Gå til innhold

FLUEFISKE ETTER SIK


rbk01

Anbefalte innlegg

Akkurat, fluefiske etter sik!

Er det noen som har noen erfaring med dette? Jeg spør fordi det er en del sik i de vannene jeg fisker i ved hytta og som matfisk er den slett ikke å forakte, spesielt røkt og så har jeg ikke dårlig samvittighet for å dunke noen siker i hodet heller, da jeg regner med at da blir det plass til noen fler ørretter. Grunnen til at det i det hele tatt er sik i et vassdrag oppe på Norefjell, skal vistnok være fra 60-tallet, da sur nedbør holdt på å ta knekken på det som var av fisk i området og noen "lyse hoder" fant ut at sik, den tåler surt vann, la oss sette ut sik, så har vi alle fall noe å fiske på. Slik kom siken til dette vassfaret og sammen med siken ørekyta. Siden så har det også blitt en brukbar ørretstamme også og den biter villig nok, men siken er så forbasket vanskelig å få til å ta. Den går i vannskorpa og slurper i seg fjærmygg og andre innsekter, men der ørreten slår til så det smeller, er siken bare borte og lukter på flua og plasker videre, derfor er jeg ut etter gode råd for å dra opp mest mulig av den.

 

Hilsen frustret Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmrøkt sik, det er snadder det.... :D

 

Har ikke noen super triks å komme med, det jeg har fått av sik har vært som bifangst under fiske etter harr og ørret. I stille vann har det vært ganske greit å få den på kroken, de vanlige fluene, gjerne klekkere av litt mindre størrelse, og sene tilslag. I rennende vann har jeg slitt mer. Da med krokingen. Skrått oppstrøms var vel det som funka best sist jeg prøvde.

 

Men som sagt er ingen spesialist på dette.

 

Lykke til med siken!

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trønder,

takk for henvisning til en flott artikkel. Den er skrevet ut og skal bli med opp på hytta og finleses fram mot neste års sessong. Hvor fisker du sik forresten? Er selv utflytta trønder og de eneste områdene jeg trodde det var sik der oppe, er i grenseområdene mot Hedmark.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver en del spotfiske med nymfe på våren, store tunge fargerike nymfer funker bra:-)

Har ikke bikket 2kilosgrensa ennå men ser jevnlig mange på oppunder 3, veldig artig fiske. bruker som regel stenger i lette klasser #2 for eksempel, blir litt mer stas å få dem inn da, er ikke rare fighten en sik stiller opp med:-)

 

37258_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15109/37258.jpg

 

37259_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15109/37259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har selv fått sik i Drammenselva på 1,7 og den sto ikke tilbake for en ørret i samme størrelse på fightinga. Andre ganger er stor sik bare å dra rett inn :) Blir litt som sjøørret. På sjøen er den daffere enn torsken, men er desto sprekere i ferskvann og elver. MAO. det varierer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en harr jeg, med ryggfinna liggende nede  ;)

En opplevelse må det uansett ha vært, enten det er harr, mort eller sik  ;D

 

Ja, den er på topp fem av opplevelsene i år. På  min første tur til Rena satt denne lille saken på flua etter en tre-fire kast, så da ble jeg stolt. Dessuten har jeg alltid holdt meg til ørretfiske så det var en eksotisk opplevelse å få noe annet. Tror jammen meg vi setter den opplevelsen opp på topp tre jeg.  ;D ;D

 

Registrerer for øvrig at Steinarg har en mye mindre håv enn meg!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å prøve kautokeinovassdraget med flue og kano. Blir fanget sik mellom 4 og 6 kilo der på garn hvert år...

Samtidig har jeg fått vite om noen hotspots med diger harr. Jepp, må nok prøve etter litt mere enn bare salmo til sommern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sik er undervurdert! Svært mange steder blir arten underbeskattet, f. eks i Femundstraktene hvor jeg vanligvis opererer. Derfor kan man fiske og knerte med god samvittighet, såkalt "catch and relax".

Siken er kanskje ikke den mest spennende fighteren men det er en virkelig utfordring å kroke den. Min erfaring at jeg kanskje lander 1-2 av 5.

Gullhoder er en sikker vinner, men akk så kjedelig......

Morsomt blir det når siken tar tørt, noe den ofte gjør. Gjerne mygg/småfluer ned i de mindre krokstørrelsene. Da gjelder det å holde hodet kaldt, og telle saaakte 1-2-3-4 før man gir tilslag. Personlig sliter jeg fælt med det ???

Sik er snaddermat.

Her er noen bilder av hvordan jeg tilbereder sik tatt på flue og splitcane (som om det finnes noe alternativ...?)

[attachimg=#]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bygger et varmrøykeri, som jeg har gjort (utrolig enkelt).

 

Jada, splitcanestenger og varmrøykeri. Ikke noe problem å lage sjæl det! Utrolig enkelt. Bare å høvle og hamre i vei ;D ;D  Det kommer nok an på hva man er god til. Jeg velger å se alt fysisk arbeid som relativt krevende og utfordrende.  ;D ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
telle saaakte 1-2-3-4 før man gir tilslag. Personlig sliter jeg fælt med det

 

:)

 

Måtte bare le av den. Samme problem her.

 

I mange tilfeller tar den ikke fluen, men suger den til seg litt under for å ta fluen. Derfor teller man til 3. Den vil aller helst drukne flua før den smaker på den. Tungsten red tag/synk3 er en god løsning på fiske etter sik, men som du sier er det dønn kjedelig. Blir litt sånn slukfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...