Gå til innhold

Andre arter i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Har bestilt prima bucktail til jiggy-fluer nå ;D + en hel del annet til sjø-fluer :D

 

Hvor kjøpte du den?

Har noe bucktail liggende men den er dårlig farget og hårene er bøyd :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei

 

Fisket i et brakkområde i dag. Ble en ny art for meg, en flyndre :D Overrasket meg at jeg fikk flyndre siden jeg fisket rimelig fort. Ganske artig, hadde noe annet på, som jeg tipper var sjøørret. Fisket med jiggy, begynner å like den fluen, synes den lager ganske mye liv i vannet hvis man fisker den med varierte inntrekk :D

Har ikke sett noe til seien her på nesoddlandet ennå ???

 

Hei

 

Grattis med flyndre Joma :)

 

Har dratt to flyndre på reke i år, de kan dra noe hinsides noen ganger. Det er ikke ofte man får det, litt unikt ja!

Jiggy med varierte trekk er lurt, mye små rykk... Det er super effektiv og jeg er enig med du, liker flua selv meget godt ;)

 

Legger ved et par bilder av litt av dagens fangst. Har aldri opplevd makan til fiske, det er morsomt med sånne opplevelser i ny og ne ja :) :)

post-1259-13949852636513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HARD AS A ROCK!!!!!  ;D ;D you know who...

 

he he

 

Neida FLEMMING....

 

Jeg føler vel ikke så mye skade skjedd når jeg har brukt stort sett catch and release i hele år, og endelig tar jeg med meg mange gode middager hjem. Det var ikke få jeg slapp uti igjen heller gitt.

 

Men fint at du tok det opp, viktig for deg det tydeligvis!!

 

Spread the word!! Blir litt oppgitt over dine kommentarer her noen ganger, ikke noe rart det alltid vil være en krig mellom matauk og ren C & R. Jeg bruker sunn fornuft jeg Flemming, ikke den "moralske" pekefingeren til enhver tid.

 

Den er jeg drittlei av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

index.php?action=dlattach;topic=6911.0;attach=15077;image

 

Følte meg litt barbarisk igår ja ;D

 

 

 

Hmmm... Så barbarisk kan du ikke ha følt deg Toggi. To dager senere :  ;)

 

 

 

 

Legger ved et par bilder av litt av dagens fangst.

 

index.php?action=dlattach;topic=6911.0;attach=15171;image

 

kjempefangst på flua toggi,aldri sett maken på sei og lyr.ikke på denne tiden av året hvertall,må få meg et fortsynkende snøre ja,åpner nye muligheter for meg takk for inspirasjon,fin torsk til middager også før jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

HARD AS A ROCK!!!!!  ;D ;D you know who...

 

he he

 

Neida FLEMMING....

 

Jeg føler vel ikke så mye skade skjedd når jeg har brukt stort sett catch and release i hele år, og endelig tar jeg med meg mange gode middager hjem. Det var ikke få jeg slapp uti igjen heller gitt.

 

Men fint at du tok det opp, viktig for deg det tydeligvis!!

 

Spread the word!! Blir litt oppgitt over dine kommentarer her noen ganger, ikke noe rart det alltid vil være en krig mellom matauk og ren C & R. Jeg bruker sunn fornuft jeg Flemming, ikke den "moralske" pekefingeren til enhver tid.

 

Den er jeg drittlei av! 

 

Kommer vel bare tilbake det at vi har forskjellige meninger, og at vi nok en gang ikke er like. Det er vel fremdeles låv å ha egne meninger om ting Toggi. Ikke at jeg har noe imot deg, men du blir litt vela hissig på folk som sier imot det du mener. Øystein og Flemming blir du rimelig hissig på......Jeg må vel innrømme at jeg ikke alltid ser hvorfor du hisser deg. De sier jo bare hva de mener. Det er vel streng tatt lov å si imot deg uten at man skal bli "lynsja " av den grunn vel ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det grenser til pinlig hver gang denne diskusjonen dukker opp, jeg !

Enten du kverker fisken eller bare leker med den så gjør det deg ikke til noe bedre enn den andre, så hva man vil oppnå med dette er uklart for meg .

Å legge ut bilde av død fisk her gir omtrent samme respons som det ville fått på et PETA forum, og det er unektelig litt komisk, all den tid dette er FLUEFISKESIDEN  ;D

Fint at det er forskjellige meninger blant oss, men å træ sine meninger nedover hodet på folk som om man har fasit på det eneste rette, fører sjelden noe godt med seg   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Hvordan i heite huleste klarer dere å ta dere så nær av ett humoristisk innlegg av Flemming, han skrev bare Hmmm... Så barbarisk kan du ikke ha følt deg Toggi ;)

 

Dete vel ingen som har sagt en skit om hvor mye fisk dere tar livet av.

 

Forøverig så forstår jeg ikke helt behovet for å fylle fryseren, fisk smaker vel best fersk, og det er ikke spessielt vanskelig å ta seg ett par sjøfisk når man er ute så ofte som disse guttta er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting mot de som bare driver med C&R, men hvis man ikke gjør det syns jeg det blir feil at man blir sett på som "barbar" ell liknende. Hvorfor begynte homo sapiens (mennesket, for de som ikke vet det ;) ) å fiske i utgangspunktet da? Nemlig, for å få noe å spise ;)

 

Dette inlegget er ikke for å hetse C&R-utøvere, men det må være helt uproblematisk å fiske fisk og spise den his man vil det. Eneste unntak er fisk under minstemålet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøverig så forstår jeg ikke helt behovet for å fylle fryseren, fisk smaker vel best fersk, og det er ikke spessielt vanskelig å ta seg ett par sjøfisk når man er ute så ofte som disse guttta er.

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg

skrev" fyllt fryseren for i år"....

Jeg kan garantere at all fisk er borte før nyåret...

Syns det er hyggelig å kunne kose seg med kokt torsk

eller ovnsbakt sei med hvitløk + at svigermor ++

blir veldig glad for "fersk fisk".....

Denne gutten her(meg selv) er ikke ute ofte :-\

Tror nok du er ute like ofte som meg Øystein :rolleyes:

 

Tight lines Micke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Føler at denne diskusjonen ikke passer inn i en fin tråd som dette. Men jeg tror at mange kvier seg for å legge ut bilder av død fisk på forumet. Folk blir "flådd" og skjelt ut. Det må vel være greit å ta med seg fisk hjem hvis alt blir brukt til mat til deg selv, venner, katter osv ??? Og i dette tilfellet er det Toggi som har tatt med fisk hjem, hvor farlig kan det være! Tipper at Toggi setter ut flere fisk enn han tar med seg for å si det sånn :P All den fisken han tar :o

Kommentarer som kommer når man legger ut en død fisk, er ofte starten på en diskusjon som kan ødelegge en fin tråd tror jeg;)

 

Holder litt meg til tråden:

Var en tur ute i "drittværet", det var utrolig deilig ;D. fikk en flyndre, som ikke var særlig stor. Vet ikke hvor det ble av torsken eller sjøørreten. Så en sjøørret oppe, men den ville ikke ha flua mi. Det var utrolig grumsete vann, helt brunt. Er det håpløst å fiske da? så så vidt 10-20cm ned i vannet. Hadde noen slag på flua, men det ble den flyndra.

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et flytsnøre som jeg vil ha neeeed... :rolleyes:

 

Den der ble litt for komplisert for meg...XD Jeg som trodde flytesnører var lagd for å flyte. Uff jeg tok visst feil....

 

Ville nok heller satset på å kjøpe et synkesnøre da snøremiddel er tilpasset om det er et flytesnøre eller synkesnøre. Tror nemlig at synkesnøremiddel på flytesnøre ødelegger egenskapene til snøret helt. Jeg vet i alle fall om en som har prøvd synkemiddel på flytesnøre, og det ble helt umulig å kaste med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joma

 

Opplevde det samme som deg, helt brunt vann.

Ble to sei på tube flue fra Scierra og en blank SØ på jiggy, de lever enda.....

 

Det var utrolig høy vannstand og det var mye pinner og drit i vannet.

 

Hadde noen pene ørreter etter i tillegg, men de var virkelig ikke helt på "hugget".

Var på en mer "sær" plass idag. Hørte noen digre plask utenfor kaste lengde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er ening med godsmack at det blir pinlig, teit og feil når denne diskusjonen kommer opp, når noen drar opp å tar livet av flere fisker en man greier å spise i et måltid. Det har vel de aller fleste gjort en eller annen gang, fisk er aller best fersk det er vel ingen tvil om. Men den blir da ikke vesentlig mye dårligere om man fryser fisken rett etter en tur.

 

Sei og lyr er det nok av i havet, det er vel en grunn til at sei gir yrkes fiskeren 4 kr kg. Det er på grunn av at det er masse masse av den.

 

Denne diskusjonen bør vel gå i en egen link for dem som vil diskutere dette så slipper vi dette på linker som har fokus på gleden med fluefiske i sjøen.

 

Bra at det er forskjellige meninger, er også imot at enkelte mener de har fasiten. ;D. Det er vel opp til den enkelte å avgjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men fint at du tok det opp, viktig for deg det tydeligvis!!

 

Spread the word!! Blir litt oppgitt over dine kommentarer her noen ganger, ikke noe rart det alltid vil være en krig mellom matauk og ren C & R. Jeg bruker sunn fornuft jeg Flemming, ikke den "moralske" pekefingeren til enhver tid.

 

Den er jeg drittlei av! 

 

Beklager avsporingen her, men må bare få presisere meningen med det innlegget jeg hadde...

Innlegget var faktisk litt humoristisk ment (m/smiley  ;) ), og poengterte bare at det du selv mente var "barbarisk" ble gjentatt to dager senere...

 

Ja, dette med "bilders påvirkning" er faktisk litt viktig for meg..

 

Når det gjelder å spise fisk, så er jeg ingen stor motstander av det. Kjenner ingen nokill-fiskere jeg. Jeg har spist både ørret, sjøørret og havabbor i sommer. Når man publiserer "slaktebilder" derimot, så blir jeg litt opprørt. Skrytebilder av hauger med død fisk gir et signal jeg ikke liker. Slike bilder "legaliserer" den ukulturen som gjelder i mange fiskemiljøer, der matauk er målet og størst fangst gir høyest status. "Se så mange fisk jeg har fått opp - jeg er best!" -kulturen har ødelagt enormt mange vann og elver i Norge gjennom tidene..

 

Det er en grunn til at mange utenlandske fiskemagasiner sluttet å vise slaktebilder av mange døde fisk. Nybegynnere ser dessverre på slike fangster som noe "imponerende", noe de selv setter som mål å klare. Hvordan skal vi bli kvitt denne U-kultuern i Norge, hvis vi ikke slår litt ned på den??? Jeg ser det derfor som en aldri så liten "moralsk plikt" å prøve å påvirke fiskere til å vise måtehold, og måtehold læres altså ikke gjennom slike bilder.. ;)

(Jeg prøvde å gjøre det på en hyggelig måte da..)

 

Selv i et vann stappfult av 1000-brødre, der man med fordel tar opp f.eks 100 småørret som et ledd i kultiveringen, så kan et bilde av 100 døde ørret være farlig dersom en nybegynner ikke skjønner sammenhengen... ;)

 

Toggi, du virker som en dyktig sjøfisker, og det er kanskje derfor jeg "hakker" litt ekstra på deg. Du har stor påvirkning på de som vil bli like flinke som deg, og da synes jeg det er viktig at du ikke blir et forbilde for matauk... ;)

 

Men for å komme inn på riktig tråd igjen:

Forrige helg var jeg på østkysten av Sverige og fisket slike alternative arter i sjøen  ;D :

 

Foto: Henrik Larsson

 

[attachimg=1]

post-14-1394985279851_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du etter at bildet ble tatt Flemming? Måtte du ha hjelp for å få kroken ut av kjeften på'n, ble du bitt, ble det fullstendig kaos - eller var det bare å legge'n på rygg holde i kjaken og løsne kroken? 

 

Fikk en litt mindre da jeg ved en inkurie stoppet ved et vann i Østfold for sikkert 15 år siden. Den tok en kastewobbler, og oppførte seg krakilsk. Måtte slå ihjel fanden før jeg våget å fjerne kroken - uten peang riktignok   :-\ . Fang-og-slipp-og-kast-i-lyngen-fiske!  :rolleyes:  Ikke akkurat noe jeg var stolt av, og derfor droppet jeg gjeddefiske - men fabulerer stadig om å prøve meg med fluestanga.

 

Beklager at dette er litt off topic.  ;)

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du etter at bildet ble tatt Flemming? Måtte du ha hjelp for å få kroken ut av kjeften på'n, ble du bitt, ble det fullstendig kaos - eller var det bare å legge'n på rygg holde i kjaken og løsne kroken? 

 

Vi diskuterer alternative arter i sjøen på østkysten av Sverige, så vi er vel akkurat innenfor topic... ;D

 

Du holder gjedda i gjellebuen (ikke stikk fingrene inn!!!), og bruker en lang tang (se bildet). Da går dette veldig raskt og blodløst for seg. På mindre gjedder kan man ta forsiktig i nakken, men da må man passe på å ikke klemme inn gjellelokkene på fisken. Man skal ha respekt for gjeddekjeften JB, men du behøver ikke være redd... ;)

 

Foto: Henrik Larsson

 

 

[attachimg=1]

 

 

post-14-13949852801936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, og takk for at du fikk ordnet bilde i tilfelle noen skulle spørre.  ;D

 

Så tilbake til topic: Er det virkelig ingen som kan komme med noe mer enn torsk, lyr, sei, makrell, flyndre (har selv tatt skrubbe nær kiloen) og gjedde (i brakkvann)?  ;)  Kan vel utvide til tropiske fisker i saltvann, spesielt hvis noen har fete bilder!!

 

 

PS! Flemming, du trenger ikke antyde at jeg er noen pyse. Har kjørt i over 130 km/t på E6 en gang jeg altså.  :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...