Gå til innhold

Skyteklump tørrflue


Isak

Anbefalte innlegg

Til evt de som vi ha tynn skyteline som irriterer seg grenseløst over minne, prøv denne i tynnest utgave.

Jeg testet denne i forrige uke og ble dypt imponert:

 

http://www.rioproducts.com/product.php?recKey=103

 

Tynn som mono, skyter meget bra, og den stabiliserer mer enn mono p.g.a at den er "coata".

Noen som vet om denne forhandles i Norge?

 

Rio forhadles av Tundra, så min lokale intersport butikk bestiller inn slikt for meg. Det gjorde de i allefall når jeg kjøpe Rio Selektiv Trout WF snøre nå i sommer, altså ikke klump ;) Bruker litt forskjellig jeg også serru..

 

Jeg skal få prøvd den skytelinja du viser til, kan tenke meg alt annet er bedre på minne en det LTS linja i allefall, vanvittig med minne altså. Snøreprofilen på Lts snøret var flat i tillegg, ikke rund. Skøyt godt men var veldig lett å floke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har testet mengder med skyteliner, men det er denne fra Rio som har absolutt imponert mest.

Til nå har jeg vel ingenting å si negativt faktisk. Jeg har prøvd intermediate, ikke flyt!

 

Jeg vil gjerne også bestille en slik så bestill gjerne to isak ;D Jeg sender deg "pæng".

 

Jeg får stadig tilbakemeldinger av Blomberg og jeg vet at når han sier ting er bra, så stemmer det alltid! :)

Vil tro at Rio Skytelina vil bli en "hit" i fremtiden.

 

Kom gjerne med forslag hvis noen vet om andre alterntavite merker som er lik Rio`s. Tror ikke det er noen men.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno problem Toggi, skal sende Pm når jeg har fått tak i greiene. Ser dem koster 399,- i Tundra katalogen. Regner med du også tenkte på den 0.024" (0,6mm) intermediate snøret?

 

Når det kommer til alternativer så har jo Streamline noen linjer som jeg vet flere bruker og er godt fornøyd. Jeg bruker bare klumper fra streamlinje og er utrolig godt fornøyd med dem, jeg ble jo anbefalt dette LTS snøret også så det er sikkert mye forskjellig også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det koster 250 kr maks hvis man bestiller det fra utlandet vet jeg, det er linker til butikkene melllom siden til Rioproducts. Det vet jeg. Tar ca en uke da ;) Dette er inklusiv frakt og alt.

 

Jeg bruker Streamline klumpen med synk og klar tupp, er veldig godt fornøyd med den til nå ;)

Om vi bestilller sammen fra utlandet eller gjennom butikk er ikke altfor vesentlig, men med den lave dollar-kursen som er nå så sparer vi sikkkert noe på det gitt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Henning

 

Det er stort sett nesten alt som er mer positivt med wf snører vs skyeklump til tørrfluefiske.

 

Men til vindfulle dager på fjellet, til ekstreme kast(lengde), og til kast hvor man har opp mot null bakslengs muligheter så KAN skyteklump være bra.

Er man spesielt interessert og setter seg inn i dette så kan man klare seg med klump til tørrflue fiske i faktisk mange situasjoner.

 

Tore Rydgren har nevnt litt om dette flott tidligere i tråden!

 

Wf er absolutt det mest brukte og det beste alternativet nevnt flere ganger her.

Dere i Halfords er vel veeeeldig imot dette, TØRRFLUEPURISTEN vrir seg i smerte av slike tråder ;D ;D

 

Langt i fra, Toggi ;D

Denne tråden har jeg fulgt med på fra start til mål ;D

For å driste meg utpå med mitt synspunkt så ser jeg ingen grunn til å bruke skyteklump til tørrfluefisket da det idag finnes så mange

gode alternativer med tanke på long belly snører. Disse er etter mitt syn et bedre alternativ enn skyteklump på vakende og litt sky ørret. Dessuten, og nå snakker jeg kun ut fra min erfaring, så står ørreten ofte svært nære land når det gjelder elver så en skyteklump vil bare være forrstyrrende og lite hensiktsmessig.

 

Derimot er jeg helt enig i at en skyteklump i høyeste grad kan være aktuellt under vindfulle forhold på fjellet, og ved skogsvann når man må få ut flua rellativt langt.

Er allikevel bekymret for skyteklump med tanke på situasjoner hvor man må presentere flua pent, og de situasjonene har jeg iallefall mange av i Renaelva.

Mitt snørevalg i elv er som regel alltid ett eller annet godt presentasjonssnøre og da er skyteklump helt uaktuellt slik jeg ser det.

 

 

Forøvrig en fin tråd det her :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som mener at klump/skyteline ikke er å anbefale når det gjelder tørrfluefiske !

Og disse mono-skytelinene er jeg ferdig med for godt  >:(

Holder meg til coatede skyteliner, og har i sommer også brukt denne nye Firedevil-lina !

 

Men har du brukt det nevnte systemt Godsmack? Bare for nysgjerrighetens skyld!

Snøre kurv for mono skyteliner med unntak av kanskje en er ofte dessverre et must.

 

Og snøre kurv og tørrfluefiske hører kanskje ikke sammen?

 

Jeg bruker det, men så er jeg litt "rar" også da ;D

Jeg har kuttet ut disse mono-linene først og fremst pga utrolig minne og at de rett og slett blir så glatte at det virker negativt på overrullinga av fortommen !

Når sant skal sies er det kun i lakseelver og trening på plenen jeg bruker klump/skyteline  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Godsmack

 

Da burde du kanskje vurdere den Rio linken, den er knall bra!

Hvis mye minne på mono line så hjelper det å legge skytelina i det varmeste vannet i springen(kjele el liknende)

 

Og enig med deg TØRRFLUEPURISTEN, når jeg kommer til Rena så blir det wf og for å treffe den hyggelige gjengen deres :)

 

Til Robin: Enig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om skyteklump er heelt uaktuelt i Renaelva. På litt høy vannstand i Kanalen (hengebrua) kan det være en fordel med kort skyteklump for å komme til på disse stedene hvor det ikke finnes baksleng i det hele tatt. Jeg har knepet noen ekstra fisker på det. :-) Faktisk har jeg møtt et par andre som også har brukt samme løsning på denne strekka. (For de som ikke er kjent så er kanalen ei strekke helt øverst i renaelva hvor det er ganske brådypt, og aggressiv kantvegetasjon :-))

 

Jeg er forøvrig enig i at wf liner løser de fleste behov man har som fluefisker. Skyteklumper er for helt spesielle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få lengde ut av kasting med skyteklump er ikke så krevende som med WF snørene, og det er utrolig moro å peise snøret avgårde. Det blir nevnte at dette kan bli litt for mye "slukfisking", og det kan hende noen mener det ikke er helt ifølge fluefiskets estestikk. Fair nok. For meg er skyteklumper mer enn bare et alternativ i spesielle situasjoner. Det ER vanskeligere å få til en silkemyk presentasjon, kanskje spesielt hvis man bare har brukt WF og har den i ryggmargen. Det tar et par turer å bli komfortabel med klumpepresentasjon, men det er bare en treningssak.  :)

 

Etterhvert som jeg har beveget meg fra lavlandet og tilbake til fjellene så har jeg gått opp fra #5 til #7 stang pga 2 ting; kastelengde og vind. Det er et helt annet fiske enn på stilleflytende elv, og man må tilpasse seg forholdene. Skyteklumpen gir mer betydelig mere distanse, og dermed får jeg fisket et mye større område og har flua i vannet i lengre tid. Mer eksponering = større sjanse for hogg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...