Gå til innhold

Nattfluer?


Gjest vic2r

Anbefalte innlegg

Gjest vic2r

Heisann!

Jeg og en kamerat reiste til Sviland, lå over i telt og fisket.

Vi ga oss med fiskingen da det ble mørkt fordi jeg ikke har erfaring med fisking i mørke og ikke vet hvilke fluer som er bra for fiskingom natta. Så jeg henvennermeg til dere på forumet her. ;)

 

VET NOEN HER OM FLUER ELLER FLUEKOMBINASJONER SOM ER BRA TIL NATTFISKE ETTER ØRRET????

 

Håper det

 

Victor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mørke vårfluer som du striper over vannflata. Kvelden og natta er ofte Vårfluenes aktivitets tid ;D

Eller kanskje en og annen spent spinner som bare ligger der å dupper i vannflata :)

 

Flueanbefalinger:

- Renaflua

- Dyret

- Devil Bug

- Antronpuppa + mange mange fler.......

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fluer du bruker til nattfiske etter ørret er jo litt avhengig av årstid og om du fisker tørt eller vått.

 

Vått, hele sesongen:

Nr. 1 Svart Volley bugger pleier å fungere bra i både ferskvann og saltvann. Jeg begynner gjerne med en litt mindre en i skumringen og skifter over til stor i bekmørket

Nr.2 Stor Streamer, jeg bruker gjerne store svarte streamere (Zonker, Valium etc...Dynamitt har jeg fremdeles til gode å få fisk på....)

 

Tørt:

På våren fisker jeg som regel vått om natta. Når vårfluene setter i gang (som regel rundt St. Hans) er det gjerne tørt som gjelder. Følg anbefalingene til Tørrfluepuristen. Jeg har blitt veldig glad i Devils Bug, stor mørkebrun CdC  Caddis og Goddard Sedge. Tidlig om morgenen går jeg gjerne tlbake til våtflue, eller mygg.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket to kilosørreter i går kveld i skumring på svart wolly bugger (med litt flash i halen). I fjord fisket jeg mye med Kola-killer flua som streamer, største ørret som ble tatt da var på 1,9 kg (se avatar). Jeg har de forskjellige streamerne i flere størrelser, og merkelig nok så har jeg fått de største fiskene på de minste fluene ;) Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvilke fluer du bruker til nattfiske etter ørret er jo litt avhengig av årstid og om du fisker tørt eller vått.

 

Vått, hele sesongen:

Nr. 1 Svart Volley bugger pleier å fungere bra i både ferskvann og saltvann. Jeg begynner gjerne med en litt mindre en i skumringen og skifter over til stor i bekmørket

Nr.2 Stor Streamer, jeg bruker gjerne store svarte streamere (Zonker, Valium etc...Dynamitt har jeg fremdeles til gode å få fisk på....)

 

Tørt:

På våren fisker jeg som regel vått om natta. Når vårfluene setter i gang (som regel rundt St. Hans) er det gjerne tørt som gjelder. Følg anbefalingene til Tørrfluepuristen. Jeg har blitt veldig glad i Devils Bug, stor mørkebrun CdC  Caddis og Goddard Sedge. Tidlig om morgenen går jeg gjerne tlbake til våtflue, eller mygg.

 

bjorni

 

Krogvold sin Dynamitt har gitt meg flere ørreter, men ingen riktig store. Mulig det er tilfeldig, men Mickey Finn gir meg i snitt større ørreter der jeg fisker, sammenlignet med Dynamitt. Favorittfluer til aktivt nattfiske er Marabou Bugger ala Krogvold og en mørk Muddler Minnow. Snakker vi tørrflue/attraktor blir vel favoritten Chernobyl Ant og favoritt imitasjonsflua til nattfiske er Goddard Sedge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slutte meg til det som allerede er sagt om fluer; litt store Streaking Caddis eller liknende (for eksempel Elk Hair Caddis CdC) er go'knall sommerstid.

 

Men det er ei flue som ikke er nevnt, og som er selvskreven i alle fall i min nattfiskekolleksjon: Montana. Jeg binder denne i # 8-12 med rosa bryst, og den har gitt mange ørreter når mørket har senket seg. Vet det er mange som ikke liker Montana, men den er vel ikke verre enn store streamere og Wolly Buggers  ???;D

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det er ei flue som ikke er nevnt, og som er selvskreven i alle fall i min nattfiskekolleksjon: Montana. Jeg binder denne i # 8-12 med rosa bryst, og den har gitt mange ørreter når mørket har senket seg.

 

Øystein

 

 

Hei Øysten:D

 

Hvordan fiskes en montana?? Skal den sveives rykkvis inn som en nymfe eller...er ikke helt sikker.

Trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eneste streameren jeg fisker med er Muddler minnow. Helt genial om det skjer lite og det er litt bølger på vannet. Om natten er den helt suveren uansett om det er bølger eller ikke. Stripes heftig på eller i overflaten! At den er artig å binde er bare en bonus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...