Gå til innhold

når føler dere at sesongen er over.


Morten1991

Anbefalte innlegg

Det meste skjer fra siste uke av mai til 15. september. Innimellom i sesongen blir jeg faktisk litt lei av å fiske, men når vinteren kommer er jeg like forventningsfull og opptatt av den kommende sesongen som før, og kanskje enda litt mer. Rusen er kanskje ikke like effektfull som tidligere, men abstinensene har blitt enda sterkere - for å bruke en bisarr metafor.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godfisket for meg er slutt i siste halvdel i august. Fisker primært etter ørret. Har ikke prøvd gjedda på høsten, men det sies at den er i farta da. Fin og feit og illsint som alltid. Noe helt annet enn ei slapp vårgjedde som skal gyte. Fredningstida i september er vel offisiell slutt, selv om det blir isfiske i vinter. Har også tenkt å ta jegerprøva, så neste høst blir det noe å se fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen var nok over i går for min del, i og med at det var flere cm med snø utfor døra når jeg stod opp i morges, og det laver fortsatt ned. Har fiska etter SØ og laks i brakkvann siste tida med varierende resultat. Så nå er det bare å vente til kalenderen viser mars igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den sære typen som mener ørreten skal få nyte gytetiden til andre ting enn å bli slitt ut av fiskere,

så for min del slutter fiske så fort ørreten begynner å få gytedrakt.

Skal jo sies at jeg også driver med jakt, og dermed kan bytte fluestanga med børsa frem til fjærmyggen popper

fram neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter av når kulehodenymfa flyter.....

 

(Har forøvrig to kompiser som fiska sjøørret i sjøen en tidlig aprilmorgen, hvor det frøs en ishinne på sjøen.

Streameren ble liggende oppå, men det ga den sultne vårørreten seg blanke i, den tok likevel. Ingen grunn til å la SØ'en være selv om det er litt is på fjorden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den sære typen som mener ørreten skal få nyte gytetiden til andre ting enn å bli slitt ut av fiskere,

så for min del slutter fiske så fort ørreten begynner å få gytedrakt.

Skal jo sies at jeg også driver med jakt, og dermed kan bytte fluestanga med børsa frem til fjærmyggen popper

fram neste år...

 

Men for oss som også fisker harr er jo sessongen ganske lang ;) Harren vaker jo nærmest året rundt :D Fullt mulig å finne vakende harr til langt uti november hvertfall!

 

Mvh

Bjørnar

 

Edit; skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene uka etter at Eira stenger. . .Så er vi igang med SØ fiske! Godt å bo på kysten.

 

jan

 

Hmmm... Elnesvågen der er det fint der. ; :) Monttro om det ikke bor en sjøaure eller to der....... ;D ;D

Har det blitt no "kludd" i det siste?

 

Gisle

 

 

Kludden er desverre helt fraværende i år  :P

Ja, der bor nok en sjøaure eller to her. Å så ligger det jo SØ rike fjorder tett i tett fra Bergen og oppover.

Men når isen legger seg inne i fjordene så drar vi en tur til Smøla eller ute ved storhavet!

Elnesvågen er en fin plass  ;)

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bor nær Glomma kan en fiske med flue etter harr gjennom hele høsten og vinteren....så fremt det er åpent vann.  Og åpent vann finnes alltid et eller annet sted, selv når isen ligger tykk over mesteparten av elva. Mest effektivt er å bruke tsjekkisk nymfe ved dette fisket. Tre fortyngede nymfer på fortommen, ca 40-50 cm fra hverandre. Den tyngste brukes på midten for slik å trekke ned de to andre. Skal fiskes "dansende" på bunnen. Gjerne like foran beina, når en står ute i elva. Ikke kast nymfa slik du pleier, men bare vipp nymfene motstrøms med et kort sveip med stanga. La dem så drive forbi deg og videre noen meter nedover, mens du følger etter med stangtuppen. Deretter vipper du nymfene opp og gjentar "kastet". Vær oppmerksom på at harren ofte tar i det nymfene er på vei opp til nytt kast...!

 

Fiske med tsjekkisk nymfe er fantastisk morro. Bare forestill deg hvordan det oppleves når en av og til får på 3 halvkilos harr på en gang, med kun fortommen utenfor stangtuppen! Og det er faktisk ikke så helt skjelden en får flere harr på en gang ved bruk av denne medtoden. Og det er gjerne de største fiskene som biter på de tsjekkiske nymfene.

 

Mens tørrfluepuristene sitter hjemme og binder fluer, sutrer og venter på neste sommer, kan dere andre ha et supert harrfiske langt utover høsten, og vinteren med, om dere er så heldige å bo i nærheten av ei elv hvor det finnes harr da...!  :) :) :)

 

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

 

For min del er sesongen over når den første snøen kommer ...... og den kom i går ..... :(

10 cm med nysnø ..... julestemning med en gang .

 

Nei, den kom i dag. Julestemning........jeg vet ikke helt......får liksom ikke julestemning lenger..........en trist stemning kanskje......

shit.......jeg liker ikke vinter jeg........sånn er det bare...........akkurat nå laver snøen ned......huff..........

 

36468_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/14814/36468.jpg

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meg en tur i elven på tirsdag. Jeg kjente litt i kroppen at en pause på 3-4 måneder kansje ikke er feil. Trenger sterkt å binde masse fluer også.

 

Den følelsen er egentlig ganske ok. Greit å kunne si til seg selv at "dette var en bra sesong, nå vil jeg gjøre litt andre ting og lade opp til neste sesong." So long good old river! Ha en fin vinter WF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del slutter også sesongen når isen legger seg.

Svinget stanga en times tid på løsdags kveld(13.10.07) og fikk på en sjøørret og to brunørret. Alle fiskene fikk selvfølgelig friheten tilbake. Ingen vak, men de tre ørretene tok en svart Chernobyl Ant str.9. Et forholdsvis vanlig innsekt her i Ålesund etter den katastrofale ulykken 1986 ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...