Gå til innhold

fluevalg til SØ fiske - høst


KL

Anbefalte innlegg

har i det siste lest en del om sø fiske i danmark, spesielt på Fyn siden vi skal nedover dit om 14 dager.

 

Ser at selvfølgelig pattegrien er populær der nede akkurat som her hjemme om dagen. Jeg har brukt pattegrisen i det siste uten noen stor suksess. I våres og i sommer funka den veldig bra, men den siste mnd har den ikke funket så bra som jeg skulle ønske.

 

Har sjekket litt med hva de bruker i Danmark på høsten og har kommet frem til at de bruker mye små fluer, gjerne reker, mysis eller lopper i nøytrale farger. Dette på grunn av at sø kan være veldig sær på denne tiden av året.

 

Er det noen som har erfaring med dette, eller gode fluer som fungerer om høsten.Snakker nå om i Norge.

skal ut å teste litt etter jobben i dag og tror jeg prøver noe mindre størrelser enn det jeg pleier.

Kommer tilbake med rapport, men håper flere har innspill på dette området.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Hei Kristian!

 

Pattegrisen har gitt meg 6 SØ p de to siste turene. Så den funker ;D ;D Det var i fargen "sand" og ikke den rosa.

 

Har sett MYE reker i det siste, så det burde funke. Ellers spiser SØ'en en del kutling nå på høsten, så Grå Frede eller Polar Magnus burde funke. Magnus hadde fisk på Grå Frede her om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt stort sett en enkel variant av pattegrisen på mine turer her oppe inord, og har hatt en formidabel suksess med den flua. stort sett fisk på hver eneste tur. har opplevd att jeg har ausa inn fisk mens side mannen har vært fri med en annen flue.så pattegrisen fungerer. har brukt den i fra tidlig vår til sein sommer med like godt resultat.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år 1-3 f.p. (før pattegrisen) brukte jeg mye tanglopper på forholdsvis stille høst og vinterdager. Handtwistet dem inn eller med tre korte rykk, pause, tre korte rykk... Fisket veldig bra og morsomt fiske. Ofte tar fisken når tangloppa synker og man ser lina strammer seg opp :D

 

Har ikke parkert tangloppa helt enda, men bruker den de dagene det er helt bleike og pent vær. Da med lang fluorcarbon fortom.

 

Blir ikke noe tur på meg i dag :'( men ligger ann til en lang dag med fluestanga i morgen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Var ute en del timer i går (søndag) og var like optimistisk som alltid :) Startet med Pattegris,grå, og brukte denne i lang tid uten å kjenne fisk ???

 

Satt på tangloppa etterhvert, det var jo knallvær og helt bleike, og da fikk jeg endelig napp. Ble to SØ på tangloppa og var borti tre stk som ikke satt. Fiskene var ca 35cm og 40 cm. Blanke og feite begge to og de svømmer fortsatt rundt for å bli enda større ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der kan du se  ;D ;D

 

må nok innrømme at jeg brukte pattegrisen på lørdag, hadde på en flott sø som jeg tror veide rundt 1,5 kg. Den hoppet og gikk helt beserk, mistet den desverre.Kjente ikke noe mer på pattegrisen, gikk derfor over til å bruke en liten brun spraglete reke. Da fikk jeg 2 små omgående. Tilfeldig!! vet ikke, men jeg kommer nok til å bruke litt mindre krokstørrelser utover.

 

snakket med Oterøya i stad, han lurte på om jeg sprede tvil om pattegrisen, han sendte meg desverre ett bevis på at pattegrisen fortsatt fungerer, ørret på 1,8 kg, lett brun, svømmer fortsatt. Han brukte derimot den grå. mulig som nevvnt tidligere at det er litt dusere farger som gjelder.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads tok tre SØ på grå Pattegris i går, så de funker fortsatt ;D

 

Men blir nok tangloppe på meg fra start neste tur. I hvertfall hvis det er like stille som det var i går. Får satse på en kveldstur denne uka. Meldt bra vær ;D

 

Du stikker vel snart til Fyn KL?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats brukte en grå utgave, var sammen med han da han fikk 2 av dem, den siste fikk han på en børstemark imitasjon i grizzly marabou.

Vi forlater steinrøysa neste onsdag, blir spennede å teste ut sø fiske på Fyn, har en følelse av at det kan bli veldig moro eller helt bom! ikke lett med nye områder, men jeg håper 117 fiskeplasser på Fyn er til hjelp.

 

skal produsere noe grå reker i dag som skal testes ut senere i uka eller til helga.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favorittfluer på høsten (og vinteren) er små tanglopper i sterke farger (rosa, orange og grønne).

 

Resten av året fisker jeg mye med lange, tynne, transparente streamere om dagen. På natta bruker jeg mest Børstemark-Zonker`n og Fyggi.

 

Forøvrig så opplever jeg ofte at tid og sted har mer å si enn hvilke fluer man bruker. Hvis man har funnet 3-4 plasser der den store sjøørreten holder seg på ulike tider av året (vinterplasser, vårplasser og høstplasser) og på døgnet (dag/skumring/natt), så mener jeg at mye er gjort.

 

Selvfølgelig opplever man sær og finspist ørret innimellom, men fisker man hyppig på rett plass til rett tid, så mener jeg at dette oftere er mer avgjørende for gode fangster enn fluevalget.

 

Moralen er:

 

Det er smartere å bruke noen år på å finne 3-4 fiskeplasser i hver årstid som leverer storørret, enn å bruke tid på å pønske ut superkreative, innovative og delikate kreasjoner bak stikka. Dette kan man heller bruke tid på når storørreten, som man vet var der, av en eller annen forunderlig grunn ikke ville ta flua en mørk natt i juni... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg ganske enig i det sixpack! Men ser når det litt vanskelige forhold at fluevalget spiller større rolle. På søndag var det nesten ikke krusning på vannet, sol og helt klart vann. Da er min erfaring at små fluer ofte fisker best, selv om jeg satset litt lenge med Pattegrisen he he..

 

Det  har mye å si at man har oversikt over hvilke plasser som fisker bra i de forskjellige årstidene og forholdene.

 

Får ta en tur sørover og prøve meg på de store Agder sjøørretene en dag :D Virker som om det er lengere mellom dem her..eller at vi ikke har funnet de virkelige gode storørretplassene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva fisker dere med? Flyt, intermediate, synk? For når jeg fisker på grunner og kaster 10 meter ut, så hekter jo flua seg lett på bånn? med mindre jeg ikke trekker inn snøret med begge henda som en gal...Så når jeg kommer hjem, skal jeg feste på min nye skyteklump flyt! Regner med at dette er gunstigere på grunner  ;D ? noen som har en bekreftelse på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva fisker dere med? Flyt, intermediate, synk? For når jeg fisker på grunner og kaster 10 meter ut, så hekter jo flua seg lett på bånn? med mindre jeg ikke trekker inn snøret med begge henda som en gal...Så når jeg kommer hjem, skal jeg feste på min nye skyteklump flyt! Regner med at dette er gunstigere på grunner  ;D ? noen som har en bekreftelse på dette?

 

 

Hei

 

Nå og utover er glassklare int snører konge, ellers går det i synk snører når fisken trekker dypere.(litt senere i år).

Men det vanligste er nok intermediate og synk 1. Ellers går det i flyt i mørket.....

På alt av grunner så funker synk 1 og intermediate utmerket.

 

Skal ut idag, har med meg følgende(jeg er gal ;D):

 

-flyt

-intermediate

-ghost tip

-synk 1

-synk 3

-synk 7

 

 

Siden jeg fisker stort sett hver dag har jeg kjøpt maaaannge sneller, utifra ulike settinger. Jeg vil bytte om kjappest mulig.

Derfor har jeg en snelle til hvert ulikt snøre. Det er bare tull å ha så mye, men jeg har vært heldig og fått et par sneller.

 

Måtte jeg valgt to komboer vill det blitt intermediate og synk 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva fisker dere med? Flyt, intermediate, synk? For når jeg fisker på grunner og kaster 10 meter ut, så hekter jo flua seg lett på bånn? med mindre jeg ikke trekker inn snøret med begge henda som en gal...Så når jeg kommer hjem, skal jeg feste på min nye skyteklump flyt! Regner med at dette er gunstigere på grunner  ;D ? noen som har en bekreftelse på dette?

 

 

Hei

 

Nå og utover er glassklare int snører konge, ellers går det i synk snører når fisken trekker dypere.(litt senere i år).

Men det vanligste er nok intermediate og synk 1. Ellers går det i flyt i mørket.....

På alt av grunner så funker synk 1 og intermediate utmerket.

 

Skal ut idag, har med meg følgende(jeg er gal ;D):

 

-flyt

-intermediate

-ghost tip

-synk 1

-synk 3

-synk 7

 

 

Siden jeg fisker stort sett hver dag har jeg kjøpt maaaannge sneller, utifra ulike settinger. Jeg vil bytte om kjappest mulig.

Derfor har jeg en snelle til hvert ulikt snøre. Det er bare tull å ha så mye, men jeg har vært heldig og fått et par sneller.

 

Måtte jeg valgt to komboer vill det blitt intermediate og synk 3.

 

du er litt gal du toggi, men jeg jober hardt for å komme til ditt nivå  ;D

 

de synk 3 og 7 snørene, er det hmt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei demko!

 

Vet ikke hvor du fisker og hva du mener med grunt vann. Jeg fisker ofte på grunna (0,5 - 2m dypt) og klarer meg fint med intermediate ;D Brukte kun flytesnøre tidligere og varierte da med flyt, int og saktesynk fortommer. Funket bra dette, men synes hel int.line funker en del bedre. På grunt vann og med rekeimmitasjon kan man fint fiske fort. Også vinterstid :)

 

Jeg bruker en sjelden gang et saktesynkende snøre, men fisker som oftest så pass grunt at jeg kun har behov for int.line.

 

Skal kappe meg en klump i synk4 for å få testet dette bedre :) Har fisket altfor lite på "dypet" til å uttale meg særlig om dette

 

Men nå som kulda kommer krypende, blir det sjeldent å fiske særlig dypt. Er vannet veldig kaldt er grunne bukter med mørk bunn ofte de beste plassene. Her blir vannet varmet opp litt mer enn andre steder og da finner SØ'en også mer føde her (dette gjør seg som regel gjeldene fra desember...)

 

Et tips: i steden for å kjøpe mange sneller, kjøp en god snelle og gå til anskaffelse av ekstraspoler til denne. Blir ofte billigere, samt at du da har en god snelle du er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør SØ-fisket til en større vitenskap enn hva det er.  SØ er normalt ikke kresen.  Den er bare mer eller mindre bitevillig.  Når den er bitevillig tar den alt.  Når den er mindre bitevillig er den mer skeptisk til alt.  Da må man ha litt flaks for å finne en som er på hugget, uavhengig av mønster og farge.  Har man flaks kan man like gjerne ha det med en pattegris, en deciever eller på en tangloppe.

 

Påstandene om at den til tider bare tar tanglopper, glassål eller annet sært tror jeg bare er surr.  Den er rett og slett ikke særlig bitevillig, og så kan man sikkert ha flaks med en tangloppe.  Det betyr ikke at den bare tar tanglopper - man kunne sanns.vis hatt like flaks med hva som helst annet.

 

Den erfaringen jeg likevel har er at SØ liker rødt og rosa.  Om det er reke, sild eller bare noe vissvass spiller ikke noen rolle, men at den har en forkjærlighet for disse fargene er jeg ganske sikker på.

 

Konklusjon - SØ fisket er et forholdsvis enkelt fiske som man ikke behøver å ha særlig peil på for å få gode fangster.  Det handler mest om flaks og uflaks, samt at man har en viss peil på hvor SØ ferdes.

 

Det siste er dog ganske viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør SØ-fisket til en større vitenskap enn hva det er.  SØ er normalt ikke kresen.  Den er bare mer eller mindre bitevillig.  Når den er bitevillig tar den alt.  Når den er mindre bitevillig er den mer skeptisk til alt.  Da må man ha litt flaks for å finne en som er på hugget, uavhengig av mønster og farge.  Har man flaks kan man like gjerne ha det med en pattegris, en deciever eller på en tangloppe.

 

Påstandene om at den til tider bare tar tanglopper, glassål eller annet sært tror jeg bare er surr.  Den er rett og slett ikke særlig bitevillig, og så kan man sikkert ha flaks med en tangloppe.  Det betyr ikke at den bare tar tanglopper - man kunne sanns.vis hatt like flaks med hva som helst annet.

 

Den erfaringen jeg likevel har er at SØ liker rødt og rosa.  Om det er reke, sild eller bare noe vissvass spiller ikke noen rolle, men at den har en forkjærlighet for disse fargene er jeg ganske sikker på.

 

Konklusjon - SØ fisket er et forholdsvis enkelt fiske som man ikke behøver å ha særlig peil på for å få gode fangster.  Det handler mest om flaks og uflaks, samt at man har en viss peil på hvor SØ ferdes.

 

Det siste er dog ganske viktig.

 

Hehehe, fyre, fyre, fyre..... ;D ;D ;D ;D. Nå er det høst og vi trenger litt "innvendig"  temperatur. Selvfølgelig er det enkelt. Bare hive ut en liten flue og dra den inn igjen. Gjerne en rød eller rosa. Gjentar du dette til fisken blir sulten, eller irritert på dette rare som stryker forbi, får alle fisk. Verre er det ikke. Ikke i ferskvann heller. At noen får mer fisk enn andre er rett og slett fordi de fisker mer og hvet hvor fisken står.

 

.... egentlig rart at det finnes så mange fluemønster, synes du ikke Lillevann???

 

Har lyst til å melde meg på, men det får bli seinere, må på jobb i morgen...  :) :)

 

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

.... egentlig rart at det finnes så mange fluemønster, synes du ikke Lillevann???

 

 

Det er ikke rart, for det handler om å selge, men at man kunne klart seg godt med 2% av det utvalget som finnes er jeg helt sikker på.  Verden vil bedras. Og når det gjelder SØ - jeg tror ikke jeg med mine få fluevarianter får mindre SØ pr. fisket time en gjennomsnittet her på forumet.  Hadde jeg fisket like mye som eksempelvis Toggi tror jeg nok fangstene ville blitt betydelig bedre - der i gården er jo antall fisk pr. fisket time ganske dårlig i grunn.  Årsaken er sikkert at han bruker opp all tiden på å skifte snører og fluer hele tiden.  SØ synes ikke tanglopper er noe godt, men etter n'te runden blir de sikkert såpass irritert at en og annen hugger til.  Omkvedet i SØ-leiren blir etterhvert "helvetes irriterende tangloppe - nå ska'n få, den innpåslitne kødden, selv om han smaker vondt."  Dermed tror dere at tangloppe er tingen, men det er jo helt feil.  Kunne like gjerne brukt makrellharpe.  Mange som får SØ på det også.

 

Bare si i fra hvis dere vil ha flere tips - jeg er ikke vrang på slikt.

 

Hilsen svært erfaren SØ-fisker som gjerne deler sin overflod av kunnskap med dere litt mer uerfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...