Gå til innhold

Flyttet: Rena - Antall fiskekort


fettfinnejeger

Anbefalte innlegg

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For 2 år siden ble det satt en bag-limit på 5 fisker, i fjor 3 og i år 1 fisk. Har Renaelva virkelig blitt så drastisk dårligere de siste årene? Eller er det en såkaldt mjuk overgang, så det ikke skal bli for mye bråk. Bråk ble det i år, og mer kommer det nok til å bli !!

Jeg synes elva er like bra nå som for 10 år siden!!! Det har ihvertfall årets sesong bevist!! Og ikke kom med at det er takk og være årets nye regler!!

Terje...Jeg tviler på husken din...ingen har vel sagt at fisketrappene er bra nok?? Og du tror fortsatt at vi som er mot reglene, "kakker all fisk i hue". Få det inn i hue, det gjør de FÆRRESTE !

 

Til opplysning vet jeg at flere fiskekort ble levert tilbake, og pengene refundert når de nye reglene ble et faktum!

 

Med "vårt syn" mener nok Åddvard, svelgbare regler som det var i fjor.

 

Terje skriver :

Tror jeg pr dag dato ikke har sett eller hørt for den saks skyld ett eneste forlsag til hvordan man skal sikre en bærekraftig storørret og harrstamme i fremtiden. Det eneste man hører er om C&R hysteri, jåleri osv. Ser ikke ut til at dere er i stand til å komme med alternative forvaltnings strategier.

 

Til det svarer jeg, at jeg ser ikke at Rena trenger en streng "forvalting" som den som er i dag!! Dette dreier seg garantert om å gjøre elva mer attraktiv for, som Åddvard skriver ; Flere pengesterke fiskere, kommer til elva. Hva skjer da, jo kortprisene fyker i været og det blir kanskje fluesone i hele elva!!! De har jo startet i Løpsjøen, med og lokke pengesterke utlendinger. Nei fy f...Dette lukter det svidd av !!!

 

Renaelva for alle, samme slags utstyr og med 2006-regler !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Men det vel som Lars Gunnar sier : Vi kan vel bare slå fast at det er ikke mulige å gjøre alle til lags,uansett regler er det noen som klager!Slik har det bestandig hvert!

 

Lars Gunnar skriver også :  Har det slått dere at det er netopp slike regler som kan være med på å redde elva og bevare ørret/harrstammen!? Til det svarer jeg det samme...Reglene for 2006 var gode nok for flertallet fiskere og gode nok for elva !!

 

Noen har visket meg i øret, desverre, at gjeddereglene for 2008 blir nok bare 10 cm....De økes med maksmål fra 60 til 70 cm !!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For 2 år siden ble det satt en bag-limit på 5 fisker, i fjor 3 og i år 1 fisk. Har Renaelva virkelig blitt så drastisk dårligere de siste årene? Eller er det en såkaldt mjuk overgang, så det ikke skal bli for mye bråk. Bråk ble det i år, og mer kommer det nok til å bli !!

Jeg synes elva er like bra nå som for 10 år siden!!! Det har ihvertfall årets sesong bevist!! Og ikke kom med at det er takk og være årets nye regler!!

Terje...Jeg tviler på husken din...ingen har vel sagt at fisketrappene er bra nok?? Og du tror fortsatt at vi som er mot reglene, "kakker all fisk i hue". Få det inn i hue, det gjør de FÆRRESTE !

 

Til opplysning vet jeg at flere fiskekort ble levert tilbake, og pengene refundert når de nye reglene ble et faktum!

 

Med "vårt syn" mener nok Åddvard, svelgbare regler som det var i fjor.

 

Terje skriver :

Tror jeg pr dag dato ikke har sett eller hørt for den saks skyld ett eneste forlsag til hvordan man skal sikre en bærekraftig storørret og harrstamme i fremtiden. Det eneste man hører er om C&R hysteri, jåleri osv. Ser ikke ut til at dere er i stand til å komme med alternative forvaltnings strategier.

 

Til det svarer jeg, at jeg ser ikke at Rena trenger en streng "forvalting" som den som er i dag!! Dette dreier seg garantert om å gjøre elva mer attraktiv for, som Åddvard skriver ; Flere pengesterke fiskere, kommer til elva. Hva skjer da, jo kortprisene fyker i været og det blir kanskje fluesone i hele elva!!! De har jo startet i Løpsjøen, med og lokke pengesterke utlendinger. Nei fy f...Dette lukter det svidd av !!!

 

Renaelva for alle, samme slags utstyr og med 2006-regler !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Men det vel som Lars Gunnar sier : Vi kan vel bare slå fast at det er ikke mulige å gjøre alle til lags,uansett regler er det noen som klager!Slik har det bestandig hvert!

 

Lars Gunnar skriver også :  Har det slått dere at det er netopp slike regler som kan være med på å redde elva og bevare ørret/harrstammen!? Til det svarer jeg det samme...Reglene for 2006 var gode nok for flertallet fiskere og gode nok for elva !!

 

Noen har visket meg i øret, desverre, at gjeddereglene for 2008 blir nok bare 10 cm....De økes med maksmål fra 60 til 70 cm !!!

 

 

Hvor skal man starte???????

Det her er å svare uten å svare, fettfinnejeger.

Du svarer altså på mitt syn på mangel på alternativer og forslag til forvaltning med: "Til det svarer jeg, at jeg ser ikke at Rena trenger en streng "forvalting" som den som er i dag!"

Kaller du dette et svar på at jeg ønsker å få frem alternativer??????My god, jeg har jobbet med unger i barnehagen som kan argumentere bedre enn det der.

 

Videre sier du følgende: "Dette dreier seg garantert om å gjøre elva mer attraktiv for, som Åddvard skriver ; Flere pengesterke fiskere, kommer til elva. Hva skjer da, jo kortprisene fyker i været og det blir kanskje fluesone i hele elva!!! De har jo startet i Løpsjøen, med og lokke pengesterke utlendinger. Nei fy f...Dette lukter det svidd av !!!"

Mener du virkelig at det er dette jeg og andre som har fronta de nye reglene ønsker oss og at det var derfor vi ønsket en ny forvaltning????????

Da får jeg virkelig håpe at flertallet har nok små grå til å se at dette er det reneste sprøyt. I mangel på argumentasjon skjønner jeg godt at man må ty til slike tåpeligheter for å slippe å argumentere selv, ganske enkelt fordi man har ikke noe annet å fare med.

Lavmål fettfinnejeger, rett og slett lavmål.

Er dette det beste dere klarer å få til??????? Da er jeg bare enda mer sikker på at dere rett og slett ikke har argumenter å komme med, og må derfor ty til

argumenter som er totalt meningsløse.

 

Ja du kan da virkelig skjønne at vi som har stått på for at elva skal bli ei bedre elv med tanke på fremtiden svært gjerne skulle vill betale en 2-3000 kroner i året

for ett sesongkort. Vi synes selvfølgelig at 500 kroner er alt for lite og vil gjerne svi av mer av lønna vår. Så godt som jeg tjener (er student) så er det klart at jeg ønsker ei elv for de pengesterke.

Ja det må være derfor.............................det kan selvfølgelig ikke ha noe med at vi så inni svarteste granskauen skulle ønske at vi kunne komme til Renaelva om 20, 30, 40, 50 år......og ha en like bærekraftig elv med stor ørret og harr som har reprodusert seg selv og som ikke har blitt til ei elv med tusenbrødre i 300 hg klassen fordi norsk egoisme og egenintresse tillot overfiske og dermed godttok at ørret og harr fra kiloen og oppover ble dratt opp av elva i rellativt store mengder på begynnelsen av 2000-tallet.

Nei........det er nok det med de pengesterke som er riktig.............

 

Terje!

 

 

PS. Hvor mange ganger skal jeg og flere med meg måtte poengtere at maksmål på Gjedda er noe av det mest idiotiske som er innført i denna elva, uten at dette gang på gang må dras inn i debatten. Ubegripelig........

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

puste puste puste. Tror det er viktig å ikke bli sinna iallefall. Da kan man komme så langt at det kan tolkes som person angrep, og det vil vi vel ikke.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

puste puste puste. Tror det er viktig å ikke bli sinna iallefall. Da kan man komme så langt at det kan tolkes som person angrep, og det vil vi vel ikke.  ;)

 

Jo Henning, jeg blir sinna. Rett og slett forbanna når man møtes med slike argumenter som man får servert her.

Ganske enkelt fordi man har jobba som bare f...... med ett utgangspunkt: Det beste for elvas fremtid.

Da er det skikkelig irriterende å bli møtt med tåpeligheter som jåleri, utstyrsfreaks, ei elv for de pengesterke osv.

Da har man lov til å bli forbanna. Masse tid nedlagt for så å bli møtt med slikt svada. Det gjør meg skikkelig forbanna. Synes jeg har lov til det.

 

Så langt kan jeg ikke se at jeg har gjort meg skyldig i personangrep heller, men hvis så er tilfelle så skal jeg være den første til å beklage!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tenkte bare jeg skulle lempe ut det innlegget før det gikk utover hjertet ditt. :D

Skjønner at dette er et sårt tema, men det er faktisk fremdeles så enkelt som at to personer har to forskjellige meninger. Det går an å drøfte desse to syna, men er det ikke blitt noen forandring etter 100vis av innlegg om forvaltning i Rena, så har fremdeles begge desse partene låv å mene hva de vil. Det er det jeg vil frem til.

Noen ganger er man enig, og andre ikke. Inni skallen din kan du tenke "din jævla havrenakke" , men det det ville ikke gjort seg på et åpent forum.

Og i fremtiden vil du møte på MANGEN personer du liker, og MANGEN du ikke liker. Og skulle jeg tippe helt utav det blå, så er det vel et par stykker ang Renadebatten du ikke akuratt hadde blitt bestekompis med :D..Men slik er det nå en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at denne tråden er i ferd med å bli en debatt om fiskereglene i Rena,og jeg lovet å komme tilbake med mer om emnet i en annen tråd,men jeg kan like godt ta det her.

Jeg har fisket i Rena i snart 35 år, og har vært igjennom alle regelendringer,og for hver ny regel,har det vært noen som har kommet med negative ytringer!

Jeg har pratet med mange om årets regler,og mark/slukfisker`n har protestert vilt og de har vurdert å kutte ut Rena for godt.Argumentene deres kjenner vel alle til?!

Så har vi de som er opportunister,de fisker med allt, de er også veldig imot årets regler.

Mange av de som fisker med flue,er også litt imot reglene; de syntes -05 og -06 reglene var mere i deres ånd,litt kunne vel høstes!??

Så har vi de fluefiskere som kun.eller nesten kun,fisker tørt,og som hører med til det noen på Forumet kaller "eliten", (av en eller annen merkelig grunn) de jubler hemningsløst over årets regler!!(Jeg kan vel si at jeg går under den siste kategorien.)

Kan vi se en utvikling her??

Før jeg fortsetter min tankerekke, vil jeg gå tilbake til diskusjonen på "campingtråden"

der noen mente at det lå komersielle hensikter bak årts gjedderegel,at det var folk som dro i noen tråder for dette ,i den hensikt å tjene penger på gjeddeguiding.Dette har i ettertid vist seg sansynligvis ikke å stemme.Ihvertfall slik vi kan lese det her på forumet!

Men så er det store spørsmålet: Finnes det noen andre som jobber i kulissene for å rendyrke Renaelva til kun fluefiske, å forby mark og slukfiske totalt?Finnes det slike krefter der ute?Kanskje med soneinndeling og restriksjoner på antall stenger.Og kun c&r!

Det er mange som har vært inne på tanken om nettopp denne utviklingen, sett i lys av de siste års regelendringer! Og er det dette vi vil? Å få et eksklusivitets-stempel på elva??

Jeg skal ikke ha noen formening om verken det ene eller andre, men referere her hva mange brukere av elva frykter kan skje.

Og jeg synes absolutt det er berettiget og kunne diskutere det,vi har jo sett lignende utvikling i andre elver!

 

 

Lars G:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var jeg så heldig å få bo noen dager på et lite hyttetun litt nord for Hemsedal (Mørkedøla) og snakket mye med grunneierne. De som holdt til der hadde helt slutta å fiske i Hemsila, og fisket stort sett i fjellvannene. "Der er det mye fin fisk og godt fiske litt utpå sommeren og høsten". Og rusle langs jordene sammen med fluefiskerne så de ikke poenget med, og prisene bare lo de av. "Betaler du flere hundre kroner dagen for å fiske, uten å få lov til å ta med de største fiskene hjem? Du bør dra ned til demningen i stedet. Slipper du ut all fisk helt frivillig? osv." Men, jeg hørte ikke et negativt ord om fluefiskeregler eller fluefiskere. De så vel at dette var en helt annen greie, som de riktignok ikke helt forstod seg på.

 

Poenget mitt er at mange av oss på ffs representerer noe helt nytt. Ikke bare innenfor norsk mataukfisketradisjon, men også innenfor sportsfiske. Vi har en formidabel kommunikasjonsoppgave foran oss, skal vi få flere elvestrekker av den type vi ønsker, samtidig som vi bør stå sammen med andre sportsfiskere når det gjelder vern og forvaltning av vann og vassdrag. Vi vi må holde dialogen åpen, som Jonas Gahr Støre ville sagt.

 

Jørn   

 

 

EDIT: Redigert. Litt mye repetisjon.

 

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg ser at denne tråden er i ferd med å bli en debatt om fiskereglene i Rena,og jeg lovet å komme tilbake med mer om emnet i en annen tråd,men jeg kan like godt ta det her.

Jeg har fisket i Rena i snart 35 år, og har vært igjennom alle regelendringer,og for hver ny regel,har det vært noen som har kommet med negative ytringer!

Jeg har pratet med mange om årets regler,og mark/slukfisker`n har protestert vilt og de har vurdert å kutte ut Rena for godt.Argumentene deres kjenner vel alle til?!

Så har vi de som er opportunister,de fisker med allt, de er også veldig imot årets regler.

Mange av de som fisker med flue,er også litt imot reglene; de syntes -05 og -06 reglene var mere i deres ånd,litt kunne vel høstes!??

Så har vi de fluefiskere som kun.eller nesten kun,fisker tørt,og som hører med til det noen på Forumet kaller "eliten", (av en eller annen merkelig grunn) de jubler hemningsløst over årets regler!!(Jeg kan vel si at jeg går under den siste kategorien.)

Kan vi se en utvikling her??

Før jeg fortsetter min tankerekke, vil jeg gå tilbake til diskusjonen på "campingtråden"

der noen mente at det lå komersielle hensikter bak årts gjedderegel,at det var folk som dro i noen tråder for dette ,i den hensikt å tjene penger på gjeddeguiding.Dette har i ettertid vist seg sansynligvis ikke å stemme.Ihvertfall slik vi kan lese det her på forumet!

Men så er det store spørsmålet: Finnes det noen andre som jobber i kulissene for å rendyrke Renaelva til kun fluefiske, å forby mark og slukfiske totalt?Finnes det slike krefter der ute?Kanskje med soneinndeling og restriksjoner på antall stenger.Og kun c&r!

Det er mange som har vært inne på tanken om nettopp denne utviklingen, sett i lys av de siste års regelendringer! Og er det dette vi vil? Å få et eksklusivitets-stempel på elva??

Jeg skal ikke ha noen formening om verken det ene eller andre, men referere her hva mange brukere av elva frykter kan skje.

Og jeg synes absolutt det er berettiget og kunne diskutere det,vi har jo sett lignende utvikling i andre elver!

 

 

Lars G:

 

Hvis det finnes slike krefter du spør om Lars Gunnar, så har iallefall jeg aldri møtt de menneskene.

Det har iallefall aldri vært i mine tanker. Jeg har selv fiska i elva i over 20 år og starta selv med sluk/rappala fiske. Jeg kommer aldri til å jobbe for at elva

skal bli en eksklusiv elv for fluefiskere, det ville vært meningsløst med tanke på min egen bakgrunn som fisker i Renaelva.

 

Det skal og bør være plass til flere enn bare fluefiskere, men vi må alle bidra til at elva er like god om 20, 30, 40 år osv.

Reglene er slik jeg ser det like for alle, da maksmål og begrensninger på antall fisk ikke skiller mellom markfiskeren, slukfiskeren eller fluefiskeren.

Dessuten kan også markfiskere og slukfiskere gjøre noe med selve redskapen slik at gjennutsetting av fisk er mulig i større grad enn med dagens redskap.

 

Når det gjelder fluesoner og C&R så har det aldri vært en del av agendaen å lage ei elv kun for fluefiske samt at kun C&R er det ingen som har nevnt i denne debatten. Hvor dette kommer fra er for meg helt uforståelig.

For mitt vedkommende praktiserer jeg heller ikke rent C&R fiske, men fordi jeg tilbringer mesteparten av sommeren der oppe og ikke har en fryser tilgjengelig på

en strømløs hytte, så blir det til at mesteparten går forsiktig ut igjen i elva. Men innimellom hender det at jeg tar en ørret for å lage mat av, men det er sjeldent.

Jeg fisker for fiskets skyld og ikke for matens skyld og er ærlig nok til å si det, samtidig som jeg er 100% overbevist om at vi får mer glede av elva på sikt ved å gjenutsette mest mulig fisk.

 

Hvis det nå skulle være noen som jobber i kulissene for å lage en elv for kun fluefiske og C&R så har de vært utrolig dyktige til å holde det skjult. Skulle svært gjerne likt å vite hvem disse personene er, så jeg kunne hatt en mulighet til å diskutere med dem om hva de mener de skulle oppnå med det.

 

Jeg har også registrert ved flere anledninger at det ligger en såkalt frykt for at elva skal bli en elv for pengesterke fluefiskere (hvor mange pengesterke fluefiskere finnes det egentlig i en ørretelv, og hvem er de??) samt at man skal få en elv med kun fluesoner og C&R. Slik jeg ser det så er dette så langt argumenter som tas mer eller mindre ut av løse lufta for å brukes mot oss som aldri har nevnt dette med ett ord og som kun har fokusert på en bærekraftig utvikling for storørret og harrstammen i Renaelva.

Det er jo viktig å understreke at disse argumenten har vi fått imot oss gang på gang uten at vi på noe som helst tidspunkt har frontet C&R, fluesoner etc i denne debatten. Det oppleves faktisk svært urettferdig og skuffende når man har brukt side opp og side ned på å forsøke å forklare hvorfor det er viktig med en langsiktig forvaltningsstrategi for å også få sjansen til å fiske på stor ørret og harr også i fremtiden.

Det kommer noen generasjoner etter oss også, det virker det som om noen av motstanderene av reglene aldri har tenkt på.

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det inte så att det ingår fler vatten på rena fiske-kortet ?????

 

är det så att man verkligen måste ta upp ex antal harr eller öring kan man då inte

bege sig till glomma eller något av dom andra alternativen.

 

är ju inte så långt mellan dom olika alternativen, och ner till rena centrum måste man ju ändå för

att fylla på en del saker ibland.

 

fisket bedriver vi ju ändå som en typ av relax, alltså skönt att bara komma ut till en så pass fin älv som rena och

bara njuta av naturen och älven. sen spelar det väl mindre roll om man verkligen lyckas lura någon stor-öring.

 

borde ju finnas plats för alla på rena/åmot kortet.

 

rena älven är ju klart unik, bra att ni tar hand om den.

 

 

/thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er helt enig med deg,Terje! Men jeg har ikke sagt at det er noen bestemte personer eller grupperinger som jobber mot et slikt mål som jeg skisserte, men det er mange som snakker om det og frykter det når man ser på de senere års utvikling av reglene! Men OM det skulle skje,er det nok andre enn fluefisker`n som står bak! Det er vel ikke værre å tenke denne tanken enn det var for andre å tenke tanken hva angikk gjeddereglene?Eller?

Nå drar jeg hjem fra jobb og tar meg en XO  ;D ;D ;D God helg alle sammen!!! ;D

 

Lars G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det for 3. eller 4. gang; totalfredning av elva i et par sesonger mener jeg hadde vært det aller beste. På meg virker det som de som jubler mest over de nye regelene vil ha både i pose og sekk, dvs færre folk i elva og uten å måtte endre på sin fiskemetode. Det er en stor gruppe mennesker som må endre sin fiskemetode hvis de fortsatt skal kunne fiske i elva. Og dette er kanskje kjernen til mye irritasjon. Hvertfall inni hodet mitt.

 

Når man ser på bildene fra en link (tror det var i denne tråden) så ser man stor aktivitet på elva i form av fløting og oppdemming. Nå er riktignok dette for mange tiår siden, men fiskebestanden har ikke blitt ødelagt av det. Den er der fortsatt. Kilosørretene tar tørrfluene. Og elva har ry på seg for å ha hatt tidenes sesong, og av å være en av landets beste sportsfiskeelver. Dermed tror jeg også at de grønne menn i skauen ikke gjør så stor belastning på elva som mnge skriker etter (nå får jeg kjeft, eller flerfoldige retoriske spørsmål igjen ;D). Fisketrappene er nok mye mye viktigere for vandrende fisk enn noen båter som kjører opp og ned noen ganger. Men å jage fisk med båt, kano, kajakk etc klager ingen på (unntatt meg da ;)).

 

Regelverket ifjor tror jeg var spiselig for flere enn årets er. Og årets "rekordsesong" er nok et resultat av en gradvis strengere baglimit. Det er helt korekt at først var det maks 5, så 3, og nå 1 (nå snakker jeg ørret). Selvsagt er det andre faktorer man må legge til regnestykket.

 

Elva blir reklamert for i utlandet. Det står en liten notis i enten J&F eller Villmannsleven at nettopp ÅJFF reklamerer for et attraktivt sportsfiske etter gjedde i Løpsjøen. Kall meg gjerne en konspirasjonsteoretiker, men når jeg ser hvilken vei dette kombinert med strengere og strengere baglimit så synes jeg det går i en retning ingen av oss er tjent med. Ære være de som står på for elvas ve og vel, og de som ønsker ei skikkelig storørretelv midt i Hedmark-skauen, men smatidig synes jeg de burde se på alle rammevilkår av hva disse grepene gjør på sikt. Nå snakker jeg ikke bestandmessig (ja den øker når alle slipper ut fisk og færre fisker i elva et par sesonger). Jeg snakker om business. Cash is king, og det er tydelig for meg at ÅJFF er igang med å tyne melkekua ved profilering i utlandet. Alt henger sammen.

 

Tørrfluepersonen; jeg tok tråden i argumentene FOR de nye regelene og gjorde de fra MOTSATT ståsted i et "hvordan ville du som da stod i opposisjon mene" type spørsmål. Du tok visst ikke den ???. Greit nok. Men ersonangrep holde vi oss for gode til allikvel, og det er bra. Fint med stor takhøyde og luftige vinklinger.

 

Ett siste spørsmål fra meg ikveld; hva er det som er så bra med de nye regelene som gjør at man tror at elva ikke hadde fått det bedre av et par års totalfredning? At ingen kunne fisket der før 2010? Hvor dårlig står det egentlig til med denne lille elva på 3 mil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bannet høyt opp og ned i mente  >:(

Jeg har tatt meg tid til å skrive en god/lang utredning fra min ( og andres) side i kveld, men så ble jeg plutserlig utlogget  :o

Gidder ikke å skrive på ny...

Men konklusjonen ble vel at elva drives, og går mot, fra grunneierenes side, en perfekt sosialøkonomisk forvalting. Som jeg og Åddvard mener, det dreier seg om penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bannet høyt opp og ned i mente  >:(

Jeg har tatt meg tid til å skrive en god/lang utredning fra min ( og andres) side i kveld, men så ble jeg plutserlig utlogget  :o

Gidder ikke å skrive på ny...

Men konklusjonen ble vel at elva drives, og går mot, fra grunneierenes side, en perfekt sosialøkonomisk forvalting. Som jeg og Åddvard mener, det dreier seg om penger

 

Har også hørt at dagens regelverk har blitt beskrevet som en sosialøkonomisk katastrofe. Dagens regler kom til å føre til oppsigelser og mulig konkurs, det var bedre å gå tilbake til forrige års regler da disse ga mer penger i kassa til kortselgere og elveeiere.

Er tydelig at det er forskjellige definisjoner rundt det økonomiske temaet.

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

date=1191014937[/color]]

Om noen dager skal jeg servere dere kortsalget for 2007 folkens !!

 

 

Moderator: Dette temaet er flyttet fra "Ny camping på Deset", og lagt inn i denne nye tråden.

 

mvh

Flemming

 

Hvor blir det av tallene??? Nå har det gått ei uke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bannet høyt opp og ned i mente  >:(

Jeg har tatt meg tid til å skrive en god/lang utredning fra min ( og andres) side i kveld, men så ble jeg plutserlig utlogget  :o

Gidder ikke å skrive på ny...

Men konklusjonen ble vel at elva drives, og går mot, fra grunneierenes side, en perfekt sosialøkonomisk forvalting. Som jeg og Åddvard mener, det dreier seg om penger

 

Har også hørt at dagens regelverk har blitt beskrevet som en sosialøkonomisk katastrofe. Dagens regler kom til å føre til oppsigelser og mulig konkurs, det var bedre å gå tilbake til forrige års regler da disse ga mer penger i kassa til kortselgere og elveeiere.

Er tydelig at det er forskjellige definisjoner rundt det økonomiske temaet.

 

Sven Erik

 

Noen som har hørt om begrepet investering?? 

 

Jeg er hvertfall ikke i tvil om at reglene gjør elva mere atraktiv på sikt. Og med min banale erfaring så betyr dette at det vil tiltrekke seg mere fiskere, som igjen betyr mere penger i handelskassa til næringslivet i Åmot kommune. Lyst til å høre argumentasjonen mot dettte "regnestykket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da har vi slått fast det en gang for alle. Det dreier seg kun om penger. :) :)

 

Det dreier seg ikke om å tenke fremtidsretta og om å ta vare på storørretstammen og storharrstammen. Det dreier seg kun om penger.

Det dreier seg ikke om å la elva reprodusere seg selv uten å måtte sett ut "Pellets"ørret. Det dreier seg kun om penger.

Det dreier seg ikke om at vi alle har et ansvar for å bidra til at vi kan fiske i ei like god elv om 50-60 år. Det dreier seg kun om penger.

Det dreier seg ikke om å gjøre alt vi kan for at elva blir så attraktiv som ørret og harrelv at forsvaret ikke får rasert mer. Det dreier seg kun om penger.

Det dreier seg ikke om å ivareta naturen rundt og ved elva slik at villmarkspreget kan leve videre i mange tiår til. Det dreier seg kun om penger.

Det dreier seg ikke om å legge til rette for at både mark, sluk og fluefiskere får ei flott og spennende elv å fiske i de neste åra. Det dreier kun seg om penger.

Det dreier seg ikke om at flere ildsjeler har jobbet hardt for å gjøre elva vi er så glad i enda bedre. "Det dreide seg kun om penger for oss".

 

Ut i fra dette håper jeg nå alle ser de nakne fakta. Vi som er skyld i de nye reglene har kun gjort dette for å gjøre elva attraktiv for pengesterke fluefisketurister.

Vi tilhører definitivt eliten og pengemakta.

Vi er totalt avslørt.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke avslør det alt nå da Terje.. Det du, Jostein B, Tore S, Staffan og de andre ildsjelene har jobbet for så lenge.. Kamuflert med at neste generasjon skal kunne få oppleve en ekte naturlig ørretelv, og så ligger dere alle på feite all inclusive feriesteder i Caribien, med netttilgang og surfer her.. betalt med honorar fra guidenæringa i Åmot kommune.

 

Skamme dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ikke avslør det alt nå da Terje.. Det du, Jostein B, Tore S, Staffan og de andre ildsjelene har jobbet for så lenge.. Kamuflert med at neste generasjon skal kunne få oppleve en ekte naturlig ørretelv, og så ligger dere alle på feite all inclusive feriesteder i Caribien, med netttilgang og surfer her.. betalt med honorar fra guidenæringa i Åmot kommune.

 

Skamme dere!

 

Sorry, Thomas.

Det ville ha kommet ut før eller senere allikavel :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om inntektene fra salget av spesialdesignede chenille- og cdcfluer til lettlurte amerikanere. Har aldri fått et napp på dem tenker jeg - går vel mest i montananymfer? Det er så jeg ser de overfylte biffmagene rister av latter under paraplydrinkene i caribien  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For ikke å snakke om inntektene fra salget av spesialdesignede chenille- og cdcfluer til lettlurte amerikanere. Har aldri fått et napp på dem tenker jeg - går vel mest i montananymfer? Det er så jeg ser de overfylte biffmagene rister av latter under paraplydrinkene i caribien  ;D

 

Vi ler hele veien til banken, og har gjort det i flere år nå ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke meningsberettiget, men leser jo disse trådene og gjør meg noen tanker.  Hvorfor er årets salgstall så interessante?  Dette vil vel svinge litt fra år til år uansett eventuelle boikotter, er det ikke tendenser over flere år som er mest interessante da?  Dersom disse tiltaka fører til ei bedre elv, så vil vel dette forhåpentlig føre til bedre salgstall på sikt.  Vi fluefiskere bør vel  allikevel være ydmyke nok til å innse at vi ikke er den brukergruppen som kanskje "lider" mest under disse tiltaka, det er vel andre grupper enn oss som er mer opptatt av å bære med litt fisk hjem.  Ikke at det er noe gæernt med det i og for seg, men allikevel.  Og det ville vel være litt trist om vi fluefiskere skulle på denne måten "fortrenge" andre fiskere over litt tid...da elva eventuelt vil bli mindre interessant for andre brukergrupper.  En uheldig effekt etter min mening, men problemet er vel at dersom ingenting blir gjort..så vil elva etterhvert bli uinteressant for alle.  Den store utfordringen er jo selvfølgelig å forvalte elva på en sånn måte at den blir bærekraftig fremover, uten at enkeltgrupper blir fortrengt.

 

En ting slår meg i denne debatten og det er motivene til de forskjellige debattanter.  Vi er vel oss sjøl nærmest de fleste av oss, men vi bør kanskje huske på at Jostein, Terje m.fl. etter min oppfatning har en litt annen agenda.  Vi bør kanskje ha litt respekt for folk som tenker på fremtida og ikke utelukkende årets fangst.  Om man er uenig i virkemidlene, så bør man allikevel vise litt respekt for dette synes nå jeg.  Hva har vi nå å tape på disse reglene?  Dersom det skulle vise seg at de skulle være unødvendige, hvor er katastrofen?  Jeg er mer bekymra over tanken på det motsatte scenarioet. 

Bare noen tanker hos en som sitter langt unna og ikke er like berørt som enkelte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo det er morro å høre at jeg skulle tilhøre en slags økonomisk elite.......morsomt så jeg nesten griner her je sitt.....kan dere setta inn noen kroner på den tomme kontoen min slik at det blir ivertfall littegrann sant også? :)

Enda morsommere at alle som har svikta elva si nå i år, og faktisk dermed på sitt vis kansje har bidratt til tanker om en annen måte å dra inn det tapte på hos de som styrer, eller at det med andre ord går rett inn i deres "onde" planer om å gjøre elva til ei elv for adelen, rett og slett som en god unnskyldning for tapt kortsalg.

 

Handelsnæringa i Rena sentrum er det vel som har klaga høyest til nå om tapte inntekter.....døm som i årevis har dratt inn nok til at det lille tettstedet bla har grunnlag for to brukbare sportsbuttikker med brukbart sortemang som er mynta mye på elvene i  Åmot, og som så vidt jeg veit kansje har sopt inn mer på det alene enn elveeierne på kortsalg og utleiehytter.

Feil av meg og bare nevne sportsbutikkene, bensinstarsjon, tre campingplasser, matforetninger og spisesteder pluss alle tilknytta settefisken, regulantens bot for ugjærninger mot det komplette økosystemet ikke bare søndre Rena, men Glomma og Søndre Osa også er.

Mye penger som alle dissa hittil nevnte utenom grunneierne egentlig kansje kan plystre langt etter hvis den eksklusive og allerede fullt utstyrte fiskeadelen får ta over elva med døms hjælp.........og null samhold blandt oss som egentlig stort sett vil det samma, men bare har et litt forskjellig utgangspunkt for hvordan det egentlig står til med fiskestammene i elva, og hva den tåler i lengden.

 

Skulle ønske du klarte å rote fram det beviset på Åmots satsing på gjedda i Løpsjøen jeg Åddvar......pleace, om ikke annet ville det hjælpt Jostein kansje litt da han for annen gang på et år tok fyken fra et forum av nøyaktig samme årsak!

Første gangen viste vi lite om hvem som sto i skyggen av et forum og trakk i usynlige tråder.......nå veit vi, eller ivertfall jeg bedre!

 

Skulle også likt at fler var villig til det samma som denna gamle fiskespiser'n her, altså å ofre ENDA mer med hensyn til høsting av fiskeresurser elver og vann i et samla vasskraftvoldtatt Norge med både redskap og moderasjon.

Hadde likt å se noen fler la seg stoppe av noe mer fornuftig enn påtvungent maksmål og baglimit også, men alle som fisker fra en til 40 dager i året forventer seg full trålerkvote samma faan i åssen det står til med framtia.....dyktigheta og redskapsvalget skal styre all vurdering, enda vi kommer til å fortsette å dra opp storfisk helt til den er 25 cm.........mellomfisken og storfisken er nemlig egentlig ganske dum og det eneste som skal til for å desimere den er ståpåvilje og riktig redskap pluss litt kløkt som veldig mange har!

 

Er så møkka lei av å ha hørt at "det var så mye bedre før", men hvorfor skal vi forandre noe...?

Er like lei den tilsynelatende grunntanken "at er du ikke med oss, så er du mot oss", ja.....la oss konsentrere oss om det mens tyttebærklappere, grådige folk som skal sko seg og kraft-milliardindustrien tar rotta på det vi hevder og være gla i!

Jeg kjenner deg, og deg Fettfinnejegern.....og deg, og jeg gjør det gjennom meg sjøl fordi jeg ikke har det minste imot å høste fra naturn.......men tanken om overskuddet og kansje framgangsmåten, tempoet eller effektiviteten såvel som summen av det vi tar med hjem kansje skiller oss litt...?

Hadde det handla om bare slike som oss, som strekker seg langt nok i sin intresse til å lese det som foregår her.....ja så kansje det hadde jevna seg ut, kansje det hadde gått opp i opp....ivertfall med fisken!

Men slik er det ikke, i Norge er det bare noen få prosent som bryr seg om det som står om slikt vi skriver om, og veldig mange av det absolutte flertallet beskatter fiskestammen i feks Rena på en fisketur med mest mulig effektiv redskap på mest mulig effektive årstid så mye døm kan, og med veldig få tanker om framtia.......som en gresshoppesverm som bare flyr videre når det er tomt?

 

Hvorfor ikke vi heller samler oss om de virkelige tunge tinga mot de tunge motstandera, enten det er regulanter, forsvaret, forurensninger og virkelig overbeskattning, tusenforbrødring, økologisk mangfold og nedgradering av fullt oppegående fiskestammer med annengrads settefisk og oppforing istedet for utfisking av gjedder i kunstige sjøer, altså gjedder som oppfores med den samma jævla settefisken og roter rundt i en evig runddans oppe i hue på fylkesmannens fylkesforvalter, gjennom en årrekke øverste sjef på skakkskjørt forvaltning....ops, jeg mener øverste sjef for samkjøring med regulant i en felles kamp mot villfisk med fettfinne,.......MENS at dissa regla FOR villfisken ikke skal få lov å virke ei stønn......ja det skjønner jeg ikke!

 

Hva med Søndre Osa........vil dere se bilder?

Av flere en gang nevnt som en av distriktets beste ørettelver, nå så til de grader voldtatt av gammaldags regulering og tømmerfløting at det ikke ligner grisen,......og så glømt av døm som egentlig burde tatt seg av'a så det er en skam!

Glomma fra åmøtet og nordover til Høyegga kraftverk.

Tømmerelva over noen Julussa, bæssfar min var med og hivde statspoltiet utkommandert av den på den tia sjølutnevnte adelen ut i den elva i en ikke helt ubetydelig arbeiderkonflikt i gamle dager, det var offervilje det........glømt den også nå, elva altså!

Hva med hele detta vannsystemet som er hekta ihopes gjennom hele Hedmark, Mistra, Glomma opp til Glomos, og vannveien helt opp i Atnasjøen, Vanngrøfta.....og helt opp i Femundsområdet!

Harrsølv og ørettgull blir hindra i vandringa hele veien opp og ned gjennom dissa enorme områda av regulanter, før det også av tømmerindustrien, og høstinga av døm foregår hele tia med små unntak etter prinsippet "ta så mye du kan, og helst den største du kan.......for da får du bildet ditt i avisa!"

 

Det må da være lov å stille spørsmål om det er så lurt å boikotte ei lita elv som Søndre Rena.....eller å frede den i en to tre sesonger hvis det først er så ille!

Forsvar og regulant vil gjærne det!

Røkke hadde sikkert også likt det hvis han plutselig fikk sansen for en god bit av elva med litt ørettfiske og fikk politikerne på si sie med ei lita lokalinnsprøytning av cash der de allerede feiteste kjenner det best!

Som ei samla gruppe er vi ivertfall ikke mye til motstand, vi sløss helst innbyrdes og kommer helt sikkert til å stå der som koper å skylde på hverandre den dagen regulanten gladelig tørrleger elva så forsvarstoppa kan rusle tørrskodd til småhøler i blanke lakksko for å skyte ørett på grunt vann med Glock oppunder Storsjødammen!

 

Noen hadde det travelt i vår, regla kom etter at gamle kort var kjøpt, ikke noe oppsyn hverken til gamle eller nye regler fantes, gjeddemaksmålet kom i kjølevannet av utalelsen til fylkesfiskeutsetter'n i fjor høst, om at Løpsjøgjedda var en yndet sportsfisk å satse på, og størrelsen på den idiotiske settefisken som i alle år har gått til oppforing av den forpærska gjedda i Løpspissrotsjøen der fisketrappa ligger, skulle økes til 35 cm og senkes i antall......og til helt sikkert ingen billigere pris!

 

Jeg, kjøtthue over alle kjøtthuer, skjønte ikke alt som ble sagt på møtet i høst der dissa nye regla kom fram som ei bombe!

Jeg var mest glad for maksmål på ørett og harr.....det var det eneste jeg klarte å tenke på akkurat da!

Grunnen var åpenbar for meg, jo større og finere gytefisk, jo større og finere avkom som ville komme de to fiskestammene i elva til gode!

Var vel ikke så skuffa over baglimit heller, men jeg var der litt delt mellom medlidenheta for de relativt få som ytra skuffelse spesielt over den der og da på møtet!

Og noen jubel eller høylydt skuffelse var det ikke i alle fall å høre fra noen!

Underbevistheta sleit med tvilen om maksmål på gjedda istedet for det mer naturlige vedtaket (for meg med fler), å fiske ut så mye som mulig med digre ruser og ledegarn, hagler, rotenon i sivbelta og bomber fra fly!

Settafisken til de to mest breiale (etter en som mener å vite dette med tyngde.....hvilket er litt pussig, da ganske mange andre som sannsynligvis også er imot alle regla unntatt maksmålet på gjedda ringte Jostein og skremte opp unga der med drittkjeft og gav han skylda for hele elendigheta inkludert den om gjedda som han nå har ofra to forumer for å bekjempe!) i avgjørelsen om de nye regla, settafiskforvaltningas Knoll og Tott, skulle også altså fortsettes med mindre antall og større porsjoner, som sikkert koster minst like mye av de avbøtende tiltakspenga fra regulanten, og altså derved gamlekompisen til i vertfall Knoll (som nå jobber for regulanten) innen forskning før om åra, som da med sine klamme grep om detta ærefulle værvet, kunne helle hele pengesekkens innhold opp i settefiskkummer og forskningsbevildningskontoer bygsla på å studere de små prikkete uten fettfinne underveis til gjeddekjeften........som døm har gjort i årevis, antakeligvis fordi det gagner døm sjøl og arbeidsgiver!

 

Hvis det er virkelig slik at en liten håndfull med stae bråkabøtter klarte å lage så store bølger på et så lite forum som GG, at forvaltninga av Renaelva blir gjort om med værn av gytefisk og littegrann strammere baglimit, at fisketrappa blir til....dog med god hjælp fra planene om nytt flomvern i Løpet, at gjedda får maksmålbeskyttelse, at settefisken blir 10-15 cm større og at alt sammen skjer uten at nye kort med nye regler er klare og kansje også påtrykt tips til mark og slukfiskere om små justeringer med den skarpe delen av utstyret døms som vanskligjør en praksis av både gammel og ny baglimit og maksmål, sjøl om detta burde døm faktisk også kunne vite å praktisere sjøl, og at elva i tillegg mangla oppsyn utover store deler av sommer'n........som et enormt hasteopplegg........ja det var sannerlig godt gjort gitt!

Det som er et faktum, er at det kan ha påvirka litt, et visst press på kansje enkeltpersoner innen elveeierlag og disse som døm rådførte seg med og som nå høster lauvbæra for noe døm ikke ville, men måtte! 

Kansje mest der, for når sant skal sies så er det dit og til regulanten det meste av den værste kritikken gikk den gangen på GG, og for min del var det ikke feil heller!

 

Hvis Tott og Knoll pluss gamlekompisen til Knoll....eller var det Tott...?...., ja altså, hvis noen føler seg såret over disse onde spekulasjonene som jeg helt grunnløst og uten annen drivkraft enn rein ondskap framlegger her.......ja så får dere ikke noen unnskyldning av meg, dere ER nemlig i høy grad en del av saken, og her diskuterer vi vel saker.....gjør vi ikke...?

Kan godt slenge med noe virkelig saftig som det ryker av til de folke og fe-valgte som lar elendigheta med dissa effektvoldtatte vassdraga våres bare fortsette, hakkespett og terremitt-reir på to bein er dere, og dere kan ta tillfart å effektkjøre gauletappan ta dokkers....el'no!

 

Etter at de nye regla kom ble det mye bal, protester, beskyldninger hit og dit og illsinte telefoner til good old Jostein som ikke akkurat ble i bedre humør av slikt til tross for et solfylt indre!

Stridshester som klatrer helt opp i toppen av flaggstenger midt i kuleregnet trekker jo til seg litt ekstra, ja noen ganger kan det tilogmed se ut som om slike trives med det, men det er feil!

Det er et hælvete å mene så godt for det absolutte flertall, med unntak av kun de som snor seg under overflata på bekostning av det samme absolutte flertall og betrakter avbøtende tiltak for grunneiere og almuen som påfyll til egne prosjekter som uansett åssen en ser på det gagner døm sjøl og blokkerer for alt som kansje er mye bedre, missforstått blir en samma faan........og det av døm som etter alle solemerker burde forstå og holde med!

Har mista motet mange ganger siden hurlumheien som starta på GG i fjor høst jeg!

Oppturer for både GG og ting ellers som jeg trudde på, og håpa på at VI kunne ta tak i siden....., men neida, bare rot, kødd og faanskap!

Mitt hjærtebarn for året skulle liksom bli Søndre Osa etterat de nye regla for ørett og harr liksom drev å virka for døm, gjedda ødela jo, men rykter om ny fisketrapp fikk jubelen i taket igjen.....skjønt hva da med gjedda i Løpspissrotsjøen.....?

Dårlig form har jeg vært i sommer også, og det ble dårlig med fisking til tross for at jeg fikk mange fine turer med kompiser langs elva.

Rett før, eller var det rett etter elva stengte(?) dro jeg og Jostein opp i Søndre Osa så jeg skulle få tatt bilder av det store Osfallet kraftverk med guide, Kvernfallet hadde jeg finni fram til før med anvisning fra Helge.

Noen bilder utover det med dissa to stedene hadde jeg tenkt å ta siden sammen me'n Jostein........, men så klatra Jostein opp i ei flaggstang igjen...!

Personlig syntes jeg det ble mye ugg i den saken, "folk snudde og vendte på seg som kåte kaniner" som far min ville ha sagt, og Jostein, eller Hostil'n med den giftige hvitveisen som avatar trakk til seg mest ild......som vanlig!

Sjøl syntes jeg det ble noe som ligna et lite justis-selvmord, og som sagt en blåkopi av det som skjedde sist gang (uten "selv"biten) da Jostein forsøkte å grave fram sannheta i klare ord, som ingen som faktisk kunne, var villig til å gi'n fordi han er så rå til å klatre i flaggstenger!

Detta siste her, og jeg vet ærlig talt ikke lenger hvor "det siste" starter, har kansje ikke så mye med saken om kortpriser å gjøra, men det måtte tydeligvis ut, for nå er klokka kvart over seks, og jeg har vært stuptrøtt i fem timer!

Saken er vel den at jeg er lei forvaltningssaker, kremmergjeddene vinner alltid, og døm vinner mest fordi vi aldri klarer å stå sammen og trur mest på det som gagner oss sjøl uten selvoppofrende og helhetlige ideologier i selv det aller minste.....kalles ofte prinsipp det der trur jeg...?

Jeg trur jeg har gitt opp!

 

God na.....heh, morgen var det! :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...