Gå til innhold

dubrovnic


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Hallo. De to siste ukene i juni er det jeg gleder meg mest til av alle fiskeukene mine. I år regner jeg med at våren blir framskyvet ett hakk, i og med så tidlig påske.... Jeg skal nemlig på familieferie til Dubrovnic siste uka av juni. Mange ler nok av meg nå, men noe må man jo ofre for å kunne få gjennomført de noe lengre fisketurene når man er i en familiesituasjon.

;D

Likevel, jeg har fått innvilget fiske når jeg først er der nede. Lurer derfor på om noen kunne ha noen tips til meg som ikke er å finne så alt for langt fra stedet. Trenger ikke nødvendigvis være vanvittig hightechfiske. Skal bare skaffe meg litt fred, albuerom, pust i bakken osv. Det er begrenset hvor lenge jeg gidder å sitte under en parasoll og binde fluer om dagene...dessuten blir jeg sansynligvis dria av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. De to siste ukene i juni er det jeg gleder meg mest til av alle fiskeukene mine. I år regner jeg med at våren blir framskyvet ett hakk, i og med så tidlig påske.... Jeg skal nemlig på familieferie til Dubrovnic siste uka av juni. Mange ler nok av meg nå, men noe må man jo ofre for å kunne få gjennomført de noe lengre fisketurene når man er i en familiesituasjon.

;D

Likevel, jeg har fått innvilget fiske når jeg først er der nede. Lurer derfor på om noen kunne ha noen tips til meg som ikke er å finne så alt for langt fra stedet. Trenger ikke nødvendigvis være vanvittig hightechfiske. Skal bare skaffe meg litt fred, albuerom, pust i bakken osv. Det er begrenset hvor lenge jeg gidder å sitte under en parasoll og binde fluer om dagene...dessuten blir jeg sansynligvis dria av det ;)

 

hvis det er dubrovnik, kroatia du mener har jeg vært der flere ganger og der er ikke fiskemulighetene, med flue iallefall, de beste. det er varmt!! masse folk, spes. juni-august. men jeg har snorklet i omådene rundt og har sett stor! mullet (mulle heter det vel på norsk) flere steder. enste ulempen med dette var at det var masse badende folk (kveldfiske kan være aktuellt da temperaturen er mer behagelig og det er ingen som bader). her er et link der det står litt greier:  http://www.find-croatia.com/fishing-croatia/ skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra respons.

 

Jeg er nok desverre klar over at det finnes mange flotte kildeelver i Kroatia, men at disse er langt unna dubrovnic - som ligger langt nede på tarmen langs kysten.

 

Håpet bare at det fantes et eller annet av muligheter også der. Kansje i bosnia rett over grensen?

 

Ellers hørtes det spennende ut med de der multene. <det er noe jeg aldri har prøvd, men hørt veldig mye fint om. Når på dagen? Hvilke fluer? osv?

 

Ellers tar jeg kontakt med deg angående den der guiden Flemming...takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kupa-flyfishing.com/eng/index.html

 

Se om ikke dette hjelper litt

 

steike bra sted dette! nå har jeg et sted å stikke til neste gang jeg besøker familien min i kroatia  :) men ganske langt unna dubrovnik... har du kanskje vært og fisket her?

 

Nei det har jeg ikke men jeg vet hvor jeg skal feriere med fam. neste gang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra respons.

 

Jeg er nok desverre klar over at det finnes mange flotte kildeelver i Kroatia, men at disse er langt unna dubrovnic - som ligger langt nede på tarmen langs kysten.

 

Håpet bare at det fantes et eller annet av muligheter også der. Kansje i bosnia rett over grensen?

 

Ellers hørtes det spennende ut med de der multene. <det er noe jeg aldri har prøvd, men hørt veldig mye fint om. Når på dagen? Hvilke fluer? osv?

 

Ellers tar jeg kontakt med deg angående den der guiden Flemming...takk

 

er ikke mye i bosnia i nærheten av dubrovnik iallefall. elva neretva er ikke så langt unna, men jeg har kjørt forbi der og det ser kke så fint ut, folk forsøpler mye dessverre... :(

 

når det gjelder mullet har ikke jeg prøvd enda, du kan sjekke her http://www.medflyfish.com/index2.html

det eneste jeg er sikker på er at om dagen er det meget varmt, må regne med 35 grader++, hvis man er uheldig... og det er masse folk som bader over alt nesten. håper at linken kan hjelpe deg, den kommer fra boka streamer, pål krogvold som har skrevet den.

 

også kan du se på google maps rundt det stedet dere skal bo i ferien, slik at det er mulig å fiske med flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

heisann.. lenge siden jeg har vært innom denne siden nå. Fiske og ferietid!

 

Jeg har nå vært i Kroatia - nærmere bestemt chavtat rett sør for Dubrovnic. Tenkte jeg skyldte litt innformasjon ang. fiske på stedet siden jeg startet denne tråden.

Jeg har hatt et ktiminelt bra fiske i orkladalen i vår. Tok derfor ikke med meg fluestanga i og med at jeg skal på laaang fjelltur nå når jeg er kommet hjem... godt med pause faktisk.

Rundt Dubrovnik er det dårlig med ørret/ harrfiske. Men det er ikke lenger enn under to timers kjøring til Mostarområdet i Bosnia. Her klekker det døgnfluer nå og det er ørretfiske der. Det er også ørret i Neretna som er nevnt over her. Denne kjører man langs på vegen. Her organiseres det også kanoturer der folk styrer seg selv. Det jeg ikke fant ut var om det er kildeelver i Montenegro (bare 15km unna) Her er det bare fjell, fjorder og daler, så det forundrer meg ikke.

Ellers var det varmt der faktisk over 40 grader. Vannet var også varmt så jeg snorklet mye. Masse fisk å se, spesilet der det var klipper. På badestrender var det forøvrig svært mye Multe. Vi dukket tet ved stimer på 10-20 individer mellom 1 og 2 kg. pr stk. Her er det sikkert gode muligheter for å leke seg  for de som kan dette fisket. Det var masse av dem.

 

Utover det var dette et meget bra sted å feriere - billig å leve - anbefales alle med familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...