og Rena elv. Å overta disse planene slik de forelå var ikke aktuelt for Turgleder da det ville bli et, for oss, for stort og kostbart prosjekt samt at profilen på anlegget ikke står i stil til Turgleders profil. Vi jobber nå med andre mulige løsninger innenfor det allerede regulerte området for evt senere å starte en prosess med justering/omregulering av den foreliggende planen.

 

 

Det foreligger mao per i dag ingen konkrete planer om anleggets utseende, størrelse eller plassering. Det eneste som eksisterer pr i dag er ideèr og tanker som ikke er konkretisert i tegninger, skrevne planer eller andre dokumenter. Dette vil det jobbes videre med utover høsten 2007 med den hensikt å gi sportsfiskerne i Renaelva et godt tilbud videre.

 

Ta gjerne kontakt med oss direkte om det er noe som er uklart eller om du har innspill.

 

Mvh

Liv og Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har en god holdning, jeg tar ingen seriøst som skjuler seg bak anonymitet! Det føles feigt for meg. Det føles som om man i krig "sloss" mot fiender kledd i samme dress som en selv!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har løyet. Om at jeg dro på jakt. Jeg skrev det fordi jeg er lei av å måtte bruke energi på å forsvare meg mot merkelige og konstruerte beskyldninger.

 

Jeg har faktisk ikke hatt noen økonomiske transaksjoner med Turgleder. Om noen mener noe annet så får de komme med noe annet enn en påstand og lenke til et sportsfisketurismeseminar som jeg var med på å arrangere for Høgskolen i Hedmark, som var en av arrangørene i tillegg til Hedmark Reiseliv og Norsk Skogmuseum (det var vel i denne sammenhengen jeg blir kalt "en beviselig løgner"  :). Kom gjerne hjem til meg for å få tilgang på alle regnskaper og kontoutskrifter. Åpent hus, jeg byr på kaffe og kaker  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...