Gå til innhold

Fluevalg - keep it simple stupid


.JB

Anbefalte innlegg

Godt kyrkjefolk.

 

Før jeg begynte den seriøse delen av fluebindingen denne høsten så tømte jeg alle flueboksene mine. Innholdet i boksene + alt jeg hadde liggende fra før fyllte opp to Assorter Raaco, 18 roms, samt diverse småbokser med gammelt ræl. Bare Raaco-boksene er 36 rom med mange forskjellige fluer i hver. Kanskje 30-40 forskjellige mønster, samt variasjoner i str, farger osv. 90% er tørrfluer, 5 % er våtfluer/streamere og 5% er nymfer.

 

Så tenkte jeg: Dette er for dumt. Må finne noen favorittmønster, og satse litt hardere på dem. Så kom TFL3, og jeg ble enda litt mer inspirert til å holde utvalget på et enkelt, tydelig og rasjonelt nivå. Hver flue sin funksjon der og da. Noen klekkervarianter, noen kombi klekker/dun (klinkhammer) og noen rene duns (CDC) må med. Samt noen dun/spinner og kombi dun/spinner/spent spinner selvsagt. Så må jeg jo ha med meg noen nymfer. Noen ufortynga og fortynga. Og dæven, holdt på å gjøre en kjempeblemme. Jeg må jo ha med noen vårfluer!! I forskjellige størrelser of course og noen pupper/klekkervarianter. Og dobbeltdæven. Holdt på å glemme mygg, buzzer og maur. Og stankelbein, den er jo en allrounder når fisket er vanskelig. Også den gule steinflua, yellow sally, må med. Tenk om det brått klekker danica, flygemaur eller russeflue da. Best å ta med noen av dem også også. Må ha to av hver i hvertfall, lett for hekte i buskene...

 

Så dermed var vi der igjen! Full stor boks, og en liten boks. :rolleyes: :-\  Hjelp! Håper jeg ikke er alene!   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på prosjektet mitt med fluekofferter.  Dersom jeg klarer å binde disse fulle i løpet av vinteren, sitter jeg vel med ca 1500 fluer.  Blir vel kanskje vanskelig å velge ut hvilke fluer som skal få bli med på tur, skulle ikke forundre meg om koffertene ble med på lasset.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...