Gå til innhold

sjøørret i bergensområdet


Anbefalte innlegg

hei, lurte på om det var noen som kan røpe eller si om det er bra sjørret fiske i bergensområdet.

har flytta til østlandet, og da jeg bodde på sotra var det mest sluk fra båt det gikk i. men nå har fluefiske feberen tatt helt overhånd, så lurer på eventuelle plasser til denne praktfisken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke flytt hjem igjen :D

Sannsynligvis mye bedrei området der du er, eller ikke langt unna ihvertfall.

men skal du hjem igjen, så er det lurt å fiske alle steder du vet at det er noenlunde sjøørret bestand, og kan til og med se havabbor hvis du er heldig. Brisling er vel på vei til våre farvann for tiden, og skal være mulig å finne sjøørret der man ser annen aktivitet i form av jaktende makrell, lyr osv. De følger matfatet som brisling er, og sjøørreten er nok ikke langt borte den heller.

Nordåsvannet, Arnavågen, Eikangervåg, Ågotnes (pollen hvor ferskvannet kommer ut), Fjellspollen.....egetlig alle steder i sjø hvor du vet det kommer en liten bekk ut....i områder langt fra ferskvann egentlig kan du finne denne fisken svømmende rundt.

 

Knyt på en Runars Deceiver, og fisk, kast og kast, fisk og fisk, flytte på seg....

bevegelig fiske som du ser Toggi og mange andre forherliger er oppskrift. Tro er viktig.... :D Egentlig helt avgjørende, og vær forberedt på bomturer....får du ikke på Deceiver i tiden fremover, så er det ikke fluen det er noe galt med.... ;)

 

,em huk tak i de drevne fiskerne i området hvor du nå befinner deg, vær med å lær. Man lærer fortere ved å være flere på tur, mye vann å dekke på egenhånd.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er nok bedre her, er en grunn til at fluefiske for min del, har tatt av etter at jeg flytta her. :)

har vært heldig på Ågotnes før, men da som slukfisker og kasting på måfå, nå er det mer målrettet og bevist. ;)

har også vært noen turer innover i fjordene, som Modalen, Dale osv. men har aldri opplevd det store fiske.

men må prøve å utforske til sommeren når jeg skal "hem" til rå sjøluft og karftig nordavind ;) hehe

Askøy er jo som nermeste nabo og kan tenke meg at det er noen bra plasser til mange sorter fisk der ute:)

Hav abboren derimot har jeg fått en gang, forbi Matre, innerst i en fjord arm.

 

holder jo fortiden til i horten/tønsberg, og har fått litt sjøørret her, utrolig artig, har også funnet noen gode plasser med fantastisk bunn, så til sommeren skal jeg hive meg i våtdrakten og utforske nermere :)

 

tenkte jeg skulle ta med kajakken, kan finne mye bra plasser langs kysten, både til sjøørret og de ellers tallrike artene som jakter brisling og småsild. :)

du er nok sikkert godt kjent i områdene, siden du (virker det som) også ånder for fluefiske som de fleste andre her inne ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må litt unna Bergen for å oppleve godt sjøørretfiske ja :P Har selv hytte på Sotra, så har prøvd mye der ute. I fjor fikk jeg èn sjøørret fordelt på sikkert nærmere 200 timer fiske på Sotra...da den at på til var under hundre gram klarte jeg ikke holde tårene tilbake ;) Har nå gitt opp SØ fiske og fisker mer eller mindre kun brunørret. Og da er Sotra ikke så dumt lenger...  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du sier noe der. tror eneste sjans er å ta fisk som tilfeldigvis svømmer fort forbi, spesielt i rein sjø (ikke brakkvann i nærheten)

ja, har noen gode vann rundt omkring på sotra og, så tror det blir mest fisking etter det i sommer.

men at det blir noen turer etter lyr, sei, markell og torks i havgapet skal jeg heller ikke se bortifra, da har også Stora/Øygraden mange gode plasser å by på. :)

var hjemme i pinsen og siden det ble en grilltur i fjæra, måtte jeg jo prøve med fluestanga, fikk 4 lyr fra 1-1.5 kg. utrolig gøy det og ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Hafstad

hei, lurte på om det var noen som kan røpe eller si om det er bra sjørret fiske i bergensområdet.

har flytta til østlandet, og da jeg bodde på sotra var det mest sluk fra båt det gikk i. men nå har fluefiske feberen tatt helt overhånd, så lurer på eventuelle plasser til denne praktfisken? :)

 

Er det ingen guider i Bergen da Arild? ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes noen fine plasser i bergen til SØ fiske. men som spenolsen sa, en tur utenfor bergen kan være veldig lurt. vet om et par fine SØ steder/elver i bergens område og litt utenfor. men man kan jo ikke røpe de fineste i all offentlighet, for da får du dem ikke i fred lengre, og da blir dem heller ikke så fine alikavell.

men en tur rett over fjellet og opp i sogn kan gi deg konge fiske. finnes maaange små lurebekker/elver med stoooor SØ om høsten. men de største er jo de som kommer tidligst.

men stikk innom en sportsfiskebutikk i bergen og snakk litt med de. kan garantere deg at de kan gi deg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, lurte på om det var noen som kan røpe eller si om det er bra sjørret fiske i bergensområdet.

har flytta til østlandet, og da jeg bodde på sotra var det mest sluk fra båt det gikk i. men nå har fluefiske feberen tatt helt overhånd, så lurer på eventuelle plasser til denne praktfisken? :)

 

Er det ingen guider i Bergen da Arild? ;D ;D ;D ;D

 

har ikke møtt noen enda ;)

for nok bare prøve å feile.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

er du villig til å kjøre en halvtime så er sotra/øygarden plasser som er verdt et besøk. :)

plasser som Turøy og Misje 10 min nord for Ågotnes har trange sund med mye strøm.

Rognsund bro er også en mye besøkt fiskeplass.

anbefaler synk i høy klasse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du villig til å kjøre en halvtime så er sotra/øygarden plasser som er verdt et besøk. :)

plasser som Turøy og Misje 10 min nord for Ågotnes har trange sund med mye strøm.

Rognsund bro er også en mye besøkt fiskeplass.

anbefaler synk i høy klasse ;)

 

Tror jeg ville gått for strømmene på Sotra ja. Tar jo svær lyr og sei der på sluk, så fluestang og SKIKKELIG synk vil nok gi resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg heima ;D ;D Tvila på at du finne nåke større fisk her enn da du normalt fiske på oppi nord ;D " Viss du ikkje har båt då :rolleyes::)" Men du e hjertlig velkommen ned :D

 

det er en av medlemmene i TCFC som er i bergen på utplassering og har ikke hatt hellet med seg

 

 

 

Ogso e han medlem :-\ ;D ;D Be han " som Arild sa" og kjøre utøve mot Øygarden og so kan han stoppe ved første bru som ser bra ut, slenge ut snøret " Helst synk som folk seie :)" So kanskje han e helldig og får ein fin fangst. Men da e ikkje sikkert so masse av den "STORE" fisken har begynnt og treke seg innøve endå, men eit par store etterslengara venta sikkert på eit flott måltid ;D ;D

Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg heima ;D ;D Tvila på at du finne nåke større fisk her enn da du normalt fiske på oppi nord ;D " Viss du ikkje har båt då :rolleyes::)" Men du e hjertlig velkommen ned :D

 

det er en av medlemmene i TCFC som er i bergen på utplassering og har ikke hatt hellet med seg

 

 

 

Ogso e han medlem :-\ ;D ;D Be han " som Arild sa" og kjøre utøve mot Øygarden og so kan han stoppe ved første bru som ser bra ut, slenge ut snøret " Helst synk som folk seie :)" So kanskje han e helldig og får ein fin fangst. Men da e ikkje sikkert so masse av den "STORE" fisken har begynnt og treke seg innøve endå, men eit par store etterslengara venta sikkert på eit flott måltid ;D ;D

Skitt fiske ;)

 

det er cc (har nevnt han før) som har havnet der nede hos dere :) sa til han at han må være aktiv på siden her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg noen doktorgrad i lyrfiske, men jeg får sykt mye mer lyr om sommeren enn nå rundt om her. Har et lite nes rett nedenfor huset hvor lyr er helt bankers om sommeren, men har blanket alle tre gangene jeg har vært der i vinter. Tror ikke dette er beste tiden her i fjorden med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbredelse og levevis

 

Publisert 28.01 2002

 

Lyr (Pollachius pollachius) finnes i Nordøst-Atlanteren fra Marokko til Island og Finnmark. Den finnes også i de vestlige deler av Middelhavet.

 

 

Hovedutbredelsen er rundt Biscaya og sørlige deler av Storbritania. Lyren lever langs hele Norskekysten, men er vanligst langs Sør- og Vestlandet. Arten finnes dels i de frie vannmassene og dels nær bunnen på 0-200 m. Lyren finnes ofte langs bratte svaberg og over fjellknauser under vann. Om vinteren står lyren ofte på dypere vann. Større individer opptrer gjerne enkeltvis, men kan danne stimer i gytetida.

 

Lyren gyter gjerne på 100-200 m dyp og ved en vanntemperatur på 8-10 gr C. I sørlige strøk kan derfor gytingen starte allerede i februar, mens den i norske farvann finner sted seinere på våren og forsommeren. I likhet med torsk og sei gyter hunnlyren store mengder små (ca 1.2 mm) egg.

 

Etter gytingen driver egg og larver rundt i de frie vannmasser (pelagisk). Om sommeren trekker yngelen ned mot bunnen på grunne områder nær land. Etter ett år er lyren 10-15 cm lang. Arten kan bli opptil 1.3 m lang og veie mer enn 10 kg. Slike velvoksne individer kan være mer enn 15 år gamle, men hører til sjeldenhetene. Det meste av den lyren som fanges er under 100 cm og vanlig lengde er 50-60 cm. Fisken er da ca 5 år gammel.

 

Lyren er i hovedsak en fiskespiser og dietten består for det meste av arter i silde- og torskefamilien, samt sil (tobis). Av og til tar lyren også større krepsdyr som krabber og reker.

 

 

MER INFORMASJON FRA ARTIKKELUTGIVEREN

 

Artikkelutgiver: Havforskningsinstituttet

Kontakt: Esben Moland Olsen

 

Dette er jo selvfølgelig trøndermafian klar over og har avsluttet sitt lyrfiske for en stund  ;D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...