Gå til innhold

Ikke minstemål, men MaxMål?


OleT

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt en tanke en stund nå angående minstemål ved fanging av fisk generelt, og er ute etter deres tanker om dette.

 

Er det ikke så at de største eksemplarene ofte innehar de beste genene og dermed burde også disse få lov til å leve,- og bringe de gode genene videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, størstemål som noen kaller det finnes allerede.

 

Var i Namsen, og der måtte all fisk under 25cm slippes, og all fisk over 40cm.

Glimrende ordning.

 

Så til de genene. Tja,jo,tja.. De største har jo levd lengst, dermed burde de ha gode gener. MEN de små er jo avkom etter de store, og dermed har de samme genene.

 

Tror det er viktig å ha både minste og størstemål.

 

På plasser hvor det er overbefolket bør man kun innføre størstemål. Ikke for å bevare genene, men for å bevare en naturlig predator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med en øvre grense er jeg veldig fan av, personlig har jeg en øvre grense på 35 cm. Alt over skal få svømme videre... (desverre har det gått langt og lenge mellom slike fisker i år, det har faktisk gått langt og lenge mellom noen fisker i det hele tatt :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, maxmål (eller størstemål) er noe som helt klart kan innføres med stort hell i absolutt alle elver i Norge......

 

Dette innebærer at man ikke kan ta med trofè-fiskene hjem, men hva gjør vel det ? Er ganske sikker på at 99% av alle norske fluefiskere har tilgang til en eller annen form for foto/film, slik at minnene om storfisken kan klistres til netthinnen for all evighet, og ikke bare være en 5 minutters middels god smaksopplevelse på tunga.... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg er også tilhenger av å fjærne minstemål i en god del av norske vann og elver. Det er alt for mange overbefolkede vann som kunne trengt et besøk av et par busslass med matukere og frysebokser... laugh.png' alt=':lol:'>

Når bestanden igjen er god, kan minstemål innføres igjen...

 

Videreføring av gener eller ikke, det er alltid til dyrenes og naturens beste at de største, sterkeste, og mest hardføre individene av en art får føre slekten videre. Trofèjakt har garantert gitt oss mindre snittstørrelser på både vilt og fisk opp igjennom årene, og det er vel på høy tid dette tar slutt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er faktisk enig i det med å fjerne minstemålet. Som du skriver kan det innføres etter at man har fått rensket opp blant "smågutta".

 

Grunnen til at dette innlegget kommer så sent er at jeg ikke har oppdaget denne siden før nå. Bruker ikke så mye tid foran skjermen....... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...