Gå til innhold

flua tvinner.. hva er løsningen..?


Thomas

Anbefalte innlegg

Heisann..

Sliter litt med at tørrfluene tvinner fortomen. Kommer det av for mye, for langt, for kort, hackel eller noe i den duren.. Pleier bare ta fram saksa og klippe hacklet litt under så er det slutt på tvinninga, men er det noen andre ting som også funker, alltid kjekt å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, prøv å binde flua med fallskjermhackel i stedet for palmerhackel (tradisjonelt hackel) !

 

På store imitasjoner av f.eks vårfluer og stankelbein, vil du helt klart få mindre proppelering med fallskjermhackel.... ;)

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er kansje det lureste det du sier Rune, å sette opnere snørebukter. Skal prøve å tenke mere på det når jeg kaster.

Går stort sett greit, men er jo iriterende når det skjer.

Har selvfølgelig oppdaga at det er bedre med både fallskjerm hackel og cdc mot tvinning, men det hender jo en bruker fluer med palmer, også er jeg heller ikke så flink til å binde med cdc, men får vel trene på det i vinter så jeg har litt større utvalg av cdc til våren igjen..

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hei Thomas!

 

Det er nok ikke helt uten grunn at Danicae skriver at du burde prøve kvalitetshøne istedenfor hane. Det er nettopp hanehacklet som er en del av problemet. Til palmerhacklede fluer vil dagens hanehackler ofte være for stive (les: Whiting). Kvaliteten er enorm, men de skaper trøbbel dersom du ikke bruker de helt riktig.

 

Ett triks er å binde inn spissen på hanehacklet med rotenden av fjæren vekk fra kroken (pass på å stryke fibrene ut fra fjærstammen med fingrene). Deretter surrer du fjæren fremover kroppen med undersiden av fjæren pekende bakover. Dette gjør at fibrene legger seg litt bakover når du surrer fjæra fremover. De lengste fibrene vil nå være fremst på flua. Disse triksene hjelper luft/vann til å passere på utsiden og ikke samles opp inne i fibrene og lage for stor motstand. Ved motsatt tilfelle vil fibrene virke som en vindmølle dersom du ikke bruker tykk fortom som kompensasjon.

 

Selv bruker jeg mykt hanehackle (billig) til palmerfluer. Eller jeg bruker en hanefjær og en hønefjær som jeg surrer fremover samtidig. Hønefjæra vil dermed bryte skrueffekten fra hanehacklet. Det aller beste er likevel å bruke hønehackle av topp kvalitet. Min erfaring er at tyngden på kroken også kan ha noe å si, så jeg bruker kroker med litt tykkere wire på palmerfluer.

 

Til slutt: Jeg bruker lite CDC til palmerfluer fordi de fleste lages for å stå litt høyere på vannet. De som skal ligge i vannhinna kan selvsagt bindes med CDC.

 

Håper dette var forståelig og til litt hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Fishy

skal få testa ut en del hær nå ja.. Har mærka at Whiting nakkane er ganske stive. Må prøve å få lagt de litt ordentlig. tidligere sesonger har jeg bare brukt hane hackel av dårlig kvalitet, og da er det ikke tvinning som har vært problemet. Har dårlig med høne hackel av god kvalitet, så da får jeg teste med bra hane og dårlig høne mix.. skal vel få til no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...