Gå til innhold

Skal fylle SØ-boksen min.. Hvilke fluer er et "must"?


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier så skal jeg fylle sjø-ørretboksen min med passende fluer.

Fluene kan også ta annen sjøfisk med hovedsaklig SØ.

 

Har bundet opp noen hvite marabou-varianter, Deceivere, wollybuggere (oliven, hvit og svart) samt en knippe småreker i forskjellige farger på buet klekkerkrok.

 

Hvilke andre fluer må jeg bare ha? :)

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bind noen børstemarker til våren så har du alt du trenger. Mulig du kan binde noen tanglopper så kan du veksle mellom de og reke. Har du wollybuggere i svart og hvit kan du fange det meste som går langs land. Selv har jeg mange fluer i boksene som jeg aldri bruker. Wollybuggere, maroubofluer og reker er favorittene.Blir fort mange fluer som er mest til pynt.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Ser du har skrevet hvit wolly, da skaffer du fluer til riktig tid ;)

 

Ser Robin har nevnet Polar Magnus, den er knall på høsten og vinter.

Det er mye fine forslag her gitt, ville også tatt med grå og brun zonker samt grå frede.

 

Sistenevnte er knall i kaldt vær, husk også den rosa reka Sixpack her inne er så glad i. Den fungerer meget bra.

 

En ting til som ingen har nevnt, jeg har observert SØ jage endel yngel. Tror også dette er "lettere" bytte for SØ inne på grunner når det blir enda kaldere i vannet. Da kan du binde opp noe som likner på spigg fra fiskefluer.com.

 

Den har jeg fått veldig mye på, føler du den blir for stor så bare klipp halen. 

 

Da har du mye "snadder" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til dere! :)

 

De små rekene jeg skrev om i førstepost er tanglopper forresten.. Gikk litt fort unna å skrive det innlegget..  :P

 

Skyt meg om jeg tar feil men har ikke fluene svært mye med siluetten å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=7

 

Helt rå flue! Charteruse rygg for brisling og blå for sild (jeg har best erfaring med charteruse ;))

 

Til imitasjon av brisling bør du heller satse på en mer olivenaktig farge. Det er dette opphavsmnannen til flua også bruker. Chatreuse er mer en allround farge som er meget effektiv når du ikke vet hva fisken tar.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jon Hafstad

Hei du!

 

Ser du har skrevet hvit wolly, da skaffer du fluer til riktig tid ;)

 

Ser Robin har nevnet Polar Magnus, den er knall på høsten og vinter.

Det er mye fine forslag her gitt, ville også tatt med grå og brun zonker samt grå frede.

 

Sistenevnte er knall i kaldt vær, husk også den rosa reka Sixpack her inne er så glad i. Den fungerer meget bra.

 

En ting til som ingen har nevnt, jeg har observert SØ jage endel yngel. Tror også dette er "lettere" bytte for SØ inne på grunner når det blir enda kaldere i vannet. Da kan du binde opp noe som likner på spigg fra fiskefluer.com.

 

Den har jeg fått veldig mye på, føler du den blir for stor så bare klipp halen. 

 

Da har du mye "snadder" :)

 

Hvilken farge har du i kroppen på de Zonker fluene dine Toggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mo trenger du brisling/sild imitasjon, marflo og en hvit reke str6. den hvite reka fisker jeg med 96% av tiden litt lengre sør i fylket, den ga meg mange!!! fisker over 2kg i fjor. Den har også levert senest i dag.

 

Takk for tipset! Har ikke vært så mye ute i det siste pga det er så si bekkmørkt når jeg er ferdig på arbeid.

Men nå går vi jo lysere tider i møte så da blir det vel noen turer før de første myggklekkingene kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Ser du har skrevet hvit wolly, da skaffer du fluer til riktig tid ;)

 

Ser Robin har nevnet Polar Magnus, den er knall på høsten og vinter.

Det er mye fine forslag her gitt, ville også tatt med grå og brun zonker samt grå frede.

 

Sistenevnte er knall i kaldt vær, husk også den rosa reka Sixpack her inne er så glad i. Den fungerer meget bra.

 

En ting til som ingen har nevnt, jeg har observert SØ jage endel yngel. Tror også dette er "lettere" bytte for SØ inne på grunner når det blir enda kaldere i vannet. Da kan du binde opp noe som likner på spigg fra fiskefluer.com.

 

Den har jeg fått veldig mye på, føler du den blir for stor så bare klipp halen. 

 

Da har du mye "snadder" :)

 

Hvilken farge har du i kroppen på de Zonker fluene dine Toggi?

 

 

Hei

 

Bruker mye grått og brunt. Det fungerer bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Hei du!

 

Ser du har skrevet hvit wolly, da skaffer du fluer til riktig tid ;)

 

Ser Robin har nevnet Polar Magnus, den er knall på høsten og vinter.

Det er mye fine forslag her gitt, ville også tatt med grå og brun zonker samt grå frede.

 

Sistenevnte er knall i kaldt vær, husk også den rosa reka Sixpack her inne er så glad i. Den fungerer meget bra.

 

En ting til som ingen har nevnt, jeg har observert SØ jage endel yngel. Tror også dette er "lettere" bytte for SØ inne på grunner når det blir enda kaldere i vannet. Da kan du binde opp noe som likner på spigg fra fiskefluer.com.

 

Den har jeg fått veldig mye på, føler du den blir for stor så bare klipp halen. 

 

Da har du mye "snadder" :)

 

Hvilken farge har du i kroppen på de Zonker fluene dine Toggi?

 

 

Hei

 

Bruker mye grått og brunt. Det fungerer bra!

 

Hei!

 

Binder du de med mylar slange eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei

 

Ja, har noen med mylar slange også, funker som bare det. Men jeg binder ikke fluer jeg. Bare fisker, ikke rent lite heller ;D

 

Å binde er på lista over ting jeg skal lære innen 10 år, he he

 

Sitter med en følelse av at du hadde lært fluebinding VELDIG snart Toggi. Du vet jo hva fluene heter, hvordan de ser ut, hva ingredienser de er laga av. Da mangler du bare å lære et par bindeteknikker så er du imål.

Kast deg inn i det, så får du ENDA mer glede av fluefiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Hei

 

Ja, har noen med mylar slange også, funker som bare det. Men jeg binder ikke fluer jeg. Bare fisker, ikke rent lite heller ;D

 

Å binde er på lista over ting jeg skal lære innen 10 år, he he

Nå overasket du meg egentlig veldig mye, trodde alle fluefiskere med "respekt" for seg selv bandt egne fluer Toggi?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D

 

Ja, det er vel igrun noe i det der. ;) he he

Jeg kan skryte på meg at jeg har bundet noen red tags på jobben for noen år siden.

 

Jeg har litt planer om å starte, bjorni vil nok hjelpe meg!! :)

 

Og Sandro selvfølgelig, hjelpsomme fluefiskere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

;D ;D

 

Ja, det er vel igrun noe i det der. ;) he he

Jeg kan skryte på meg at jeg har bundet noen red tags på jobben for noen år siden.

 

Jeg har litt planer om å starte, bjorni vil nok hjelpe meg!! :)

 

Flott med hjelp fra fiskekompiser, men du kan jo og lese deg til en hel del fra binde beskrivelser på nettet. Dette er jeg sikker på at du fikser ...Lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja Henning, jeg har allerede sett på en haug og vet endel om materialer. Noen ganger med Sandro eller bjorni, få en stikke så er jeg igang.

 

Ser for meg endel Jiggy fluer og clousere i starten samt juletreet i div varianter....

 

Aurivillie duns får bli målet i 2009 ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei

 

Ja Henning, jeg har allerede sett på en haug og vet endel om materialer. Noen ganger med Sandro eller bjorni, få en stikke så er jeg igang.

 

Ser for meg endel Jiggy fluer og clousere i starten samt juletreet i div varianter....

 

Aurivillie duns får bli målet i 2009 ;D

Hadde det ikke vert for at jeg har låvet en kompis den gamle stikka mi, så kunne du fått denne. Har faktisk ikke hørt noe fra han på en stund, så jeg lurer på om det er gått i glemme boken. Vist han ikke vil ha den, så kan du få den gratis. Den er ikke superfantastiskturbotyingultrafantastisk, men den gjør jobben rikelig god nok. Er du intressert, så kan jeg til og med rappe meg litt :) :) (noe som ikke skjer forsvinnende ofte ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Meget snilt, har allerede blitt tilbudt to stikker så det ordner seg Henning ;)

Utrolig flott tanke det der!

 

Mange snille mennesker på forumet gitt, igår "fikk" jeg en bedre snelle til SØ fiske.

Du verden, jeg er meget imponert over en mengde medlemmer her.

 

Både med tanke på "snillisme" og kunnskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...