Gå til innhold

CDC-fluer


Jarle H

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden bunnet noen CDC-fluer ;D. Jeg har litt problemer med å fluene til å flyte skikkelig etter fast fisk :'(. Kunne det være en løsning å bruke CDC-olje eller CDC-gel ???

 

Forstår nå betydningen av  ”Once and Away”

 

Mvh Jarle H

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker fluene i vannet etter den har sittet i fiskemunnen. Prøver så godt det lar seg gjøre å få av så mye fiskeslim som mulig. Deretter presser jeg vennet ut med hjelp av amadu eller damebind. deretter i shakeren og flua er nesten så god som ny.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår så best som mulig cdc fluer, nettopp på grunn av dette. Syntetiske materialer er langt lettere å tørke, og flyter selv etter et par gromfisker ;)

 

Da kan du gå glipp av mangen fisker. CDC virker anderledes enn syntetiske matrieler. Jeg binder mangen fluer av samme farge og størrelse slik at jeg kan bytte til fesk flue om så er nødvendig uten å skifte mønster.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg bruker amadou for første gang denne sesongen, og jeg kommer til å bruke dette leeeeeenge. En druknet cdc flue skylles litt i vannet, presses mellom fingrene for å få vekk overflødig vann, legges så i amadouen med litt press og vips så er den klar igjen. Kan self ta en tur i risteboksen, det er kun en bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår så best som mulig cdc fluer, nettopp på grunn av dette. Syntetiske materialer er langt lettere å tørke, og flyter selv etter et par gromfisker ;)

 

Da kan du gå glipp av mangen fisker. CDC virker anderledes enn syntetiske matrieler. Jeg binder mangen fluer av samme farge og størrelse slik at jeg kan bytte til fesk flue om så er nødvendig uten å skifte mønster.

 

Sigve

 

SKjønte ikke helt hva du mente med "fesk flue", men skjønner poenget tror jeg. Som sagt unngår jeg det så langt det lar seg gjøre, men enkelte mønstre trenger selvsagt litt cdc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye CDC i fluene, og har vel samme erfaring som de fleste, ikke noe problem så lenge flua bare er våt, da er det bare en omgang med Always Ultra (med vinger selvsagt, i og med at det er fluefiske).  Har den vært i kontakt med fisk, som den skal, så må den skylles i vann før "Always" benyttes.  Det skjer at jeg påfører "dry magic" før flua benyttes (tror jeg disse små hvite tubene med floating-gel heter) på kropp, men ikke på vinger. Always suger til seg både vann, slim og blod, skulle nesten tro at det var det den var laget for :D.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Always suger til seg både vann, slim og blod, skulle nesten tro at det var det den var laget for :D.

 

Morten

 

Men, men, eg jobber for det firmaet som lager Kotex, saa eg vil gjerne at dokker bruker Kotex istedenfor Always.... :rolleyes:

 

Peace,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår så best som mulig cdc fluer, nettopp på grunn av dette. Syntetiske materialer er langt lettere å tørke, og flyter selv etter et par gromfisker ;)

 

Da kan du gå glipp av mangen fisker. CDC virker anderledes enn syntetiske matrieler. Jeg binder mangen fluer av samme farge og størrelse slik at jeg kan bytte til fesk flue om så er nødvendig uten å skifte mønster.

 

Sigve

 

SKjønte ikke helt hva du mente med "fesk flue", men skjønner poenget tror jeg. Som sagt unngår jeg det så langt det lar seg gjøre, men enkelte mønstre trenger selvsagt litt cdc.

 

Beklager at du ikke klarte å lese fersk når jeg skriver fesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skyll flua i vann

2. Dupp flua i Airflo Repel

3. Klem overflødig Repel tilbake i flaska

4. et par luftkast og flua er like fin som ved stikka

 

Bruker etterhvert kun dette. CdC'en blir ikke slimete, men som ny. Har også brukt risteboks tidligere, men synes flua trekker for fort vann etterpå, repel impregnerer.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår så best som mulig cdc fluer, nettopp på grunn av dette. Syntetiske materialer er langt lettere å tørke, og flyter selv etter et par gromfisker ;)

 

Da kan du gå glipp av mangen fisker. CDC virker anderledes enn syntetiske matrieler. Jeg binder mangen fluer av samme farge og størrelse slik at jeg kan bytte til fesk flue om så er nødvendig uten å skifte mønster.

 

Sigve

 

SKjønte ikke helt hva du mente med "fesk flue", men skjønner poenget tror jeg. Som sagt unngår jeg det så langt det lar seg gjøre, men enkelte mønstre trenger selvsagt litt cdc.

 

Beklager at du ikke klarte å lese fersk når jeg skriver fesk.

 

hmmm... lurer på hvordan jeg ikke koblet det sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker amadou for første gang denne sesongen, og jeg kommer til å bruke dette leeeeeenge. En druknet cdc flue skylles litt i vannet, presses mellom fingrene for å få vekk overflødig vann, legges så i amadouen med litt press og vips så er den klar igjen. Kan self ta en tur i risteboksen, det er kun en bonus :)

 

Hej Henning,

 

Skulle vel aldrig være amadou fra DK ?? I så fald glæder det mig, at du kan bruge det  ;D ;D ;D

 

Torben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg bruker amadou for første gang denne sesongen, og jeg kommer til å bruke dette leeeeeenge. En druknet cdc flue skylles litt i vannet, presses mellom fingrene for å få vekk overflødig vann, legges så i amadouen med litt press og vips så er den klar igjen. Kan self ta en tur i risteboksen, det er kun en bonus :)

 

Hej Henning,

 

Skulle vel aldrig være amadou fra DK ?? I så fald glæder det mig, at du kan bruge det  ;D ;D ;D

 

Torben!

 

psssst...Les denne :)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8509.0

 

Og jo...Det er amadou fra DK ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Takk for mange svar. Amadou er kjøpt inn. Det blir vel kanskje også et bind eller to med i sekken.  ;)

 

Mvh Jarle

 

 

Klipp bindet opp i biter, og legg det i en liten pose,.......Så slipper det å se så dumt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vist litt problemer med å legge til sitat ser jeg. Mitt avatarbildet kommer heller ikke frem. ER det på grunn av størrelsen (2MB)?

 

Bruker dere et program for å redusere størrelsen på bildene deres?

 

Mvh. Jarle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...