Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

tenker den blir liggende dypt og fint med så stort thorax parti, men det må testes først, for alt jeg vet kan den gå rett til bunns på første kastet ;D

Bare en ting å gjøre det, ut å prøve ;D

Så noen franskmenn som fingerblandet godt med cdc fiber inn i dubbinga, kan kanskje hjelpe hvis det blir "ubåt" ;);D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da gjør jeg ett forsøk på å få igang denne tråden med fluer som forhåpentligvis er korrekte i følge trådens navn ;D ;D

 

Her er noe døgnflueklekkere og en spent spinner som en start ;D ;D

 

Terje!

 

Fine fluer det der Terje,, hva slags klekker kroker er det du bruker?

 

Jon

 

 

 

Sorry Jon, så ikke denna før nå :-[ :-[

 

Jeg bruker stort sett bare tmc 2487 til mine døgnflueklekkere :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En miniflue idag størrelse 20.

Spent på å se om fargene på vinge vil fungere.

Trygve ;)

edit + en i størrelse 24

Jevlar Trygve, det er smått og stilig :)

Kan du ikke legge ut et bilde av 24 flua i størrelse 1:1(alvor)

Kan være morsomt for en nybegynner, så man ikke tror man har en pixelfeil på skjermen ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her krok #24 på et kronestykke.

[attachimg=1]

Trygve ;)

 

Stilig Trygve. Selv gir jeg meg på krok 22, men det er kjempegøy å binde små fluer. Jeg sliter mer med å lokke frem gleden,  konsentrasjonen og ferdighetene når jeg binder/produserer vårfluer i str. 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Var en tur i Renaelva i helga (surprice ;D ;D) og fikk en nydelig liten cdc klekker av Tore Rydgren bundet av en Nederlandsk fluebinder. Tok med den ut i elva for testing og den funka ypperlig. Desverre henger den nå i ett tre ett sted langs Rena`s bredder.

 

Denne klekkeren hadde kropp av biots, med en tynn (og da mener jeg tynn....) ribbing av en type gulltråd. Men hele cluet var cdc hacklet som var laget som ett paraloop hackle hvor cdc fibrene åpenbart var strøket bakover. Ved å ha på litt cdc olje eller gel i cdc`n så fløt flua helt sykt bra leeeeenge.

 

Jeg lagde noen eksemplarer med dubbing i stedet for biots men med paraloophacklet og jammen funka det å.... ;D ;D

 

I dag tenkte jeg at jeg måtte forsøke å lage en hekla utgave av disse også, så derfor satte jeg igang.

Å hekle bakkroppen på en tmc 2487 krok 16 er litt fiklete, men det gikk da på sett å vis ;D ;D.....det gjelder igrunn bare å bruke svært få fibre med antron for å få bakkroppen så slank som mulig.

Jeg bandt også en maken en i tmc 2487 krok 12.

Legger ved de to sammen for å vise størelses forskjellen :D

 

Paraloop hacklet har den fordelen at det blir bevegelig og når cdc`n er beveglig i seg selv får man en ypperlig kombinasjon, hvor flua skaper liv og bevegelse helt av seg selv :D

 

Her er de to paraloop brødrene sammen og hver for seg.

 

Terje!

post-0-13949857951365_thumb.jpg

post-0-13949857952214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

det var en råå!!! lekker flue terje!!

 

Takker så mye for det, Lasse :D

 

Petter Arnesen skrev:

Foresten skulle ikke du lese i helga

 

Joda, leste både Alt om fiske, digital foto, Vi menn osv osv..........oooops kanskje du mente fag litteratur, og shit det glemte jeg gitt ;D ;D.....ja ja nå

er det jo bare en helg igjen av sesongen så fra da av kan jeg tenke skole :D :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppfordring flytter jeg min siste post hit...

 

Har bundet noen mini døgnfluer som jeg avslutter døgnfluesesongen med. Bundet på krok 19 med altfor tykk svart tråd, dog er oliven benecchi 12/0 nettopp kjøpt inn til neste bindesession.

 

0db386d96b15a052ea7f4192a0a7f49e.jpg?ts=1220900044

 

8b7d2476b17357b0f12e875409af7026.jpg?ts=1220900076

 

Som vanlig dårlige bilder... må gjerne anskaffe et ordentlig kamera snart :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nyyyydelig døgnis, Spenolsen :D

Forøvrig er bilde mer enn godt nok......og jeg ønsker at man slutter å unskylde dårlig bildekvalitet for så langt jeg kan se

så holder bildene her inne kvalitet i massevis for å inspirere og det er det som til syvende å sist er det viktigste :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyydelig døgnis, Spenolsen :D

Forøvrig er bilde mer enn godt nok......og jeg ønsker at man slutter å unskylde dårlig bildekvalitet for så langt jeg kan se

så holder bildene her inne kvalitet i massevis for å inspirere og det er det som til syvende å sist er det viktigste :)

 

Terje!

 

Sier han som tar de beste fluebildene nord for ekvator ........ Lett for deg å si..

Blir som om Eric Clapton sier "jaja, det er jo godt nok....du kan jo G og C" til Henning ang gitarspilling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nice! ;)

 

hva er det du har brukt som haletråder??

hjortehår??  :rolleyes:

 

Må ærlig innrømme at jeg tar en Espelid (jukser litt på forhånd) og bruker ferdiglagde bak-kropper. Sinnsykt greit, og du binder en flue som den der på under 5 minutter lett... litt redd for å bli utfordret her, men påstår å binde en sånn en på under 2 minutter fint lar seg gjøre ;)

 

Ellers har jeg samme type tråder utenom også, men er ikke helt sikker på hva de er laget av. Heter bare "mayfly tails"...benytter disse lite etter jeg fikk tak i dem med ferdig dubbingkropp :rolleyes:

 

edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...