Gå til innhold

Til alle som har tenkt seg til NZ


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

Fra 1. oktober i år er det forbudt med filtsåler i NZ.

Grunnen:

"Felt-soled boots are considered a high risk vector or carrier of microscopic aquatic organisms like didymo. Preventing the spread of didymo is an important aspect of ban, but it is increasingly understood that felt soles are an effective vector for other microscopic pest organisms. While there are procedures for decontaminating felt soled waders, it is acknowledged that these are not practical in many situations. The proposed ban supports three of the objectives of the didymo long term management plan; to slow the spread of didymo and other freshwater pests throughout New Zealand, to protect valued sites and at-risk species, and to maintain the North Island free of didymo for as long as possible."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som menes er vel at filtsåler er så velegnet for transport av diverse ulumskheter, at de forbys.

 

De har jo stor overflate og evnen til å holde seg fuktige veeeldig lenge. Noe som gjør at mikroorganismer som bakterier, bakteriesporer, plantesporer og annet skit overlever og kan bli spredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Vilma sier en alge som ikke hører hjemme på NZ, og som kan vokse som et klissete teppe over innsjø- og elvebunnen. Forårsaker skade både på dyreliv og flora.

 

Nok et eksempel på hva spredning av nye arter kan føre til. Didymo finnes naturlig i Nord-Europa (og i Nord-Amerika?). De har problemer med Didymo i USA også, har jeg hørt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttifaen forno griseri... Og dette har spredd seg så kjapt på 4 år... Litt rart at det står det, for jeg mener jeg har hørt om problemet betydelig lenger. Men det er kanskje i USA.

 

Uansett er det vanskelig å være optimist når en vet hvordan fiskeutstyr oppfører seg i forhold til vann-retensjon, og man samtidig vet at bare noen få cellerester er nok til å videreføre smitte. Det der kommer til å gå til h... om ikke mange år - det er såvidt jeg kan se uungåelig.

 

:'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"While there are procedures for decontaminating felt soled waders, it is acknowledged that these are not practical in many situations"

 

Det kommer vel tydelig fram at de mener problemet er at det er for upratisk å desinfisere filtsålene. Eventuelt at folk ikke gjør det\gjør det grundig nok.

 

Blir mer spennende for min del å se om det er noen mer nærliggende områder som tar etter New Zealand reglementet. Eller om de gjør mer for å tilrettelegge med "desinfiserings-stasjoner" eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg i hvert fall støvler til NZ-tur, om ikke annet... Kjøpte meg Patagonia Riverwalkers Sticky med gummisåle tidligere denne sesongen. Var noen hakk opp på den skeptiske skalaen, men tok sjansen. Etter nå å ha brukt dem noen uker har jeg ingen ting å utsette. Verken på svaberg eller i elv - litt forsiktig må man jo alltid være. Har ikke gått på tryne, bortsett fra at jeg som vanlig snubler fælt når jeg beveger meg langs land i busker og kratt - men ingen stenger har knekket... knukket, knekt, knekki, knokki eller hva det nå heter igjen. Men jeg er litt spent på gummi'n  på støvlene, kanskje er den som bildekk og blir markant dårligere i sesong to og tre? I så fall er det bare å stramme vadebelte og bryststrikken og gjøre seg psykisk forberedt på aldri så liten seilas igjen. Kan være koselig det også, om det da ikke vaker og man befinner seg i elven vi ikke snakker om rundt St. Hans. Det er litt pinlig å komme på ryggen forbi Matrosøyene, nedover Monografen, rundt svingen ved Lyte før man kommer seg i land på østre sidekanal til jubel fra både kjente og ukjente. Den tid den sorg.

 

Tror for øvrig desinifisering er noe som kommer etterhvert. Varmere klima gjør at en rekke parasitter og virus sprer seg og overlever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg et par dykkersko som jeg bruker utenpå neoprensokken på vaderne. Dykkerskoene er i neopren med en meget fleksibel gummisåle. Kjøpte de først og fremst til bruke i kajaken men de kan brukes til vading også, med eller uten sandal. Anbefales ;)

 

dacor5mmDivebootBig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i NZ i 2000, så var det en lite fornøyd toller som vasket marsjstøvlene til meg og en kompis. Vi tenkte ikke på at de måtte være gullende rene. Fjærene på fluene våre gikk gjennom etter litt diskusjon. Konklusjonen var at så lenge de var bundet fast på krok. så var det lov. Er/var vel et kompromiss for å ikke "ødelegge" sportsfiskenæringen der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store joggesko bruker jeg på Hardangervidda. Gidder ikke drasse med støvler i sekken. Fyren nede på G-Sport så litt rart på meg da jeg prøvde to billige joggesko i en drøy størrelse for store. - Liker at dem er litt romslig, sa jeg. Gadd ikke forklare hva jeg skulle bruke dem til. Store sandaler gjør samme nytten. Godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...