Gå til innhold

Tre på snellefeste og vinterlagring...


Anbefalte innlegg

(første post etter laaang tids lurking, hallo folkens)

 

Historie til skrekk og advarsel følger...

 

I fjor etter de siste turene i gytebekker pakket jeg jeg ned sage stanga for vinteren - i metalltuben som følger med stanga.

 

Midtvinters måtte jeg ta frem stanga og kikke litt for å glede meg til vinteren. Da var alt fint, ingenting unormalt med noenting. Pakket den ned igjen og tok den ikke frem før på torsdag - da jeg skulle åpne sesongen. Kom til vannet, skrudde opp tuben, trakk opp stanga og kjente at trekket var vått. Uuups...

 

Men OK, alt så OK ut. Korken var litt stygg, men like god å holde i. Satte delene sammen, fant frem snella og skulle til å skru den på. Da oppdaget jeg hvor galt ting kan gå. "sluttstykket" til snellefestet satt HELT bom fast. Treet i snellefestet hadde utvidet seg. Ikke snakk om at sluttstykket beveget seg med håndmakt. Prøvde diverse remedier og klarte å lirke på den, med den følge at lakken ble skrapt av. :-(

 

Nå har stanga ligget på badegulvet siden og først i dag kan jeg bevege litt lett på sluttstykket. Det beveger seg dog fortsatt ikke fritt. Takk og lov for at det blåser kraftig nå slik at enhver tur hadde vært utelukket uansett. Det var kjipt nok å sitte på torsdag kveld og se på at kompisen fisket fritt på de hundrevis av vakene vi så. Heldigvis knotet han det til såpass at han ikke fikk noe :-D

 

Stanga har vært lagret i et rom jeg ikke bruker så ofte og det har varierende temperatur. Mitt spørsmål er om noen har noen forklaring på hva som kan ha hendt og hva jeg bør gjøre for å unngå det samme problemet til neste år? Jeg antar jeg bare kan lagre den uten å skru på lokket til tuben - de andre stengen uten metalltuber har jo klart seg fint.

 

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal få snellefestet pent igjen uten å levere stanga inn i flere måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ødelagt en Sage stang på den måten. Problemet var at jeg ikke brukte stanga på ett år. Da jeg skrudde opp tuben luktet det mugg. Treet i snellefestet var smulmet opp og aldeles grønnt av mugg. Metallet i snellefestet var også irret og limet mellom korkringene i  korkhåndtaket var løsnet flere steder. Må bytte både kork og snellefeste.

 

Det jeg har lært: Aldri, absolutt aldri oppbevar stenger i tette metalltuber over tid. Metalltubene er transportrør.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde med meg og en Sage 390 sp+. , tok lang tid å få fikset det. Første gang jeg benyttet meg av garanti fordi stanga var helt ny.Jeg kunne jo ha byttet sjøl men gadd ikke, angrer på det fordi det tok laaang tid. Hvis du skal spare litt tid med godstanga send en pm til Glenn her på forumet så bytter han det sikkert for deg, ikke gratis , men det går mye fortere en garanti. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge noen påser med silikagel (slike små fukt påser som ligger med jakker og andre elektro gjenstander) dei vil jo suge til seg eventuell fukt i tuben. desse påsene får du, vist du hører på ein elektro butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge noen påser med silikagel (slike små fukt påser som ligger med jakker og andre elektro gjenstander) dei vil jo suge til seg eventuell fukt i tuben. desse påsene får du, vist du hører på ein elektro butikk.

 

Ganske smart å putte silikagel i tuben. Det sko du og ha gjort Tremon :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga di var ikke tørr når du la den i tuben. Det må den være. I tillegg så bør du ikke skru på korken til røret. Tre og kork er naturmaterialer som reagerer på fukt over tid.

På den annen side ; Ser for meg at dette er en effektiv måte hvis man ØNSKER å skifte ut snellefeste og kork på stanga si  ;D

Har et par stenger jeg gjerne skulle skiftet dette på, men har ikke turt å varme det opp for å få limet til å slippe, som jeg har hørt skal være måten å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha! Det var supersmart! Jeg driver å skifter snellefester og kork på stengene til kompisene mine hele tida og som du sier så er det stort sett et helvete å få greiene av. Spesielt på Winston. De fester for at det skal sitte. På Diamondback og Sage detter det av under fiske så de går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å skifter snellefester og kork på stengene til kompisene mine hele tida og som du sier så er det stort sett et helvete å få greiene av. Spesielt på Winston. De fester for at det skal sitte. På Diamondback og Sage detter det av under fiske så de går greit.

;D  ;D  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hadde også en sage stang en gang i tiden som dette skjedde på.festet svella opp. ser att det er bare sage stenger hittils i tråden dette er skjedd på. problem..........? med sage. :rolleyes: og fuktighet.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vart æ skræmt ja. Måtte ned en etasje for å sjekke, men heldigvis her var alt som det skulle. Det er kanskje fordelen med å ikke ha alt for dyre stenger, her er det bare korkhåndtaket som består av organisk materiale, resten er carbon, plast og epoxy? Sage VT2'rn og Scott SAS'en har overlevd vinteren. Så jeg fikk ingen god nok grunn til å kjøpe ny stang i år heller. Men er det ikke litt rart at moderne stenger ikke skal tåle fukt da?

 

M.v.h.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synteter funker bra. Tre sveller, også de stabiliserte, men i mindre grad. Til gjengjeld så er de stabiliserte tyngre og ser litt plastikkaktige(Winston f.eks).

Så skal du ha et håndtak og snellefeste som er max. funskjonelt så veldger du syntetinnlegg og burlkork(tungt).

Personlig så velger jeg ustabilisert tre og vanlig kork. Burl synes jeg ikke passer på bambus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rimelig logisk at man ikke bør pakke ned ei våt stang i ei tett aluminiumstube og la den ligge over lengre tid da.

Tar man det i betraktning er det ikke noe problem, og jeg syntes faktisk det skal være treverk i snellefestet på dyre stenger  ;)

Nå finnes det aluminiumstuber med ventilert lokk også, bla på noen Orvis-tuber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rimelig logisk at man ikke bør pakke ned ei våt stang i ei tett aluminiumstube og la den ligge over lengre tid da.

 

Det som er så kjedelig var at den såvidt jeg var i stand til å konstantere et par måneder tidligere helt tørr...

 

Men OK, det kan har vært fukt i luften når jeg pakket den ned igjen den gang som kondenserte på grunn av temperatursvingningene. Forøvrig så var det ikke mye treet utvidet seg - men så var det ikke mye å gå på heller. Nå har den ligget på tørk på gulv med varmekabler siden torsdag kveld og først i dag er den nesten helt OK igjen...

 

Til neste vinter blir det silikagel og løst lokk på tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde også en sage stang en gang i tiden som dette skjedde på.festet svella opp. ser att det er bare sage stenger hittils i tråden dette er skjedd på. problem..........? med sage. :rolleyes: og fuktighet.

 

bent

 

Jeg velger å tro at det ikke er et problem med sage stenger som sådan, mer metalltuben som vi tydeligvis litt for ofte lagrer den i... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...