Gå til innhold

Blindkasting


.JB

Anbefalte innlegg

Du er nok inne på noe der Lillevann. Fluefiske kan sammenlignes med 6 (ordet ser ut til å være forbudt her, blir automatisk endret sæks av en eller annen grunn, er det puristene som står bak??) som du vet jo lengre man kan holde det gående før den endelige utløsningen, jo bedre når den endelig kommer.

 

Personlig er jeg nok en heller middelmådig kaster og blindkaster nok alt for mye, men det skal f@€n ta meg ikke ta fra meg gleden jeg har ved å fiske med flue. Jeg fisker for det meste i sjøen og i fjellvann og da er man avhengig av å kaste noe lengre enn i ei elv. De store har en lei vane med å vake ett stykke fra land og mitt enkel svar på det er at kommer ikke fisken til meg, må jeg komme til den med flua mi. Det hele går vel først og fremst på å bruke den teknikken som passer til den enkelte fiskesituasjon, egen teknikk og utstyr? Min erfaring er at jeg skremmer ikke fisken så lenge flue og snøre er i lufta, men møtet med vannet, eller PRESENTASJON som det er skrevet mye om i andre tråder.

 

Til dere som er gode til å kastere, har jeg en liten bønn neste gang vi møtes i elva eller ved vannet; gi oss gjerne noen gode råd i forbifarten. De fleste jeg kjenner vil sette stor pris på det.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei

 

Å blindkaste mye trenger ikke bety at du er dårlig kaster. Vet om flere som liker å blindkaste ofte for å bli vant til klump, overheng og teste litt grenser. Et par kamerater og jeg er slik til tider. Hvertfall når fiske er tregt, man blir vant til å holde mer snøre i lufta.

 

Men er det praktisk til effektivt fiske? he he, nei.

 

Å kaste med skyte klump kan sikkert sammenliknes med "sluk" av noen som jeg ser her.

Men du verden hvor mye du lærer av "timing" i avslutningen i et kast med klump.

 

Jeg har lært mye av å trene med wf snører med laaaang klump, gikk over til skyteklump.

Og jammen blindkastet jeg mye her også.

 

Med lærdom fra Micke Blomberg så blindkaster jeg veldig få ganger nå. Det som igjen er morsomt er at man med klump lærer seg å kaste roligere og det får man igjen for når man faller tilbake til wf snørene.

 

Så vær så snill, ikke "diss" skyte klump a. Man lærer ekstremt av begge deler. En bom i timingen med skyteklump og kastet er ødelagt. Etter skyte klump trening så blindkaster jeg betraktelig mindre med wf nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Å blindkaste mye trenger ikke bety at du er dårlig kaster. Vet om flere som liker å blindkaste ofte for å bli vant til klump, overheng og teste litt grenser. Et par kamerater og jeg er slik til tider. Hvertfall når fiske er tregt, man blir vant til å holde mer snøre i lufta.

 

Men er det praktisk til effektivt fiske? he he, nei.

 

Å kaste med skyte klump kan sikkert sammenliknes med "sluk" av noen som jeg ser her.

Men du verden hvor mye du lærer av "timing" i avslutningen i et kast med klump.

 

Jeg har lært mye av å trene med wf snører med laaaang klump, gikk over til skyteklump.

Og jammen blindkastet jeg mye her også.

 

Med lærdom fra Micke Blomberg så blindkaster jeg veldig få ganger nå. Det som igjen er morsomt er at man med klump lærer seg å kaste roligere og det får man igjen for når man faller tilbake til wf snørene.

 

Så vær så snill, ikke "diss" skyte klump a. Man lærer ekstremt av begge deler. En bom i timingen med skyteklump og kastet er ødelagt. Etter skyte klump trening så blindkaster jeg betraktelig mindre med wf nå.

 

 

 

Skal prøv og ikke "disse" klumpliner, vet ikke om jeg helt klarer det men.....  ;D ;D For min del så er jeg stor fan av laaaange WF snører og synes dette gir meg den rette følelse. Trives godt med et ekstra baksleng eller to, men under SØ fiske eller tilsvarende blir det nok kun det nødvendige antall sleng. Dette blir jo en personelig sak hva man liker, men man bør definitivt øve seg på å kunne bruke færrest mulig baksleng så man mestrer dette også. Kan fort vise seg å være nødvendig når auren svømmer raskt langs bredden av  et vann og plukker flyvmauer f. eks.

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ved å øve på å holde mye snøre i lufta så får man bedre snørekontroll, resultatet av dette er at man kan "mate" mer snøre i hvert blindkast. Resultatet er bedre kontroll og mindre blindkast når situasjonen tilsier det.

 

Når man fisker så er man opptatt av å treffe fisken med minst mulig blindslenger. Presentasjon kan være avgjørende, ikke allltid. Men det er vel rimelig klart at de fleste vil ha færrest mulige blindkast.

 

De gangene jeg bruker litt overdrevet med blindkast kan være i vind, ved å rette opp et kast som er i ferd med å kollpase etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en amerikansk fluevideo for en tid tilbake og instruktøren der var tydelig på at her skulle de slenges minst mulig "you are not fishing owls" var hans argument. Man står vel å slenger til man føler at man har en viss kontroll før man skyter, så det vel bare å tørrtrene med å kaste på blink.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Det er forskjell på alle som fisker med flue

noen holder linen i luften med blindkast til det kjedsommelige

mens vi andre fisker så det griner..

 

Mens andre igjenn skal på død å liv ha mest mulig line utenfor stangtuppen

for og kaste lengst mulig...

 

Andre klarer seg med 15klump utenfor stangen, og med en par drag så er 30meter grensen nådd!

 

Noe jeg har lært meg er at det er mangen faktorer som spiller inn både når det gjelder utstyr

teknikk samt erfaring...

 

Men alt i alt : det er flua som fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, blindkasting er en del av gamet. Men den 6-paralllellen vet jeg ikke helt om jeg henger med på. For mye blindkasting blir vel mer som å stå og vifte med kjeppen i soveromsdøra fremfor å gå rett på sak.  ;D

JB

 

Hehe.. Har du ikke hørt om "foreplay"... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er jeg selvfølgelig enig i, men noen lurer sikkert på hvordan man kan forhindre unødvendig bruk av blindkast. Da har snøreprofil og kasteteknikk noe å si.

 

Ikke lett for alle å vite hvilken snører man skal velge når det er 790 stykker å velge mellom, og jeg vet selv hvor mange "rare" svar man kan få i en butikk.

 

Ikke uten grunn at jeg liker klump i sjøen, man fisker jo mye mer effektivt. To til tre blindkast så fisker man ;D

 

Bra det du skrev Magne, det er jo helt klart mest praktisk å ha flua i vannet så mye som mulig.

Hvis du ikke er Tørrfluepurist da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke ta mitt innlegg ille opp, men jeg har bestandig trodd at flua virker best når den er på, eller i vannet, ikke i lufta.

 

Magne Fjellstad.

 

Som aktiv kverulant må jeg selvfølgelig kommentere det utsagnet..... ;)

 

Det er en gammel "myte" at man må ha flua ute hele tiden for å ha størst sjanse for å få fisk. Flua i vannet hele tiden = kaste, kaste, kaste hele tiden, og dette er ikke alltid så heldig (bortsett fra ved bevegelig laksefiske o.l da).

 

Jeg tror mange ørret- og sjøørretfiskere ofte ville økt sjansene for fangst dersom de hadde latt elva/vannet/stedet "hvile" når de har kastet en stund. Dette gjelder spesielt dersom det er grundt og lite vind i området.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig der Flemming. Spesielt i forhold til stor fisk. Er av den klare oppfatning av stor fiske blir lettere skremt av inntensiv kasting, Spesielt på grunt vann.

 

Fluefiske, uansett om det er i sjøen eller i ferskvann, dreier seg for min del om mye mer en å ha flua flest  timer i vannet. Jeg tror også at et målrettet fiske vil føre til større og flere fiske, uavnhengig hvor mange baksleng du bruker. :D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm

 

Jeg pratet om når du fisket, å la fiske stedet hvile en stund er utrolig lurt. Mange har ikke skjønt dette, og fisken trekker utover pga man skremmer den.

 

Det handler om å fiske av områder, ta endel pauser innimellom. Dette er lurt.

 

Dæven Flemming, der var jeg enig med deg gitt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er nok ingen purist, jeg har ikke hørtdet ordet før jeg leste det her på forumet. ellers er jeg enig i at en skal ta pauser,mitt innleg var myntet på den tiden en fisker, ikke mens en sitter på land og slapper av og nyter naturen, og vak for de som ser disse. Uansett, det er nok mye mer enighet blandt oss som er inne på forumet enn det ser ut til.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke ta mitt innlegg ille opp, men jeg har bestandig trodd at flua virker best når den er på, eller i vannet, ikke i lufta.

 

Magne Fjellstad.

 

Det er artig når fluefiskere begynner å drøfte hva som er mest effektivt.

 

Det som virker aller best er garn, drivgarn, snurpenot, trål eller ruse. Alternativt slukstang eller oter. Dersom man skal benytte det redskapet som virker best er det fullstendig høl i hue å velge fluestanga i utgangspunktet.  Nymfe virker bedre enn tørrflue. Hvorfor fiske tørt?  Poenget er at fluefiske ikke først og fremst handler om å få fisk, men HVORDAN man får fisk.  Kastebevegelsene og følelsen av å beherske samspillet arm-hånd-stang-snøre er en veldig viktig del av dette.  Jeg "fisker" ofte uten flue.  Jeg kan stå i timesvis.  Det er ikke engang trening.  Det handler rett og slett om pur kasteglede og rekreasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en liten språklig oppklaring til ordet purist, som defineres som følger; "one who desires that a particular item remain true to its essence and free from adulterating or diluting influences", d.v.s. tro mot det opphavelege som noen her på berget kanskje ville sagt det. Dersom kun bruker Tanums store rettskrivingsordbok betyr purist "språkrenser", hverken mer eller mindre.

Ellers er nok de fleste av oss for lite flinke til å la fisken, eller fisket hvile. Jeg er en av disse som er for utålmodig, der er nok de av dere som fisker mye og ofte flinkere enn oss helge- og feriefiskere. Samtidig som vi kanskje ikke stoler helt på at vi er klare når sannhetens time kommer i form av at det vaker akkurat innenfor det område vi forventer det skal skje. Er det forresten noen som vet om det skal være noe kastekurs i området Røyken, Asker til våren? Tenker først og fremst på å få lært enhånds Spey-kast.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tore og dere andre om å velge snøreprofil etter "føret", selv om jeg nok tviholder på mine DT-snører til krampa tar meg  :rolleyes:

Jeg tror årsaken til at nokså ferske fluefiskere spør dere fiskeguruer om hvilke snører som er best til Sage xxx o.l er at de nødig vil gjøre et bom-kjøp. Det er lett å gå seg vill i taperingsjungelen og det skal ikke mange bomkjøp til for at det svir på pungen. Skulle ønske at butikkene som selger fluefiskeutstyr også gav sine kunder muligheten til å prøve snørene på egen stang før et evt. kjøp. Når det er sagt så vil jeg også driste meg til å påstå at de fleste ferske fluefiskere er best tjent med en "allround" tapering som SA GPX eller RIO Grand, så får spesialiseringen komme senere.

 

Jeg er på ingen måte frankofil, selv om jeg har stor sans for fluefiskeren Charles Ritz og fransk rødvin.

Derimot fortjener jeg nok betegnelsen para-holiker  ;D

Etter min mening har Ritz en selvfølgelig plass i fluefiske historien. Han var en dyktig og innovativ kaster/fisker og utarbeidet sin egen kastestil HL/HS(High line/high speed). Ritz var også en innovativ stangbygger, selv om utgangspunktet for hans parabolske taperinger var forårsaket av et uhell fra postbudets side. Synes boka hans "A flyfisher`s life - the art and mechanics of fly fishing" er spennende lesing.

 

Mvh

Norvège  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke ta mitt innlegg ille opp, men jeg har bestandig trodd at flua virker best når den er på, eller i vannet, ikke i lufta.

 

Magne Fjellstad.

 

Som aktiv kverulant må jeg selvfølgelig kommentere det utsagnet..... ;)

 

Det er en gammel "myte" at man må ha flua ute hele tiden for å ha størst sjanse for å få fisk. Flua i vannet hele tiden = kaste, kaste, kaste hele tiden, og dette er ikke alltid så heldig (bortsett fra ved bevegelig laksefiske o.l da).

 

Jeg tror mange ørret- og sjøørretfiskere ofte ville økt sjansene for fangst dersom de hadde latt elva/vannet/stedet "hvile" når de har kastet en stund. Dette gjelder spesielt dersom det er grundt og lite vind i området.... ;)

 

Joa, men du står vel ikke og blindkaster mens du lar elva/vannel/stedet hvile??  ;D

Tror det var det Magne mente. Hvis man først har bestemt seg for å fiske så er det bedre å ha flua i vannet enn i lufta.

 

Et annet godt argument for færre blindkast er at levetiden på snøret forlenges  ;).

 

PS: Redigeringsmaskinen rendrer, ellers så hadde jeg nok ikke svart på innlegget ditt, Flemming hehe  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her skal Nordisk på Lysaker ha skryt. Har du ei relativt ny Sage-stang eller et av de andre merkene de forhandler, får du gjerne låne stang og snøre ute på brygga utenfor butikken, tar du med egen stang går det sikkert like bra. Og har jeg bommer helt ved valg av snøre, har jeg fått byttet snøre forutsatt at jeg har tatt vare på originalemballasjen. Det er hva jeg kaller service, så får det heller koste litt.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Om vannet skal hvile eller ikke kommer an på forholdene der du skal fiske ,eller deg selv

er forholdene rufsete, riflestrøm,myrvann kan du blindkaste inn i himmelen

skremmer ikke noe fisk da ....Eller du kan gjøre som <Flemming> sitte oppi trærne og speide etter ørret

et par timer til det roer seg ned ;D

Eller i tmags sitt sted,  hvor han skremmer all fisken før han kommer til fiskeplassen

fy så klart vannet er i New Sealand huhh...

 

Det gjelder og tilpasse seg til enhver situasjon, det som gjelder en plass, gjelder ikke nødvendigvis et annet sted!

 

Hvordan en presenterer flua kommer mye an på hvordan en kaster!

ikke gud kan hjelpe deg en gang hvis du er dårlig til og kaste ;D

ihvertfall ikke snøret  LOL

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er en gammel "myte" at man må ha flua ute hele tiden for å ha størst sjanse for å få fisk. Flua i vannet hele tiden = kaste, kaste, kaste hele tiden, og dette er ikke alltid så heldig (bortsett fra ved bevegelig laksefiske o.l da).

 

Jeg tror mange ørret- og sjøørretfiskere ofte ville økt sjansene for fangst dersom de hadde latt elva/vannet/stedet "hvile" når de har kastet en stund. Dette gjelder spesielt dersom det er grundt og lite vind i området.... ;)

 

Joa, men du står vel ikke og blindkaster mens du lar elva/vannel/stedet hvile??  ;D

Tror det var det Magne mente. Hvis man først har bestemt seg for å fiske så er det bedre å ha flua i vannet enn i lufta.

 

 

Hehe.. Kverulanten!!  ;D

Innlegget mitt hadde jo ingen ting med blindkasting å gjøre, kun en kommentar til myten om at man MÅ ha flua i vannet så mye som mulig.... ;)

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har fisket i stille skogsvann, og sett på fluefiskere som kaster, kaster og kaster på speilblank overflate, og skjønner ikke hvorfor fisken hele tiden vaker rett utenfor kastehold...

 

En tolmodig fisker kan ofte bruke 5 kast på 5 fisk, fordi han lar fisken vake seg innenfor kasteavstand før han tar den, eller lar flua ligge lenge nok til at fisken finner den...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Var mest for og føkke opp en unggutt som deg Flemming ;D

Over en kopp med tran blir vi nokk enige ;)

 

Hei JB...(Joda, jeg har en hånd som hviler over meg og styrer det hele)

Vet ikke hva du mente men vil helst ikke vite det :P

uansett hva den hånden styrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Var mest for og føkke opp en unggutt som deg henning ;D

Over en kopp med tran blir vi nokk enige ;)

 

Hei JB...(Joda, jeg har en hånd som hviler over meg og styrer det hele)

Vet ikke hva du mente men vil helst ikke vite det :P

uansett hva den hånden styrer

Er det meg Henning du reffererer til her eller?.......hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...