Gå til innhold

Betraktninger fra en Hemsedøl


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

I flere år har vi fluefiskere klaget og sytt over at det er så mange andre som er på samme sted som oss - i Hemsila. Og da særlig i den sagnomsuste Auriivillii-perioden. Det har vært svært vanskelig å finne sin egen lille boltreplass hvor man kan være i fred for andre og bare nyte opplevelsen. Det har i de siste årene blitt enda vanskeligere enn før og flere og flere har ytret seg om dette i diverse forum og tidsskrifter. At Hemsila er blitt rene fiskedammen, et sted for å se og bli sett, overpriset og amerikanisert er liksom blitt noe vi skal enes om. Spesielt det at prisene har skutt i været er et ømt punkt for mange. Det skal jo ikke være nødvendig å betale for opplevelser i Norge! Det er i andre land folk er så dumme at de betaler for slikt. Vel, jeg har fisket i flere andre land og mange andre steder i Norge (sier ikke at jeg har gjort det mer enn dere) og som Hemsedøl jeg har lyst til å komme med noen tanker om dette:

 

Først vil jeg komme med en påstand som sikkert stempler meg som skrulling:

Uten denne oppsamlingen av fluefiskere på samme sted ville ikke Hemsila vært like stor opplevelse som den er i dag!

Jeg begrunner dette synspunktet med at vi ved å vise så stor interresse for Hemsila har klart å få grunneierne og andre såpass opptatt av Hemsila at de faktisk har begynt å ta vare på elva. De forsøker til og med å gjøre den enda bedre. I skibygda Hemsedal har det blitt mer og mer fokus på sommeraktiviteter. Det er derfor svært kjærkomment å ha fiskere på besøk. Dessverre er det slik at jo flere som kommer, jo flere fisk blir fjernet fra sitt hjem. I mange år var Hemsil på vei nedover statistikken både når det gjaldt gjennomsnittstørrelse og antall fisk. I denne perioden var det ikke noen begrensning på antall fisk du kunne ta med deg hjem dersom de var over minstemål. Ikke var det regler for hva slags type fiske du kunne bedrive, bortsett fra garn og oter som var forbudt, og ikke var det begrensning i antall fiskere heller. Kort sagt - fritt fram. Dessuten var det nesten gratis!

 

Så ble fluefiskere involvert i styret for fiskeforeningen og da begynte ting å utvikle seg i en helt annen retning. Nye regler ble innført for å begrense uttaket av fisk til et sunnere og mer kultiverende antall. Dette gjaldt også størrelse på fisk. Vi fikk også fluefiskesoner der hvor det var størst sjanse for å berge den orginale stammen før den bukket under for settefisken som hadde blitt mer og mer dominerende. Begrunnelsen for at det bare skulle fiskes med flue var og er den samme: Det gir mindre skade på fisken som skal slippes fri enn annen redskap.

 

Kortprisene gikk også rett til værs på dagskort og weekendkort (i dag er dagskortet borte) for å begrense antallet fiskere som bare stakk innom og gjorde som de ville og ikke tok hensyn til noen. Prisene steg selvsagt også for andre typer kort, rett og slett fordi det måtte være en viss sammenheng mellom prisene. Prisene har fortsatt ikke nådd sin fulle høyde og er derfor blitt diskusjonsobjekt nummer 1 når det gjelder Hemsila. "Vi vil ikke betale så mye for å gå i kø!" er den vanligste setningen blant motstanderne. "Neivel, så la det være da. Det er ingen som tvinger deg til å fiske i Hemsila." er det vanligste svaret. Jeg betaler gjerne mer for å fiske i Hemsila dersom en god del av summen går til å forbedre de delene av elva som ikke er helt topp, også Mørkedøla og Grøndøla.

 

Min påstand om Hemsila er at det ikke nødvendigvis er noen kø, men alt for mange som abolutt må fiske på samme sted i elva. Det er haugevis med plasser som er gode nok for enhver fluefisker som måtte befinne seg ved elva, dersom man var villig til å lette på "rævva" og gå noen meter. Og om det skulle være opptatt på ditt sted, så slapp av og nyt synet av andre fluefiskere en stakket stund. Det kan faktisk være en stor opplevelse å ligge i gresset og se andre svinge stanga i flott norsk natur. Det kan, dersom du ikke er helt oppslukt av deg selv og ditt fiske, være en fryd for øyet! Selvfølgelig forstår jeg frustrasjonen som du eventuelt måtte føle ved ikke å få fisket på den den store du fant for sent i går. Hvordan tror du det er å bo i Hemsedal og ikke ha noen mulighet til å komme seg ut før alle "turistene" har tatt alle godplassene? Da får vi bare finne oss et annet sted, eller enda bedre, finne oss noen nye venner som vil dele på opplevelsen.

 

For Hemsila er en stoooor opplevelse! Jeg har som sagt vært litt rundt omkring og fisket, og jeg må si at det finnes ikke maken. I USA er det sagnomsuste elver som bare blir en skuffelse når du endelig har kommet dit. I England er det enten "put & take" som oppleves som rene fiskedammen eller elver med priser for de med platinakort. I mange andre land er det stort sett bare småfisk eller skitne elver. I NZ og Argentina (har ikke vært der) er det etter sigende stor fisk, men relativt lite vakevillig fisk. I andre elver i Norge er det enten småfisk, håpløst å vade, kjedelig natur, tung vegetasjon eller fisk som nekter å titte opp fra matfatet på bunnen. I Hemsila derimot har du alt på et sted: Nydelig natur, fisk i alle størrelser som vaker på tørt (selv om de er så store at bare burde spise småfisk), stort sett svært klart vann, plass til baksleng og ekstremt lettvadet elv. Hva mer kan du ønske deg av opplevelse? Å være alene? Hvem skal da tro på historiene dine? Å dele opplevelse med andre er for meg større enn å ha dem helt alene inne i en bortgjemt dal. Heldigvis er ikke alle like, for da hadde jeg også synes det hadde blitt vel mange fiskere i Hemsila. Uansett, som Hemsedøl og fluefisker kan jeg bare avslutte med: Borte bra, men hjemme best!

 

Skitt fiske og Godt Nytt År!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishy, dette var utrolig bra! Kunne ikke sagt det bedre, for jeg er enig med deg på det aller aller meste. Opplever man køfiske i Hemsila så er det av personlige grunner, med det mener jeg at det ikke er køfiske i Hemsila om man er villig til å bevege seg 50 meter vekk fra de få "standard plassene". Det er for mange nemlig veldig lett å sette bilen sin nede ved låvene på "benken" og så gå 5 meter ut i elva for å kaste på store ørreter på andre siden, ....bare et eksempel. Jeg var i Hemsila 2 ganger i 2004, ene gangen midt i Aurivillii klekkingen, og andre gangen i starten på Juli, ingen av gangene opplevde jeg køfiske. Det er en enkel grunn til at jeg ikke opplevde køfiske, og det var at jeg beveget på meg, gikk meg en skikkelig tur opp langs elva, og vet dere hva? - det er fisk der også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre elver i Norge er det enten småfisk, håpløst å vade, kjedelig natur, tung vegetasjon eller fisk som nekter å titte opp fra matfatet på bunnen.

 

Dette var vel muligens en smule drøyt fishy. En gutt fra Bjerkreim, med Bjerkreimselva som nærmeste nabo har mye av samme opplevelsen. Ellers enig i det meste. MEN, jeg fisker bare ikke i kø, og jeg ønsker ikke nødvendigvis og dele opplevelsene mine men Hvermann jeg møter i elva...

 

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få fiske der de vil. Jeg (og flere med meg) er bare redd for at dette er starten på en ny tendens der folk som bare "stikker innom" er uvelkomne, prisene er så stive at selv de som brenner for fluefiske (med vanlig inntekt) skygger unna. Har personlig vært i Hemsila to ganger og ærlig talt synes jeg at deg er et preg av "maskinfiske" der fisken til og med må ha hvilepause om natten pga av fiskepresset. Sjarmen med at godfisken kanskje har vært i friskluft et par-tre ganger før du får den er også veldig begrenset. Jeg er tilhenger av c&r i en viss grad, setter stort sett ut ørret over 5-600g, men jeg er så nissete at jeg blir provosert når noen tvinger meg til det. Argumentet med at prisen skal holde fiskepresset nede føles som en dårlig spøk. Begrenset kortsalg er det eneste som nytter og det blir spennende å se hvor langt "dere" tør å strekke det. Ryktene om neste års priser sier jo litt. Mammon ruler i Hemsedal, ikke trekk inn økologi og fiskekultivering for å få ryggdekning.

 

Hehe.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre elver i Norge er det enten småfisk, håpløst å vade, kjedelig natur, tung vegetasjon eller fisk som nekter å titte opp fra matfatet på bunnen

 

Whoaa, den var for drøy. Ta deg en tur ut av dalføret. Kan ikke love deg like tett med fisk, men stor, vakevillig fisk, like vakker natur - og det beste med det hele - fisken er ikke vant til å bli klappet! ..men du må lete ;-)

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Et parkerings forbud langs elva hadde nok redusert fiskepresset mye ;)

 

Den eneste fornuftige måten å redusere fiskepresset i elva på er å gjøre en større del av elva lettere tilgjengelig,(god skilting,flere parkerings muligheter etc) fisket i elva blir veldig konsentrert ved de parkerings mulighetene som finnes i dag.

 

På grunn av de siste års media kjør om hemsil ,har elva fått en legendarisk status blandt norske fluefiskere og fiske presset kommer bare til å øke intil andre elver blir like populære i media.

 

Gjør mørkdøla,grønndøla + større deler av hemsil mer tilgjengelig, infør vadeforbud i deler av elva, og ikke minst ,Ikke reklamer så mye for elva så minker nok fiskepresset i de mest poppulere strekene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
I andre elver i Norge er det enten småfisk' date=' håpløst å vade, kjedelig natur, tung vegetasjon eller fisk som nekter å titte opp fra matfatet på bunnen[/quote']

 

Whoaa, den var for drøy. Ta deg en tur ut av dalføret. Kan ikke love deg like tett med fisk, men stor, vakevillig fisk, like vakker natur - og det beste med det hele - fisken er ikke vant til å bli klappet! ..men du må lete ;-)

 

-Marius

 

Hehe, tenkte nok det ble reaksjoner på den ja! :D Forresten, sa jeg alle elver???

 

Dersom du kunne tenke deg å være så uegoistisk at du delte med oss andre hvor vi finner en like flott elv så hadde det vært supert. Hadde alle delt ut informasjon om alle godplassene så hadde vi vært spredd for alle vinder, ikke sant? Problem solved!!! :) Eller kanskje det ikke er så mange gode plasser og derfor holder man det heller for seg selv og lar alle andre dra til Hemsila?

 

Jeg har lett og lett (er faktisk ganske mye utenfor dalføret), men til dags dato har jeg ikke funnet noe som er helt "der oppe". Joda, mange av elvene i Norge holder en høy standard, men det er liksom alltid et eller annet som mangler. Mulig det bare er hjemlengsel. Oppfostret på stor ørret som nekter å la seg klappe serru. Du må bare lete litt! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="øystein

Ikke reklamer så mye for elva så minker nok fiskepresset i de mest poppulere strekene!

 

Men det er vel dette Hemsedølene vil ha Reklame, hva er ellers vitsen med dette innlegget :) Håper du tåler en spøk Fishy :)

 

Joda Hesmila er fin den, men den er også lett tilgjengelig, og det finnes mange områder i Hallingdal og omegn som er like bra, men ikke er like tilgjengelig, det er vel det dere sier at folk ikke gidder å løfte på ræva si :)

 

Men vil jo skryte litt av Hemsedølene også da, de har fått det til ingen tvil om det, og etter at Tørrfluelandet kom ut, er det vel ikke blitt mindre fiskepress, sorry, men jeg hater fiskekø :)

 

Har fått nok av fiskekø som laksefisker, det jeg liker med ørret fiske er at du stort sett kan fiske hvor du vil, når du vil, og er oftest alene, med en eller flere kompiser.

 

 

Det blir litt Lakse tilstander over køfiske i Hemsila, men som dere andre her sier det går an å løfte på rompa å gå andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Eikre

Ettersom jeg er Hemsedøl og det har vært en del heftige diskusjoner om temaet, ser jeg meg nødt til å erstatte :smt021 med ;) for ikke å bli lynsjet til sommeren. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

At det til tider blir ”køfiske” i Hemsila skyldes bl.a at fiskere som ikke er kjent i området blir anbefalt de samme stedene når de spør seg for (feks. i sportsbutikken i Hemsedal ..). Det er tilbakemeldingen jeg har fått etter samtaler med x-antall fiskere langs elva.

 

Om du er glad i ørret (spise..alså) skal du ikke dra til Hemsedal. Hvis ikke reglene er endret, er det slik at hvis du feks. dropper innom Hemsedal og ønsker å fiske en dag, må du kjøpe et 2-døgns kort !?! Videre, hvis du så får en fisk som er innenfor de gjeldende mål (husk å medbringe tommestokk..) og tar denne med for å nyte et godt måltid, vel, da får du ikke lov til å fiske mer den dagen. Skjønn det den som vil, for meg er det en gåte....

De, etter min mening, dustete reglene som gjelder i elven, gir seg mange utslag. Her er et par observasjoner :

-En ung mann fikk sitt livs drømmefisk. Den blir fraktet bort fra elva oppi vadebuksa.

-En voksen fisker får en stoooor ørret som må foreviges. Hva gjør han så når kameraet ligger i campinghytta ? Jo, da sender han en kamerat avgårde for å hente dette. Det blir en tur – retur reise på mer enn en halv time. Vel tilbake brukes en hel filmrull til forevigelsen og man kan jo bare tenke seg til hvilken tilstand fisken var i da den skulle vekkes til live igjen.

 

Det var andre tider før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot forslag på plasser utenfor turist fellene på PM eller her. Sitter med kart og kan lett merke av anbefalte plasser.

 

Jeg har lyst til å prøve hemsila ihvertfall en gang. ;) (reklamen her og andre plasser funker helt utmerket)

 

Og om det elver i nærheten som bør oppleves, ikke nøl med å send en PM.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...