Gå til innhold

Uttynnings-prosjekt.


wilfred

Anbefalte innlegg

Jeg føler vel ikke akkurat at dette er en konkurranse om å ha det beste innlegget... :rolleyes:

 

Grunnen til at jeg endrer innleggene mine underveis, er at jeg ikke gidder å skrive nye innlegg for hver gang jeg har noe mer eller mindre vettugt å komme med.

 

Men jeg har vel fått frem min mening i denne diskusjonen, så du slipper kanskje å se flere innlegg/endringer fra min side i denne saken. Men jeg garanterer ingenting i fremtidige tvister... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg synes dette er et kjempe prosjekt, de utretter nok noe i elva og hadde det vært flere som brydde seg rundt om så hadde det vært bedre fiske mange plasser. at en og annen stor fisk er innom flua gjør ingenting ser egentlig ikke problemet med dette?

 

Den fisken kan ha vandra langt for og komme til gyteplassen. Så må den sloss med andre fisk om reviret sitt.

Og bruker masse krefter på det.

Så biter den på en nymfe eller streamer i ren agresjon antagelig, og får kjørt seg noe kraftig.

Så er det den obligatoriske fotograferinga og veiing.

Og det er ikke akkurat og være "innom flua" som du skriver.

Hva skjer med fisken etter det tro?

Er det liv i den etter kjøret?

Går den rett tilbake til gyteplassen sin?

Eller går den til et dypere sted i elva, slipper rogn eller melke,og vi får en mislykket gyting?  Det kan og være at småfisk går inn og gyter med den fisken som eventuelt står igjen.

Da har vi oppnådd det motsatte av det vi vil med tynningsfiske.

Mvh Wilfred.

 

Men da mener du med andre ord at laksefiske og sjøørret fiske i elv burde vært forbudt? laksen svømmer ihvertfall langt for å komme til gyteplassen.

Jeg liker å tro at fisken slipper unna i godt hold, hadde jeg ikke trodd på det må jeg kakke alle fisker som tar flua mi igjenom en hel sessong pga "kjøret" den er igjennom..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men da mener du med andre ord at laksefiske og sjøørret fiske i elv burde vært forbudt? laksen svømmer ihvertfall langt for å komme til gyteplassen.

 

 

 

Jeg er er en av dem som synes det er ganske rart at man fisker på en fisk som lever mesteparten av sitt liv i det store hav, når den skal forserer en elv som er 15 meter brei elv for å forplante seg... Om ikke det skulle vært ulovlig så er det iallefall betenkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et kjempe prosjekt, de utretter nok noe i elva og hadde det vært flere som brydde seg rundt om så hadde det vært bedre fiske mange plasser. at en og annen stor fisk er innom flua gjør ingenting ser egentlig ikke problemet med dette?

 

Den fisken kan ha vandra langt for og komme til gyteplassen. Så må den sloss med andre fisk om reviret sitt.

Og bruker masse krefter på det.

Så biter den på en nymfe eller streamer i ren agresjon antagelig, og får kjørt seg noe kraftig.

Så er det den obligatoriske fotograferinga og veiing.

Og det er ikke akkurat og være "innom flua" som du skriver.

Hva skjer med fisken etter det tro?

Er det liv i den etter kjøret?

Går den rett tilbake til gyteplassen sin?

Eller går den til et dypere sted i elva, slipper rogn eller melke,og vi får en mislykket gyting?  Det kan og være at småfisk går inn og gyter med den fisken som eventuelt står igjen.

Da har vi oppnådd det motsatte av det vi vil med tynningsfiske.

Mvh Wilfred.

 

Men da mener du med andre ord at laksefiske og sjøørret fiske i elv burde vært forbudt? laksen svømmer ihvertfall langt for å komme til gyteplassen.

Jeg liker å tro at fisken slipper unna i godt hold, hadde jeg ikke trodd på det må jeg kakke alle fisker som tar flua mi igjenom en hel sessong pga "kjøret" den er igjennom..

 

 

Nei jeg mener ikke at laks og sjøørret fiske i elv burde vært forbudt.

Men som du kansje ikke vet, så stenges lakse og sjøørretelvene for fiske når det nærmer seg gyting ???(også mange brunørretelver stenges for fiske da.)

Og det er nettopp for og beskytte fisken under gytinga.

Den totale belastningen er stor nok i den perioden, om ikke vi skulle fiske etter den også, for deretter å slippe den ut igjen.

Der jeg kommer i fra (og i min verden) er det totalt uakseptabelt å fiske, eller for den sakens skyld, lystre gytende fisk.

 

Og til deg sixpack: Når du går tom for argumenter, så tyr du til ironi.

Er det uttynning du vil, så ta kontakt med grunneier.

Og så kan dere drive med garn og rusefiske om sommeren. ;D

Fremdeles mvh

Wilfred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener ikke at laks og sjøørret fiske i elv burde vært forbudt.

Men som du kansje ikke vet, så stenges lakse og sjøørretelvene for fiske når det nærmer seg gyting ???(også mange brunørretelver stenges for fiske da.)

Og det er nettopp for og beskytte fisken under gytinga.

Den totale belastningen er stor nok i den perioden, om ikke vi skulle fiske etter den også, for deretter å slippe den ut igjen.

Der jeg kommer i fra (og i min verden) er det totalt uakseptabelt å fiske, eller for den sakens skyld, lystre gytende fisk.

 

Dette er i mine øyne en argumentasjon som er helt fullstendig på viddene, og jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Du sammenlikner fiske (og lystring) på gytende sjøørret og laks, med fluefiske/uttynningsfiske i overbefolkede brunørretvassdrag, der gjennomsnittstørrelsen på voksen fisk er 100-150 gram.

 

Problemstillingen i en normal lakse- og sjøørretelv og Belland er jo fundamentalt forskjellig. I lakseelvene våre ønsker vi at flest mulig fisk skal gyte. I Belland ønsker vi at færre fisk skal gyte, slik at det blir mer mat til alle. Problemet i Belland er jo at det er for lite fisk som blir tatt opp, ikke motsatt. Dessuten er det jo både lov og gunstig (min påstand) at flere småfisk blir tatt i Belland, og da er sjansen størst på høsten.

 

Når vi i tillegg har et ønske om å sette ut alle de store fiskene vi får, så skjønner jeg ikke helt tankegangen din her Wilfred. Jeg skjønner at du er etisk og moralsk pettfri innenfor dine egne puritanske grenser på dette området, men du kan da ikke forvente at alle andre skal følge dine høyst private retningslinjer?

 

PS! Kanskje det hadde vært større og flottere fisk der du kommer fra, dersom det hadde vært litt mer aksept for å ta ut småfisk på høsten... ;)

 

 

Og til deg sixpack: Når du går tom for argumenter, så tyr du til ironi.

Er det uttynning du vil, så ta kontakt med grunneier.

Og så kan dere drive med garn og rusefiske om sommeren. ;D

Fremdeles mvh

Wilfred.

 

Jeg må vel få lov til å argumentere og fiske slik jeg ønsker, så lenge jeg holder meg innenfor loven?

 

Eller ønsker du å pålegge meg "saklig argumentasjons"-påbud, og "Håvard-må-slutte-å-fiske-etter-brun-ørret-når-Wilfred-slutter-å-fiske-etter-brunørret"-påbud?

 

Selvfølgelig er dette en sleivete argumentasjon, men for min del er jo ikke Bellandsfisket kun aktuelt av kultiveringshensyn. Jeg digger jo å stå ute med fluestanga å sveive, og dersom dette kan bidra til å kultivere et vassdrag så er jo det bra.

 

Jeg håper ihvertfall at flere har lyst til å være med å bidra der oppe, og har fortsatt tro på prosjektet/lystfisket... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg sammenlikner ikke fiske på gytende sjø.ø og laks, med fiske i brunørretvassdrag.

I sjø.ø og lakseelver er elvene fredet i gyteperioden.

Jeg sier at det er uakseptabelt og fiske etter GYTENDE fisk, på GYTEPLASSENE.

I mine første innlegg i denne tråden, sier jeg at det er ok med tynningsfiske.

(Nei, jeg har ikke vært inne og "pynta" på innlegga mine.) ;)

 

Jeg viser nok en gang til innlegg du har skrevet tidligere, i andre tråder her på forumet.

Om at du skremmer ut stor fisk, og at det tas opp stor fisk der osv.( Om det ikke er redigert vekk da)

Du vet hvor fisken står, og der bør den få stå og gyte i fred.

Fisk overalt ellers. men spar gytefisken.

 

Og så kommer du med noen påstander om min etiske og moralske standard.

Latterlig.

Det er et velkjent debattknep å tillegge motstanderen synspunkter og moralsk ståsted,

for så og argumentere mot( i dette tillfelle dine) de samme påstandene.

 

Jeg vil ikke si noe om ditt etiske ståsted, og moral.

Men det frister og spørre om du måler den etter størrelsen på fisken eller?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine første innlegg i denne tråden, sier jeg at det er ok med tynningsfiske.

 

Du vet hvor fisken står, og der bør den få stå og gyte i fred.

Fisk overalt ellers. men spar gytefisken.

 

Hvorfor bør voksen ørret på 100 gram få stå i fred å gyte?

 

Jeg er helt uenig i at vi bør la denne stå i fred, og at vi skal spare den. Tvert i mot så bør flere fiske på disse gytende ørretene. Problemet er overbefolkning, og da er det jo helt glimrende dersom flere hjelper til med å knekke gytende 100-grammere... :rolleyes:

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du sier ja til tynningsfiske på sommeren, men nei til tynningsfiske på små gytefisk på høsten?!?? Det er jo ingen logikk i argumentasjonen... :rolleyes:

 

PS! Jeg registrerer at du innfører redigerings-forbud for meg også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo om det sjøl Karlsen.

Dere skremmer ut. og tar opp stor fisk. På gyteplassene .

Hele vassdraget er full av småfisk , som dere kan fiske på så mye dere vil for meg.

Men gyteplassene (og det er på noen få begrensa plasser i vassdraget) bør få være i fred . Det er det jeg mener.

 

Igjen tillegger du meg påstander.

 

Jeg forbyr deg ikke og redigere, jeg bare påpeker at du gjør det. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor bør voksen ørret på 100 gram få stå i fred å gyte?

 

 

Hvorfor ikke?

 

Alt ørretfiske i elv i oktober er forkastelig! bare fordi dere er for late til at dere gidder å kultivere med garn og ruser så er det lov å forstyre gytinga til all fisken i elva? hvorfor kan dere ikke kultivere elva i august september? må dere absolutt vente til de store ankommer?

 

For meg virker det som dere bruker kultivering som en unskyldning til å fiske stor fisk på ett tidspunkt dere vet at dere ikke burde fiske.

 

Helt enig med trådstarter i denne tråden!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor bør voksen ørret på 100 gram få stå i fred å gyte?

 

 

Hvorfor ikke?

 

 

Fordi vassdraget er i ferd med å bli fullstendig overbefolket, og at det er god kultivering å ta ut så mange 100 grams gytere som over hodet mulig. Er det en logikk som er så vanskelig å forstå?

 

 

Alt ørretfiske i elv i oktober er forkastelig! bare fordi dere er for late til at dere gidder å kultivere med garn og ruser så er det lov å forstyre gytinga til all fisken i elva? hvorfor kan dere ikke kultivere elva i august september? må dere absolutt vente til de store ankommer?

 

Fordi alle smågyterne står i vannene i august, og da fisker vi på dem der. Vente til de store ankommer? Spøker du? Vi får noen ytterst få fisker over 40 cm i løpet av en hel høst med fisking, og det er ikke i nærheten av den mengden fisk over 40 cm som vi tar i løpet av våren.

 

 

For meg virker det som dere bruker kultivering som en unskyldning til å fiske stor fisk på ett tidspunkt dere vet at dere ikke burde fiske.

 

Helt enig med trådstarter i denne tråden!

 

 

Vi trenger ingen unnskyldning for å fiske. Fisket er 100 % lovlig og legitimt, og jeg kan ikke akkurat si at jeg sover dårlig om natten pga. at jeg tar ut smågytere i et overbefolket vassdrag. Alternativet er ikke å slutte å fiske, men å release smågyterne etter at vi har fått dem på flua (i steden for å kakke dem i hodet). For meg er det et enkelt valg.

 

Jeg har også snakket med en del av grunneierne i området, og de er glade for hver eneste fisker som hjelper til med å beskatte vassdraget. Heldigvis er det også noen av disse som hjelper til med finmaskete garn og ruser, og det tror jeg vi skal være glade for... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo om det sjøl Karlsen.

Dere skremmer ut. og tar opp stor fisk. På gyteplassene .

 

UPS! Du glemte visst å nevne at vi også slipper ut all fisk over 40 cm, og at fisk over kiloen tilsvarer ca 0,5 % av de fiskene vi fanger i løpet av en hel høst. Dette var selvfølgelig en helt tilfeldig forglemmelse, så jeg unnskylder den glatt.

 

 

Hele vassdraget er full av småfisk , som dere kan fiske på så mye dere vil for meg.

Men gyteplassene (og det er på noen få begrensa plasser i vassdraget) bør få være i fred . Det er det jeg mener.

 

Gyteplassene består stort sett av voksen fisk, med en gjennomsnittsvekt på 100-150 gram. Av 200 fisk er kanskje èn over kiloen. Vi fisker i hele vassdraget, og overalt hvor vi fisker tar vi stort sett kun småfisk. Denne kakker vi i hodet. En sjelden gang tar vi fisk over 40 cm. Den lar vi selvfølgelig få gå. That`s it. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor bør voksen ørret på 100 gram få stå i fred å gyte?

 

 

Hvorfor ikke?

 

Alt ørretfiske i elv i oktober er forkastelig! bare fordi dere er for late til at dere gidder å kultivere med garn og ruser så er det lov å forstyre gytinga til all fisken i elva? hvorfor kan dere ikke kultivere elva i august september? må dere absolutt vente til de store ankommer?

 

For meg virker det som dere bruker kultivering som en unskyldning til å fiske stor fisk på ett tidspunkt dere vet at dere ikke burde fiske.

 

Helt enig med trådstarter i denne tråden!

 

Ønsker ikke å piske opp her men er det bedre moralsk sett å fange fisken i ruser og garn en på stang? Da er i alle fall storfisken ferdig. Du får mer seff men det gjeller storfisken og. Det er jo heller ikke bare å sette garn og ruser etter eget ønske. Regner ikke med at karlsen ligger inne med en haug av ruser og garn heller eller kansje.......... ;D Jeg synes de er bra at de gidder ofre så mye tid på småfisk for å prøve å gjøre noe med et problem. Som er til felles glede. Hvis en skal tenke på at fisken må ha fred i gjytingen uansett størrelse pga det moralske har vi mye å tenke på. Det samme bør jo da gjelde Abbor-Torsk-Sei-sild-Gjedde-Lyr osv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo om det sjøl Karlsen.

Dere skremmer ut. og tar opp stor fisk. På gyteplassene .

 

UPS! Du glemte visst å nevne at vi også slipper ut all fisk over 40 cm, og at fisk over kiloen tilsvarer ca 0,5 % av de fiskene vi fanger i løpet av en hel høst. Dette var selvfølgelig en helt tilfeldig forglemmelse, så jeg unnskylder den glatt.

 

Nei det var ingen forglemmelse Karlsen.Poenget , (som jeg har skrevet ørrten ganger) er at du fisker den på gyteplassene

midt i gytinga . Det er uaktseptabelt etter min mening.

Det at du slipper ut fisk over 40cm, bekrefter det jeg skrev igår,om og ha etisk og moralsk standard målt i cm.

 

 

Hele vassdraget er full av småfisk , som dere kan fiske på så mye dere vil for meg.

Men gyteplassene (og det er på noen få begrensa plasser i vassdraget) bør få være i fred . Det er det jeg mener.

 

Gyteplassene består stort sett av voksen fisk, med en gjennomsnittsvekt på 100-150 gram. Av 200 fisk er kanskje èn over kiloen. Vi fisker i hele vassdraget, og overalt hvor vi fisker tar vi stort sett kun småfisk. Denne kakker vi i hodet. En sjelden gang tar vi fisk over 40 cm. Den lar vi selvfølgelig få gå. That`s it.   

 

Nok en gang viser jeg til hva du sjøl har skrevet i tråden;Bruørretfiske i Agder.

7/10-07 ;Kamerat tok ørret på 1,9. Du skremte opp enorm ørret på +/- 3kg.

22/10-07;Skriver du at MYE stor ørret jager vilt rundt i overflaten ( 0,5-1,5 kg) osv, osv.

 

Ja det er kamp om de beste gyteplassene Karlsen. Og de største og sterkeste ørretene, vinner de beste gyteplassene.

Det er slik det foregår i naturen. Det kalles naturlig utvelgelse.  Fiskene med de sterkeste genene vinner, og fører arten videre, slik at arten overlever.

 

Og det er her du kommer inn med gytefisket , eller var det tynningsfisket  ???  :(

Da blir det nok vei i vellinga skal du se.For dette er nok noe du har greie på.

 

Jeg for min del setter strek for denne debatten med deg nå Karlsen.

Jeg har sagt hva jeg mener om å fiske i gytetiden før ørret.

På gyteplassene.

Føler at diskusjonen begynner og ta form som en  skyttergravsargumentasjon , der vi slår hverandre i hode med

argumentene.

Thats it, og takk for seg ;D

Mvh Wilfred.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang viser jeg til hva du sjøl har skrevet i tråden;Bruørretfiske i Agder.

7/10-07 ;Kamerat tok ørret på 1,9. Du skremte opp enorm ørret på +/- 3kg.

22/10-07;Skriver du at MYE stor ørret jager vilt rundt i overflaten ( 0,5-1,5 kg) osv, osv.

 

1. Jeg har gang på gang sagt at vi tar fisk over 40 cm der, men at vi setter den forsiktig ut igjen. Jeg har vel aldri nektet på dette, og skjønner ikke helt hvorfor du drar dette opp hele tiden. Sliter du med å finne nye argumenter?

 

Det er helt korrekt at jeg den 7. oktober 2007 skrev at en kamerat tok en ørret på 1,9 kg. Denne ble selvfølgelig skånsomt releaset igjen, selv om han kunne beholdt den dersom han hadde ønsket dette (det ville vært 100 % lovlig). Dette var en ørret han ikke hadde sett før den satt på flua hans, og han ville heller ikke fisket på den dersom han hadde sett den stå på gyteplassen.

 

Men, som jeg har sagt gjentatte ganger, så får vi en sjelden gang fisk over 40 cm der vi fisker. Jeg har sjekket i notatene mine, og i fjor fikk jeg tre stykker over 40 cm (40cm, 42 cm og 43 cm). Samtlige ble sluppet skånsomt ut igjen. Totalt tok jeg 75 fisk. Det betyr grovt oversatt at 96 % av fisken jeg tok var under 600 gram, 4 % av fisken jeg fanget var 600-800 gram, og 0 % var over 800 gram. I løpet av en hel høst tok jeg ikke en eneste fisk over 8 hekto. Høres det da ut som jeg fisker målrettet etter stor gytefisk?

 

2. Jeg synes at du bruker ufine metoder når du tar sitater helt ut av sin sammenheng, og plasserer dem slik at det passer inn i din argumentasjon. Den 22/10 skrev jeg nemlig dette:

 

"Jeg har fått rapporter om at det er ville tilstander i Belland for tida. Mye STOR ørret (0,5-1,5 kg) som jager vilt rundt i overflaten :o Jeg tar turen oppover i morra. Satser på å knekke en bråte med gytemodne 200-grammere, samt å spotte noen skikkelig pene rugger... ;)"

 

Altså påpekte jeg spesifikt at målet var å knekke noen gytemodne 200-grammere, samt å spotte noen skikkelige rugger. Denne setningen passet ikke så godt inn i din argumentasjonsrekke, og dermed valgte du selvfølgelig å utelukke den.  Til tross for at den var særdeles relevant og helt avgjørende for hvordan resten av teksten skulle tolkes. Denne måten å gjøre det på synes jeg er under enhver kritikk, og jeg mener at det er et ufint forsøk på å lure de som ikke har lest "Brunørret-fisket i Agder"-tråden... :rolleyes:

 

Her er noen andre sitater fra tråden "Brunørret-fisket i Agder":

 

I løpet av to turer har jeg tatt 35 brunørreter. Totalt var 33 av disse fiskene under 40 cm, og ble derfor kakka i hodet av undertegnede. De to siste fiskene var på 40 cm og 42 cm, noe som gir en anslått vekt på henholdsvis 6-7 hg og 7-8 hg.

 

Jeg tok 12 nye i dag. Den største var 32 cm (drøye 3 hekto). Totalt er jeg oppe i 62 stk (5-42 cm), og jeg krysser fingrene for at flere enn meg gjør store innhogg i bestanden der oppe ;D

 

Nå er sesongen definitivt over i Belland for undertegnede. Siste tur gikk av stabelen i helga, og etter to timer med is i stangringene og neglebitt på puselankene, var det nesten litt godt å konkludere med at ferskvanns-sesongen 2007 er over for denne gang.

 

Totalt ble det 75 ørreter på meg i Belland i høst. 72 av dem ble kakket, og 3 fikk svømme videre. Disse tre fiskene var mellom 40-43 cm.

 

I tillegg fikk jeg den ære av å spotte/skremme den største brunørreten jeg noengang har sett på Sørlandet. Den var huge!!! :o

 

 

Hvordan passer disse sitatene med dine dårlig skjulte og krenkende påstander om at vi fortrinnsvis jakter etter stor gyteørret?!??

 

 

Ja det er kamp om de beste gyteplassene Karlsen. Og de største og sterkeste ørretene, vinner de beste gyteplassene.

Det er slik det foregår i naturen. Det kalles naturlig utvelgelse.  Fiskene med de sterkeste genene vinner, og fører arten videre, slik at arten overlever.

 

Og det er her du kommer inn med gytefisket , eller var det tynningsfisket  ???  :(

Da blir det nok vei i vellinga skal du se.For dette er nok noe du har greie på.

 

Når det gjelder dine forsøk på å latterliggjøre mine kunnskaper om ørretens biologi, naturlig utvelgelse og elva som økosystem (se over), så synes jeg at dette blir så patetisk at jeg velger å bare heve meg over det. Det er et nivå jeg ikke ønsker å befinne meg på i en saklig diskusjon, men hver mann har sin vei... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden med litt nysgjerrighet, men kan ikke finne noe stoff i forkant av trådstarten :-\

Søkte på hovedsiden, men nei :-\ Ligger det ute noen info om vassdraget dette prosjektet gjelder? Og hvilke tiltak som er gjennomført så langt, og evt. framtidsplaner, samt resultat av arbeid gjort til nå?

 

Mvh Dagbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ikke et ordentlig prosjekt. Mer et "hobby-prosjekt", som egentlig bunner ut i at vi elsker å fiske. Her finner du ut hva "prosjektet" går ut på:

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6646.0

 

 

Kort sagt er saken denne:

 

1. På høsten fisker vi gytefisk i en overbefolket brunørretelv (Belland).

 

2. Tidligere bedrev vi kun Catch & Release, men de siste årene har vi drept all fisk under 40 cm i et forsøk på å minimere bestanden.

 

3. Grunnen til at vi skrev et innlegg om "prosjektet" på nettet, var et håp om å få med noen flere som kunne hjelpe oss med "hobby-kultiveringa". Jo mer småfisk som tas ut, jo bedre vil det være for dette vassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke seg til å kakke all fisk på 6 hg da!!!!  :o

 

Hehe, godt forsøk... ;D Ja, jeg kakker all fisk på 39 cm, som da er en fisk på 6 hg :):D , og jeg gjør det med glede og et smil om munnen :)

 

Har du fått noen til å sponse deg med dyrt utstyr da? ;D

tja....Sponse å sponse fru Blom.... :) For å si det sånn....Jeg har ingen tilknytning til noen fast butikk eller kjede ;)

 

(kan hende at jeg forandret litt på innlegget ditt :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ikke et ordentlig prosjekt. Mer et "hobby-prosjekt", som egentlig bunner ut i at vi elsker å fiske. Her finner du ut hva "prosjektet" går ut på:

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6646.0

 

 

Kort sagt er saken denne:

 

1. På høsten fisker vi gytefisk i en overbefolket brunørretelv (Belland).

 

2. Tidligere bedrev vi kun Catch & Release, men de siste årene har vi drept all fisk under 40 cm i et forsøk på å minimere bestanden.

 

3. Grunnen til at vi skrev et innlegg om "prosjektet" på nettet, var et håp om å få med noen flere som kunne hjelpe oss med "hobby-kultiveringa". Jo mer småfisk som tas ut, jo bedre vil det være for dette vassdraget.

 

Takker for link til tråd :) Men der var det heller "tynnt" med info :-\ Hvor lenge har "kultiveringen" foregått? Hvilke andre fangstmetoder brukes for å få fjernet småfisk? Uttaksrapporter pr. år? osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et offentlig styrt prosjekt, med alt det medfører av pre- og post tester, uttaksrapporter, bruk av effektive fiskemetoder (ruser, finmaskete garn o.l.) osv. osv. osv. Dette er kun et "lego-prosjekt".

 

"Prosjektet" oppsto som en følge av at vi var en gjeng fluefiskeinteresserte mennesker som hver høst dro opp til Belland (en overbefolket brunørretelv) og fisket småfisk med lett utstyr (myke treerstenger og nedover). Det er fortsatt hovedgreia, og i praksis er vi kun der oppe fordi det er gøy å fiske ("Lego-prosjektet" vårt er bare en bisyssel).

 

Likevel har vi de siste 2-3 årene ført litt mer systematisk opp hvor mye fisk vi tar opp, og hvor stor fisken er. Dette skjer selvfølgelig kun på hobbynivå, og er ikke noe i nærheten av å likne på et vitenskapelig arbeid. Likevel kan vi kanskje på sikt få en indikasjon på om et større lokalt uttak vil føre til bedre gjennomsnittsstørrelse på fisken på de plassene vi fisker.

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

Mvh.

Håvard

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et offentlig styrt prosjekt, med alt det medfører av pre- og post tester, uttaksrapporter, bruk av effektive fiskemetoder (ruser, finmaskete garn o.l.) osv. osv. osv. Dette er kun et "lego-prosjekt".

 

"Prosjektet" oppsto som en følge av at vi var en gjeng fluefiskeinteresserte mennesker som hver høst dro opp til Belland (en overbefolket brunørretelv) og fisket småfisk med lett utstyr (myke treerstenger og nedover). Det er fortsatt hovedgreia, og i praksis er vi kun der oppe fordi det er gøy å fiske ("Lego-prosjektet" vårt er bare en bisyssel).

 

Likevel har vi de siste 2-3 årene ført litt mer systematisk opp hvor mye fisk vi tar opp, og hvor stor fisken er. Dette skjer selvfølgelig kun på hobbynivå, og er ikke noe i nærheten av å likne på et vitenskapelig arbeid. Likevel kan vi kanskje på sikt få en indikasjon på om et større lokalt uttak vil føre til bedre gjennomsnittsstørrelse på fisken på de plassene vi fisker.

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

Mvh.

Håvard

 

 

 

 

Fy faen for et profesjonelt svar, og UTEN redigering gitt.....Du er faen meg rå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he.., Ok ;D Da begynner ”Legoklossene” å falle på plass ;D

Men for fremtiden gutter, vær så snill og ikke bruk store ord som ”kultivering  :o ” og ”ut-tynningsprosekt  :o ”, da det kan bli tatt seriøst, slik som jeg gjorde det i utgangspunktet, siden debatten ble litt heftig her :-\

 

Men dette er mer ”mamma… Anders tok spaden min… buhu…, jammen, jammen Wilfred tok bøtta mi… buhuuubuhuuu  :'( :'( :'( ”

 

Så gutter kos dere videre med ”legoklossene” og fluefiskeleken. (Men pass dere for de skarpe krokene  ;) (skikkelig skumle greier) og husk Donaldplaster  ;) )

 

Men hvis dere vil ha litt hjelp (fra en som har sluttet med Lego) så er det bare å ta kontakt ;)

 

Mvh Dagbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...