Gå til innhold

På Tv2 i dag Onsdag: Villmarksliv: Kurt Nilsen : Fluefiske på Grønland! OBS!


Gjest FlueJimFlue

Anbefalte innlegg

Har sett deler av dette programmet for noen år siden, og visste også derfor hva jeg gikk til da jeg nylig benket meg forran flatskjermen.

Det er flere forhold rundt selve behandlingen av fisk som klart har store forbedringspotensialer.

Flere av fiskene hales opp av vannet etter flue og snøre, selv fisk av litt størrelse. Dette kan umulig være spesielt heldig for verken fiskekjeften eller stangtuppen. Noen fisk rykkes også opp fra vannet og lander i gress og busker ved elvebredden. Ikke spesielt imponerende det heller. Det virker jo som flere av deltagerne har med seg håv, men etter å ha sett flere misslykkede håvingsforsøk der de ender opp med å miste fisken, så forklarer det kanksje den alternative landingsteknikken :rolleyes:

De fleste fiskene som ble landet ble kun holdt med en hånd godt plantet i og rundt gjellepartiet. Varianten med halegrep og støtte under buken med den andre hånden er vel langt sikrere.

Litt ironisk ble mange av fiskene kysset på Rex Hunt vis, før de ble "kastet" ut igjen. Like godt å være ærlig, dette var nok mer "a kiss of death".

 

Jeg klandrer verken programmlederen, artisten eller dommeren. Derimot synes jeg guiden fortjener en smekk på fingrene >:(

Han burde vært sitt avsvar bevisst og sørget for at fisken ble landet på en god måte. Ofte skal det ikke mer enn noen tips eller litt veiledning til, og det er vel litt av jobben til en betalt guide vil jeg tro ???  Det blir kanskje ikke like "hysterisk-morsom" TV-underholdning av det, men det levner iallefall fisken en mulighet for overlevelse.

 

PS Innleder ingen C&R debatt rundt røyene på min avatar. De er alt avlivet og spist. Det ble en kjærkommen avveksling til julekaker og tradisjonell julemat i romjulen  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett programmet, men hvis det er så ille som dere sier så er det kanskje grunn til kritikk. Dere vet alle hvor jeg står når det gjelder pur C&R, så den debatten skal ikke blusses opp igjen her. Samtidig, under samme tema, så vet dere hvor jeg står når det gjelder C&R vs dyreplaging. Og det er vel nettopp dyreplaging vi man er vitne til her, eller? Burde det ikke vært presisert klinkende klart overfor disse såkalte fiskerne hvordan C&R skal gjøres? Slik at de som holder på med korrekt C&R ikke må gjemme seg under dyna? Og man hører heller ingenting fra NJFF eller andre organer (kanskje de heller ikke så programmet?).

 

Nå tenker nok noen "han Åddvard gir ammo til fienden sin siden han er catch and kill fisker" e.l. ;);D. Jo, det kan argumenteres, men samtidig er debattene vi holder på med her rent flisespikkeri eller finsliping av mindre detaljer. Når jeg skal kakke en fisk for å ta med hjem så behandler jeg den fortsatt varsomt helt til den får "nådestøtet". Den tas opp og håndteres på samme måte som alle dere andre gjør, men sluttresultatet er annerledes.

 

Noe å tenke på. Hva slags inntrykk sitter den jevne tv-titter igjen med av fluefiskere etter et slik program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er to grunner at jeg driver med C&R

1. spiser kunn FERSK fisk

2. synes fiskekjøtt ikke tåler frysing godt( derfor grunn 1)

 

når det gjelder kurt & co ble jeg også gansk forundret over behandling av fisken. ok, man blir ophisset og alt det der av å få fisk, men de fikk jo fisk på en rosa elefant flue... riktig nok mistet hun den, men alikevel...

da kunne de stresset litt mindre og behandlet fisken på en finere måte. guiden var også litt skyldig i dette da han ikke komenterte deres C&R metode.

 

MEN det var et lyst punkt i programmet, når dommeren havnet i elva, det var artig  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vel å ta litt av det her nå eller? To tråder med sutring og klaging på dårlig C&R på samme forum pga. en reprise av et gammelt program? For en gjeng!  ;D

Vel, noe må man jo underholde seg med når man likevel sitter innesnødd  ;)

Og hvor kjedelig ville det ikke blitt her om alle visste hva de snakket om  ;D

Kanskje noen kunne legge ut link til tråden som vokste opp etter første gangen dette programmet ble vist også, så blir det full pakke her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vel å ta litt av det her nå eller? To tråder med sutring og klaging på dårlig C&R på samme forum pga. en reprise av et gammelt program? For en gjeng!  ;D

Vel, noe må man jo underholde seg med når man likevel sitter innesnødd  ;)

Og hvor kjedelig ville det ikke blitt her om alle visste hva de snakket om  ;D

Kanskje noen kunne legge ut link til tråden som vokste opp etter første gangen dette programmet ble vist også, så blir det full pakke her  ;D

 

Ja, også sper vi på med noen små poenger om den moralske forskjellen på c&r versus c&k, forvaltningsreglene i Rena, det syklige ved konkurransefiske, SØ-slakt i Vestfold og Telemark (for ikke å snakke om sei), samt litt om hvor innesnødd tørrfluefpuristene er både i faktisk og overført betyding. Kan ha det mye moro her en stund da!  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sutring eller ikke :)  Bajas-c&r på tv kan jo sees opp mot holdninger som Flemming tar opp i en annen tråd. Det er ikke bare fiskere som har fisket i mange år og som setter ut fisken etter boka som vil fiske med slike regler fremover, men også fiskere med mindre erfaring. Det koker jo litt når en tar ny pers og da hjelper det ikke hvis en har tynningsfiske på Grønland i bakhodet. reprise = vi står fortsatt for det vi gjorde!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Begynner vel å ta litt av det her nå eller? To tråder med sutring og klaging på dårlig C&R på samme forum pga. en reprise av et gammelt program? For en gjeng!  ;D

Vel, noe må man jo underholde seg med når man likevel sitter innesnødd  ;)

Og hvor kjedelig ville det ikke blitt her om alle visste hva de snakket om  ;D

Kanskje noen kunne legge ut link til tråden som vokste opp etter første gangen dette programmet ble vist også, så blir det full pakke her  ;D

 

Ja, også sper vi på med noen små poenger om den moralske forskjellen på c&r versus c&k, forvaltningsreglene i Rena, det syklige ved konkurransefiske, SØ-slakt i Vestfold og Telemark (for ikke å snakke om sei), samt litt om hvor innesnødd tørrfluefpuristene er både i faktisk og overført betyding. Kan ha det mye moro her en stund da!  ;D

 

 

Ja, så kan vi jo tulle med avatar bilder  :-[:-X

 

Neida, det skal ikke så mye til her inne for at vi skal ha diskusjonstema gjennom hele vinteren :) Vi kan ha det rektig så morro av nesten ingenting faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vel å ta litt av det her nå eller? To tråder med sutring og klaging på dårlig C&R på samme forum pga. en reprise av et gammelt program? For en gjeng!  ;D

 

Pllliiiiiss, ikke drep denne tråden enda da  :-\

Kan vi ikke prøve å holde liv i den til påske i det minste  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

En tur til Grønland  hadde vært stas selvfølgelig...så ut til og være en praktfull natur. Men ærlig talt dra dit for og fiske, det tror jeg hadde holdt lenge med en liten ettermiddag før jeg gikk lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...