Gå til innhold

$$#$#$##$#$%%##$........ferdigtapperte fortommer from hell.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Nå er jeg skikkelig frustrert her. Har lenge vært en stor tilhenger av Airflo`s polyleadere......men nå er det nok. >:( >:(>:(

I sommer har jeg kjøpt meg noen sånne og hver forbanna en av dem får en %%%##%&/$$$$/%$$%& krøll nederst mot løkka etter kort tids fiske. Den er helt komplett håpløs å få retta ut at. Klarer man det mot formodning så er krøllen tilbake etter kort tid......flere av fiskekompisene opplever akkurat det samme....... :(

Så prøvde jeg meg med noen Rio ferdigtapperte fortommer, de funker helt greit de.........helt til det oppstår en liten knekk i butt delen og så kan man jo forsøke å rette den ut til man blir blå i trynet, det hjelper f.....meg ikke..........

 

Så nå er det slutt på detta tullet, jeg har gått over til tvinna fortommer som jeg har fått av Staffan og de funker som bare det. Ikke noe krøll, ruller over som bare det og funker som en fortom skal. Må vurdere å lære meg å lage disse tvinna fortommene, tror jeg har funnet det jeg liker. ;D ;D.........men for guds skyld ikke forsøk å rykke til hvis flua setter seg fast i ett tre eller en busk.....da får tvinna fortommer en ny betydning ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg blir heller ikke særlig komfortabel med disse polyleaderne fra Airflo.

Syntes de blafrer fælt i lufta, og er i det hele tatt vondt å kaste med.

Nei, Maxima's ferdigtaperte fortommer forblir en favoritt hos meg, etter å snart ha prøvd det meste som er å få tak i her til lands.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Får vel banne litt i kjerka jeg da.  ;D

 

Scierra sine polys er fine! Det vil si jeg har kun erfaring med intermediate da de er perfekte til tørt fiske + at jeg kan variere med synkesnøre om jeg vil. Grunnen til at jeg bruker intermediate på flytefluer er ganske så lurt (syns jeg selv da). Mens flua flyter nedover så synker polyen bittelitt og når jeg trekker inn flua og banner over at fisken ikke tok så trekkes flua under. Dermed unngår jeg å stripe over mulige offer jeg ikke har sett enda. Under vann er de ikke fullt så lettskremte. Dessuten har jeg fått en del fisk når jeg trekker inn flua - Så purister bør trekke fort inn! Ikke vær redd for at flua skal synke pga. polyen. Du skal drifte laaangt før det skjer. Men risikoen er altså at man kan få en del fisk man ikke vil ha...  ;D

 

Men som Andersen sier: Polyleadere er ingen tapert fortom. Det er en tapert forlengelse av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det var jo skryt til meg det Terje....sunes det var gøy....jo fortommene fungerer som bare det....enkle å bruke....si ifra om du trenger....men lærer deg gjerne opp til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Staffan, har en kompis som har lært dette av deg en gang, men etter som ikke alle er så heldige å ha han som kompis, kunne du ikke tenkt deg å gjøre en liten videosnutt om hvordan man lager tvinnede fortommer? På samme måten som du viser hvordan man monterer fluesnøre - enkelt og genialt, synes jeg.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Staffan, har en kompis som har lært dette av deg en gang, men etter som ikke alle er så heldige å ha han som kompis, kunne du ikke tenkt deg å gjøre en liten videosnutt om hvordan man lager tvinnede fortommer? På samme måten som du viser hvordan man monterer fluesnøre - enkelt og genialt, synes jeg.

 

Hilsen Jens

 

Følger opp om den forespørselen ;) Hadde vært digg å få se hvordan du lager den ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

For montering og tilpassing av snøre kan dere gå inn på      www.mollanmedia.com

 

Til fortomsfilm.......hvor meye får jeg for det da? ;D ;D ;D ;D ;D

 

Får se når jeg gidder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For montering og tilpassing av snøre kan dere gå inn på      www.mollanmedia.com

 

Til fortomsfilm.......hvor meye får jeg for det da? ;D ;D ;D ;D ;D

 

Får se når jeg gidder

 

Mulig jeg er et virrehue ??? Men finner ikke det du sikter til "Fortomsfilm" :'(

Er det der "Staffan monterer del 1" osv. du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er montering som er laget....ikke spinning av fortommer! den er ikke laget.....kommer sikkert IKKE til å lage den heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Staffan!

 

Nå forsøkte jeg èn gang samtidig som jeg prøvde å følge instruksjonen di i boka di. Gikk ikke på første forsøket så jeg er nok ikke kirurgemne  ;D ;D Men når jeg, etter å ha snurret en stund med drillen, føler at det trekker litt, tar tak i midten av snøret og samtidig løsner løkka i drillen og fester den sammen med den andre løkka i veggen.. Da står jeg med midten av snøret mellom fingrene. Er det nå jeg skal tvinne? Og hvordan gjør jeg det?

Håper du forstår hva jeg mener her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Drill til man merker at det strammer litt, drar i drillen. Ta så i løkka du har bundet og festet i drillkroken. Strekk deg mot midten, heng "drillløkka" på kroken som du har festet den andre enden i. Nå er det litt pinsettgrep og forsiktighet som skal til når du tvinner disse sammen.....10 - 20 forsøk, så har du det! Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Drill til man merker at det strammer litt, drar i drillen. Ta så i løkka du har bundet og festet i drillkroken. Strekk deg mot midten, heng "drillløkka" på kroken som du har festet den andre enden i. Nå er det litt pinsettgrep og forsiktighet som skal til når du tvinner disse sammen.....10 - 20 forsøk, så har du det! Lykke til..

Hei Staffan, mulig jeg spør litt dumt, men hva gjør man med den enden som det ikke er løkke i? Og hvordan fester man spiss videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Aldri dumme spørsmål! I enden hvor det er en "klyse" bed løkker bendsler man en liten løkke, i den andre enden vil du finne en liten nett løkke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Aldri dumme spørsmål! I enden hvor det er en "klyse" bed løkker bendsler man en liten løkke, i den andre enden vil du finne en liten nett løkke!

 

Snakk norsk gutt :D :D....bendsler hva f.... er det ;D ;D......er det sånne ord man bruker oppe i nord :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Aldri dumme spørsmål! I enden hvor det er en "klyse" bed løkker bendsler man en liten løkke, i den andre enden vil du finne en liten nett løkke!

Takk for svar :) Da skal jeg ut å fyre opp drillen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Aldri dumme spørsmål! I enden hvor det er en "klyse" bed løkker bendsler man en liten løkke, i den andre enden vil du finne en liten nett løkke!

 

Snakk norsk gutt :D :D....bendsler hva f.... er det ;D ;D......er det sånne ord man bruker oppe i nord :D :D

 

Terje!

 

Terje! jeg trodde bendsling var et godt norskt ord.....det betyr en låst surring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Aldri dumme spørsmål! I enden hvor det er en "klyse" bed løkker bendsler man en liten løkke, i den andre enden vil du finne en liten nett løkke!

 

Snakk norsk gutt :D :D....bendsler hva f.... er det ;D ;D......er det sånne ord man bruker oppe i nord :D :D

 

Terje!

 

Terje! jeg trodde bendsling var et godt norskt ord.....det betyr en låst surring......

 

ahh.......der ser du ;D ;D

Likte LÅST SURRING mye bedre enn BENDSLING :D :D :D :D :D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her AFTM oppskriften jeg bruker:

 

# 1-2 spinn to armlengder 0.20

# 3-4 spinn to armlendder 0.25

# 4-5 spinn            "        0.30

# 5-6            "                0.30

# 6-7            "                0.30

 

diameterangivelsene er ca.

 

Materialet bør være mykt....obs, viktig!

 

Har noen spesialfortommer som David Gurong ble veldig fornøyd med, med iblandet terylen,,,,,egner seg fantastisk til tungt fiske med digre fluer i havet...... de kan den som vil få kjøpt!

 

Terje! Bendling er sjømannspråk....og det forstår ikke folk seg fra Hamar på....det hjelper ikke med Mjøsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

her AFTM oppskriften jeg bruker:

 

# 1-2 spinn to armlengder 0.20

# 3-4 spinn to armlendder 0.25

# 4-5 spinn            "        0.30

# 5-6            "                0.30

# 6-7            "                0.30

 

diameterangivelsene er ca.

 

Materialet bør være mykt....obs, viktig!

 

Har noen spesialfortommer som David Gurong ble veldig fornøyd med, med iblandet terylen,,,,,egner seg fantastisk til tungt fiske med digre fluer i havet...... de kan den som vil få kjøpt!

 

Terje! Bendling er sjømannspråk....og det forstår ikke folk seg fra Hamar på....det hjelper ikke med Mjøsa!

 

Sjømannsspråk ja, da er det ikke rart en potitbonde fra Hamar ikke skjønner bæra :D :D :D

 

Men fra spøk til alvor. Du sier at materiale bør være mykt. Kan du anbefale egnet monofilament til tvinning. Hva bruker du, Staffan?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...