Gå til innhold

$$#$#$##$#$%%##$........ferdigtapperte fortommer from hell.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå er jeg skikkelig frustrert her. Har lenge vært en stor tilhenger av Airflo`s polyleadere......men nå er det nok. >:( >:(>:(

I sommer har jeg kjøpt meg noen sånne og hver forbanna en av dem får en %%%##%&/$$$$/%$$%& krøll nederst mot løkka etter kort tids fiske. Den er helt komplett håpløs å få retta ut at. Klarer man det mot formodning så er krøllen tilbake etter kort tid......flere av fiskekompisene opplever akkurat det samme....... :(

Så prøvde jeg meg med noen Rio ferdigtapperte fortommer, de funker helt greit de.........helt til det oppstår en liten knekk i butt delen og så kan man jo forsøke å rette den ut til man blir blå i trynet, det hjelper f.....meg ikke..........

 

Så nå er det slutt på detta tullet, jeg har gått over til tvinna fortommer som jeg har fått av Staffan og de funker som bare det. Ikke noe krøll, ruller over som bare det og funker som en fortom skal. Må vurdere å lære meg å lage disse tvinna fortommene, tror jeg har funnet det jeg liker. ;D ;D.........men for guds skyld ikke forsøk å rykke til hvis flua setter seg fast i ett tre eller en busk.....da får tvinna fortommer en ny betydning ;D ;D

 

Terje!

 

har vanligvis ikke problemer med Airflo, bruke disse stort sett hele tiden, men har flere erfaringer med at særlig Fenwick har en tendens til å krølle seg etter noen kast.  Dersom problemet er at den nederste "polydelen" krøller seg, er trolig årsaken at den pga belastning har løsnet fra monokjernen pga ulik fleksibilitet.  Et tips til å unngå dette er å legge en liten dråpe med lynlim akkurat i overgangen mellom polybelegget og tippen (på forhånd selvfølgelig), slik at polycoatingen ikke løsner fra kjernen.  Noen har foreslått tidligere å legge en krøllet polyleader i "varmt/kokende" vann, men det er bare tull, da har du en pen liten krøll av hele leaderen.  Jeg har bare prøvd kjøpte flettede leadere for en del år siden, og disse var ikke spesielt bra å bruke.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da har jeg laget fire tvunnede fortommer inkl bendsling ;D ;D ;D

Det var litt knotete til å begynne med, spesiellt å unngå at det ble en masse særdeles vanskelige tvinn knuter. Men med litt tålamod og evnen til å rette ut de partiene hvor det tjafsa seg litt sammen :D.....så funka det fint.

 

Gøy å fikse detta sjæl :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Flettede fortommer er som regel laget av monofilament....samme materialet som fortomsløkker.......tvinnede fortommer er monafilament spunnet og dobbeltslått......basis repslager teknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg skikkelig frustrert her. Har lenge vært en stor tilhenger av Airflo`s polyleadere......men nå er det nok. >:( >:(>:(

I sommer har jeg kjøpt meg noen sånne og hver forbanna en av dem får en %%%##%&/$$$$/%$$%& krøll nederst mot løkka etter kort tids fiske. Den er helt komplett håpløs å få retta ut at. Klarer man det mot formodning så er krøllen tilbake etter kort tid......flere av fiskekompisene opplever akkurat det samme....... :(

Så prøvde jeg meg med noen Rio ferdigtapperte fortommer, de funker helt greit de.........helt til det oppstår en liten knekk i butt delen og så kan man jo forsøke å rette den ut til man blir blå i trynet, det hjelper f.....meg ikke..........

 

Jeg mistenker at kilden til krøllen er knekken fortommen får gjennom toppringen på stanga når flua står i "hvileposisjon" mens du ikke fisker.

 

Løsningen er isåfall enkel: Trekk ut så mye fra snella at selve fluesnøret går gjennom toppringen, ta fortommen bakover og legg den i hakket mellom snelle og stang (rundt snellfoten) og fest flua i en passende stangring. Altså, fortommen rundt snellefoten og flua opp i en egnet stangring.

 

Det du får nå (hvis fasongen på snellefoten tilsier det) er to knekker på tipetten (evt på den tynne delen av fortommen, avh av hvor lang fortom du bruker), men disse er lette å rette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg skikkelig frustrert her. Har lenge vært en stor tilhenger av Airflo`s polyleadere......men nå er det nok. >:( >:(>:(

I sommer har jeg kjøpt meg noen sånne og hver forbanna en av dem får en %%%##%&/$$$$/%$$%& krøll nederst mot løkka etter kort tids fiske. Den er helt komplett håpløs å få retta ut at. Klarer man det mot formodning så er krøllen tilbake etter kort tid......flere av fiskekompisene opplever akkurat det samme....... :(

Så prøvde jeg meg med noen Rio ferdigtapperte fortommer, de funker helt greit de.........helt til det oppstår en liten knekk i butt delen og så kan man jo forsøke å rette den ut til man blir blå i trynet, det hjelper f.....meg ikke..........

 

Jeg mistenker at kilden til krøllen er knekken fortommen får gjennom toppringen på stanga når flua står i "hvileposisjon" mens du ikke fisker.

 

Løsningen er isåfall enkel: Trekk ut så mye fra snella at selve fluesnøret går gjennom toppringen, ta fortommen bakover og legg den i hakket mellom snelle og stang (rundt snellfoten) og fest flua i en passende stangring. Altså, fortommen rundt snellefoten og flua opp i en egnet stangring.

 

Det du får nå (hvis fasongen på snellefoten tilsier det) er to knekker på tipetten (evt på den tynne delen av fortommen, avh av hvor lang fortom du bruker), men disse er lette å rette ut.

 

Anbefaler Ath eller Dutch,disse snellene har "gummispor" på håndtaket beregnet til dette bruk.Ingen slitasje rundt skarpe snelleføtter og mye dyrere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i sommer prøvd tvinnede fortommer fra Roman Moser. Den er tvunnet og tapert, og ender opp i en microring til feste av spissmateriale.  Så langt er erfaringene kun gode. Lite krøll og minne, men man må strekke litt i dem fra tid til annen. Nå vet ikke jeg hvordan fisken ser, men det virker videre som om de synes mindre i vannet (flere tynne tråder som er tvunnet synes kanskje mindre og gir mindre reflekser enn enn en som er stor og tykk?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...