Gå til innhold

Snerten maur - steg for steg


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

For en god del år siden lærte Staffan meg en skikkelig artig måte å binde en maur på.

Tenk deg at du bare har polychenille, hanehackle og bindetråd til rådighet, fortvil ikke det holder i massevis ;D ;D

HUSK AT DEN POLYCHENILLEN DU SER PÅ BILDENE BØR VÆRE BRUN ELLER SVART, jeg hadde bare cream farget liggende men det funker som

en bindebeskrivelse.

Denne flua er faktisk veldig rask å binde.

 

1. Ta en bit polychenille og lag en løkke å tre chenillen 5 ganger igjennom og trekk til.

2. Gjenta det samme med en ny løkke og tre chenillen to ganger igjennom og trekk til. Tenk at disse to knutene skal tilpasses kroken så de

må være veldig nære hverandre.

3. Fest bindetråden surr bakover og fest den største knuten bakerst på kroken stamt.

4.Bind inn et hanehackle.

5. Surr bindetråden frem til knute to (hode)

6. Surr hackle frem mot hode og bind av.

7. Fest knuten (hode)

8. Ferdig maur

 

Terje!

 

Edit:

Glemte å si at det selvfølgelig bare kan legges til vinger og du må gjerne dubbe kropen, skjønt det er ikke nødvendig.

post-0-13949852389497_thumb.jpg

post-0-13949852390077_thumb.jpg

post-0-13949852390577_thumb.jpg

post-0-13949852391118_thumb.jpg

post-0-13949852391607_thumb.jpg

post-0-13949852392326_thumb.jpg

post-0-13949852406829_thumb.jpg

post-0-13949852408229_thumb.jpg

post-0-1394985240896_thumb.jpg

post-0-139498524097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje !!

 

Du må snart kunne skrive en bog med alle de fine bindetips & mønstre , som du producere her på forummet  ;D ;D

 

Torben  ;)

 

 

 

Ja, Torben. Terje tar jo også fabelaktige bilder. Hva med en tittel av typen "Terje's ti". Ser gjerne din ti på topp liste over fluer du anbefaler i Rena!  ;)

 

 

Jørn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje !!

 

Du må snart kunne skrive en bog med alle de fine bindetips & mønstre , som du producere her på forummet  ;D ;D

 

Torben  ;)

 

 

 

Ja, Torben. Terje tar jo også fabelaktige bilder. Hva med en tittel av typen "Terje's ti". Ser gjerne din ti på topp liste over fluer du anbefaler i Rena!  ;)

 

 

Jørn

 

 

Ja den støtter jeg også fullt ut. Fantastiske fluer, samt lokalkjennskap til nettopp Renaelva. Please give us your top ten!!  ;) ;) Det hører med til saken at jeg har booket meg hytte ved Rena elva 22-27/6 neste sommer, og som den ferskingen jeg er ved "dalstrøka innafor" så kan jeg trenge litt hjelp.

Mvh Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje !!

 

Du må snart kunne skrive en bog med alle de fine bindetips & mønstre , som du producere her på forummet  ;D ;D

 

Torben  ;)

 

 

 

Ja, Torben. Terje tar jo også fabelaktige bilder. Hva med en tittel av typen "Terje's ti". Ser gjerne din ti på topp liste over fluer du anbefaler i Rena!  ;)

 

 

Jørn

 

 

 

 

Hva med " 96 sterke fiskefluer" av Tørrfluepuristen !

 

Hadde kjøpt den jeg. . . .  ;D

 

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg må bare takke for veldig hyggelige tilbakemeldinger, setter stor pris det. :) :)

 

Siden dere kunne tenke dere Terje`s topp ti for Rena så skal jeg gjøre ett forsøk.

Jeg lager etterhvert en egen topp ti for Rena under "fluemønstre".

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje !!

 

Du må snart kunne skrive en bog med alle de fine bindetips & mønstre , som du producere her på forummet  ;D ;D

 

Torben  ;)

 

 

 

Ja, Torben. Terje tar jo også fabelaktige bilder. Hva med en tittel av typen "Terje's ti". Ser gjerne din ti på topp liste over fluer du anbefaler i Rena!  ;)

 

 

Jørn

 

 

Ja den støtter jeg også fullt ut. Fantastiske fluer, samt lokalkjennskap til nettopp Renaelva. Please give us your top ten!!  ;) ;) Det hører med til saken at jeg har booket meg hytte ved Rena elva 22-27/6 neste sommer, og som den ferskingen jeg er ved "dalstrøka innafor" så kan jeg trenge litt hjelp.

Mvh Per M

 

Stikk nedom Kvarven og Persvika når du er i Rena Per,  så kan vi slå av en prat.

Du er jo der forresten i den uka vi skal ha stortreff, så da treffes vi garantert.

Skulle du lure på noe rundt Renaelva og turen så er det bare å si ifra.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...