Gå til innhold

Striper på vannet - så vak


frloebe

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fisket i Normarka i forrige uke og stor fisk vaket like ved meg (10-20m fra land) ;D.

Men hva var det de spiste?

Jeg plasserte mygg i alle stadier jeg kan komme på pluss maur og annet rett oppe i vakene, men nei.

Rett før vaket kunne jeg se en tynn liten stripe på vannflaten. Akkurat som om noe lite beveger seg ganske kjapt rett under vannhinnen. Fisken gikk konsekvent etter disse stripene og overså fluene mine. >:(

 

Noen som har noen tanker om hva som lagde disse stripene?

 

Med ønske om en fin dag og mye fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var små tynne streker, så tror jeg det var vårfluepupper. Er ikke sikker her altså, men er ening med Øyvind T :) Fluer som passer bra til dette er f.eks. superpuppan, og den flua som ble vist i nyeste AoF :) Tror den het sømmepuppa, og så ganske giftig ut ;)

Men for all del, det kan jo være mygg som speeder i overflata, eller kanskje det er voksne vårfluer ??? Mange her som vet bedre enn meg ;D

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var små tynne streker, så tror jeg det var vårfluepupper. Er ikke sikker her altså, men er ening med Øyvind T :) Fluer som passer bra til dette er f.eks. superpuppan, og den flua som ble vist i nyeste AoF :) Tror den het sømmepuppa, og så ganske giftig ut ;)

Men for all del, det kan jo være mygg som speeder i overflata, eller kanskje det er voksne vårfluer ??? Mange her som vet bedre enn meg ;D

 

Joachim

[/quote

 

Tror og det må være vårfluepupper. Prøvte den puppa som var beskrevet i aof i går. Bare en ting å si:  ;D ;D ;D.

Brukte antron i kroppen og byttet ut hackelet med cdc punnet i tråden. Den blir å finne i min boks fremmover for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke var en Abbor da!?

Har opplevd at jeg har kasta hele flueboksen min etter en fisk som tilsynelatende har gått å frotsa i overflata. Da jeg klarte å nærme meg fisken oppdaget jeg at det var en jævel av en abbor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fisket i Normarka i forrige uke og stor fisk vaket like ved meg (10-20m fra land) ;D.

Men hva var det de spiste?

Jeg plasserte mygg i alle stadier jeg kan komme på pluss maur og annet rett oppe i vakene, men nei.

Rett før vaket kunne jeg se en tynn liten stripe på vannflaten. Akkurat som om noe lite beveger seg ganske kjapt rett under vannhinnen. Fisken gikk konsekvent etter disse stripene og overså fluene mine. >:(

 

Noen som har noen tanker om hva som lagde disse stripene?

 

Med ønske om en fin dag og mye fisk!

Dette opplevde jeg også på noelunde samme tispunkt.. her dreiet det seg imidlertid om bittesmå biller.. Disse stripet i enorme mengder på vannet..fisken var dum og selektiv...det var ikke noe mega striping altså.. men om man så nøye etter så fikk man se et "ørlite strip" :) rett før fisken vaket..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett endel ganger at edderkopper seiler med vinden på en silketråd. Disse henger ofte litt nede på vannet og lager en liten tynn stripe som går ganske kjapt. Fisken tar gjerne disse, og ofte ganske hardt fordi den må være kjapp fo å få tak i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett endel ganger at edderkopper seiler med vinden på en silketråd. Disse henger ofte litt nede på vannet og lager en liten tynn stripe som går ganske kjapt. Fisken tar gjerne disse, og ofte ganske hardt fordi den må være kjapp fo å få tak i dem.

 

når det skjer er superpuppa en god imitasjon.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette er vårfluer ja! Riktig som øyvind T sier her... Men, ingen av oss har noen fasit, så det blir med litt kvalifisert gjetting! :) Superpuppan, både druknet og stripende imiterer dette på en veldig bra måte. Prøv med flytende/stripende først, litt håndtvist i varierende tempo. funker ikke dette så prøv med druknet og litt roligere trekk.... PANG!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...