Gå til innhold

Sage tcr 9`#5


Anbefalte innlegg

Jeg har eid en sånn en liten stund. Stangen er uhyre stiv. Det sto under spesifikasjoner at stangen var for viderekomne fiskere/kastere. Jeg er ikke akkuratt fersk i gamet. Uten at det sier jeg er noen god kaster ;)

 

For å si det kort og godt. Stangen er for stiv og vanskelig for min smak.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket med en TCR med Rio Gold i NZ for noen måneder siden. Det gikk utmerket på lengre hold, hvilket var det som skulle til akkurat der og da. Supertrange bukter osv osv. Men på kort hold så blir det litt i stiveste laget. Så sant man ikke "overliner" et par hakk. Men da mister man mye av presentasjonen (6 eller 7'er snøre lander som kjent noe tyngre...).

 

Spørs jo hva man liker og hvordan man fisker. Mener å huske at 5'eren har ERN på 7 tallet et sted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde vi jo hatt en tråd som het "t-mags tilbake i Norge".

 

Yepp, i stedet for å poste ørten slike innlegg i denne tråden som handler om noe helt annet!  ;)

Edit: Ser at trådstarter synes det er helt greit!  :)

 

 

 

Jeg har også en TCR 9' #5, og er enig med Tore. Det er en helt super stang til sitt bruk, men ikke den beste allround 5'ern for de fleste fluefiskere. Jeg bruker min til 5'ercupen og når jeg under fiske har bruk for en tøff stang.

 

Stangen min har en ERN på 7,2. I stedet for å si at det egentlig er en 6'er eller 7'erstang, så bruker jeg den (nesten) alltid med 5'ersnøre, men da i situasjoner der jeg ønsker/trenger en så tøff stang. Den andre "5'erstangen" min er en Scott G2 (ERN = 4,9 , om jeg ikke husker helt feil). Da jeg i fjor fisket utvadet til brystet i Hallingdalselva og trengte lange kast, synes jeg TCR'en var det beste valget for å få 5'ersnøret ut til fisken som vaket i hovedstrømmen. Da jeg for to dager siden var på samme sted i vindstille og fisket på fisk som sto mye nærmere, er G2'en et mye triveligere og naturlig valg

 

Det er ikke så mye snakk om riktig eller galt, men mer bruksområder og/eller personlig smak, synes jeg da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kort og godt den morsomste og mest utfordrende stangen jeg noen gang har hatt fordi den virker oppdragende m.h.t. kasteteknikk. Jeg har bare prøvd den med GPX WF5 og har aldri følt behov for noe annet.

Den har også meget gode krokegenskaper. Har som godt som ikke mistet en ørret med denne stanga med fortomspisser ned i 0,12. Vil ikke skille meg fra stanga for alt i verden.

Jeg ser at NF nå kjører 30% avslag på TCR-serien. Det er kjempekjøp hvis stanga passer ditt lynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare sige, at mine absolutte favoritstænger er TCR #4 og #5.

Jeg har altid fungeret bedst med raske stænger, så da Sage lancerede TCR'en var det bare løb og køb.

Blev ikke skuffet :D

 

hvilke liner bruker du på disse stengene Bo?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang historie, Bjorni. :rolleyes:

Startet med Rio Outbound. Mest fordi den er en ½ eller kanske en hel klasse tyngre.

Jeg søgte dog en line med lidt længre klump. Det mest nærliggende var Sharkskin'en men jeg blev lidt skuffet (Sorry, Terje)

Sage sjøl har lavet en line til deres ultra-raske stænger kaldet Sage Performance Taper. Super liner som jeg kan anbefale på det varmeste.

MEN....... Line numero uno - Best in test er såmænd deres egen Foxtail. Køb #5 til 5'er stang.

Jeg købte stort ind da jeg var til Rena-treff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lina jeg har vært mest glad i til denne stangen er SA's XXD #5. Jeg har også brukt Rio Selective Trout #5, som har fungert fint. På Sexyloops hørte jeg om et par som var særdeles godt fornøyd med TCR 9' #5 og Triangle Taper #6, denne kombinasjonen likte jeg ikke så veldig godt (egentlig brukte jeg Joan Wulff signature, men det går vel ut på det samme).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hive meg på en anb av line til denne stangne.

Jeg synes at XXD #5 og/eller Carron JS Trout #5 passer perfekt på denne stangne.

 

Helt enig med flere her at det er ei kanon stang men til sitt bruk. Har brukt min flere plasser bla i Finnmark etter ørret og langs kysten etter SØ

 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastemaskin utover det vanlige - blir snart kjøpt inn siden jeg skal melde meg på femmercup-kjøret til høsten....

 

Det lille jeg har kastet med disse stengene (#6 og #8) var så moro at jeg lo høyt under kasting! Aldri fisket med dem, men til 30% avslag er det vanskelig å sitte stille hvis man skal ha en kastestang...

 

Skal man fiske ørret på tørt, ville jeg slev valgt ZXL eller Z-Axis.

Nå som jeg er singel vurderer jeg å fri til Z-Axis 6'eren min... Snakk om dyp kjærlighet....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Satt sammen en TCR 9' #5 og prøvd den med RIO Accellerator #5, SA Expert Distance WF-5-F og Snowbee WF5F-ED. Foreløbig holder jeg en knapp på SA Expert distance lina. Jada, stanga svarte 100% til forventningene, både til kasting og til fisking ;D ;D. Den blir førstevalget på Hardangervidda sammen med en X-axis #7.

Stanga er presis og krever riktig timing av kasta. Slurv tolereres ikke, så med denne får en finslipt teknikken og det er jo bare gøy. Jeg har aldri kastet lengre noen gang.

 

Nybegynnerstang - nei

Fiskestang - ja

Kastestang - absolutt

For dem som liker myke stenger - nei

For dem som liker litt stivere stenger - ja (jeg har en Scott E2 #5 fra før og solgte en G. Loomis Distance fordi den ble for stiv)

Fungerer fra belly - ja

 

Gleder meg til neste fisketur med denne stanga  :)

 

bjorni

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...