Gå til innhold

Mustad 94840


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Det lages / selges den klassiske 94840 fortsatt, også i mottakeløs som 94845  ;). Slik at andre kroker kommer i tillegg. R50 er standard tykkelse, R30 2X fine, så jeg tror M94940 blir en mellomting mellom disse. Synes å huske at denne er 1X fine eller standard?

 

R72 er 2X long, 2X strong, altså for streamer o.l.  :-[:-X

 

Si meg, lærer de ingen ting på skolen lenger  ;D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei FlyBandit og andre som prøver å orientere seg i jungelen av krokbetegnelser. Sendte en forespørsel til Mustad for å prøve å få avklart dette en gang for alle og fikk ett langt og hyggelig svar tilbake fra Product Development Manager Geir Sivertzen som jeg gjengir her. Jeg håper at Geir Sivertzen tilgir at jeg har gjort noen små redigeringer og utelatt noen linker som jeg ikke fikk til å virke.

 

 

Hei Jens,

de klassiske fluekrokene som 94833 er stadig verdens mest solgte.  Nye produksjonsmetoder, og nye krav fra markedet, har imidlertid gjort at en har utviklet klassikerne videre.  Mustad Signature serien har alle nålspiss og er kjemisk polerte.  Krokene har mikroagnor og de er produsert etter det som vi har utviklet som en "Industriell Standard" for fiskekrok. D.v.s. at det er en logisk sammenheng mellom målene på samtlige kroker, at gapåpningen er det som bestemmer hvilken størrelse kroken er, og at det er gjennomført proposjonalitet mellom alle parametre på krokene både etter som størrelse varierer og fra en modell til en annen.

 

Lengde og diameter er beskrevet ved AlphaCode systemet, den nye STANDARD for krokdesign og terminologi.

 

R50 er utgangspunktet for alle krokene i Signature Serien.  R50 har standard lengde og diameter for en krok.  De andre krokene er enten kortere, lengre, tynnere, eller kraftigere enn 50.  Bokstaven R (Round) beskriver at krokbøyen har en rund form, mens C (Curved) betyr at krokbøyen har en mer kurvet fasong.

 

R30 er 2 Ekstra Tynn (sammenlignet med R50), altså for lette våtfluer (det første sifferet "3" indikerer at kroken er "2 Ekstra Tynn", sammenlignet med standarden R50, som starter med "5".  50 - 20 = 30)

 

R70 er 2 Ekstra Kraftig, altså for tyngre og kraftigere fluer (Det første sifferet "7" indikerer "2 Ekstra Kraftig" sammenlignet med standarden som starter med "5")R72 er i hovedsak samme krok som R70, men med 2 Ekstra Lang legg.  (Det siste nummeret **2 indikerer 2 Extra Lang.  70 + 2 = 72)

 

R74 er en 4 Ekstra Lang versjon av R70.  Alle andre verdier, slik som krok wire diameter, gap-vidde, etc., er identiske.

 

Ser du systemet?

Hvis du er ute etter en kortere krok enn standarden, trekk ifra "50".

R48 er 2 Extra kort (sammenlignet med R50)  Alle andre verdier er identiske. (R50 minus 2 er 48)

 

C49S er 1 Ekstra Kort i f.h.t. R50.  Wirediameter er identisk.  Hvis derfantes en R49, ville den hatt samme lengde og diameter som C49S

 

KROKØYETS POSISJON, FARVE/OVERFLATEBELEGG PÅ KROKEN, OG SPESIELLE EGENSKAPER

Et svært viktig ønske fra markedet, fluebinderne og -fiskerne, var at vi skulle gjøre beskrivelse og krokterminologi enklere.  "Make it simple!" Vi har utviklet et system der R50 er standarden, og alle andre kroker beskrives ut i fra, og sammenlignes med, denne.  Brun farve og nedadbøyet øye er også standarden.  Alt som er annerledes enn nedadbøyet øye og brunt overflatebelegg, beskrives i Alpha-kode nummeret.

 

R50 er brun, og har et nedadbøyet øye.  Siden den er satt som standarden, er det ikke noe behov for ytterligere beskrivelse.

 

C49S har et rett øye.  Bokstaven "S" er lagt til etter nummeret, for å beskrive at kroken er en versjon med rett (straight) øye.  (Kurvet, Standard diameter, 1 Ekstra kort, brun, rett øye)

 

C47S D har bokstaven "D" for å beskrive at kroken har et "Duratin" belegg. Dette er et blankt belegg, motstandsdyktig mot korrosjon, for bruk i sjøen. (Kurvet, standard diameter, 3 Ekstra kort, rett øye, Duratin)

 

S71S SS starter med bokstaven "S" for å vise at den har "O'Shaughnessy" bøyfasong.  Kroken er 2 Ekstra kraftg, 1 Ekstra lang, har rett øye, og er av Stainless Steel.

 

En krok med spesielle egenskaper slik som Popper kroken CK74S SS har en krapp bøy (Kink) på krokleggen.  Det er imidlertid ingen problem å tyde Alpha-kode nummeret.  Kurvet, Kink, 2 Ekstra kraftig, 4 Extra lang, rett øye, 4 Ekstra lang, Stainless Steel.

 

Som du kan se vil du, etter å ha lært systemet, lese og forstå Mustad Signature krok-navn/nummer ganske enkelt, ved å bruke Mustad Alpha-kode-språket!  Detaljerte forklaringer, web-videoer, poster-print, etc. på www.mustad.no/signature <www.mustad.no/signature>  Krokgapet på #12 R50 er det samme som på #12 R30, R48, R70, R72, R74 og R90. Du vil se at alle krokene er absolutt konsistente i gap : lengde forhold. De minste #28 ser akkurat likedan ut som en langt større #2.  Totalt proposjonale i alle størrelser.  Det er insektene også!

 

En fluebinder, eller -fisker, behøver naturligvis ikke lære dette systemet. På pakningen til f.eks. R30 står også "2XF Dry Fly", slik at kjennskap til hvordan en "leser" AlphaCode systemet kan gjerne bare være tilleggsinformasjon for de spesielt interesserte.

 

Den opprinnelige krokvarianten, som Mustad ref.94833 betegnes nå som R30, men de faktiske forskjellene på størrelse og dimensjon er minimale i f.h.t. de klassiske krokene.

 

Jeg håper dette besvarer spørsmålene dine?  Du er naturligvis velkommen tilå videreformidle dette.  www.fluefiskesiden.no <www.fluefiskesiden.no>  er en glimrende side, som samler svært mye av den høye kompetanse som er på fluebinding i Norge.  Jeg er såvidt opphengt i oppgaver på jobben, at jeg ikke har hatt anledning til å engasjere meg i hverken dette eller internasjonale diskusjonsforum selv, men følger med litt fra sidelinjen fra tid til annen.  Send gjerne en link når det ligger ute.

 

Jeg legger ved den komplette oversikten over Signature programmet, som skulle forklare det meste.  Norsk versjon i PDF og JPG.

 

Geir Sivertzen

Product Development Manager

O.Mustad & Son A.S.

P.O.Box 41

N-2801 Gjovik, NORWAY

E-mail:                    mkgs@mustad.no

Phone :                  +47 61 13 77 00

Mobile/cell phone:    +47 91 77 90 24

Web :                      www.mustad.no <www.mustad.no>

 

Dette ga i alle fall meg et par Aha-opplevelser. Så kan man jo diskutere hvor enkelt systemet er å forstå. Så får man diskutere om hvem som lager de beste krokene Mustad eller Tiemco, men den diskusjonen hører kanskje hjemme i annen tråd i tilfelle. Det jeg personlig savner er at det er så vanskelig å få kjøpt 100-pakninger av de mest vanlige krokene, men dette går vel mer på forhandlerne enn produsentene. Har selv bestilt 100-pakning av Mustad fra USA nesten 11$ plus m.v.a. no som tilsvarer ca 75,- NOK.

 

Hilsen Jens

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...