Gå til innhold
  • 0

fra 30 meter til 3. hjelp


gjeddehunter

Spørsmål

Har kjøpt meg en Winston LTX 7# og skulle prøve denne nå i dag på tomta med gjeddeflue og tro på meg selv. Har en presission 5# stang som jeg kaster 30 meter med, men med winstonstanga klarte jeg ikke skyte ut lina. Merket og visste at det var noe helt annet å kaste med den stanga, men hadde nå håpet på å kaste lengre enn fortomen.

 

Råd og tips taes godt imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

her er ddet ikke noe iveien med stanga, men at du har satt på en feil gjeddeflue.....rett og slett for lett vektklasse på lina og stang.....

dette blir som å dra 8 m lang campingbil med en Renault 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Satte på en montanaflue nå, og da gikk til og med backinga ut av stanga, så da ser det ut som det er flua det står på ja.

Fikk denne stanga billig i et bytte, og blir vel noe overkill i østmarka, så håpet man kunne bruke den på gjedde, men funker vel dårlig når den ikke klarer 15cm fluer? eller er det bare trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Satte på en montanaflue nå, og da gikk til og med backinga ut av stanga, så da ser det ut som det er flua det står på ja.

Fikk denne stanga billig i et bytte, og blir vel noe overkill i østmarka, så håpet man kunne bruke den på gjedde, men funker vel dårlig når den ikke klarer 15cm fluer? eller er det bare trening?

 

jeg liker ikke å si at nå må du slutte, men det gjør jeg nå.....en 5 line er ikke laga for så tunge og store fluer.......gjeddefluer = #8, minst kanskje klasse 9 for de helt slore fluene......og om #5 er overkill i N-Marka....NEEEEEIIII, perfekt! selvom jeg vet at andre vil si #4.....med en stor f.eks. Streaking Caddis vil du med lettere line oppleve det samme du gjør nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg liker ikke å si at nå må du slutte, men det gjør jeg nå.....en 5 line er ikke laga for så tunge og store fluer.......gjeddefluer = #8, minst kanskje klasse 9 for de helt slore fluene......og om #5 er overkill i N-Marka....NEEEEEIIII, perfekt! selvom jeg vet at andre vil si #4.....med en stor f.eks. Streaking Caddis vil du med lettere line oppleve det samme du gjør nå....

er 7er stanga jeg tenker på.. 5er stanga bruker jeg allerede i østmarka.

Hvordan lineklasse det er på 7er'n vet jeg ikke, men tviler på det er 5 line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

#1 på den skal det stå en #1 line i utgangspunktet

#2 på den skal det stå en #2 line i utgangspunktet

#3 på den skal det stå en #3 line i utgangspunktet

#4 på den skal det stå en #4 line i utgangspunktet  Men kan godt syes at en høyere eller lavere klasse passer bedre i alle klassene

#5 på den skal det stå en #5 line i utgangspunktet

#6 på den skal det stå en #6 line i utgangspunktet

#7 på den skal det stå en #7 line i utgangspunktet

#8 på den skal det stå en #8 line i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Winston har et begrep ; "Winston action", og i deres tilfelle er det faktisk noe i det, for winston-stengene (ihvertfall de jeg har prøvd) skiller seg ut ifra andre kullfiberstenger jeg har prøvd.

De fleste har en usedvanlig bløt/myk topp-del, og det krever gjerne litt tid å bli dus med dem.

Tror du skal ta deg tid til å bli godt kjent med stanga, så kommer nok lengdene med større fluer også.

Går ut ifra at du bruker et 7'er snøre, og da skal det la seg gjøre å kaste brukbart store streamere.

Kaster du 30 meter med 5'er-stang skulle det ikke være noe i veien med dine kasteferdigheter  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godsmack:

ferdighetene mine er bare fra drøyt 24 timer kasting til sammen sånn kjapp hodetenking, så noe erfaring har jeg ikke kan jeg si. Tror jeg skal ta til meg det tipset og bli bedre kjent med stanga og sette på større og større flue. montanaflua fløy jo langt ut, så klarer jo å kaste noe med den 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godsmack:

ferdighetene mine er bare fra drøyt 24 timer kasting til sammen sånn kjapp hodetenking, så noe erfaring har jeg ikke kan jeg si. Tror jeg skal ta til meg det tipset og bli bedre kjent med stanga og sette på større og større flue. montanaflua fløy jo langt ut, så klarer jo å kaste noe med den 8).

 

Å så kaster du 30meter med en 5#!!! Det er jo ny rekord på kjapp læring!! :D  Imponerende.... Hvis du kaster så langt etter 24 timers kasting bør du virkelig vurdere en kastekarriere..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

åååå....jeg husker mitt først kast med fluestanga...

 

Streamstix Evo II - #5

 

kastet 18 meter etter 3 min....

 

men så går det jo veldig i bølgedaler da...noen ganger kommer jeg i et mørkt hjørne og kaster 5 meter...da tar jeg en time kaffe pause og noen ganger kaster jeg mot 25-26m og da trives jeg.....men medvind er alltid en god fordel...;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godsmack:

ferdighetene mine er bare fra drøyt 24 timer kasting til sammen sånn kjapp hodetenking, så noe erfaring har jeg ikke kan jeg si. Tror jeg skal ta til meg det tipset og bli bedre kjent med stanga og sette på større og større flue. montanaflua fløy jo langt ut, så klarer jo å kaste noe med den 8).

 

Å så kaster du 30meter med en 5#!!! Det er jo ny rekord på kjapp læring!! :D  Imponerende.... Hvis du kaster så langt etter 24 timers kasting bør du virkelig vurdere en kastekarriere..... :)

 

det er jo 5 meter fra norgesrekorden? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

6 meter, men uansett, det er jo hinsides langt for en som har kastet i 24 timer! Nå skal egentlig jeg holde tyst, hadde en episode jeg også når jeg var rimelig ferskiosos;) Påsto at jeg hadde kastet 35meter med en klasse 3.... Var jo litt ung da, men alikevel! hehe... kastet jo ut lina pluss litt til, men, alikevel, det var nok ikke lengre enn 27-28.... :) Fant raskt ut av dette da målebånd ble en del av kastingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...