Gå til innhold

Favoritt kombinasjoner til sjøfiske


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha testet ut utrolig mange komboer til sjøfiske så foreslår jeg at alle

kommer med sine favoritt komboer:

 

Jeg fant min igår nemlig :)

 

Prøvde for første gang ca 0200 i natt noe nytt:

 

Mine er som følger:

 

Streamstix Troutstix 9,3 fot 6(rask halvaksjon) med Scierra HMT klasse 8: Denne kastet som pokker, da mener jeg i storm og motvind etc... Fikk helt sjokk! Jeg kastet på vak jeg ikke trodde var mulig. I en kombinasjon av mørten og masse motvind. Kastet ut heile rakker`n med backhand-kast i hard motvind.

Mer som er bra med denne komboen er at man spenner opp stanga ultra kjapt, trenger to blindkast og ut til fiskeplass. Bunndelen på stanga har såpass mye vekt at den tåler ekstreme vindforhold. Med Streamline klumpen så er den også gull.

 

 

Redington CPS 9 Fot klasse 7: Ja, hva skal jeg si? Hmmm, et lite leketøy av en stang. Kjapp, men utrolig lett. Altså, man får en deilig feeling med stanga. Denne har jeg testet med Streamline i klasse 6/7 og det er bare helt sykt. Det er så digg at jeg nesten får tårer i øyne ;) Stanga er rå å få fisk på, den kaster langt.

Men den er såpass lett at den kan bli litt pinglete i vind. Jeg brukte et Cortland Clear 444 sl i vinter, og det ble min favoritt kombo i fjor når det var kaldt. Ellers fungerte scierra hmt 7 bra når det ikke ble for mye vind. Da ble snøret litt lett! Tror 8eren på denne er rå! Skal prøves.

 

 

Her er to komboer jeg er vedlig glad i, jeg synes green vision stanga mi i 7 gir samme inntrykk som cps i forhold til Streamline. Ville kanskje gått for 7/8 klumpen der. Men det også gir en syk kasteopplevelse.

 

 

Neste som skal prøves er sixth sence slow snøre. Gleder meg ;)

Også har jeg fått 4 nye Vision attack klumper som etter prøvekasting er helt rå!

 

Håper alle kan komme med sine komboer her ;) Jeg kommer garantert med mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei Henning

 

Det er et snøre som ligger i vannfilmen altså en hoover utgave.

Fikk tak i et slik fra flue.no ;)

 

Sær sjøørret til nattfiske vil sette pris på dette versus et snøre som kan lage litt mye striping.

 

Har virkelig trua på dette snøre, det er lysegrønt og 32 meter langt. Klump etc kan jeg komme tilbake med.

Det er PCV fritt. Det står slow glass på pakken, Translucent olive. Min er en 6/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke kastet med så mange stang/snøre komboer enda, men det som funker for meg nå er lpxe rs 9 fot #7 med en sa wet cell intermediate #7 (kompisen min klarte å kaste ut hele snøret og 3m med backing med denne komboen...). når det blir mye vind bruker jeg en sa stillwater #7 slowsink, da få jeg mer vekt å slå gjennom vinden med.

skal jeg ha litt roligere aksjon og lengre stang, bruker jeg greys g-series stanga mi som er 9,6 fot og #7-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittkombo nr. 1

 

G-Loomis GLX Native Run 11 fot #8 med scierra MWF V2 #8-9 Klumpsystem. Kaster noe helt infernalsk, og er også en fryd å speye med. Bruker denne stanga mye i sjø og elv

 

Favorittkombo nr. 2

LTS X3 9`6 fot #6-7 med SA klump/integrert skyteline

Bruker denne stanga når jeg fisker med Toggi, så jeg ikke kaster så mye lengre enn han (han blir litt gretten da...hehe)

 

Favorittkombo nr. 3

G-Loomis WhisperCreek med et Scierra WF-snøre. Har ikke fått prøvd denne stanga så mye, men en helt rå presentasjonsstang som også kaster utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen..., jammen, er det ingen som bruker sneller lenger ??? Vet jo at det finnes ;) Og til og med spesiallaget for å tåle saltvann 8)

Hadde vært fint om dere tok med snella også i kombinasjonspakkene, og erfaringer rundt disse (tåler de saltvann, ok bremsesystemer? kapasitet, etc. etc.)  Hadde satt stor pris på at dere, som allerede har lagt inn deres kombinasjoner, kunne gå inn og redigere disse med snellene også ;)

 

Vel,vel dette var et stort ønske fra min side  :) mye kjekkere å få det fra dere som har erfaring med utstyret, istedet for en selger i en butikk som gjerne "varmt" anbefaler noe han/hun aldri har prøvd engang  :-\ (Dette gjelder nok ikke alle butikker  ;) )

 

Så langt fisker jeg med dette i sjøen: Og siden jeg ikke har noe å sammenligne med, fungerer dette helt greit for meg  ;D

 

Stang: 4 Delt TravelPool 12 9' #7/8 (Kjøpt på Obs Sport i Trondheim for noen år siden, pris 295.-)

Snelle: Dragonfly 395 fra BFR m/4 spoler totalt (kjøpt på salg på 80/90 tallet engang Tror det var G-Sport 295.- inkl 1 ekstraspole, resterende spoler kjøpt i vår)

Spole 1: Et helt standard WF8 (har ikke peiling på produsent) Oransje i farge

Spole 2: Scierra Aqua Tip WF8 (Floating line with 12 FT. Clear tip)

Spole 3: Scierra EDP D13  WF8S (Sink 3 with Intermediate running line)

Spole 4: SA Stillwater WF8S (Glassline Intermediate)

 

Nå er jo ikke dette snører som er direkte utviklet for sjøfiske, så hvis noen har erfaring med at noen av disse snørene overhodet ikke bør komme i kontakt med saltvann og hva dette medfører, så hadde jeg satt stor pris på det ;)

 

Men faren for at jeg blir påvirka til å handle nytt utstyr til sjøfiske, er meeeeeget stor. Da dette fisket kommer til å bli utforsket myyye mere en før ;D ;D ;D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bruker troutseekeren mest, fra Streamstix. Meget godt fornøyd med den, etter en tids bruk så kan bremsen føles vanskelig. Men smurte den igår når jeg kom hjem. Vriker god som gull igjen.

Det jeg liker best er at den har lav vekt og den er storspole. Slipper endel minne.

 

Ellers så kommer jeg til å bruke endel Loop Evotec, rett og slett for at bremsen er rå i kalde omgivelser.

Men denne veier mer....

 

Det er de snellene jeg bruker mest, har fått meg en Lamson konic som jeg skal teste ut litt.

Den virker jo og ser meget pen ut. Mitt førsteinnntrykk. Gleder meg til å teste dennne fremover.

 

Jeg har mange sneller, veldig mange. Egentlig bare tull. Men siden jeg har så mange ulike snøre-komboer som passer de ulike settinger i havet så tar jeg med snelle rett og slett på bakgrunn av "setting" Jeg er lat! Snella for meg betyr som oftest lite. Dro opp havabboren på 2,4 kilo(veide nok mer ja) ;D på en troutseeker med bremsen mot hard. Det hylte i snella og bremsen fikk bestått i denne settinga....

Bare smøre den litt nå så blir det så bra att! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

best til nå må være

 

loop opti coast 9,6` klasse 7

loop clw clear- tåler det meste

loop multi intermedate, skyter bra selv om det krakelerer like bra!

scierra HMT synk 3 etter abbor!

 

på ønskelista er en stang i klasse 8, ser at Greys har kommet med G-tec i klasse 8 og 10 fot. Den kjenner jeg at jeg sikler litt på.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker bra det, synes kanskje ikke det er like glatt som en del av de andre snørene jeg har testet. Har ett HMT i klasse 3 i flyt også, overflaten på det kjennes glattere.

 

En annen mulighet kan selvfølgelig være at det er litt for lett i fohold til stanga, vet ikke vekta på klumpen på dette snøret, men jeg tror jeg skal teste ett i klasse 8 nestegang.

 

Synes uansett at de er verdt pengene!

 

Kristian 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har samme inntrykk på f.eks HMT i int. Litt lett i 7er, blir ganske mye mer brutalt i klasse 8.

Takk for info ;) Står mellom HMT synk 3 eller Rio Outbound synk 3.

 

Jeg lar evt linene ligge inne med litt Tiemco dressing, det hjelper bra på glatthet.

Merket på min nye HMT line at den bør smøres opp før bruk på allerede første tur.

Etterhvert bedres det.

 

Tror Loop har mange kule liner, har dessverre testet for lite av dem :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker et vision xla, den tåler saltvann uten problem. den andre snella mi som brukes i sjøen, en grays gtx (tror jeg) tåler ikke saltvann så godt.

 

når det gjelder de snørene du bruker syrstad, har jeg som sagt et stillwater i 8 og den har jeg brukt i nesten et år nå i sjøen uten å smøre/vaske snøret (bare spyling etter tur) og den er like god enda, kaskje litt bedre da den bryter overflaten bedre nå enn når den var ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle mulige kombinasjoner, les stang\snøre, så har jeg vel egentlig bare prøvd en bitteliten brøkdel. I dag fisker jeg med følgende i sjøen:

 

Kombinasjon 1:

Sage Z-axis 9,6' #7 med  Scierra HMT WF8 Intermediate line. Har brukt denne kombinasjonen en del ganger nå. Opplever ikke stanga å være for stiv, men nærmest perfekt for min kastestil. Snøret ble kjøpt brukt. Om ikke turene har blitt for mange, så fisker jeg ganske intenst. Snøret er like fint, altså ikke krakellert ennå. Snøret er ikke helt perfekt. Det må smøres. Først brukte jeg blå Tiemco, men da fløyt det litt for godt. Så prøvde jeg grønn Tiemco og synes faktisk det fungerer bra. Synes "running line" kanskje er litt for mykt og vaser seg litt for lett, men dette er ikke noe stort problem. Liker veldig godt at snøret er fargekodet, grønn klum, orange "loading zone" og grå "running line". I skumring og dårlig lys er disse markeringene gull.  :)

Jeg er ingen kastenisse, men med denne kobinasjonen så kaster jeg ut hele snøret stadig vekk. Skulle defor gjerne sett at snøret ble produsert litt lengre enn 27 meter.

 

Kombinasjon 2:

Streamstix troutseeker series 9' # 7  med Guideline Streamline ST7/8 synk 3 kasteklump. Denne komboen fungerer bra for meg i dårlig vær med mye vind. Prøvde denne klumpen på Z-axisen og en LPXe #7 også, men det fungerte ikke så bra.

 

Kombinasjon 3:

Flyt i sjøen, Scott E2 9' #5, med Rio Accelerator WF5F. Har brukt denne komboen  mye i ferskvann et par år nå og blir ikke lei  ;D ;D.

 

Prøvde såvidt Toggis Reddington CPS 9.6' #7 stang for en stund siden. Det er en stang alle som vil prøve seg på sjøfiske med flue bør teste.  :). Av sneller så bruker jeg Streamstix Troutseeker 4/6. Så langt fungerer de bra, men har ennå ikke opplevd et skikkelig utras. Men, det håpet lever fortsatt  ;D ;D.

 

bjorni

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg som skulle holde meg unna utstyrsprat en stund... :D

 

vel, vel. En ting kan jeg si deg Syrstad, du har alt du trenger innen rekkevidde, om ikke mange km unna.

En Redington CPS #7 er fin å ha...

Jeg bruker selv en Vision GTfour 9'6 #7 for tiden...passer meg egentlig meget godt.

Meget langkastende selvsagt...(er noe med kasteren også :D) men på en behagelig måte..

Og ja, Syrstad SA intermediate line er knall i sjø. Om dagen ytterskjærs bruker jeg likevel SA Striped BAss synk1 og 4 på Helios Mid Flex #8 stang...egentlig en fin stang..skulle jo bare mangle til den prisen. ;D

Hadde ikke Winston BIIx #8 9' inne i lokal butikk, ellers hadde jeg selvsagt tatt den ( :o)...eller 10' i samme serie.

 

Troutseeker sneller fra Streamstix har jeg blitt påpakket :D for en tid tilbake, og de brukes selvsagt fordi de er knallbra....

men selv skal jeg nok ha en Danielsson LW i matchende str på #8 stangen min. Så er jeg liksom på topp hele veien.. ;)

Og Runars Deceiver selvsagt i enden av Tiemco akron fluor....

 

Redington CPS serien i 9' er fantastiske sjøfiske stenger...til en meget hyggelig pris. :)

Oppps, glemte Orvis snørekurv....når jeg ikke bruker den gule "ultimate" snøre/padle baljen min..he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favoritt:

 

Scierra HM3 #8 med enten HMT #8 line til flyt eller Airflo 40 + snøre i synk 3.

Sistnevnte kan faktisk kastes 40 meter uten noen store problemer. ( Flere har greid det med min stang )

 

Brukte sistnevnte på Kola når det blåste som f. . . og regnet strømmet på. Kastet rett mot vinden  ;)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vil bare hive inn en anbefaling på Akron som spiss-materiale til sjøen. Idag fikk jeg en større sjøørret som jobbet brutalt i strømmen. Kjørte den, eller måtte kjøre den knallhardt..... Gjennom tang, tare.

 

Har testet den fortommen såpass lenge at jeg nå kan anbefale den på det sterkeste.

Lite minne, ekstrem knutestyrke.... Tror faktisk aldri jeg vil bruke annet fremover ;)

 

Har sett Stig Vivelid anbefale den en stund, og jeg er helt enig!

 

Har for vane å bruke CPS litt mindre en troutstixen. Mye p.g.a masse vind. Men lover Stig å bruke den mer fremover ;) Det er en nydelig stang!

 

Testet forresten Akron i går med en vindknute, som jeg fikk i mørten. Klarte knapt å slite dette.

Det er lett med mange andre merker! (blant annet pool 12 som jeg har brukt endel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg som skulle holde meg unna utstyrsprat en stund... :D

 

vel, vel. En ting kan jeg si deg Syrstad, du har alt du trenger innen rekkevidde, om ikke mange km unna.

En Redington CPS #7 er fin å ha...

Skal du ikke nei >:( (Les:Huff, jeg som skulle holde meg unna utstyrsprat en stund... :D )

 

Jeg ramler jo innom rett som det er, og forlater stedet noen kroner fattigere, men med et stort glis om kjeften ;D Det vet du jo ;) Og flere turer innom blir det ;D For så å få deg med ut og teste he-he ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLX Nativerun 10fot 7# med Guideline higwater kappet til 14,8 meters klump, 0.40 mono trilene som skyteline. DET går fint det! Rolig i luften, slår over akkurat når jeg vil, og spenner opp stanga på en helt annen måte en vanlige klumper gjør. Man får liksom wf feelingen i klumpen, og da, da går det laaaangt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redingnton NTi 9 fot #7 med SA striped bass #7, spenner opp stanga kjapt og skyter langt. Etter min mening er det vel mye minne i dette snøret, men nå har jeg også vært sløv med å strekke det. Dette er min gull kombo og har ikke funnet noe som fungerer bedre ved praktisk fiske. Var på Nordisk før Bornholm turen og prøvde en Sage Xi2 9 fot #6 med SA striped bass #7 og det gikk også så det grein :) Et meget fristende alternativ.

 

Ellers har jeg en klump på ca 12 meter. Kappet et DT snøre fra Dan Tackel i 2 (115,-) og dette spenner stanga enda kjappere... glimrende å speye med fant jeg ut i sommer. Har nå bestilt nytt snøre, DT i klasse 9 og tipper oppspenningen blir enda litt kjappere... håper på klumplengde rundt 10 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott G2 #5 9f, med vision ed int. med int. tip, dette funker bra på vind stille dager. Fikk en sø på 3,8kg på dette i sommer, dæven det var gode greier  :D

Sage z-axis #6 9,6f med hmt #7 int. Guideline bullet #7, Rio outbound #5 alle disse funker bra under gitte forhold.

 

 

 

Hei

 

z-axis ja, skjønner du nevner den. Jeg ble helt frelst på 9,6 fot 6er når jeg testet Lars Erik M sin.

Føler du HMT i 7 er perfekt til den? Jeg tenker mest på tyngda på snøre i forhold til stanga.

 

Hvis noen har denne stanga, send gjerne litt info om "clear" snører som passer denne.

på forhånd takk! ;D

 

En av de beste 6er stengene jeg har testet, en drømmestang. Liker den bedre enn 7ern også, selv om plutselig Bjorni sin var suveren med HMT i klasse 8.

 

Ønskeliste Toggi til jul: Sage z-axis 9,6 fot 6er.  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at stanga bøyer seg langt nede i klinga kastet føles mere stabilt,  at en får lengre å penere kast på det jevne når du får aktivisert bunndelen uten for mye kraft. Er vell derfor jeg liker G-serien til scott så gått. Utrolig hvor langt en scott G2 #5 kan gå 30m++ med rette teknikken. Litt avsporing, Hmt#7 er kanskje litt tungt men det går greit med rette teknikken lang stangføring og kraftig overslag med håndledd. Bruker dette snøret når jeg fisker med flere fluer på fortommen

Ellers liker jeg trikast snøret i #6-hover til denne stangen, går meget bra.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLX Nativerun 10fot 7# med Guideline higwater kappet til 14,8 meters klump, 0.40 mono trilene som skyteline. DET går fint det! Rolig i luften, slår over akkurat når jeg vil, og spenner opp stanga på en helt annen måte en vanlige klumper gjør. Man får liksom wf feelingen i klumpen, og da, da går det laaaangt.... :)

 

Jeg liker veldig godt High Water linen også....prøvde for første gang nå i sommer...passer flere av mine stenger.

Og hadde denne linen vært å oppdrive i en slags flyt/intermediate eller synkende klump hadde jeg vært snar med å bestille den til sjøørretfiske. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...