Gå til innhold

Andre arter i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha fisket endel med synk snører i den senere tid så er det spenning hver gang det smeller til i lina.

Hva er det? Det drar jo helt sykt.... Prøve ut og fiske på div dybder er spennende rett og slett!

 

Dette gir helt klart et kick som f.eks SØ fiske til tider gjør. Havets blanke dronnning er fortsatt unik!

Samt havets torpedo Havabboren.

 

Men det å dra stor sei på lettere utstyr, stor lyr, makrell og torsk kan være vanvittig kult det også.

Legger ved et bilde av fisk jeg fikk idag, fikk "lurt" meg ut selv i en halv syk kropp i ettermiddag.

Dette er uten tvil terapi for sjelen.

 

Så fyr løs folkens med rapporter fra fangster med torsk, sei, makrell, lyr, og resten av en mengde arter.

Dette er jo et bra alternativ til gyte "modus sjøørret", det synes hvertfall jeg ;)

 

Jeg tok 6 sei på jiggy(chartruse) idag samt en makrell, tok et par til en nydelig middag.

post-1259-13949852451567_thumb.jpg

post-1259-13949852451807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når du sier stor sei, mener du da sei på 1 - 3 kg eller mener du virkelig stor sei på 7/8kg og oppover? Og hva mener du med lett utstyr? Ville ikke hatt på en sei på 12 kg på #4/5-er stanga.

 

Lyr på 3 kg og oppover er også gøy!

 

Stor Torsk på  grunt vann om vinteren er også meget gøy!

 

Saltvanns fluefiske er rått! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mener på 6er utstyr, og sei på 3 kilo pluss er hvertfall stort for meg. Og ikke minst lyren, gir jo en syk fight. Fikk to makrelller idag som virkelig testa ut bremsen min på fluesnella... Det var overraskende kult, fått det før men disse fightet veldig bra. Den øverste makrellen er det ok størrelse på.

 

Dro til en opplyst havn jeg fisker mye ved. Lys døgnet rundt betyr "døgnåpent" Her er det lett å "spotte" fisk. Sto og kastet på en fisk i ca 2,5 time idag. Trodde det var en respektabel SØ PÅ 800 gram pluss. Etter 16 fluebytter så tok den en orange zonker tilslutt. Tok veldig feil også, det viste seg å være en stor blind sei ;D Sprø opplevelse, atferden dens virket helt klart som ørret til jeg skjønte den var blind....

 

Sto "steady" på samme stedet(ca 10 meters omkrets).. he he

To fine makreller tatt på jiggy chartruse, en sei på orange zonker og en sø tatt på tangloppe imitasjon.

 

 

Livet er herlig! ;) Enig med deg max_fishing, saltvanns fluefiske er rått ;)

post-1259-13949852459929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var på tide med mitt første innlegg her på siden :)

 

Tok en tur ut i frierfjorden for å jakte ørreten idag tidlig, uten at det ga utelling. Istedet ble det en pen bifangst: Torsk 4.1kg på femmer stanga! Aldri vært den store torske fiskeren men dette var morro! Tok en hvit wollybugger.

 

post-0-13949852517691_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fisker. Gøy med variasjon. Jeg og en venn fisket Sjøørret i dag ved Fornebulandet, men da ørreten uteble, "foret" vi opp en plass med knuste blåskjell og det gav uttelling i hauger av torsk fra 1 til 3 kg. Gøy det også en gang i blant.

 

Som et supertips til arter å ta på flue om sommeren når det er for varmt for sjøørreten, er å prøve berggylte på nedblyete fluer midt i solen. De er sinnsykt sterke og jeg kan love at en kilosberggylte kan trekke hele fluesnøret i ett utras  ;D Men da må man bruke veldig flytesnøre. Og der hvor man har tatt stor berggylte én gang, finnes det flere. Utrolig gøy for de som har denne herlige fighteren tilgjengelig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"foret" altså ikke et slags meitefisk, men heller for å lære min venn hvordan man skal kjenne seg fram til tilslag. Derfor lokket jeg torsken til meg med mat slik at jeg kunne vise han hvordan man skulle gjøre tilslag. Han dro nemlig til å stanga så fort han så fisken :rolleyes: Dessuten fisket vi jo med flue og fluestang da. Men tar den på min kappe, hvis dere ikke godkjenner det som et forsøk for å forbedre tilslaget da ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er jo også makrell turbo- fisk nummer 1

Fikk en på 800 gram i sommer på 5-6 stang.

Hele fluesnøret og halve backingen forsvant rimelig kjapt.

Sykeste fluefiske opplevelsen min iallefall.

 

Ja har tatt makrell på synkesnøre en gang midt på havet. Ekstra morro å treffe makrellstim med flue. Selv om det ikke blir mye presisjon ut av det da...:P Hadde en makrell som tok flua i bakslengen som så vidt var nedi vannet, men makrellen var der den XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Idag var det jakt på lyren som var i fokus, og det kjipeste idag var at en bamse av en sannsyligivs lyr satt seg fast i bunnen fordi den dro heeelt sykt..... Det ga virkelig "rush"

 

Lysten ble ikke mindre etter dette, kroken på "jiggyen" ble helt skeiv der.....

 

Deretter ser jeg et stort vak, kaster en ny "jiggy" flue ut i vaket og PANG!!......

Streamline klumpen og masse line raser utover, var så mange meter at jeg ble litt skjelven ja.

 

Etter en flott fight halte jeg i land en flott lyr på ca 3 kilo. Dette er et utrolig heftig fiske, du verden for en sterk og sprek fisk. Dette gir så utrolig mye mersmak på et slikt fiske med synk snører og jiggy fluer.

 

Fikk også et par sei og en makrell. Var utrolig bra aktivitet idag, så jeg skal enda tidligere ut i morgen.

 

Legger ved et bilde av en karamell, sei og en STOR lyr som virkelig ga "kick".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dro en fin torsk i dag på 3 kilo. Deilig å kjenne ordentlig røkk i stanga ;D Den tok på en jiggy, fisket primært etter sjøørreten, men det var torsken som tok. Den stod 2m fra land, så jeg måtte bare kaste flua "oppå" den. Mista den først, men kasta flua etter den en gang til, og da tok den ;D Skal ta med meg kamera fremover nå, så blir det litt bilder fra meg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Grattis med fisk Joma :)

 

Idag opplevde jeg et helt vilt fiske, havet kokte ut mot "mørten" der.

 

Resultat 17 sei og 5 lyr, alle tatt på Jiggy flue i chartruse. Måtte gi meg i 3 kalde nå, men kunne sikkert dratt mer ja. Makan til sykt fiske har jeg aldri opplevd før.....

 

Det vaka nesten overalt ;D Du verden så gøy! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Idag var det jakt på lyren som var i fokus, og det kjipeste idag var at en bamse av en sannsyligivs lyr satt seg fast i bunnen fordi den dro heeelt sykt..... Det ga virkelig "rush"

 

Lysten ble ikke mindre etter dette, kroken på "jiggyen" ble helt skeiv der.....

 

Deretter ser jeg et stort vak, kaster en ny "jiggy" flue ut i vaket og PANG!!......

Streamline klumpen og masse line raser utover, var så mange meter at jeg ble litt skjelven ja.

 

Etter en flott fight halte jeg i land en flott lyr på ca 3 kilo. Dette er et utrolig heftig fiske, du verden for en sterk og sprek fisk. Dette gir så utrolig mye mersmak på et slikt fiske med synk snører og jiggy fluer.

 

Fikk også et par sei og en makrell. Var utrolig bra aktivitet idag, så jeg skal enda tidligere ut i morgen.

 

Legger ved et bilde av en karamell, sei og en STOR lyr som virkelig ga "kick".

 

Er det grønt gress jeg ser? :'(

 

Bare jeg som har plenen dekt med 30 cm snø og mørket kommer klokken 16.00?  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ulv

 

Grønt gress med en anelse rim i ;)

 

Kjipern med snø, kulde og is i stang ringer. Kan kanskje berolige deg litt med at det var mye is i stangringer idag. Så det er vel ikke akkurat "syden" i Porsgrunns området heller ;D

 

OBS! Sterke bilder for catch & release "freaks" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du begynne å selge fisk på forumet Toggi? Hva tar du for fire kilo juletorsk og et par lyr?  ;D

 

;D ;D Helt klart JB

 

Special price for you my friend ;)

 

Joma: Det var så vilt at det holdt med å kaste to meter, stripa flua i vannsorpa og BANG!

 

Tok sikkert 10 fisk med denne metoden, det var så sykt at noen sei kunne jeg fått opp med henda.

Merket at det var veeeldig kaldt, så kom det en "varm" vind innimellom og da "kokte" det.

 

Tok vare på endel fisk idag ja, halve borretts laget får fisk. Og jeg får snus fra "Harrry" grensa tilbake.

Synes det er en flott "deal". ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk akkutt fiske behov i kveld, dro ut i "kulda"....

 

Det gikk da ganske så bra, varm kaffe er et "must" på sånne turer. Og en Vision jakke med "varmelommer", den er gull i kulda.

 

Fikk 3 sei idag og tre torsk, den største torsken er ca 3 kilo tipper jeg. Stort hode og tynn kropp bidro til catch & fis på denne. Og siden jeg dro mengder igår så fikk de fleste beholdet livet idag...

 

Følte meg litt barbarisk igår ja ;D Slenger med et par bilder fra et par ok fisk.

 

Skjønte idag at jeg bare klarer ikke å la være å fiske. Jeg er blitt fiske "tokig" ;)

 

 

NB! Alle fiskene tok på en svart lakse flue som gir suveren siluett. Lakse fluer kan fungere topp til SØ også.

post-1259-13949852603192_thumb.jpg

post-1259-13949852633047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er helt vilt fiske i sjøen utenfor Porsgrunn om dagen, fikk 17 stk på en god to timer der. Da tok jeg noen ringe pauser pluss kaffe kopp i tillegg.

 

Makan til sykt fiske den siste tiden. Det er best fra 1 time før.. og utover i "mørten".

 

Ble nesten bare sei idag, en lyr, to makrell, torsk på over 3 kilo som var full av krabber...

Hadde noen blanke flotte SØ etter også.

 

Synk snører åpner en ny "verden" i havet ja. Bruker intermediate i mørket, da vaker det som f.....

 

Alt tatt på jiggy og svart lakse flue, livet smiler for tiden til en syk mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fisket i et brakkområde i dag. Ble en ny art for meg, en flyndre :D Overrasket meg at jeg fikk flyndre siden jeg fisket rimelig fort. Ganske artig, hadde noe annet på, som jeg tipper var sjøørret. Fisket med jiggy, begynner å like den fluen, synes den lager ganske mye liv i vannet hvis man fisker den med varierte inntrekk :D

Har ikke sett noe til seien her på nesoddlandet ennå ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...