Gå til innhold

Bellyboat


blaZter

Anbefalte innlegg

Det er jo alltid greit å dra sammen med noen slik at om uhellet er ute så er det hjelp å få, men jeg brukte den alene også men da anbefales en pølsevest (en med automatisk utløser) men holder du båten unna solsteik mens den er på land og fluer unna så holder de fleste båter utrolig lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

jeg har brukt bellyboat i nesten ti år nå. den gamle ble byttet ut sist sommer.

 

jeg har aldri hatt med flytevest eller noe slikt. synes det har vært griet, siden det ikke er de største vannene jeg har vært utpå.

 

i tillegg er det jo flere luftputer i en bellyboat. derfor har jeg alltid ment at hvis det går hull på en så er det god sannsynlighet at resten fungerer greit til jeg kommer til land.

 

sist sommer var jeg langt til fjells i et mellomstort vann. da jeg var utpå merket jeg at bellyboaten ble litt slapp. jeg padlet til land, og kunne konkludere med at det var gått hull i en "sveis". den ble lappet med utstyr som fulgte med ringen (ligger på fast plass i fiskevesten) + gaffatape. den holdt resten av turen.

 

jeg tror at grunnen til at bellyboaten ble slapp, og ikke flat, er at den består av to lag. gummi og bevernylon (?). det ytterste laget stopper bellyboaten fra å bli helt flat hvis du er uheldig.

 

bellyboat er supert i enkelte vann og noen elver. hvis du har steder du ikke når, vanskelige kasteforhold, eller steder det ikke er enkelt å gå rundt/langsmed.

 

+ at du kan alltid kaste i medvind!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den alene og uten oppsyn, men har alltid på redningsvest (en sånn hendig sak med patron). Selv om man sitter i en flåte, så kan man skli ut, og med vann i vaderne så kan man utfrivillig raskt komme ned på streamerdybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å investere i en sånn til bruk på hytta, der det er en del gjengrodde spennende vann.

De er alt ifra 15min. til 2t gange fra vei, så jeg har lurt litt på om det lar seg gjøre å drasse med en sånn liten oppblåsbar båt, må jo ha med pumpe,svømmeføtter etc.

 

Hvordan er erfaringene deres? bruker dere den bare i nærliggende vann?

 

fint om dere også kan komme med noen anbefalinger til merke/type. Er vel noen typer man sitter høyere i, er det å anbefale?

 

har siklet litt på denne:

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fikk med en belly når jeg kjøpte pontongbåt, men har enda ikke fått brukt den. Dette er en "vanlig" bellyboat, men skulle jeg ha kjøpt en bellyboat hadde jeg nok kjøpt det som kalles en drifter. Her sitter du litt over vannet og båten er mer spiss i baugen for letter framdrift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ser folk snakker om Pølse/flytevest med selvutløser. Mangen av desse selvutløses med hjelp av en salt tabelett. kan vær greit å vite om det er en slik salt sak utløser på vesten dere bruker, for av en eller annen grunn så funker desse dårlig i ferskvann :) :)

 

Bellyboat bruker jeg en del, men jeg bruker ikke vest. Har gått hull i båten jeg bruker to ganger når jeg har vert utpå. Båten bare blir litt "slapp i fisken", og da er det bare å padle til land. Tror det skal mye til for at den går ned med både mann og mus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg bruker belly boat i små vann hvor det er så tett vegetasjon at det er vanskelig å fiske fra land. Belly boat er også ypperlig i vann med mye løs torv. I dag bruker jeg en belly boat av type Guideline Drifter (http://www.fishit.com/product_info.php?products_id=83808). Denne har jeg bare positive erfaringer,  med unntak av at plastrørene som fulgte med måtte byttes med noe som var mer holdbart. Jeg har hatt en punktering, men det var på land hvor den blle liggende i solsteiken for lenge.

Belly boat fiske er morsomt fiske. Det er nå du forstår at fisken står inntil land. Jeg fisker mest 10-15 meter fra land og hiver inn under trær og busker, eller prøver å treffe myrkanten.

Belly boat fiske gir meg en utrolig sinnsro. Du sitter litt lavt og det påvirker kastingen din, men du trenger ikke kast langt. Fiske tar gjerne 5-8  meter fra deg. Jeg har pakket med meg bellyen på turer flere kilometer inn i skogen. Sekken blir fort litt tung for det er gjerne flere ting en også ønsker å ha med seg.

På store vann blir bellyen fort litt liten. Du beveger deg seint og en kilometer blir fort lang, særlig når du har drukket for mye kaffe og  vil fort til land.

Jeg har båt, kajakk, pongtong og belly. Skulle jeg måtte velge en ville jeg valgt belly. Det valget er gjort ut fra fra størrelsen på vann og geografien hvor jeg fisker mest.

Jeg bruker ikke redningsvest i bellyen, da jeg stoler på at 4 luft kammer ikke pungterer samtidig og jeg fisker på små vann. I sjø, elv  og større vann ville jeg helt klart hatt med meg en redningsvest.

 

Lykke til med bellyfisket!

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er bellybåtene inni? Ett kammer for luft eller flere? Det er en vesentlig forskjell når det gjelder sink or float :o. Er det ikke påbudt med flytevest for alt som er på vann nå da?

 

Det er som regel flere på den jeg kjøpte første gang var det to dette var en coolwater belly... vet ikke om påbudet men syne ikke den finnes en eneste god forklaring eller unnskyldning for å ikke bruke flytevest/pølsesvest når du er utpå med belly eller noe annet..

 

 

Jeg har brukt uten vest jeg å men det gjør jeg aldri igjen, er ikke noe hinder med å ha på en liten pølsevest når du er å fisker i båt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å investere i en sånn til bruk på hytta, der det er en del gjengrodde spennende vann.

De er alt ifra 15min. til 2t gange fra vei, så jeg har lurt litt på om det lar seg gjøre å drasse med en sånn liten oppblåsbar båt, må jo ha med pumpe,svømmeføtter etc.

 

Hvordan er erfaringene deres? bruker dere den bare i nærliggende vann?

 

fint om dere også kan komme med noen anbefalinger til merke/type. Er vel noen typer man sitter høyere i, er det å anbefale?

 

har siklet litt på denne:

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=801

 

Har daytripperen selv, og er veldig godt fornøyd i hvert fall (min første belly). Og nå har den virkelig blitt billig. Betalt vel rett i underkant av 2.000 for to år siden. Du må være påpasselig med å stramme til riktig slik at setet ikke glir mellom pomtongene, men det finner du raskt ut. Jeg satt rimelig nedpå vannflata på den første turen, men siden da har jeg sittet med rumpa tørr.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke "belly" uten selvoppblåsbar vest er ikke aktuelt for meg, til det er risikoen alt for stor.  Jeg vil heller ikke anbefale bellybåter med kun 1 hovedkammer, har hatt det, en Snowbee.  Min revnet like etter opp-pumping 2 år gammel, mens en fiskekompis var på vei ut i vannet da "ballongen" revnet.. Nå har jeg en belly med tre hovedkammer, U + 2 pontonger.

 

Når det gjelder "redningspølsa" (Baltic 150 flyfisher) så er det en billig forsikring, og den funker i ferskvann ( veltet  Allykanoen, og hadde "pølsa" på)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, noen som vet om bellyboat blir regnet som båt? Noen steder der jeg fisker er det ikke lov å fiske med båt om man bare kjøper fiskekort og ikke er grunneier.

 

Trond

 

Vet ikke om det regnes som båt, men i vannene til Grenland Sportsfiskere har det vært totalt forbudt med belly ( helt totalt håpløst), men nå hører jeg at de skal åpne et par mindre gode vann for belly-entusiaster.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nordmarka m/Bærumsmarka (OFA-distriktet) er det mange vann hvor båt og belly er forbudt, og så er det noen vann hvor båt er forbudt, men hvor belly er tillatt - og så er det noen vann hvor alt er tillatt. Så her er det om å undersøke reglene for vannet grundig.

 

Jørn

 

 

Fra OFA.no:

Båtfiskevann (også flytering): Det er ikke tillatt med motor/el-motor

Nordmarka: Aklangen, Bjørnsjøen, Bogstadvannet, Fyllingen Ø. og V., Gjerdingen, Hakkloa, Harestuvatnet, Heggelivatnet S., Helgeren, Katnosa, Kobberhaugtjernet, Rottungen, Sandungen St. og V., Skillingen St., Sognsvann, Spålen, Storflåtan, Svarten, Trehøringen, Vesleflåtan, Øyungen.

 

Bærumsmarka: Burudvann, Trehørningen, Østernvann.

 

Lillomarka: Aurevann, Steinbruvannet, Romstjern.

 

Østmarka: Børtervanna, Fløyta, Fri-Elvåga Geitsjøen, Grinderen, Krokvannet N. M. og S., Lutvannet, Mosjøen, Murterudvannet, Mønevannet, Nøklevannet, Raudsjøen, Rolandsjøen, Røyrivannet, Tappenbergvann, Tonevannet.

 

Flyteringvann: 

Flytering i disse vannene skal kun drives frem av svømmeføtter.

 

Nordmarka: Elvannet, Fidlingen St., Kalvsjøen, Langvann (Ved Elvannet), Åklungen St. 

 

Østmarka: Langvannet, Steinsjøen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, noen som vet om bellyboat blir regnet som båt? Noen steder der jeg fisker er det ikke lov å fiske med båt om man bare kjøper fiskekort og ikke er grunneier.

 

Trond

 

Leser du fiskereglene og det ikke står spesifisert flytering eller bellyboat så hadde jeg satset på en tur, er ikke verre enn at du blir jaget på land..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...