Gå til innhold

Favoritt kombinasjoner til sjøfiske


Toggi

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

GLX Nativerun 10fot 7# med Guideline higwater kappet til 14,8 meters klump, 0.40 mono trilene som skyteline. DET går fint det! Rolig i luften, slår over akkurat når jeg vil, og spenner opp stanga på en helt annen måte en vanlige klumper gjør. Man får liksom wf feelingen i klumpen, og da, da går det laaaangt.... :)

 

Jeg liker veldig godt High Water linen også....prøvde for første gang nå i sommer...passer flere av mine stenger.

Og hadde denne linen vært å oppdrive i en slags flyt/intermediate eller synkende klump hadde jeg vært snar med å bestille den til sjøørretfiske. :)

 

 

Kaste lenge nok på stein og grus så synker den nok... hehe... neida, enig med du! Hadde vært digg med den oppbygningen på en intermediate line. Til nå er den beste int. linen Tri-glass fra guideline... spenner raskt + at den har lang nok baktapering til å tåle litt lengder! :) Venter fortsatt på en glass line som er hard nok, elsker når det er null friksjon! Er derfor jeg liker å kase med synkeliner, det bare fyker avgårde, og spenner opp samma hva man gjør.. hehe, fisker skjelden med synk, men kaster ganske ofte med det, liker bare følelsen! :D hehe, sært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello!

 

Idag bestilte jeg scierra hmt i synk 3 og 7, og gleder meg virkelig til å teste dem.

Kom gjerne med info de som bruker dette eller har testet... Jeg har trua på de!

 

Grunn: Har en svensk kompis som jeg fisker med ca 2 ganger i mnd, han har et synk snøre fra samme produsent som er pokker så godt, og han kjøpte det til ran-pris 100 kr. Det er et annet Scierra, men det gjør meg optimist.

 

Ikke idag, men sist SØ tur så testet jeg ut en kombo med Bjorni. Jeg fikk litt sjokk.

Et snøre som før har skuffet meg litt er Cortland 444 sl lazerline i wf 7....

Har ikke følt at den har passet mange stanger, og lina føles litt lett. Mulig det er kun min "feeling"....

 

Overrakselsen var stor da dette snøret passet perfekt til Streamstix stanga mi, den jeg bruker mest(troustix 9,3 fot 6). Selv Bjorni som fikk sitt først kast i bek-mørten smilte bredt! Så denne komboen er gull. Spenner opp stanga kjapt og skyter meget bra. Snøret i seg selv har rimelig tynn runningline, så her kan man skyte mye uten stress med mange blindkast.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stang: 4 Delt TravelPool 12 9' #7/8 (Kjøpt på Obs Sport i Trondheim for noen år siden, pris 295.-)

Snelle: Dragonfly 395 fra BFR m/4 spoler totalt (kjøpt på salg på 80/90 tallet engang Tror det var G-Sport 295.- inkl 1 ekstraspole, resterende spoler kjøpt i vår)

Spole 1: Et helt standard WF8 (har ikke peiling på produsent) Oransje i farge

Spole 2: Scierra Aqua Tip WF8 (Floating line with 12 FT. Clear tip)

Spole 3: Scierra EDP D13  WF8S (Sink 3 with Intermediate running line)

Spole 4: SA Stillwater WF8S (Glassline Intermediate)

 

Men faren for at jeg blir påvirka til å handle nytt utstyr til sjøfiske, er meeeeeget stor. Da dette fisket kommer til å bli utforsket myyye mere en før ;D ;D ;D

 

 

OBS drastisk endring i utstyr ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Stang Redington CPS 9' #8 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Testet i dag og funnet ok he-he, skal vel strekke meg til å si at det er det beste jeg ha prøvd   så langt (og det begynner faktisk å bli noen) :D

Lagt av og hentes på Lørdag for prøvekjøring i havet, fra kajakk på Søndag ;D:D;);D:D;)8)

 

Tusen takk til Stig og Toggi for å ha hjulpet meg å oppdage denne perle av en stang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he

 

Tenkte jeg det ikke..... At du vil digge den stanga.

Ikke uten grunn, en såpass rask stang med så god "feeling" skal man lete lenge etter.

 

Dønn presis, meget lett og utrolig kul å kjøre fisk på. I tillegg får man latterlig mye for pengene, den har knust div konkurrenter til 4 doblet pris i tester.

 

Grattis med en stang du vil ha sinnsykt mye glede av ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en Redington CPS 9'  #7 som jeg kjøpte pent brukt, og  som jeg var veldig fornøyd med, men den knakk under kasting  :'( . Akkurat i første holk. En del av bunndelen ble sittende fast i holken. Hadde det ikke vært for at jeg må ha nye dekk til to biler, så hadde jeg nok kjøpt en ny av samme merke.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en Redington CPS 9'  #7 som jeg kjøpte pent brukt, og  som jeg var veldig fornøyd med, men den knakk under kasting  :'( . Akkurat i første holk. En del av bunndelen ble sittende fast i holken. Hadde det ikke vært for at jeg må ha nye dekk til to biler, så hadde jeg nok kjøpt en ny av samme merke.

Kanskje ikke så "pent" brukt alikevel da..., eller :-\ Utrolig kjipt når slikt skjer :-[ Men hadde jeg vært deg hadde jeg solgt den ene bilen og heller kjøpt noen nye stenger og en scooter slik som "Igor" fliser rundt med når han fisker ;D ;D ;D ;D ;D ;D Slipper kø og fandens oldemor, og så kommer du relativt kjapt ut til fiskeplass ;) Og med rikelig med thermoundertøy og varmekabler i hjelm og styre kan det jo bli riktig så koselig, bare husk fluefiskehjelm ;D ;D ;D

[attachimg=#]

post-2790-13949858253931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(litt off topic, men det virker som det er her de som interesserer seg for dette er)

 

Hei hei, jeg har veldig lyst til å fiske SØ, men har ikke det rette utstyret til dette. Dette fordi jeg har fisket mest i ferskvann og elver.

Jeg trenger nå utstyr til SØ-fiske. Kan noen sette sammen en "pakke-løsning" til meg? (kan godt sende pm).

 

Pris? Tja, ikke lett å si, men jeg har vel ikke planer om å kjøpe de desidert dyreste stengene/snellene.

 

1.stang

2.snelle

3. line

4. evt andre ting jeg må ha :=)

 

På forhånd takk.

 

ps: ja jeg har lyst til å kaste langt! :)

 

(Skulle noen ha noe brukt så er det bare å skrike ut!)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en Redington CPS 9'  #7 som jeg kjøpte pent brukt, og  som jeg var veldig fornøyd med, men den knakk under kasting  :'( . Akkurat i første holk. En del av bunndelen ble sittende fast i holken. Hadde det ikke vært for at jeg må ha nye dekk til to biler, så hadde jeg nok kjøpt en ny av samme merke.

Kanskje ikke så "pent" brukt alikevel da..., eller :-\ Utrolig kjipt når slikt skjer :-[ Men hadde jeg vært deg hadde jeg solgt den ene bilen og heller kjøpt noen nye stenger og en scooter slik som "Igor" fliser rundt med når han fisker ;D ;D ;D ;D ;D ;D Slipper kø og fandens oldemor, og så kommer du relativt kjapt ut til fiskeplass ;) Og med rikelig med thermoundertøy og varmekabler i hjelm og styre kan det jo bli riktig så koselig, bare husk fluefiskehjelm ;D ;D ;D

 

Nja, jeg tror nok heller dette er en tilfeldighet - har ødelagt noen etterhvert, så slikt skjer. Takk for tips om håndtering av privatøkonomi, men jeg gidder ikke å kjøre scooter til Rena eller Nord-Trøndelag. Mmmmh.. men jeg kan jo kanskje begrense fisket mitt til Oslofjorden og Lyngen i Troms, da holder det med Scooter. Tar jo flyet nordover likevel.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke vært mye her idag pga handletur i byen, nå skal jeg ut med belly i havet.

MEN, jeg har mer enn nok utstyr til å kunne hjelpe deg.

 

I kveld/natt etter jeg har kommet hjem så skal jeg gå gjennom ting som kan være interessante for deg ;)

 

Det skal sies at det er mange bra sett ute på markedet, og at det finnes utrolig mye bra som ikke tenger å koste skjorta :) Heldigvis!

 

Sender den en PM i kveld eller i morgen, tror flere her kan hjelpe deg også.

Gøy å hjelpe alle som vil fiske sjøørret gitt. For det er så utrolig gøy!

 

 

Hilsen mr gone fishing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke vært mye her idag pga handletur i byen, nå skal jeg ut med belly i havet.

MEN, jeg har mer enn nok utstyr til å kunne hjelpe deg.

 

I kveld/natt etter jeg har kommet hjem så skal jeg gå gjennom ting som kan være interessante for deg ;)

 

Det skal sies at det er mange bra sett ute på markedet, og at det finnes utrolig mye bra som ikke tenger å koste skjorta :) Heldigvis!

 

Sender den en PM i kveld eller i morgen, tror flere her kan hjelpe deg også.

Gøy å hjelpe alle som vil fiske sjøørret gitt. For det er så utrolig gøy!

 

 

Hilsen mr gone fishing!

 

Supert! SØ-Fiske virker utrolig gøy. Jeg prøvde meg i går, men jeg har kun en #5 som er beregnet på litt mere "fin-fiske". Fikk ingen, men jeg prøver idag igjen. Må bare bli ferdig med denna Helv**** jobben! Hvorfor er jeg ikke født med ræva full av penger! jeg vil fiske, fiske og fiske! :) :)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har nå i to dager testa en ny skyteline. Har brukt den før, men ikke til dette oppsettet.

Skal dere ha noe som er sykt lettkastet så test ut følgende:

 

Redington CPS 9 fot 7, Guideline Streamline 6/7 og den coata skytelina til Rio(den lyseblå).

 

Brukte dette idag og fikk sjokk. Her sto jeg og "kosekasta" rett opppunder 30 meter med litt godvind.

Bare "vippa" det ut.... Etter to blindkast, litt ok stopper. Et par solide dobbelt-trekk og VIPS.

Makan til lettkasta kombo, og det er jo en + i sjøfiske. Praktisk, flua i vannet til enhver tid og ikke

minst en "felling" som ikke kan beskrives. Når alt i tillgegg lander lett på vannet så er hvertfall min gull kombo i boks. Når jeg i tillegg tar med Lamson Konic snella med den rå bremsen(som allerede er testet flere ganger), så er dette den ultimate komboen jeg har testet til nå i klasse 7 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testa den nye GL LPXe RS 9' #7 med et Punch Pro snøre i sommer, er det liten tvil om hva som kommer til å bli min favorittkombinasjon. Makan til match!!

Må vel kanskje ha ei nautilus snelle på herligheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har ikke kastet med så mange stang/snøre komboer enda, men det som funker for meg nå er lpxe rs 9 fot #7 med en sa wet cell intermediate #7 (kompisen min klarte å kaste ut hele snøret og 3m med backing med denne komboen...). når det blir mye vind bruker jeg en sa stillwater #7 slowsink, da få jeg mer vekt å slå gjennom vinden med.

skal jeg ha litt roligere aksjon og lengre stang, bruker jeg greys g-series stanga mi som er 9,6 fot og #7-8.

 

De G-series stengene er virkelig mye stang for pengene. Jeg ga den nette sum av 300,- for en speller ny G-series i 4/5 og maken til kasteegneskaper skal du virkelig lete lenge etter! Litt synd den knakk da jeg deisa en diger flue i den :( Hadde et Cortalnd 555 snøre 150 grain tror jeg.... gikk som hakka møkk oljeglatt coating på det snøret forresten. Dette var kosestang i sjøen og jeg følte at de nesten var forbudt pga den lave klassen  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg akkurat en utgått synk 3 line(Scierra EDP #7) for i underkant av 200 spenn. Lina så ganske fattig ut, men passa overraskende godt til stanga(Scierra HM2 #7) og er hele 38,9 meter lang.. Har ikke klart å kaste ut alt dette, men skyter ganske lett ut 30-35 meter (av lina vel og merke, har ikke målt med målebånd for de som er opptatt av sånt ;)) Fikk 8 Sjøørret og en feit torsk på denne "komboen" i formiddag. Skulle egentlig ha årets siste Havabborforsøk idag, men det ble med bifangsten. Utrolig digg å fiske meg synkline i sjøen har jeg ihvertfall funnet ut.. Er så enkelt å variere dybder. Helt UTROLIG at jeg ikke har tenkt på det tidligere ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vært så heldig å få fatt i de siste Rio Outbound linene I #7 fra Tundra.

Flyt/interm og ikke minst Intermediate/synk3.

Trodde etter å ha lest div om linene at disse ikke var for meg og det jeg behager.

Jeg tok feil!!! Kraftig feil >:(

Linene er fenomenale fiskeliner, ingen ujevnheter i overgang mellom running line og klump. Rett og slett et deilig snøre å "dunke" ut i et par blindkast, men også flott med mer overheng i rolig tempo.

Dette er nok fiskeliner jeg ikke vil være foruten...i tillegg til mine hele synkeliner selvsagt. Ikke istedet for.

 

Som andre oppgir, stemmer det godt å gå ned en klasse i forhold til stangklasse.

Prøvde idag en kamerats SS Evo2 #7 med rio outbound flyt/intermediate #6....knall kombinasjon.

Disse linene vil jeg hovedsaklig bruke når jeg fisker ifra land...der hvor jeg står grunt og marbakken ligger et stykke ut.

Mine hele liner vil jeg fortsatt bruke ifra flyte baljen min :)

 

Synd Tundra er tomme, men sikkert noen som har noen på veggene sine av fiskesjappene....Tundra får ikke inn før til vinteren/nyåret....mener jeg å ha blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvekastet mitt siste impulskjøp, en Scott S4 907-4 i dag.

Virker noe stiv uten snøre gjennom ringene, men når jeg ladet ut et Rio Outbound #6 flyt var det en annen feeling. Dette blir en kombo for sjøfiske/smålaks på dager med ruskevær.

Har ikke fått den nye LPXe RS'n 9' #7 ut av hodet enda. Den troner nok enda noen hakk over scott'n som fiskestang! Blir nok å kjøpe denne ila. vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...