Gå til innhold

Fluevalg til laks.


Finna

Anbefalte innlegg

I Numedalslågen skal man fiske med Orange, og kansje med litt innslag av svart. Sånn er det bare, sier de jeg prater med i elva. Er det noen som vet hvorfor det skal være så forsjellig fra elv til elv. Er det noe i dette eller er dette bare tradisjoner ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en god del av dette bare er "gammelmannsprat" og pisspreik. Er ørretfisker selv, men har fisket etter laks et par tre ganger nå og fått 2 laks (4 og 5 kilo), den ene tatt på wolly bugger og den andre på "Cigar" (bomber lignende sak)... Tror laksen tar det meste bare du treffer den. Måten du fisker på har nok langt mer å si enn fluevalg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med spenolsen, det er mye meninger om dette, men har fisket laks i 15 år på sørlandet og der er det veldig mange som mener sort og grønnt er fargene,

men går selv med litt varierte farger, er veldig glad i sort og blått sammen. spesielt en flue som heter blue norchman, den har jeg fått fisk på i de flest elver jeg har fisket i her nede.

 

Ellers har det vært godt fiske i lågen i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært godt fiske i de nedre delene av lågen, men i brufoss fisket der jeg fisker har det ikke kommet helt i gang enda. jeg ser det begynner å løsne nå, men da skal jo selvfølgelig jeg andre ting. Men ferie med barna er bra det også, og kansje en sjøørret i sjøen, eller makrell på grillen. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Numedalslågen er litt humus farget og da er ofte svart/orange fluer bra. Men dette er ingen fasit. Det viktigste er at laksen ser flua og at den på en eller annen måte blir trigget til å ta den. Hva som trigger laksen til å ta vil variere utrolig mye. Og som regel vet man heller ikke eksakt hva det var som trigget laksen når den først tar. Som Spenolsen sier er det mye viktigere hvordan man fisker flua enn hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skulle levere barna i barnehagen og jeg visste at det hang en del dophuer rundt der som bare ventet på at jeg skulle sette unga av så de KAN SPISE DEM! så ville jeg drept så mange av dophuene som mulig både på vei frem og på vei tilbake fra barnehagen ;)

 

Så du mener en bør bruke dophuer som agn slik at laksen forsøker å drepe dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...