Gå til innhold

Tørr steinflue for ulike situasjoner


Anbefalte innlegg

Aktiviteten på steinfluene preges av vær og vind. På solfylte, vindstille dager kan steinfluene danse bortover vannflaten mens de legger egg. På regntunge, kalde dager er de langt mindre aktive. De som uheldigvis faller i vannet lager ikke mye "rørelse" i vannfilmen.

 

I følge Gary La Fontain er "Fluttering Stone" et godt mønster for solfylte, vindstille dager, mens "Jughead" kan være svaret i motsatt vær.

 

Lurer om det finnes andre mønstere der ute som noen kan være villige til å dele? Jeg har brukt Airhead men skulle gjerne utvidet våpenarsenalet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Karlsen. Slenger med leppa når han egentlig spiser gullkorn fra min hånd.... :D Ska pinadø sjekke flueboksen din på neste tur.  >:( Skulle ikke forundre meg om der ligger både Fluttering Stone og Jughead side om side.

 

Tror faktisk jeg har noen arkivbilder fra fjorårets åpning hvor mr. Karlsen etter ganske stort påtrykk fra undertegnede måtte innrømme at det ikke satt en Airhead i leppa på ørreten, men en Montana..... :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg bruker å binde en variant til de minste steinfluene og den funker som fy. Det er ganske enkelt en slags palmermygg, bare med brunt hackle, og påfestet en liten polygarnstump bakerst som siluettvinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å binde en variant til de minste steinfluene og den funker som fy. Det er ganske enkelt en slags palmermygg, bare med brunt hackle, og påfestet en liten polygarnstump bakerst som siluettvinge.

 

Denne høres ganske lik ut som den Staffan beskriver i sin bok. Synes å huske at det var Gunnar Bingen som kom opp med mønsteret.

Parlmer hackle kun klippet på undersiden, samt siluettvinge av organza bak. I liket med Nicolaj har jeg også gode erfaringer med dette mønsteret.

 

Wickhams Fancy bundet som tørrflue, fungerer også godt som "steinflue-imitasjon", spesielt på dagtid.

Tips: bind den med holografisk tinsel i kroppen, prøv gjerne en variant med svart hackle og mørke grå vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...