Gå til innhold

Andre arter i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går kveld / natt, tok jeg med med fluestanga til Skarnsundet (For de av dere som vet hvor det er), og det var noe av det råeste jeg har vært borti.  ;D

Starta pent med en lyr på 2.6 på tredje kastet, hvorav fluestanga gikk tvers av på midten i et utras.  ???  Regner med den hadde fått seg en liten kakk eller no...men garantien skulle holde.  :D

Så gikk det noen timer uten noen form for fisk, hvor vi benyttet sjangsen til å mekke bål å koke kaffe og slappe av litt. Og plutselig så eksploderer det i fjera, og det villeste fiske jeg har vært borti starter. Det formelig koker med lyr i 1.5 - 2kg klassen, og et kompis av meg kroker et beist på 4.9 kg på flua. For en kamp!  ;D ;D

Rett etterpå har jeg et hugg som jeg trodde var bunn, men bunnen starta plutselig og flytte på seg, og etter maaange lange utras over ca 20 min kom det sigende en smellfeit torsk på 6.8 kg. 6'ern fikk kjørt seg....

Etter ca 1 time med med "smålyr" smallt det på en fisk som bare stakk til havs i en sånn fart at jeg ikke klarte og holde igjen løs sena, og etter 15-20m med backing ute i et lang utras så røyk fortommen.  :-[ :-[

 

Så nå er det bent ut slutt med utelukkende å fiske etter SØ med flue...for dette var uten sidestykke det mest råe fluefiske jeg har vært borti.  ;D

Lyr er en helt sinsvak rå fisk å få på flue.  ;D

 

Og det beste med hele turen, var at vi 2 som fiska med flue dro fisk på fisk, mens de 2 stakkarne som sto med sluk...ikke fikk en dritt.  :rolleyes:

 

Ps...finner ikke overførings kabelen min til kameraet..så bilder får jeg komme med når jeg finner den.  :o

 

 

 

Meget bra rapport og synd det røyk. Har akkurat samme inntrykk som deg, lyr er kraftig undervurdert. Hvertfall noen av dem :P

 

Fikk en sei i natt, en flyndre og en sjøørret. Jeg også mista noe som rasa ut på backing sånn i 3 tia i natt. Mon tro hva det var ;D

 

Det er sykt fiske på natt nå i sjøen. Maken til mengder som kommer inn :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Lyr er en helt sinsvak rå fisk å få på flue.  ;D

 

 

 

Ja  :) må si meg enig i dette :)

Har blitt temmelig forelska i lyr`n  :)

 

Ble en liten tur ut i natt,

fikk meglet til meg en times fiske, mens den høygravide samboeren min satt i bilen.

Fikk denne krabaten, som var temmelig sprek

(dårlig kvaliet på mob bildet)

 

[attach=1]

post-3398-13949864845425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I går kveld / natt, tok jeg med med fluestanga til Skarnsundet (For de av dere som vet hvor det er), og det var noe av det råeste jeg har vært borti.  ;D

Starta pent med en lyr på 2.6 på tredje kastet, hvorav fluestanga gikk tvers av på midten i et utras.  ???  Regner med den hadde fått seg en liten kakk eller no...men garantien skulle holde.  :D

Så gikk det noen timer uten noen form for fisk, hvor vi benyttet sjangsen til å mekke bål å koke kaffe og slappe av litt. Og plutselig så eksploderer det i fjera, og det villeste fiske jeg har vært borti starter. Det formelig koker med lyr i 1.5 - 2kg klassen, og et kompis av meg kroker et beist på 4.9 kg på flua. For en kamp!  ;D ;D

Rett etterpå har jeg et hugg som jeg trodde var bunn, men bunnen starta plutselig og flytte på seg, og etter maaange lange utras over ca 20 min kom det sigende en smellfeit torsk på 6.8 kg. 6'ern fikk kjørt seg....

Etter ca 1 time med med "smålyr" smallt det på en fisk som bare stakk til havs i en sånn fart at jeg ikke klarte og holde igjen løs sena, og etter 15-20m med backing ute i et lang utras så røyk fortommen.  :-[ :-[

 

Så nå er det bent ut slutt med utelukkende å fiske etter SØ med flue...for dette var uten sidestykke det mest råe fluefiske jeg har vært borti.  ;D

Lyr er en helt sinsvak rå fisk å få på flue.  ;D

 

Og det beste med hele turen, var at vi 2 som fiska med flue dro fisk på fisk, mens de 2 stakkarne som sto med sluk...ikke fikk en dritt.  :rolleyes:

 

Ps...finner ikke overførings kabelen min til kameraet..så bilder får jeg komme med når jeg finner den.  :o

 

 

Artig lesning, keep on!

 

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I går kveld / natt, tok jeg med med fluestanga til Skarnsundet (For de av dere som vet hvor det er), og det var noe av det råeste jeg har vært borti.  ;D

Starta pent med en lyr på 2.6 på tredje kastet, hvorav fluestanga gikk tvers av på midten i et utras.  ???  Regner med den hadde fått seg en liten kakk eller no...men garantien skulle holde.  :D

Så gikk det noen timer uten noen form for fisk, hvor vi benyttet sjangsen til å mekke bål å koke kaffe og slappe av litt. Og plutselig så eksploderer det i fjera, og det villeste fiske jeg har vært borti starter. Det formelig koker med lyr i 1.5 - 2kg klassen, og et kompis av meg kroker et beist på 4.9 kg på flua. For en kamp!  ;D ;D

Rett etterpå har jeg et hugg som jeg trodde var bunn, men bunnen starta plutselig og flytte på seg, og etter maaange lange utras over ca 20 min kom det sigende en smellfeit torsk på 6.8 kg. 6'ern fikk kjørt seg....

Etter ca 1 time med med "smålyr" smallt det på en fisk som bare stakk til havs i en sånn fart at jeg ikke klarte og holde igjen løs sena, og etter 15-20m med backing ute i et lang utras så røyk fortommen.  :-[ :-[

 

Så nå er det bent ut slutt med utelukkende å fiske etter SØ med flue...for dette var uten sidestykke det mest råe fluefiske jeg har vært borti.  ;D

Lyr er en helt sinsvak rå fisk å få på flue.  ;D

 

Og det beste med hele turen, var at vi 2 som fiska med flue dro fisk på fisk, mens de 2 stakkarne som sto med sluk...ikke fikk en dritt.  :rolleyes:

 

Ps...finner ikke overførings kabelen min til kameraet..så bilder får jeg komme med når jeg finner den.  :o

 

 

Hørtes ut som en flott tur ja :D

Bra at flere for opp øynene for de alternative artene vi har ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, det var litt av noen fisker gitt :o

 

Enten må jeg leie inn folk som kan taue meg rundt i båt med synk 7 ellers flytter jeg.

Det var litt av noen fangster ja :)

 

Gleder meg til jeg kommer i "lyrmodus", da skal jeg jakte storlyr. Takk for inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det biter best fra rundt 21.00 til 02.00. Med sporadiske dødtider som varer i 30-40 min.

Var ute en tur i går kveld / natt (21.30 til 03.30) og det ble sinsvakt mye middels stor sei og lyr (1 - 2 kg) samt en bamse på 4.6kg.

[attachthumb=1]  [attachthumb=2]

 

Hadde også denne gangen kontakt med skikkelig muskel, men det ble bare med kontak denne gangen før den slapp.

Lurer på om jeg har for lange haler på fluene, for det er sykt mye fisk som ramler av etter 5-6 sekunders kamp...

 

Men bare for å påpeke dette for de av dere som enda ikke har kjørt lyr på 2kg+ på fluestang...det er så sykt rått at det bare MÅ prøves!!

I løpet av de 2 først sekunder etter tilslaget, så fyker alt løsnøre og gjerne mye av snella i et helt sinsvakt utras. Det er så RÅTT!!  ;D ;D ;D

 

Tør ikke tenkte på hvordan det må være å kjøre en 10kg's lyr... :o :o

post-3512-13949864919474_thumb.jpg

post-3512-1394986491998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. sikkert bare en amatør jeg.

 

sier ikke at du er amatør, men man bør helst ha kjent en lyr på 7kg dra på en 7er for å vite om det duger med slik utstyr. laks i elv kan ikke sammenlignes i det hele tatt

 

Blir litt som å skyte spurv med kanon.

Mulig jeg husker feil, men han spurte om han hadde for lange haler på fluene sine og om det var derfor han mistet fisk?

Nei jeg har ikke lyr på 7 kg på flue, men jeg har fått mye annet stort på #5 i sjøen. Jeg mister heller en stor fisk de gangene det måtte skje enn å få mye fisk på en stiv kjepp i klasse 8 eller høyere, selv om jeg ikke jeg tror det har med om du bruker #5 eller #10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

nei. sikkert bare en amatør jeg.

 

sier ikke at du er amatør, men man bør helst ha kjent en lyr på 7kg dra på en 7er for å vite om det duger med slik utstyr. laks i elv kan ikke sammenlignes i det hele tatt

 

Blir litt som å skyte spurv med kanon.

Mulig jeg husker feil, men han spurte om han hadde for lange haler på fluene sine og om det var derfor han mistet fisk?

Nei jeg har ikke lyr på 7 kg på flue, men jeg har fått mye annet stort på #5 i sjøen. Jeg mister heller en stor fisk de gangene det måtte skje enn å få mye fisk på en stiv kjepp i klasse 8 eller høyere, selv om jeg ikke jeg tror det har med om du bruker #5 eller #10.

 

Jeg har fått en lyr på 8.2kg på en Loomis GL3 9'9 #8 og kan trygt si at du neppe ville ha fått den opp med en 5'er. Den ga en fight jeg aldri vil glemme, tror jeg hadde 11 utras hvor den ene var langt på backingen. Og det er ikke alle 8'ere som er stiv som en kjepp, finnes de som er myke også ;)

 

Igor har video av seansen om du er interessert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg er veldig interessert i video :D

Link?

 

Sjekk signaturen til Igor, tror den skal være der. Er litt mørkt, men du hører godt at Lamson'en klager ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. sikkert bare en amatør jeg.

 

sier ikke at du er amatør, men man bør helst ha kjent en lyr på 7kg dra på en 7er for å vite om det duger med slik utstyr. laks i elv kan ikke sammenlignes i det hele tatt

 

Blir litt som å skyte spurv med kanon.

Mulig jeg husker feil, men han spurte om han hadde for lange haler på fluene sine og om det var derfor han mistet fisk?

Nei jeg har ikke lyr på 7 kg på flue, men jeg har fått mye annet stort på #5 i sjøen. Jeg mister heller en stor fisk de gangene det måtte skje enn å få mye fisk på en stiv kjepp i klasse 8 eller høyere, selv om jeg ikke jeg tror det har med om du bruker #5 eller #10.

 

Dette kommer vell ann på va du fisker etter om det blir å skyte spurv med kanon. fisker du etter stor saltvannsfisk så synes jeg en 8er er et minimum.  Det er jo mye lettere å temme fisk med detteutstyret slik at fisken kan settes ut igjen. jeg har fått føle hvordan en min 7er kjepp ble forvandlet til en en liten kvist i møte med stoor lyr..

 

Men om halen er for lang er vanskelig å si uten å ha sett fluene dine. men bind noen med kortere hale for å sjekke. jeg bandt mine laksefluer med korte vinger for jeg var sikker på at laksen bare smakte litt på hårene ;D

 

storfemti sin lyr

mitt møte med lyren http://vimeo.com/2251532

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. sikkert bare en amatør jeg.

 

sier ikke at du er amatør, men man bør helst ha kjent en lyr på 7kg dra på en 7er for å vite om det duger med slik utstyr. laks i elv kan ikke sammenlignes i det hele tatt

 

Blir litt som å skyte spurv med kanon.

Mulig jeg husker feil, men han spurte om han hadde for lange haler på fluene sine og om det var derfor han mistet fisk?

Nei jeg har ikke lyr på 7 kg på flue, men jeg har fått mye annet stort på #5 i sjøen. Jeg mister heller en stor fisk de gangene det måtte skje enn å få mye fisk på en stiv kjepp i klasse 8 eller høyere, selv om jeg ikke jeg tror det har med om du bruker #5 eller #10.

 

hadde jeg hatt en femmer som jeg ville ha knekt, så hadde jeg mer enn gjerne tatt den med og filmet hva en av de lyrene jeg fisker på hadde gjort med en femmer. men for all del, det er bare å se på de linkene bt holvik la ut hvis du tror at stenger over  #8 er overkill.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute en snartur etter lyren idag. skit forhold, mye sol. fikk noen små tass fra 0,5-2kg og hadde en liten en på rundt 4kg etter to ganger.

 

de store holdt seg borte idag.

 

NB! håper de slukfiskere som var på godplassen min ikke var så heldig og få noen av de store og kakka de i hue og at de rydder opp etter seg neste gang de er der jævla svin!

 

noen bilder:

 

snella er en gt11 fra vision for str sin skyld

[attachimg=1]

 

skikkelig utstyr (lpxe rs #10, gt11 og airflo s7)

[attachimg=2]

 

heller kroken enn fluelina

[attachimg=3]

post-2543-13949864921127_thumb.jpg

post-2543-13949864921617_thumb.jpg

post-2543-13949864922101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. sikkert bare en amatør jeg.

 

sier ikke at du er amatør, men man bør helst ha kjent en lyr på 7kg dra på en 7er for å vite om det duger med slik utstyr. laks i elv kan ikke sammenlignes i det hele tatt

 

Blir litt som å skyte spurv med kanon.

Mulig jeg husker feil, men han spurte om han hadde for lange haler på fluene sine og om det var derfor han mistet fisk?

Nei jeg har ikke lyr på 7 kg på flue, men jeg har fått mye annet stort på #5 i sjøen. Jeg mister heller en stor fisk de gangene det måtte skje enn å få mye fisk på en stiv kjepp i klasse 8 eller høyere, selv om jeg ikke jeg tror det har med om du bruker #5 eller #10.

 

Dette kommer vell ann på va du fisker etter om det blir å skyte spurv med kanon. fisker du etter stor saltvannsfisk så synes jeg en 8er er et minimum.  Det er jo mye lettere å temme fisk med detteutstyret slik at fisken kan settes ut igjen. jeg har fått føle hvordan en min 7er kjepp ble forvandlet til en en liten kvist i møte med stoor lyr..

 

Men om halen er for lang er vanskelig å si uten å ha sett fluene dine. men bind noen med kortere hale for å sjekke. jeg bandt mine laksefluer med korte vinger for jeg var sikker på at laksen bare smakte litt på hårene ;D

 

storfemti sin lyr

mitt møte med lyren http://vimeo.com/2251532

 

 

Fluene jeg bruker er lett modifiserte varianter av storfisk flua deres. :)

Litt vanskelig å måle, men jeg tror ikke halen er mye lengre en den Igor binder på videoen sin.

Har ingen ferske liggende nå, de er alle skambanka av lyr, så må nesten binde en ny en for å få ut et bilde, og det gidder jeg ikke nå da jeg har vært på leteaksjon i hele natt og er dødssliten.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...