Gå til innhold

Andre arter i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hehehe, jeg kan love deg at 4-5 storseier på 7-8 kg i praksis drar mer enn èn!!! Jeg snakker av erfaring!!! ;)8)

 

 

 

ehhhh....ok :) Jeg har ikke samme mening, blir bare jævla tungt. Før jeg begynte med fluefiske så drev en kompisgjeng med havfiske. jeg var bare med på øldrikking, da jeg synest dette var no dritt. Han ene fikk da en Sei på 12.5 kilo......den ville NED :) Samme mann fikk på samme tur 2 stk på rett etterpå...Vel og merke litt mindre, men 8 og 9 kilo.... Det var ikke til å sammenligne en gang. men det kan jo hende at seien ute i havgapet her er annerledes en i havgapet der du er? kanskje :)

Kommer du inn i en småseistim....sånne på kiloen pluss, så napper det mye mer med en fisk en 3-4 på harpa...Vist da ikke alle er synkroniserte og gjør akuratt samme bevegelse :)

 

 

Men mens jeg nå har lagt dette lange innlegget, så har du sikkert forandret på ditt forrige innlegg, så det jeg skriver her har vel ingen mening :):D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du bygger din påstand på én erfaring. Jeg har fisket stabb- og storsei hvert år sammen med min far og bestefar siden jeg var lang nok i lortfallet til å få på meg gummistøvler.

 

Min ultrabombastiske påstand er at den som påstår at èn sei på 10 kg drar mer i snøret enn 4 seier på 10 kg prater vrøvl... ;);D

 

PS! Hvis du frykter redigeringer, så er det jo bare å sitere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bygger din påstand på én erfaring. Jeg har fisket stabb- og storsei hvert år sammen med min far og bestefar siden jeg var lang nok i lortfallet til å få på meg gummistøvler.

 

Min ultrabombastiske påstand er at den som påstår at èn sei på 10 kg drar mer i snøret enn 4 seier på 10 kg prater vrøvl... ;);D

 

PS! Hvis du frykter redigeringer, så er det jo bare å sitere meg.

 

he he he , se på sitatet mitt da din havrenakke :)  jeg hadde rett ang redigering gidd :) Men men, dine seier er sikkert synkronisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, Henning, bøyer meg i støvet for Sixpack_Karlsens enorme erfaring og kunnskap om storsei-fiske. Jeg er dum, han er Gud!

 

Du redigerte ditt innlegg også ser jeg... ;D

 

Det er forskjell på å redigere skrivefeil og endre teksten slik at han blir morsommere og mer oversiktelig å lese, kontra det å endre innhold og standpunkter ettersom hvilken vei vinden blåser... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, Henning, bøyer meg i støvet for Sixpack_Karlsens enorme erfaring og kunnskap om storsei-fiske. Jeg er dum, han er Gud!

 

Du redigerte ditt innlegg også ser jeg... ;D

 

Det er forskjell på å redigere skrivefeil og endre teksten slik at han blir morsommere og mer oversiktelig å lese, kontra det å endre innhold og standpunkter ettersom hvilken vei vinden blåser... ;)

 

he he :) Løk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, Henning, bøyer meg i støvet for Sixpack_Karlsens enorme erfaring og kunnskap om storsei-fiske. Jeg er dum, han er Gud!

 

Du redigerte ditt innlegg også ser jeg... ;D

 

Det er forskjell på å redigere skrivefeil og endre teksten slik at han blir morsommere og mer oversiktelig å lese, kontra det å endre innhold og standpunkter ettersom hvilken vei vinden blåser... ;)

 

he he :) Løk.... :)

 

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Robban og Igor

 

Utrolig at ikke jeg har fått med meg snakket og så syke bilder av torsk og lyr :o Bare å beklage ;D

 

Jeg fikkk veldig lyst merker jeg til å investere litt i et slik snøre, dette fisket er utrolig spennende og som sagt fra meg flere ganger sterkt undervurdert. Smaken er som baken, men flere fiskere jeg har tatt med på spotfiske på opplyste brygger etc har blitt gira på denne formen for fluefiske.

 

Hva med en fellestur da gutta? Har noen grom plasser her for både havabbor dypt, torsk og lyr.

Kan gjerne kjøre litt selv også, til dine plasser Robban.

 

Jeg kjøpte en syk grain line fra Nordisk ifjor. Man kjøper da antall meter/cm som Kabbe og co har i butikken.

Det er SA. Jeg bestilte 7 meter husker jeg, drev med dette fisket i vinter etter torsk, lyr og stor makrell tatt på en 5-6 meters dyp. Nydelig med slike klumper så man slipper og vente seg ihjel samt fiske mer effektivt. Brukte mye jiggys....

Dette fisket er rått, sjansen for å kunne få noen solide utras er virkelig tilstede.

 

Jeg ble inspirert nå gitt! Synes det er merkelig at få driver med dette fiske. Den artikklen om lyrfiske i alt om fiske har jeg lest gjennom x antall ganger.

 

Hva mener du Robban, jeg har en 7 meter stålline som jeg bruker med tynn skyteline bak. Meget tung, går med en baksleng. Tror det kan være noe for deg og evt Igor? Dere som er sannsynligvis mer gira enn meg på dette. ;D ;D

 

Men jeg kan fort bli det, stay tuned! (jeg vurdere også denne fra Teeny ved siden av SA stållina)

 

Hei Toggi.

 

Kan begynne med å svare på det enkleste, mine fiskeplasser. Vet ikke hvor jeg skal begynne, men oslofjorden som jeg engang kjente den (før havabbor) full av torsk på størrelse opp til 5-6 kilo er en saga blott desverre. 30-40 torsk på en kveld i lyset på div småbåthavner på malmøya var ikke no spektakulært den gangen. Høres ut som det var for 50 år siden , men desverre så er det bare 10-15. Vet ikke hvorfor, men det er trist. Dypvannsfiske med flue utafor Sunnaas Sykehus var en favorittplass, vel hele fjorden var en favorittplass når det gjaldt alle fiskeslag. Lyrplasser i indre oslofjord har jeg ikke, heller aldri hatt, ikke sei heller. Før havabbor har mitt fiske i oslofjorden kun dreid som om vinterfiske etter sjø-ørret og som sagt torsk. Favorittplasser opp ilandet så kan jeg nevne noen, Volda og nærområder er supre lyrplasser. Steinsvik er et sted hvor jeg har feriert mye og hvor lyren er i flertall. Dype fjorder med bradte skrenter er sikre lyrplasser. Det finnes mye lyr der oppe som ligger på ca 1,5 til 4 kilo i snittstørrelse, helt konge spør du meg. Hvorfor? Fordi det nødvendigvis ikke alltid er så vanskelig å få fisk, og størrelsen på fisk dreier seg ikke om hvor flink du er , men om du er heldig eller ikke.mista mange store fordi jeg tilpasser utstyret etter å ha det mest gøy med de opp til fem kilo. De over stikker som regel av med seieren og driver meg videre neste år. :) . Favorittfiskeplass for meg på vestlandet(på ferie) er når kjeringa er på kiwi(eller en og annen klesbutikk) og jeg lurer et par sei eller lyr på nærmeste kai, eller mens vi venter  på ferga over til neste reisemål. :)

 

 

Felles tur blir jeg gjerne med på Toggi, har lyst til å oppleve noe av det du skriver om(ikke kødd), ferie på sunnmøre med meg er du åsså velkommen, men vær klar over at kona har et ord med i spillet da ;D ;D ;D. Neida kan jo selfølgelig dra dit uten dragen, men for meg er dette et fiske som jeg nødvendigvis ikke planlegger, men gjør det beste ut av når jeg har muligheten. Fordi det gir meg veldig mye uten å putte for mye i det. Mye for penga med andre ord. Med hånda på hjertet har store lyr og sei gitt meg mye mere en sjø-ørret noen sinne har gitt meg. Og bonusfisker i havet vanker alltid, fikk en bergylte på ca 1,5-2 kilo i steinsvik første tur, ble aldri veid , men den fighta noe helt jævli.(den gang norges rekord), whatever , men ,,,,,,,,,fjorden overrasker alltid.

 

 

Apropos synkeliner så trur jeg jeg har kjøpt det samme som deg, Gero har åsså en grainline som du kan kjøpe i meter(sikkert samme som nordisk) Kjøpte den sjøl i 10 meter til 9'ern min men ble for tung,kappa den, vet ikke hvor mye den er på nå  men den funker.(6-8 meter)  Synes det er en veldig fin balansegang når det gjelder sånne synkeliner (vanskelig å kappe sjøl) derfor bruker jeg  Teeny T- series, de passer veldig godt til det de er beregnet for, 200 (5-7) 300(7-9) 4-500 (10-12) kastemessig.

På kveitefisket vi hadde nå i sommer brukte jeg 15 m av den kappe hvor langt du vill lina + 400 + 900 grain, vannkast med andre ord  ;D ;D ;D ;D Mulighetene er uendelige, spørs bare hvor du setter grensa  ;D ;D ;D.

I vinter blir det mere en bare pm, jeg skal ned å besøke deg OK.

Skal ta et par bilder av noen enkle mønstre jeg bruker på lyr og sei og legge ut her. Obs de er enkle men de funker. ;D

 

Edit:tastturet mitt er bad og jeg har smakt druer, obs

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Robban og Igor

 

Utrolig at ikke jeg har fått med meg snakket og så syke bilder av torsk og lyr :o Bare å beklage ;D

 

Jeg fikkk veldig lyst merker jeg til å investere litt i et slik snøre, dette fisket er utrolig spennende og som sagt fra meg flere ganger sterkt undervurdert. Smaken er som baken, men flere fiskere jeg har tatt med på spotfiske på opplyste brygger etc har blitt gira på denne formen for fluefiske.

 

Hva med en fellestur da gutta? Har noen grom plasser her for både havabbor dypt, torsk og lyr.

Kan gjerne kjøre litt selv også, til dine plasser Robban.

 

Jeg kjøpte en syk grain line fra Nordisk ifjor. Man kjøper da antall meter/cm som Kabbe og co har i butikken.

Det er SA. Jeg bestilte 7 meter husker jeg, drev med dette fisket i vinter etter torsk, lyr og stor makrell tatt på en 5-6 meters dyp. Nydelig med slike klumper så man slipper og vente seg ihjel samt fiske mer effektivt. Brukte mye jiggys....

Dette fisket er rått, sjansen for å kunne få noen solide utras er virkelig tilstede.

 

Jeg ble inspirert nå gitt! Synes det er merkelig at få driver med dette fiske. Den artikklen om lyrfiske i alt om fiske har jeg lest gjennom x antall ganger.

 

Hva mener du Robban, jeg har en 7 meter stålline som jeg bruker med tynn skyteline bak. Meget tung, går med en baksleng. Tror det kan være noe for deg og evt Igor? Dere som er sannsynligvis mer gira enn meg på dette. ;D ;D

 

Men jeg kan fort bli det, stay tuned! (jeg vurdere også denne fra Teeny ved siden av SA stållina)

 

Hei Toggi.

 

Kan begynne med å svare på det enkleste, mine fiskeplasser. Vet ikke hvor jeg skal begynne, men oslofjorden som jeg engang kjente den (før havabbor) full av torsk på størrelse opp til 5-6 kilo er en saga blott desverre. 30-40 torsk på en kveld i lyset på div småbåthavner på malmøya var ikke no spektakulært den gangen. Høres ut som det var for 50 år siden , men desverre så er det bare 10-15. Vet ikke hvorfor, men det er trist.

 

Sånn var det her og ikke sant DOGGNOBLER. Man ble irritert over at Torsken ødela flua når vi fisket. Minner meg om når vi fisket Torsk på kaia og solgte til naboene fy faen fisken var jo grønn innvendig. En var full av dasspapir. De skulle hvist. Ungdom allså ,eier ikke skam  :rolleyes: Nytter ikke å ta oss for det nå, gjerningen er foreldet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå Igor

 

Skal bestille en slik selv, lest mye om den. Og den virker gull, jeg stoler på Robban(til og med på druen) ;D

Gleder meg til å teste dette, skal sies at jeg er meget godt fornøyd meed SA sin hvor du kan kjøpe metervis. Men så blir man jo aldri mett da..... Må liksom "bare" ha en klump til, snøre, snelle.....

 

Tror mange kjenner seg igjen.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva den heter, men Runar/Svein og co på Nordisk har skaffet en rull med slik og jeg lagde en klump på 7 meter som synker rimelig kjapp. Såpass kjapt at det er en "fryd" å fiske dypt.

 

Hvis du ringer Nordisk så kan de hjelpe deg, i fare for å komme med noe galt av info her Igor!

 

Jeg bare vet at den funker, og det er det mest viktige ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritt lyr, sei og torske fluer. Wow, dette var jo nytt  ;D ;D ;D, nope. Enkle å binde, krever lite materialer, og man kan dekke ulike fiske og lysforhold relativt greit med noen få holdbare gode fiskeimmitasjoner. Bruker alltid blyøyne i fluer jeg fisker med synkesnører, dette fordi å få den jigg-gangen. Tunge fluer merker man ikke så godt på synkeliner som feks flyt.

Som nevt tidligere, orange er en bra farge til lyr spesielt på vestlandet, sunnmøre, kristiansund, ålesund osv(mørkt blått hav). Sognefjord og brevanngrønt funker gult og rødt, chatreusse.

Opplyste havner funker gult og hvitt og selvfølgelig svart som er universal.

En farge som stikker seg ut er en rustbrun farge som jeg fikk tak i på panduro, har ikke sett denne i butikk, pluss at orange med svart i tuppen på fibrene(kun sett denne som crosscutt) er veldig bra til lyr.

Dette er kun mine erfaringer ta det for hva det er, vanskelig å drive vitenskapelig fiske på lyr og sei i grunn synes nå jeg ;D ;D ;D ;D ;D.

 

 

Krok: Mustad stinger, tiemco 811 s, tiemco sp, er det så nøye aa?

 

Hale: rester av noe flash, helst holo eller sølv og en stripe kaninzonkerstrips.

 

Kropp: zonker strips hackla rundt kroken .kan godt slenge inn et par rubberlegs her ;)

 

Hode / øyne: Blyøyne med pupill. må være pupill ;D + litt dubbing fra zonker rester. Chennille funker til å skape et markert hode med annen farge.

 

 

Har alltid noen "immitasjoner" med lettere badelenkeøyne til fiske i opplyste båthavner for letter å kontrolere fart og dybde samt at jeg ofte bruker flyteline til dette fiske.

 

Et enkelt mønster som dekker mange behov. :D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ops Edit: Bruker seff alle typer mønstre når jeg fisker i sjøen, fiskeimmitasjoner som runars deciver, teppesild , wolly alt muligmønster osv(alt som man vanligvis bruker til sjø-ørret). Men opplever ofte at spesielt lyr går nærme land og beiter på det de måtte finne, langs land finnes det ofte stingsild og mye småfisk fra bergyltefamilien(bergnebb), trur mange av disse blir lyrmat. Kanskje derfor orange/rustbrun osv funker bra. Uansett bunnyflies i ulike varianter i kombinasjon med feks 200 grain er mitt første våpen i søken etter fisk på nye steder.

Seikok på åpent hav er noe annet, fiskeimmitasjon av feks super hair med raske intrekk funker bra da, eller poppere og greasefly. Hvit og chatreusse er forøvrig en super fargekomb i fiskeimmitasjoner etter sei.

ops blei vitenskapelig allikavel ;D

 

post-982-13949858079544_thumb.jpg

post-982-13949858080317_thumb.jpg

post-982-1394985808117_thumb.jpg

post-982-13949858081768_thumb.jpg

post-982-13949858082616_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine fluer det der robban, må vel binde noen så jeg er klar når teeny snøret kommer

 

Håper det funker for deg, de(lina) kan være litt annerledes å kaste en hva man er vant med. Men regner med at du tar det med stor ro. Grattis med pers på sjø-ørret i en annen tråd forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...