Gå til innhold

Åpner for fang og slipp som offentlig reguleringsform.


BrewMaster

Anbefalte innlegg

Veldig bra, men litt seint på en måte.......aksept for at fisk under minstemål skal slippes ut igjen har jo vært godtatt forvaltningsform lenge, at det er en mangelfull form som kansje mest av alt bidrar til risiko for tusenforbrødring og sekunda kvalitet gytefisk gjør det jo ikke til noe voldsomt genialt sjakktrekk hvis en i det hele tatt er intresert i ei mer komplett forvaltning med tanke på framtia og arv av noe som virkelig er verdt noe! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke dette vil ha noen virkning i det hele tatt på sikt. Vi kan ikke "vedta" oss bort fra en elendig tilstand på fiskebestandene..

 

1. Tyvfisket ute i havet

2. Tyvfisket på land

3. Sel

4. Oppdrettsnæringens overforbruk av sildemel/loddolje mv

5. Lus

6. Sykdommer

7. Endringer i miljøet

8. Forurensning

9. Fiskedødaren minken som tar enorme mengder småfisk

 

etc etc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette vil ha noen virkning i det hele tatt på sikt. Vi kan ikke "vedta" oss bort fra en elendig tilstand på fiskebestandene..

 

1. Tyvfisket ute i havet

2. Tyvfisket på land

3. Sel

4. Oppdrettsnæringens overforbruk av sildemel/loddolje mv

5. Lus

6. Sykdommer

7. Endringer i miljøet

8. Forurensning

9. Fiskedødaren minken som tar enorme mengder småfisk

 

etc etc

 

 

Jeg skjønner ikke innlegg av denne typen. Det er liksom som om at det er bedre å ikke gjøre en dritt. Gjenutsetting av fisk er ett virkemiddel blant mange. Men det er lavthengende frukt, og de er som kjent de enkleste å plukke. Effekten av fang og slipp er akseptert i de fleste siviliserte land, med unntak av Norge.....eller kanskje det begynner å endre seg.........

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det like før jeg også velsigner C&R. Har ingen betenkeligheter med å se at det er det eneste riktige sammen med innføring av Bag Limit i de mest belastede områder. Som gammel rypejeger ser jeg at det må innføres restriksjoner av en eller annen art her og der. Når det gjelder gjelder jakt, så er det ikke så enkelt å innføre skyt og slepp, derfor solgte jeg hagla for noen år siden og har begynt å fotografere rypene i stedet. Håper at det ikke kommer så langt når det gjelder fiske, men det må da gå an å høste der forholdene ligger til rette for det uten at man skal bli uglesett av enkelte purister/fanatikere? I mange vassdrag og vann er det til og med nødvendig for å holde en god og livskraftig bestand. Håper derfor at jeg kan spise selvfanget fisk med god samvittighet også i framtida.

 

Mvh Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB, du traff spikeren rett på hodet og jeg fikk startet dagen med en god latter, men hva kan man gjøre for å redde Sandvikselva for framtida? Ikke det at jeg bryr meg om elva som fiske-elv, men den må da være en av de viktigste elvene for rekruttering av SØ i indre deler av Oslofjorden og på den måten være ekstremt verdifull og det interesserer meg i høgste grad. Skal vi begynne å jakte på forurensere kanskje?

 

Hilsen Jens

 

PS

RBK var ikke døde allikevell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres et bra arbeid med kultivering av Sandvikselva og det drives stamfiske og klekkeri.  Årets tragedie er nok mer været sin skyld enn forurensning. Episoden for et år eller to tilbake (glemmer så fort), var en stygg sak som førte til en kraftig bot etter domsavsigelse.

 

Vestre Bærum Sportsfiskere er elvas venner, og venner er bra å ha. Er ikke medlem der, men har inntrykk av at de gjør en god jobb: http://idrett.speaker.no/organisation.asp?OrgElementId=545850

 

Jørn

 

PS! Valenciatroppen er plaget av et influensautbrudd, og flere av spillerne spilte med høy feber i går.  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn

 

he he, du er moroklumpen på forumet ;D Ler hver gang.

 

Utifra den lille infoen jeg har fått så ER Sandviks elven utrolig viktig for rekruttering av SØ, håper ikke det skjer noe mer "krøll" i elva der nå.

 

Husk at alle vi som er medlemmer på forumet kan stå sammen om elver og ikke minst bidra med vårt

ang "uskrevne" regler om fang og slipp.

 

Jeg slipper ut hvertfall 90% av den SØ jeg får. Håper flere enn meg tenker litt på videre generasjoner.

Fang og slipp i innlandet har noe med sunn fornuft å gjøre, alt avhengig av elva, vannet osv...

 

Slipp uti de store, "kakk" mindre. Blir en større fisk skadet eller sjansen stor for død ved gjenutsetting, så bør den også kakkes. Det er min mening.

 

Ser noen "tvilsomme" biler ved gyte-elver hver dag. Gjør en jobb for fremtiden, ta dem på "fersken". De ødelegger så jævlig for vår herlige hobby :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

er det noe sted man kan ringe dersom man ser noe ureglementert, det må da være noen som har oppsyn med det som foregår i elvene og fjorden og som har politimyndighet slik at synderne blir tatt? Når vi er så mange som er interessert i å ta vare på SØ og som er ute til alle døgnets tider, må vi vel kunne "leke" litt etterretning også. Er det noen som vet hvor man kan ringe for å rapportere, la oss få nummer og navn på forsiden eller link til en liste over oppsyn landet rundt.

 

Skjønte at det måtte være noe gærn't med Valencia-spillerne, de fikk vel influensa på flyet da?

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

er det noe sted man kan ringe dersom man ser noe ureglementert, det må da være noen som har oppsyn med det som foregår i elvene og fjorden og som har politimyndighet slik at synderne blir tatt? Når vi er så mange som er interessert i å ta vare på SØ og som er ute til alle døgnets tider, må vi vel kunne "leke" litt etterretning også. Er det noen som vet hvor man kan ringe for å rapportere, la oss få nummer og navn på forsiden eller link til en liste over oppsyn landet rundt.

 

Skjønte at det måtte være noe gærn't med Valencia-spillerne, de fikk vel influensa på flyet da?

 

Hilsen Jens

 

 

Hei

 

Jeg vet at noen få blir tatt, men dette er vel pri 124 på lista til politi dessverre. Oppsyn og politi er de som bør kontaktes, det beste er vel å få filmet selv eller ta bilder. De fleste mobiler har en helt ok video kvalitet nå.

 

Tror allle "vi" medlemmer må finne bevis, så gå videre med det. Det er furstrerende ja. Jeg vet at flere fisker ulovlig i gytebekker, og på deler av kysten ligger det råtten fisk i gamle garn. Dette er svært provoserende og tragisk!

 

Oppforderer alle medlemmer her til å gjøre en jobb hvis de ser dette, på sikt så kan dette redde rekruttering av sjøørret, brunørret, laks osv...

 

Hilsen oppgitt mann!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

C&R er velkommen for min del. Fisk over kiloen bør jo ikke spises uansett pga av PCB mengdene. Men at dette skal bidra noe nevneverdig for problemene med edelfiskbestandene betviler jeg sterkt.

 

Alle monner drar, er det noe som heter...

Dette er det minste vi sportsfiskere kan bidra med, så får politikere og organisasjoner kjempe mot sur nedbør, rømt oppdrettsfisk, overfiske i havet etc.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R er velkommen for min del. Fisk over kiloen bør jo ikke spises uansett pga av PCB mengdene. Men at dette skal bidra noe nevneverdig for problemene med edelfiskbestandene betviler jeg sterkt.

 

Alle monner drar, er det noe som heter...

Dette er det minste vi sportsfiskere kan bidra med, så får politikere og organisasjoner kjempe mot sur nedbør, rømt oppdrettsfisk, overfiske i havet etc.. ;)

 

Helt enig. Happy go lucky er verste alternativ. Desto flere som får øynene opp for betydningen av forvaltning og klok høsting desto gladere og mer optimistisk blir jeg. At mange tiltak kan være uten effekt, og enkelte mot sin hensikt i etterpåklokskapens lys, er ikke et argument mot ønsket og oppmerksomheten om å verne og forvalte. I det lange løp gir dette engasjementet positive utslag - velger jeg å tro! I Norge har vi mange eksempler på at det nytter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R er velkommen for min del. Fisk over kiloen bør jo ikke spises uansett pga av PCB mengdene. Men at dette skal bidra noe nevneverdig for problemene med edelfiskbestandene betviler jeg sterkt.

 

Alle monner drar, er det noe som heter...

Dette er det minste vi sportsfiskere kan bidra med, så får politikere og organisasjoner kjempe mot sur nedbør, rømt oppdrettsfisk, overfiske i havet etc.. ;)

 

Veldig bra sagt, Flemming!

 

Rovfiske med sportsfiskeredskap er kanskje ikke den største trusselen mot villaksen, men på kort sikt er det den faktoren det er enklest å gjøre noe med. Som sportsfiskere kan vi ikke fylle fryseren med gytefisk mens vi venter på at politikere, oppdrettsnæringen, etc. skal sette inn tiltak for å redde villaksen. Da kan det allerede være for sent, og inntil vi har tatt ansvar og feiet for vår egen dør kan vi heller ikke forvente at andre skal gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...