Gå til innhold

Uhøflige fiskere.....


Lasse A. Vangstein

Anbefalte innlegg

Opplevde ifjor at jeg kom til en strand noen slukfiskere sto, spurte høflig om jeg kunne vade til en stein.

Begge nikket til et forståelig ja....

 

Jeg vadet rolig ut til steinen, så hørte jeg "mumling" og stygge blikk...

Det tok ikke lang tid før jeg fikk en fisk, enda verre blikk.

 

Så dro dem ristende på hodet. I det jeg dro hjem så kom jeg til punktert dekk.

Så selv om en får ja, så er mitt tips: sjekkk ut kroppspråk...

 

Resultatet var punktert dekk og en veldig forbanna Torgeir. Tror jeg har møtt dem i ettertid, men jeg gir beng i å skape furore. Synes det er utrolig å punktere mitt dekk, selv om jeg fikk svaret JA :o :o

 

Mitt motto er heretter: stol kun på godt kjente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kommunikasjon er stikkordet!!

Som det fremkommer her, så kan denne saken sikkert ha to sider - minst... ;)

 

Jeg har vært oppe i mange situasjoner med potensielle konflikter, men synes faktisk jeg har hatt forunderlig få krangler ved sjøen tross dette. Folk tenker forskjellig, har forskjellig erfaring, og noen er mer glad i sosialt fiske enn andre. Med dette i bakhodet er det derfor viktig, og noen ganger helt nødvendig, å spørre høflig hva den andre fiskeren synes du skal gjøre hvis du ankommer sist. Selv om fiskeren har kaffepause, så bør man alltid spørre hvor han ønsker å fiske, og så om det er greit om man selv kan fiske litt lengre bortenfor. Man får skjelden beskjed om å stikke av da..

 

Fisket i sjøen foregår jo som regel etter "førstemann til mølla-prinsippet", så budskapet er at dersom du møter andre fiskere; Spør høflig hva den andre mener/ønsker, i stedet for å gjette!! Da unngår du konflikter og ødelagte turer. Husk også at de som sitter og venter/speider faktisk "fisker".... ;)

 

 

Godt innlegg!

 

Det å "trenge seg på" en allerede opptatt plass uten "innledende korrespondanse" fører ofte galt av sted, og må vel DET strengt tatt oppfattes som uhøflig i sjøen, der det i hovedsak er plass nok.

 

Likevel burde vel den noe mer "erfarne" mannen som nevnes her kanskje opptredd litt annerledes enn beskrevet. Etter min oppfatning burde han gitt klar beskjed til dere med en gang, og ikke "skubbet dere vekk" i ettertid som omtalt. DET hadde vært helt fair det. Men det er ikke alltid så lett dette. I sum synes jeg faktisk at det var dere som burde ha avventet de andres bevegelser, i og med at de var først på plassen. De andre ser nok på dere på samme måte; som uhøflige.

 

Kommunikasjon, ja.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste man møter er greie folk, og de forstår at man ikke kan ha et helt vann eller 600 m kystlinje for seg selv.  Jeg pleier å ta en kjapp prat dersom noen er kommet fram med fiskestanga før meg, bare for å høre hvor de har tenkt å fiske, slik at jeg kan finne et sted som ikke er i konflikt.  Men, dersom jeg merker at jeg blir møtt med uvilje og at folk mangler normal folkeskikk, tar jeg mindre hensyn og gjør det jeg selv mener er riktig.  Det er vel bare 14 dager siden jeg stod ytterst på et svaberg og kastet, da en slukfisker i 40-årene tydeligvis ville ha plassen min. Han kom nærmere og nærmere, og til slutt kastet han svenskepilken sin tvers over kastebanen min.  Da sa jeg et par klare tydelige ord til meg selv, såpass høyt at han forstod konsekvensene ved å gjøre noe slikt en gang til.  Han skiftet så taktikk, og valgte å gå over til andre siden at odden, 15-20 meter bak meg, i bakslengen min.  Det er mulig han trodde jeg skulle velge å flytte meg siden han nå "sperret" bakslengen, men jeg var kommet til et punkt hvor dette begynte å bli litt småfestlig, så jeg bestemte meg for å ta noen kast for å se hvor tøff han var, og det var han ikke.  Han tuslet etter et par minutter videre, og syntes sikkert at det var jeg som var en dust (så feil kan man ta)

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å merke en ovenfra og ned holdning overfor andre fiskere enn fluefiskere her på forumet. Dette gjøre meg  >:(:(:-[ :'( sint, trist, flau og lei meg, for jeg synes vi skal holde oss for gode til å mene at vår måte å fiske på er så mye bedre enn alle andre og opphøye fluefiskere til noen selvutnevnte fiskeguder. Vi er da for pokker ute i samme ærend - søke rekreasjon og dyrke en hobby - hver på vår måte. Det virker nesten som at det er noen her som ikke tror de med slukstang snakker samme språk!

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å merke en ovenfra og ned holdning overfor andre fiskere enn fluefiskere her på forumet. Dette gjøre meg  >:(:(:-[ :'( sint, trist, flau og lei meg, for jeg synes vi skal holde oss for gode til å mene at vår måte å fiske på er så mye bedre enn alle andre og opphøye fluefiskere til noen selvutnevnte fiskeguder. Vi er da for pokker ute i samme ærend - søke rekreasjon og dyrke en hobby - hver på vår måte. Det virker nesten som at det er noen her som ikke tror de med slukstang snakker samme språk!

 

Jens

 

 

 

Jeg tror det stort sett fungerer på samme måte som når RBK-patrioter prøver å rakke ned på andre supportere. For de alller fleste er det humor som ligger til grunn for denne "nedrakkingen".

 

Jeg rakker ned på både oterfiskere, slukfiskere og markfiskere, og særlig når min far hører på. Han fisker nemlig med alle tre redskapene, og nekter plent å holde i en fluestang. Tilbake får jeg bare slengt at fluefiskere er sære og småfeminine utstyrsfreaker... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å merke en ovenfra og ned holdning overfor andre fiskere enn fluefiskere her på forumet. Dette gjøre meg  >:(:(:-[ :'( sint, trist, flau og lei meg, for jeg synes vi skal holde oss for gode til å mene at vår måte å fiske på er så mye bedre enn alle andre og opphøye fluefiskere til noen selvutnevnte fiskeguder. Vi er da for pokker ute i samme ærend - søke rekreasjon og dyrke en hobby - hver på vår måte. Det virker nesten som at det er noen her som ikke tror de med slukstang snakker samme språk!

Jens

 

Innlegget mitt var i hvertfall ikke en verdivurdering av hva slags utstyr fiskere bruker, men oppførsel og evne til å ta hensyn.  Tror ikke folk er forskjellig ut i fra redskap, og det er minst like mange raringer innen fluefiske som de øvrige alternativene. Har opplevd å stå i fjellvann med adskillige alternative fiskeplasser, men hvor ukjente fiskere har vadet ut 10 meter fra meg, og begrenset mulighetene mine til kasting.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hender at jeg bruker sluk i sjøen, iaf før jeg skaffa meg en #7. med opp til 20 g som kastevekt har man rimelig stor rekkevidde, så jeg var stort sett stasjonær. men det var en fluefiske i til stede. og han vandret jo rundt for å dekke området. og gjett om jævvern ble sur da sluken min landet innenfor hans kasteradius, og det selv om det var han som beveget seg inn i 'mitt' område :rolleyes:.

 

han: -'kanke du drite i å kaste opp i snøret mitt a!'

 

jeg: -'hva faen, jeg har jo bare stått her, og det er du som beveger deg inn i min kasteradius!'

 

han mumlet ett eller annet i vinden, og jeg ba han holde kjeft.

 

etter det hang jeg på en enda tyngre sluk for å øke min kasteradius, men passet på å ha kraftig stokk i nærheten i tilfelle han skulle komme farende (og hadde han gjort det, så hadde jeg løpt!) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Innlegget mitt var i hvertfall ikke en verdivurdering av hva slags utstyr fiskere bruker, men oppførsel og evne til å ta hensyn.  Tror ikke folk er forskjellig ut i fra redskap, og det er minst like mange raringer innen fluefiske som de øvrige alternativene. Har opplevd å stå i fjellvann med adskillige alternative fiskeplasser, men hvor ukjente fiskere har vadet ut 10 meter fra meg, og begrenset mulighetene mine til kasting.

 

Morten

 

Enig i det.  Såkalte "duster" finnes det i alle gruperinger.

Men tror at andre fiskere har en forutinntatt holdning overfor fluefiskere.  (Har selv vært der ;D)

 

"Der kommer de blærene med vadeutstyret til tusenvis av kroner og en Blærumshov på siden.  Også skal de ikke ha fisken en gang, bare slipper den uti igjen.  Tror de er så mye bedre enn oss" 

 

Tror mange tenker slik.    Måten en kan endre det på er å hilse på alle, slå av en prat.  Spørre om de har fått fisk, prate om vær og vind.  Husker jeg fiska med sluk (for noen år siden) og prøvde å hilse på å snakke med noen fluefiskere.  De svarte bare kort og hasta videre.  Da står en igjen med en følelse av at "jeg er lengere nede på rangstigen" enn de.

 

Så folkens:  Ta kontakt, prat og vær hyggelig så kanskje vi kan viske ut den forskjellen som evt måtte være der.

Det er som rbk01 sier "Vi er da ute i samme ærend - søke rekreasjon og dyrke en hobby - hver på vår måte."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Må si en del av disse innleggene er med på å bekrefte hvorfor jeg hittil ikke har giddet å fiske sjø-ørret i sjøen  :o

Norge, med latterlig lang kystlinje, og så skal man krangle om plassen  ;D

Ja-ja, fortsatt lykke til  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Må si en del av disse innleggene er med på å bekrefte hvorfor jeg hittil ikke har giddet å fiske sjø-ørret i sjøen  :o

Norge, med latterlig lang kystlinje, og så skal man krangle om plassen  ;D

Ja-ja, fortsatt lykke til  ;)

 

Hehe ...er det bare langs den norske kystlinje hobbyfiskere "kræsjer" litt med hverandre  ;).Riktig nok regna jeg ut engang , at om du stiller opp hele den norske befolkning langs den norske kystlinje/strandlinje (med fjorder og øyer og alt)blir det ikke mere enn 16 meter mellom hver og en(om jeg ikke husker feil ???).Kanskje ikke rare plassen egentlig ,om vi setter det på spissen.

 

Fisker mye i et svært populært friluftsåmråde og det er vel i det store og hele ganske utrolig hvor lite problemer som oppstår i et slikt hektisk område...til tross for at det flommer over av alt mellom "dagen derpå fyllesjuke" ungdommer med halvløene slukstenger og de verste fluefantomene.en sjeldent gang kan det , sommerstid, være en og annen fritidsfisker som ikke har lært å vis hensyn til de som står på land ...ellers møter jeg ikke flere "problemer" langs kysten enn i laks/ørretelver eller andre vann ,tatt fisketid i betraktning.

 

Skitt fiske da  ;)

 

Enig i det.  Såkalte "duster" finnes det i alle gruperinger.

Men tror at andre fiskere har en forutinntatt holdning overfor fluefiskere. (Har selv vært der ;D)

 

"Der kommer de blærene med vadeutstyret til tusenvis av kroner og en Blærumshov på siden.  Også skal de ikke ha fisken en gang, bare slipper den uti igjen.  Tror de er så mye bedre enn oss" 

 

ja ...du var ikke så enkel å være nær til tider.... ;D

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg synes å merke en ovenfra og ned holdning overfor andre fiskere enn fluefiskere her på forumet. Dette gjøre meg  >:(:(:-[ :'( sint, trist, flau og lei meg, for jeg synes vi skal holde oss for gode til å mene at vår måte å fiske på er så mye bedre enn alle andre og opphøye fluefiskere til noen selvutnevnte fiskeguder. Vi er da for pokker ute i samme ærend - søke rekreasjon og dyrke en hobby - hver på vår måte. Det virker nesten som at det er noen her som ikke tror de med slukstang snakker samme språk!

 

Jens

 

 

 

Dette er veldig viktig moment...det jeg også føler er at det er de nye fluefiskerene (de som har fisket med flue under 10 år) som er predikantene for fluefiske de er de samme som setter denne fiskeformen langt over alle andre fiskeformer....plutselige har minnet deres glidd ut...de husker ikke lengre hvilken glede de hadde den gangen de fikk med slukstanga.....jeg tror at de beste fiskerene har utviklet seg via de fleste stangfiskeerfaringer.....PS. jeg har lettspinnutstyr for sjøørretfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig viktig moment...det jeg også føler er at det er de nye fluefiskerene (de som har fisket med flue under 10 år) som er predikantene for fluefiske de er de samme som setter denne fiskeformen langt over alle andre fiskeformer....

Her deler jeg Staffans inntrykk.

Jeg har møtt noen selvhøytidlige fluefiskere i løpet av årene som virkelig har vist en nedlatende holdning til andre fiskere, også andre fluefiskere, og disse har uten unntak vært forholdsvis unge fiskere, som neppe kan ha fisket særlig mye.

Dette gjelder svært få, men de få tilfellene som er gjør seg godt bemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få lov å få ut litt frustrasjon her.

 

I går kveld satt en god fiskekamerat og jeg meg i bilen for å prøve litt sjøørett igjen. Dro til Presteskjær ute på Nesodden.

Når vi kommer dit står det tre biler der, og det er tre fiskekamerater som sitter ved et bord og gjør seg klare. Koser seg med kaffe og rullings. Vi sier hei og alle ser ut til å være vel forlikte.

 

Det er ganske god plass på Presteskjær, vi var der selv tidligere i uken og da var vi fire stykker som delte på plassen, null problem.

 

Jeg finner meg en plass og begynner å denge ut flua. Min fiskekompis bruker litt lengre tid på å gjøre seg klar. Disse andre gutta tar seg til rette, og han som så ut til å være eldst stiller seg opp en syv-åtte meter til siden for meg. Det var en del vind, så jeg kastet litt skeivt, og var litt bekymra for bakslengen mot vedkommende. Han flytter seg også nærmere meg underveis, et par-tre meter. Da er jeg mildt sagt veldig bekymret, men regner med han er mann om å flytte seg hvis han føler flua er for nærme. Så kommer min fiskekamerat og stiller seg 8-10 meter til siden for gamlingen igjen (så gamlingen er i midten) og får følgende kommentar: "Nå må vi ikke stå så tett da, gutter". Joda, vi er bare rundt 30 år  8)

Ganske spesielt å klage på at min kamerat står for nærme, når han selv står "oppå" meg. Min kamerat flytter seg til en helt annen (og dårligere plass), føler seg rett og slett presset vekk.

 

Jeg fortsetter å dunke litt, mest for å provosere gamlingen, men ikke snakk om at han tar hintet. Jeg flytter meg bort ved min kamerat sin plass.

 

En av gamlingens fiskekamerater gir meg masse stygge blikk og hoderistning når jeg går en stor runde bak han for å ikke gå i bakslengen hans og de viser med all tydelighet at vi er i "veien".

 

Er det sånn det skal være? Skal disse gamlingene, som sikkert er mer erfarne enn oss, få gjøre som de vil? Skal de få ture fram og ta seg til rette, selv når det er masse plass?

Er det også ikke litt "overkill" å komme med tre biler, ergo en per fisker? Hva med å kjøre sammen, i stedet for å dunke avgårde med to store Touran og en annen stor varebil-type? Bra for miljøet?

 

Stemningen var mildt sagt dårlig hos meg og min kamerat, så vi flyttet oss til en annen plass, fikk opp humøret igjen og fiskekameraten min fikk til og med sin første SØ for året. (350 gram, men gøy lell)  8)

 

 

 

 

Hei lasse,bor på nesodden og fisker mye der du var,har ikke opplevd noe lignede der før,trur ikke dem var fra nesodden,men hvis du finner veien hit igjen skal jeg legge et godt rykte på nesodden igjen og vise deg noen flere fine plasser her ute,,bare send meg en pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange fluefiskere på dette nivået som ikke lenger kan betraktes som helt normale mennesker med normale sosiale antenner.  Når man står ute - dag, etter dag, kveld etter kveld - gjerne alene og i kuldegrader og vind, uten nødvendigvis å få fisk, istedenfor å ha det hyggelig foran peisen med familie og venner - ja da kan man ikke forvente at alt er som det skal være i møte med andre.  Man behøver nødvendigvis ikke å mene noe stygt med det, men man har blitt eksentrisk og fraværende, og det eneste som vekker instinktene er en annen fyr like bortreist som en selv.  Sluk- og markfiskere er normalt sett ikke i den kategorien - de er mer normale.  Spesielt markfiskere er jo veldig sosiale, de fisker egentlig fint lite, er ofte flere isammen som prater, skrøner, drikker kaffe og brenner bål, mens de fra tid til annen tar en titt på duppen. Slukfiskere er enten de som ikke fisker særlig mye - de er strengt tatt litt kjedelig å prate med, eller de som fisker såpass mye at de snart mister forstanden og kjøper fluestang.

Konklusjon:  Jeg tror det er ganske mange relativt rare og bortreiste mennesker her på forumet, som oppfattes som arrogante og uhøflige i møte med andre (Lillevann er forøvrig ikke en av disse - han er alltid blid og hyggelig).  Jeg tror imidlertid ikke de mener å være slik - de har bare blitt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange fluefiskere på dette nivået som ikke lenger kan betraktes som helt normale mennesker med normale sosiale antenner.  Når man står ute - dag, etter dag, kveld etter kveld - gjerne alene og i kuldegrader og vind, uten nødvendigvis å få fisk, istedenfor å ha det hyggelig foran peisen med familie og venner - ja da kan man ikke forvente at alt er som det skal være i møte med andre.  Man behøver nødvendigvis ikke å mene noe stygt med det, men man har blitt eksentrisk og fraværende, og det eneste som vekker instinktene er en annen fyr like bortreist som en selv.  Sluk- og markfiskere er normalt sett ikke i den kategorien - de er mer normale.  Spesielt markfiskere er jo veldig sosiale, de fisker egentlig fint lite, er ofte flere isammen som prater, skrøner, drikker kaffe og brenner bål, mens de fra tid til annen tar en titt på duppen. Slukfiskere er enten de som ikke fisker særlig mye - de er strengt tatt litt kjedelig å prate med, eller de som fisker såpass mye at de snart mister forstanden og kjøper fluestang.

Konklusjon:  Jeg tror det er ganske mange relativt rare og bortreiste mennesker her på forumet, som oppfattes som arrogante og uhøflige i møte med andre (Lillevann er forøvrig ikke en av disse - han er alltid blid og hyggelig).  Jeg tror imidlertid ikke de mener å være slik - de har bare blitt sånn.

Bortsett fra det i parentes så var jo dette ganske godt skrevet, må innrømme det  ;D  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange fluefiskere på dette nivået som ikke lenger kan betraktes som helt normale mennesker med normale sosiale antenner.  Når man står ute - dag, etter dag, kveld etter kveld - gjerne alene og i kuldegrader og vind, uten nødvendigvis å få fisk, istedenfor å ha det hyggelig foran peisen med familie og venner - ja da kan man ikke forvente at alt er som det skal være i møte med andre.  Man behøver nødvendigvis ikke å mene noe stygt med det, men man har blitt eksentrisk og fraværende, og det eneste som vekker instinktene er en annen fyr like bortreist som en selv.  Sluk- og markfiskere er normalt sett ikke i den kategorien - de er mer normale.  Spesielt markfiskere er jo veldig sosiale, de fisker egentlig fint lite, er ofte flere isammen som prater, skrøner, drikker kaffe og brenner bål, mens de fra tid til annen tar en titt på duppen. Slukfiskere er enten de som ikke fisker særlig mye - de er strengt tatt litt kjedelig å prate med, eller de som fisker såpass mye at de snart mister forstanden og kjøper fluestang.

Konklusjon:  Jeg tror det er ganske mange relativt rare og bortreiste mennesker her på forumet, som oppfattes som arrogante og uhøflige i møte med andre (Lillevann er forøvrig ikke en av disse - han er alltid blid og hyggelig).  Jeg tror imidlertid ikke de mener å være slik - de har bare blitt sånn.

 

så med andre ord en form for "yrkesskade" ( hobbyskade)??

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg vet ikke om jeg er villig til å trekke det så langt som til religion, men innen det faget så er de beste predikantene de nyvekkede.....og det er de som er de mest skadelige og, det er de som utbasunerer at den eneste læren er min...BARE MIN!

 

Så har man fraksjoner av dette, som tørrpuristene, f.eks., det er læstidianerene i menigheta...... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare man møter uhøfflige folk ved sjøen. var på butikken i dag og skulle til å skjære opp et brød. da såg jeg en mann som ville teipe brødposen på på en slik greie man teiper brødposene i, men da måtte han vente til jeg var ferdig å skjære opp brødet mitt ( ja da dårlig plassering av "teipemaskin"). ok da, jeg skal vise folkeskikk og sier "vær så god" og flytter meg slik at han kan komme til, også får jeg til svar " det kan du si".... hva med takk???

er det bare meg eller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

JEG tror alle hadde tjent på å ha litt lavere puls langs elv og vann.  :) Om det er markfiskere, slukfiskere, eller fluefiskere individuelt eller seg i mellom.

 

Og vi er da alle ute i samme ærend; å ha det moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Lav puls, ja det er riktig......jeg må glise litt, den moderne fluefiskeren er litt som moderne golfspillere, de skal prestere, prestere. Unnskyld at jeg stigmatiserer litt. de som har biler som tilhører innerst i Oslofjorden er de som har høyest puls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav puls, ja det er riktig......jeg må glise litt, den moderne fluefiskeren er litt som moderne golfspillere, de skal prestere, prestere. Unnskyld at jeg stigmatiserer litt. de som har biler som tilhører innerst i Oslofjorden er de som har høyest puls!

 

Da skal jeg ihvertfall ikke kjøpe bil derfra neste gang  ;D.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm må få si at det hadde jo ikke kostet deg noe å høre hva planen dems var, de var der jo først. synes selv folk som går forrand meg når jeg holder på å gjøre meg i stand er Umennskelig irriterende. men jeg kjenner ikke til området + avstander osv... men putt deg selv i deres situasjon, du ble jo selv irritert når de kommer opp til deg/forbi og kaster. når du allerede er der.

 

bare noen tanker, det er ingen fasitt på dette.

 

aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tror jeg skal ta opp en tråd jeg startet for lenge siden. Det morsomme (eller ikke) er at 80% av de som svarte er enig med fyren det gjelder og bare 20% som var "på min side".

 

( Ved en godt kjent ørretelv i Norge satte jeg meg ned og ventet på en stor fisk jeg visste ville vake. Det var sterk sol og meget varmt, så jeg ventet med å ta på alt utstyret. Det lå i bilen ca. 15 meter unna. Etter ca. 1t og 30min begynte den å vake jevnt å trutt. Jeg bestemte meg for at tiden var inne og gikk til bilen for kle på meg.

På andre siden av elva hadde en fisker observert både meg og fisken i ca. 10 minutter. Når jeg nå gikk til bilen, styrtet han over brua og sprang ned mot fisken. Jeg gjorde ham, en godt voksen mann, høflig oppmerksom på at jeg hadde sittet å ventet på fisken en god stund og bare gikk for å ta på meg. Samt at han umulig kunne ha unngått å se hva både hva jeg gjorde og hva jeg hadde tenkt. Da svarte han:

"Det står da for f... ikke ditt navn på'n, gjør det vel?" og styrtet videre.

 

Lettere forbanna og sjokkert svarte jeg:

"Siden du tydeligvis er ny her skal du få 10 minutter, mens jeg går nedover elva. Når jeg kommer tilbake, er du et godt stykke unna denne delen av elva!!!" (ble for første gang på lang tid skikkelig irritert)

 

Hadde han rett og jeg burde ha innfunnet meg med at jeg gjorde en tabbe? Eller var jeg i min fulle rett til å reagere? )

 

Svaret fra andre fluefiskere skremte meg faktisk litt ettersom jeg selv alltid har vært av den oppfatningen at man spør før man fyker ut på en fisk som man ser at andre enten har fisket på, tar seg en pause fra eller muligens har tenkt seg å fiske på. I alle fall så lenge han/hun ikke klart og tydelig har gitt seg for godt. Så da spørs det da om fluefiskerne har forandret seg eller om jeg fortsatt tilhører mindretallet. I så fall vil jeg tro jeg passer bedre sammen med markfiskere. Som jeg oppfatter som noe mer sosiale og respektfulle hvis 80% av fluefiskerne mener at man skal benytte enhver sjanse til å kaste på en fisk. Uansett om noen er først eller ikke. Det merkeligste er at denne fyren sikkert er motstander av konkurransefiske også (jeg vet mer om ham enn han tror)....

 

Vel, for å avslutte så vaket fisken fortsatt forsiktig når jeg kom tilbake etter 20 minutter (måtte jo gi ham litt tid). Og fyren var borte, hehe. Var tydeligvis ikke så lett å lure den fisken der. En stund i hvertfall.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...