Gå til innhold

Fisker du med flue på vinteren?


.JB

Fisker du med flue på vinteren (november t.om. februar)?   

56 stemmer

  1. 1. Fisker du med flue på vinteren (november t.om. februar)?

    • Ja definitivt, mye!
      16
    • Ja, litt av og til
      26
    • Sporadisk
      6
    • Så godt som aldri
      8
    • Nei, jeg venter på våren
      8
    • Ja, men i sydlige strøk!
      0


Anbefalte innlegg

Litt lavere aktivitet på forumet tyder på at mange har gått over til fiskefilmer og bøker, fluebinding, fårikål, og etterhvert lutefisk, ribbe og pinnekjøtt. En del holder imidlertid fortsatt koken med fingervanter og neoprenvadere. Lodder forummedlemmens fiskeaktivitet i vinterhalvåret. Myggturer på fine oktoberdager karakteriserer jeg idefinitivt ikke som vinterfiske. Her er det mørkeperioden november t.o.m. februar som gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo JB

Jeg fisker en del i Nov og Des men tar en pause etter nyttår. Vi pleier og ha en tur til varmen (syden) i løpet av des og etter det sliter jeg m montivasjonen :-[. Så begynner jeg aktivt i slutten av feb og fisker jevnt til den første hornjævelen biter på, da mister jeg all lyst på fiske i sjøen :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiserer at NZ, Patagonia osv. ikke teller når det gjelder vinterfiske. Vi snakker selvsagt om å fiske med flue her i Norden på denne tiden. SKal derfor legge inn et alternativ til, spesielt beregnet på de som bare må ta turen sydover for å fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Du kan jo fiske med flytende flue i sjøen Terje  ;)

 

Eller forbyr disiplene også synkende fluer i sjøen . Om dere ikke gjør det så kan jeg muligens bli medlem jeg også . For fiske med synkefluer var dødsens kjedelig sist jeg prøvde!!

 

Fiske i sjøen er lov...Når det IKKE er sesong for brunørreten :).........Har fisket en del etter lyr å torsk i sjøen, men ikke de siste par åra. Kan hende at det blir aktuelt litt senere. Nå er det fremdeles ørretsesong :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fiske i sjøen er lov...Når det IKKE er sesong for brunørreten :).........

 

 

Nå synes jeg disiplene tøyer en del grender her.. ;D Sjøørret og brunørret er begge Salomo Trutta!

Om man setter på en streamer i elva, eller en streamer i sjøen... What's the difference..?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker hele året. Regner med at det blir litt mindre enn vanlig i vinter siden jeg akurat har blitt pappa.

Men skal prøve å få til noen turer.

 

Fisket TØRT med fjærmygg i str 16 i romjula ifjor. Det var tøft. Fikk 3 fisker til å ta, men siden jeg hadde stått

hele formiddagen å dengt streamere i sjøen var det så som så med tilslaget. . . .

 

Til de som lengter etter brunørret fiske om vinteren så er det jo isfritt på Smøla nesten hele vinteren  ;D

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

 

Fiske i sjøen er lov...Når det IKKE er sesong for brunørreten :).........

 

 

Nå synes jeg disiplene tøyer en del grender her.. ;D Sjøørret og brunørret er begge Salomo Trutta!

Om man setter på en streamer i elva, eller en streamer i sjøen... What's the difference..?  :P

 

Hehe ..Hadde faktisk venta en del trøbbel for den der :)

For å si det sånn da. Det er tørrfluefiske etter brunørret som betyr noe for min del ( og jeg kjenner et par til :D ). Det er dette JEG forbinder med fluefiske, og det er DET som intresserer meg. Når det ikke er sesong, kan jeg binde fluer ( noe jeg har gjort mye mer i det siste en de tiligere åra ), kaste trening bare for i holde en fluestang liksom :D..Og hadde jeg fisket i sjøen (noe jeg kanskje kommer til å gjøre i år...det vet jeg ikke)..gjør jeg kun for at det ikke går an å fiske på vakende ørret i vann eller elv på den tiden. Jeg sameligner rett å slett ikke det fluefisket som er i "sesongen" med 7er stenger i sjøen. Jeg mener ikke at de som fisker i sjøen hele året ikke er fluefiskere, men det fisket intresserer meg lik 0,og jeg ser ikke på dette som samme "sport".  Noen er like lidenskaplige for ALT innen fluefiske, dvs laks, SØ , ørret på synk/flyt og mittimellom, og det er da lov. De kan drive med hva de vil, kose seg med det, men jeg bruker utrolig....nesten fantastisk lite tid/energi på noe annet en tørrfluefiske etter brunørret.

 

Hva Terje, Øystein og de andre gjør når elvene er stengt eller ørreten ikke vaker, bryr meg veldig lite, for det er ikke sesong til VÅR søte lille sport da :) Men inni mitt hode, er sesongen loksom "over", og jeg venter egentlig bare på at isen skal komme, for så å gå igjen..........da finner jeg frem alle de pittesmå klekkerene jeg skal lage gjennom den kommende vinteren :)

 

Og fiske med en streamer KUN for at jeg er nødt å få fisk når det ikke vaker, ligger liksom ikke helt for meg. Blir så lite visuelt at det blir kjedlig med en gang  ;) ;)

 

Hadde forholdene vert slik her til lands som de vi får se bilder av fra feks NZ, der man SER fisk i glassklart vann som spiser nymfer, hadde jeg kasta HALFORDstempelet på flekken (og det vet jeg flere som hadde :D ), for da hadde nymfefisket blitt LIKE visuelt som tørrfluer på vakende fisk........

 

Det er ikke verre en det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes definisjon av vinter er litt snever hvis det bare omfavner perioden mellom november og februar. Her oppe har vi 8 måneder med vinter og 4 måneder med dårlig skiføre! For min del er vinteren fra oktober til og med april.

Var forøvrig å svingte fluestanga i går med håp om flyndrefangst. Mista ei lita skrubbe og fikk fem smååå sei. Skal definitivt forsøke mere om været tillater det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...