Gå til innhold

Andre arter i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

var ute en tur idag og. bare en times tid. utrolig vanskelige forhold. det holdt på å fjære(= kraftig strøm) så det var meget vanskelig å komme på 20m... men fisk ble det alikevel :)

 

ny pers på torsk, rundt 6kg?

[attach=1]

 

ble en lyr og

[attach=2]

 

hadde flere HOGG, med de ville ikke sitte  >:(

 

trodde jeg hadde en super fin film med torskekamp, men svigerfar glemte å trykke knappen på kameraet. det var uansett skikkelig flex på stanga!

post-2543-13949857381692_thumb.jpg

post-2543-13949857382043_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dæven så ikke dette før nå Igor. Flott den torsken der, for noen farger, nesten orange jo ;D

Ikke si for mye om dette fisket sånn at vi kan ha det for oss selv en liten stund til. ;D ;D ;D

Godt å se at noen ser muligheter der andre ikke gjør det. Lyren er forøvrig en av mine favoritter.

Her er en på 6kg. Ble to sjø-ørreter på samme tur, de lå i magen til lyren :)

post-982-13949857701809_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for den!

ja dette er sterkt undervurdret fiske spør du meg. eneste positive jeg kan si om aukra (der jeg egentlig bor) ere at det finnes slik "tare-torsk" som vi gossinger kaller det. denne der er egentlig litt "lys", svigerfar fikk en noen dager før som var knallrød!

den lyren din er skikkelig pen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mye sei og lyr når jeg er på ferie i den delen av landet. Fluene jeg bruker er av sorten du hadde i avataren din for litt siden, bare kortere hale. (bunny flies) Går for det meste i orange og rødt med litt flash. Har prøvd mye med store fluer, men synes fluer i str 5-10 cm funker best. Bruker utelukkende et snøre til dette fisket på 5' til 7' og det er et 200 grain synkesnøre fra Teeny. Med litt øvelse og at man ser bort fra fine snørebukter klarer du  25-30 meter kast med kun et bakkast, effektivitet med ande ord, hvis vi ser bort fra at det må synke ;D Velger 200 fordi når du først får bunnkontakt ( fra land) så er det lett nok til at du kan fiske videre på det samme kastet, 300 grainen vil synke fortere , men samtidig lugge i bånn hele veien inn. Mine erfaringer , ta de for hva det er.

 

Trudde ikke man fikk kjøpt disse grainlinene fra Teeny lenger , men fant de her.

 

http://www.noroco.no/index.php?act=viewProd&productId=72

 

 

velg 200 i rullgardina, anbefalles.

Hvis ikke trur jeg åsså Nordic eller guideline eller hva de kaller seg nå har det åsså. Scientific Angler har åsså Grain liner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres sikkert merkelig ut , men min mening er at 200 grain har så mye tynnere diameter enn feks 400, at jeg personlig ikke trur den synker så mye fortere enn 200. Pluss at du utelukker den bunnkontakten  ved fiske fra land. Grainsnører har også det med stangvalg å gjøre. 200 passer til 5'-7'  , 300 7' -9 ' 400 passer best ttil 10' og oppover skal man kunne kaste nogenlunde normalt med de.

Fra båt bruker jeg helt opp 900 grain i ekstreme tilfeller.(vannkast som du så fint kalte det Igor). Her kan det være lurt å bruke synkeliner som skyte snøre åsså.

Har et gammelt wf 7 synk 4 (27 yards) som jeg bruker som skyteline på et 300 grain når jeg fisker dypt etter gjedde på høsten, eller sjøen, funker som fy. Men man må jo seff ha det klart for seg at dette ikke er for purrister ;D ;D ;D ;D.

 

Fått mye torsk som alle snakker dritt om, både fra land og fra båt. Torsk eller annen fisk fra 5-10 kilo drar utrolig godt når dydben har noe å si, det er morro. ;D

Beklager avsporinga Igor, vet du har et ben innenfor dette fisket, men det kan jo hende noen andre har lyst til å prøve. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, blir som ved annet fiske, løkke koblinger . Du kan skjøte hva du vil. Har mange sneller så jeg har alltid en rigg til dypfiske.

Kort:

 

Fiske dypt fra land hvor det lang grunt: "200 grain med flyt skyteline. Som regel sei, torsk og havabbor.

 

Fiske dypt fra land hvor det brådypt (lyrplass) " 200 grain med enten intermedite eller synk skyteline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må selfølgelig bruke huet litt ved dette fisket åsså. Man får best resultater ved prøving og feiling. Fluer jeg bruker  på sunnmøre funker nødvendigvis ikke i oslo, og ditto.

Et eks, min favoritt ved kikkfiske etter torsk i oslo, gul bunny med orange hue(bly øyne), funker ikke på sunnmøre. Der er det bare en farge som gjelder og det orange, orange får jeg sjelden fisk på i oslofjoden ;D , Go figure  ;D ;D. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må desverre informere om at Teeny leverer 200 grainen med flyt skyteline.(hel line med andre ord)

Liner jeg har bestilt i tyngre lineklasser kommer ofte bare som klump, dvs selve synkedelen, så tilpassing med synkende eller flytende skyteline blir lettere.

Går seff an å kappe av synkedelen på en hel line og customize deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sant, er ikke så dum torsken heller

 

Har drevet mye med kikkfiske etter torsk i lyset av småbåthavner om natten, du har rett Igor, stått ofte å klødd meg i hodet over torsken gitt, kanskje derfor jeg synes det er kult. Ikke reint sjeldent den avviser fluer uten grunn og til de grader. Men det er selfølgelig noe du ikke for med deg når du fisker ette sjø-ørret i mørke og banner over skuffelsen at det var en torsk ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Teeny lina hadde jeg behandlet som gull. Ikke klipp den please, hvis du ikke bestiller 2 stk :D :Til alt vanlig fiske (for meg) etter sei lyr og torsk så er den lina helt gull. Har du råd og muligheter sier jeg bare det at, uansett synkegrad, så kan du øke dette med feks en synk skyteline.Trudde fakisk det at den teeny lina ikke fantes mere , så jeg kappet den for ca 15 år siden og skjøta på en ny skyteline. Trur jeg har slitt ut 6-7 skyteliner på den ene klumpen opp gjennom åra, helt til i fjor da jeg fant den på den linken jeg la ut.

 

Hvis en tørrfluefiskler hadde sett krakkeleringa i den synkedelen så hadde han snudd seg i grava uten engang å ha daua, så mye betyr den for meg . :rolleyes:

 

Blir mye kasting med en sånn  200 så skytelina blir fort slitt, først da anbefaller jeg å kappe rett ved overgangen HVIT/brun å faktisk bruke noe annet som skyteline. 0.50 monofilament og du kaster ny norges rekord fort, synd det ikke funker ved praktisk fiske. :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den Teeny lina hadde jeg behandlet som gull. Ikke klipp den please, hvis du ikke bestiller 2 stk :D :Til alt vanlig fiske (for meg) etter sei lyr og torsk så er den lina helt gull. Har du råd og muligheter sier jeg bare det at, uansett synkegrad, så kan du øke dette med feks en synk skyteline.Trudde fakisk det at den teeny lina ikke fantes mere , så jeg kappet den for ca 15 år siden og skjøta på en ny skyteline. Trur jeg har slitt ut 6-7 skyteliner på den ene klumpen opp gjennom åra, helt til i fjor da jeg fant den på den linken jeg la ut.

 

Hvis en tørrfluefiskler hadde sett krakkeleringa i den synkedelen så hadde han snudd seg i grava uten engang å ha daua, så mye betyr den for meg . :rolleyes:

 

Blir mye kasting med en sånn  200 så skytelina blir fort slitt, først da anbefaller jeg å kappe rett ved overgangen HVIT/brun å faktisk bruke noe annet som skyteline. 0.50 monofilament og du kaster ny norges rekord fort, synd det ikke funker ved praktisk fiske. :-X

 

Hei Robban og Igor

 

Utrolig at ikke jeg har fått med meg snakket og så syke bilder av torsk og lyr :o Bare å beklage ;D

 

Jeg fikkk veldig lyst merker jeg til å investere litt i et slik snøre, dette fisket er utrolig spennende og som sagt fra meg flere ganger sterkt undervurdert. Smaken er som baken, men flere fiskere jeg har tatt med på spotfiske på opplyste brygger etc har blitt gira på denne formen for fluefiske.

 

Hva med en fellestur da gutta? Har noen grom plasser her for både havabbor dypt, torsk og lyr.

Kan gjerne kjøre litt selv også, til dine plasser Robban.

 

Jeg kjøpte en syk grain line fra Nordisk ifjor. Man kjøper da antall meter/cm som Kabbe og co har i butikken.

Det er SA. Jeg bestilte 7 meter husker jeg, drev med dette fisket i vinter etter torsk, lyr og stor makrell tatt på en 5-6 meters dyp. Nydelig med slike klumper så man slipper og vente seg ihjel samt fiske mer effektivt. Brukte mye jiggys....

Dette fisket er rått, sjansen for å kunne få noen solide utras er virkelig tilstede.

 

Jeg ble inspirert nå gitt! Synes det er merkelig at få driver med dette fiske. Den artikklen om lyrfiske i alt om fiske har jeg lest gjennom x antall ganger.

 

Hva mener du Robban, jeg har en 7 meter stålline som jeg bruker med tynn skyteline bak. Meget tung, går med en baksleng. Tror det kan være noe for deg og evt Igor? Dere som er sannsynligvis mer gira enn meg på dette. ;D ;D

 

Men jeg kan fort bli det, stay tuned! (jeg vurdere også denne fra Teeny ved siden av SA stållina)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur ute i går kveld (ca19:30-22:00) da iveren tok overhånd etter å ha lest diverse tråder ;D

Ca 5min med bil fra der jeg bor ;) Litt vrien vind men klarte da å få til noen kast ;D Håpet på at vinden ville løye, men det ble heller værre :-\ Men artig tur ble det ;D ;D ;D 5 Lyr på kort tid, 4 på Gunnars Oliven og 1 på Heimesnekkra Sort Flue når det begynte å bli rimelig mørkt (kan sees her: Bilde014 http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9176.30 ) Da det så ut som aktiviteten var hovedsaklig i overflaten brukte jeg Scierra Aqua Tip snøret (liker det snøret godt  ;) ) Blir nok maaaaange flere turer ut i sjøen med fluestang, og det takket være både Stig, Toggi, Robban,Igor m/flere som er til stor inspirasjon  ;) Tok ikke hjem noen fisk i går, men gjør det ganske ofte da jeg og Konemor har 11 katter som liker litt "Fiskebiff" en og annen gang ;) Noen kjappe mobilbilder fra turen, mørket hadde begynt å gjøre innmarsj så kvalitet er deretter småskjelven på hånda ;)

post-2790-13949858031322_thumb.jpg

post-2790-13949858031857_thumb.jpg

post-2790-13949858032267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja gutter, det er artig med de "mindreverdige" fiskene og, uansett hva man er ute etter. jeg bruker å kalle lyren en 100m sprinter, den slåss ikke lenge, men den gir masse flex og noen få, men syke utras :)

en felles tur etter slike artige fisk som lyr og torsk er jeg med på.

nå skal jeg kjøpe meg teeny lina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Igor

 

Meget enig! Det er liksom blitt mindreverdig å fiske på sei, lyr, torsk etc.....

For min egen del så er det spenninga med at en fisk tar..... Kanskje lugget føre, du blir ekstra spent...

Drar opp litt tempo, gjør kanskje en ekstra stopp også BANG!

 

For det er dette som driver meg, kan aldri få nok av "takes". Om det er fra sjøørret, HA, lyr, sypike, sei og whatever..... Jeg liker ikke trenden med bomtur ditt og datt om man har vært i sjøen og fått x antall fisk(som ikke var sjøørret). Hva pokker forteller det "nybegynneren"?

 

Respekt kun for SØ og HA   :rolleyes: ::) Farlig utvikling for ny generasjon!

 

I den senere tid har jeg som snakket med utrolig mange fiskere som har blitt mer og mer sånn, man hører sjeldent om turen.... plassene, den store lyren.... Det blir enten slik, hadde 3 SØ etter.. ellers bom, men det viser seg at fiskeren fikk 6 lyr den dagen... Men det er ikke no hold i det, ikke nok status. Nei, her skal man/må få HA eller SØ hvis ikke bom. Og den må være 3 kilo, for da blir jeg regnet som konge!! Huff ???:rolleyes:

 

Nei, takke meg til opplevelser... Sjøen, alle de ulike arter, viktigheten av komme seg ut, kaffekopppen.

Bare ta til seg alle lukter.... Man blir jo imun.

Kicket ligger i opplevelser, aldri samme setting. Hva pokker har jeg på flua nå?

Gull, dette får jeg sjeldent... Kanksje en ny art!

 

Heldigvis er vi alle ulike, jeg er av typen som digger utfordringer. På løpende bånd, en av høydepunktene ifjor var fiske dypr utpå høst mot vinter. Hadde aldri trodd det var så gøy, hadde noen unike opplevelser på havet hvor jeg fisket dypt.... Jeg har lært masse av det, og vil fortsatt lære så mye mer. Å bedrive et slikt fisk blir årets høydare nå og utover. Å gjøre no nytt, som en altfor sjelden gjør gir meg et ekstra gir.

Nye opplevelser, nye dybder å forholde seg til, nye område man må lese av med en annen strategi ;)

 

Du verden så gøy!  ;) 

 

 

Edit: Høres utrolig tøft ut Staffan, hvis helsa blir stabil så kommer jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror du ville blitt temmelig vill her oppe i nord, 6-10 kilos seier går for tida kloss i land, du kan se dem i det klare vannet.....og jeg kan garantere at de drar sykt.....mer enn laks på samme størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 4-5 storseier samtidig på juksasnella...oooo...rått!!! ;D ;D ;D

 

Tjaa....De svømmer vel ikke samme veien, så sånn teoretisk så kan vel EN lage mer drag en 4?......Men det blir jo ja...Tyngre å dra opp 4-5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Unge lovende staffan har helt rett....seien er rå

 

denne likte jeg veldig godt Stig! nesten like godt som den vakre brunetten på polet som stadig spør etter legemitasjon! det neste blir vel at hun spør om kondom! ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...