Gå til innhold

Synligheten av fortommen


Jørgen

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det er med synligheten til fortommen når flue og fortomme lander på vannet, det er jo ganger den legger seg "under" og noen ganger lander den "over"....Regner med at det ikke spes gunstig at den ligger "over", virker mer synlig fra mitt ståsted....Er dette riktig eller har det ikke store betydningen..??? Og hva gjør dere egentlig for å få lagt den "under" overflaten..??

 

mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang i min "karriere" fikk jeg kastet lenge nok på en steady fisk til å få bekreftet at den var fortomssky. Fisket først med 0.15, fisken ble ikke skremt, men tok ikke. Gikk ned til 0.12, det samme skjedde. Muddet ned fortommen og forsøkte igjen. Tok på første kastet uten å nøle. Da hadde altså jeg kastet ca 15 kast med samme flue først, med annet "fortomsoppsett". Har inntrykk av at det er i rolige elver med klart vann som fortomsproblemet er størst. Særlig hvis fisken står grunt. Løsningen min ble altså mud, dette er gjørme som man betaler blodpris for. Vanlig jord/leire skal visst gjøre samme susten. Gni det på fortommen, men vær obs på at flua ikke flyter like bra, da fortommen trekker den ned. Mudden bryter overflatespenningen slik at sena faller lettere gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Med fare for å banne i "mudde-kjerka": Bortsett fra noen få ganger, på stille tjern hvor jeg har dratt litt myr-møkk på fortommen, så har jeg ikke savnet muden nevneverdig. Bruker "vanlig" nylon, og føler at det å gå ned i tykkelse er cluet. Og da strekke ut den tynne(0.12/0.10) mellom hvert kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det er så mye å klage over prisen på mud, det går jo ikke akkurat mange bokser på en sesong..

Og for de som syntes det er så dyrt med mud, så er vel kansje ikke fluorcarbon noe alternativ, det er det hvertfall ikke noen kroner å hente på..

mud gjør jo nytta når den trengs, men den holder jo ikke mange kasta, sånn ære bare.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...