Gå til innhold

Bøyningskurver på div Sage


-Lars-

Anbefalte innlegg

Interessant Godsmack. Han som har gjennomført testen kjenner ikke forskjell på XP og Z-Axis, mens andre nedover i tråden, er helt uenig og mener stengene er vesentlig forskjellige. Vet det er flere her på forumet som har erfaring med begge stengene. Hva er dommen? Sier loddet i stangtuppen noe om likheter, eller er det andre forhold som spiller inn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertfall at han Dave som har gjort denne testen har montert fortrinnsvis Sage-stenger i mange år, og tar man en titt på hjemmesiden hans kan man forstå at stengene hans er etterspurt.

Uten at jeg vet om en test som dette har noen verdi så bør ihvertfall denne karen vite hva han snakker om.

Har selv aldri kastet med en Z-Axis, men jeg har zxl i #5, og har/har hatt det meste av sage stenger ellers.

Syntes min zxl i #5 er minst like morsom med et 4'er-snøre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Godsmack. Han som har gjennomført testen kjenner ikke forskjell på XP og Z-Axis, mens andre nedover i tråden, er helt uenig og mener stengene er vesentlig forskjellige. Vet det er flere her på forumet som har erfaring med begge stengene. Hva er dommen? Sier loddet i stangtuppen noe om likheter, eller er det andre forhold som spiller inn?

 

 

Vel, jeg har både Z-axis og XP 590, og jeg kommer ikke til å feste lodd på dem for å finne ut om det er forskjeller, for ulikhetene er åpenbare i praktisk fiske og kasting.

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Godsmack. Han som har gjennomført testen kjenner ikke forskjell på XP og Z-Axis, mens andre nedover i tråden, er helt uenig og mener stengene er vesentlig forskjellige. Vet det er flere her på forumet som har erfaring med begge stengene. Hva er dommen? Sier loddet i stangtuppen noe om likheter, eller er det andre forhold som spiller inn?

 

 

Vel, jeg har både Z-axis og XP 590, og jeg kommer ikke til å feste lodd på dem for å finne ut om det er forskjeller, for ulikhetene er åpenbare i praktisk fiske og kasting.

Morten

 

 

Noen detaljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Godsmack. Han som har gjennomført testen kjenner ikke forskjell på XP og Z-Axis, mens andre nedover i tråden, er helt uenig og mener stengene er vesentlig forskjellige. Vet det er flere her på forumet som har erfaring med begge stengene. Hva er dommen? Sier loddet i stangtuppen noe om likheter, eller er det andre forhold som spiller inn?

 

 

Vel, jeg har både Z-axis og XP 590, og jeg kommer ikke til å feste lodd på dem for å finne ut om det er forskjeller, for ulikhetene er åpenbare i praktisk fiske og kasting.

Morten

 

 

Noen detaljer?

 

hmm.. Vel, jeg er ikke god til å forklare forskjellene gjennom "CCS" eller "CNN" eller i andre "vitenskapelige termer, så det blir mer jordnært. Jeg opplever Z-axis mer sensetiv (både hvordan stanga responderer ved små bevegelser under kasting og ved kjøring av fisk), mer spenstig, mer "snert" (ok, kanskje litt dialækt") dypere, samt "lettere" i hånden. En enda bedre fiskestang etter min smak ( brukte XP et par år før jeg kjøpte Z-axis).  XP må ha mer snøretyngde ute før den begynner å "spille", eventuelt kompensere med tyngre snører.  Vet ikke om dette gir noen mening for andre enn meg selv, men men. Jeg lånte Z-axis`n fra "nordisk" og dro på fisketur for å bevise for meg selv at det ikke var tilstrekkelige forskjeller på stengene til at jeg kom til å kjøpe ny stang, hvordan det endte er vel rimelig klart.

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Godsmack. Han som har gjennomført testen kjenner ikke forskjell på XP og Z-Axis, mens andre nedover i tråden, er helt uenig og mener stengene er vesentlig forskjellige. Vet det er flere her på forumet som har erfaring med begge stengene. Hva er dommen? Sier loddet i stangtuppen noe om likheter, eller er det andre forhold som spiller inn?

 

 

Vel, jeg har både Z-axis og XP 590, og jeg kommer ikke til å feste lodd på dem for å finne ut om det er forskjeller, for ulikhetene er åpenbare i praktisk fiske og kasting.

Morten

 

 

Noen detaljer?

 

hmm.. Vel, jeg er ikke god til å forklare forskjellene gjennom "CCS" eller "CNN" eller i andre "vitenskapelige termer, så det blir mer jordnært. Jeg opplever Z-axis mer sensetiv (både hvordan stanga responderer ved små bevegelser under kasting og ved kjøring av fisk), mer spenstig, mer "snert" (ok, kanskje litt dialækt") dypere, samt "lettere" i hånden. En enda bedre fiskestang etter min smak ( brukte XP et par år før jeg kjøpte Z-axis).  XP må ha mer snøretyngde ute før den begynner å "spille", eventuelt kompensere med tyngre snører.  Vet ikke om dette gir noen mening for andre enn meg selv, men men. Jeg lånte Z-axis`n fra "nordisk" og dro på fisketur for å bevise for meg selv at det ikke var tilstrekkelige forskjeller på stengene til at jeg kom til å kjøpe ny stang, hvordan det endte er vel rimelig klart.

 

Morten

 

 

Synes du forklarte det bra jeg. Subjektive beskrivelser må man jo ta for det det er, og jeg synes i hvert fall det er interessant å høre andres erfaringer. Har selv kastet litt med Z-Axis og oppfattet den som litt dypere i aksjonen, men det kan like gjerne ha sammenheng med at jeg leste det på forhånd og kjente ekstra godt etter... Det er nok en viss fare for at også jeg sjekker ut den Z-Axis'n litt nærmere...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bøyningskurvetest slik den er utført sier svært lite om stanga. Det er ikke noe problem å finne en rekke stenger med tillnærmet lik kurve slik den er utført i denne testen, men som er svært forskjellige stenger. Sett f.eks. at man fant (eller bygde) en cane stang med samme kurve som XP'en. Like stenger? I don't think so!  ;D

 

Gjennom CCS vet vi at selv små forskjeller i AA gir merkbare forskjeller på stengene. Dessuten har han brukt samme vekt på stengene, og dermed trukket konklusjonen at alle spennes likt med samme vekt. Og det er selvfølgelig feil. Stengene vil være på forskjellig "spennskala" avhengig av stivhet. Oj, den kan jo måles med ERN.  :rolleyes:

Hvis han i tillegg måler frekvensen på stengene får han et greit bilde av forskjellen mellom stengene. Det han har gjort her er faktisk vitenskapelig (hvis vi kan bruke det uttrykket) dårligere enn å vifte på stengene i butikken.

Uten å gå i kjedsommelige detaljer: Hvis man ikke kjenner forskjell på disse to stengene er det kanskje på høy tid å sende en PM til JanM på dette forumet, og bestille privattimer pronto!  ;D

 

Jeg har stor respekt på Dave Lewis som stangbygger, men han gir oss klare bevis på at han bør holde seg til det han kan: Nemlig å montere stenger. Det er han meget god på. (Selv om de ekstra lagene med lakk han påfører neppe gjør en lett Z-Axis noen tjeneste...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så har jeg motsatt opplevelse med Z-axis kontra XP enn deg Godsmack. Når jeg testet 590 Z-axis så likte jeg den ikke i det hele tatt, mens 590 xp satt som støpt i hånda og det en den jeg har nå. Derimot så føltes en 596 Z-axis langt bedre og mer følsom enn 590. For å gjøre forvirringen komplett så var min subjkektive oppfattelse av TCR, faktisk også bedre enn Z-axis 590... Alle kast er her med SA GPX 5er snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så har jeg motsatt opplevelse med Z-axis kontra XP enn deg Godsmack. Når jeg testet 590 Z-axis så likte jeg den ikke i det hele tatt, mens 590 xp satt som støpt i hånda og det en den jeg har nå. Derimot så føltes en 596 Z-axis langt bedre og mer følsom enn 590. For å gjøre forvirringen komplett så var min subjkektive oppfattelse av TCR, faktisk også bedre enn Z-axis 590... Alle kast er her med SA GPX 5er snører.

 

XP er en stang som jeg synes passer godt sammen med GPX. Z-axis og GPX er ikke en kombinasjon som jeg trives med, på den stanga er jeg langt mer fornøyd med SA Expert Distance eller Sage Presentationtaper.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så har jeg motsatt opplevelse med Z-axis kontra XP enn deg Godsmack. Når jeg testet 590 Z-axis så likte jeg den ikke i det hele tatt, mens 590 xp satt som støpt i hånda og det en den jeg har nå. Derimot så føltes en 596 Z-axis langt bedre og mer følsom enn 590. For å gjøre forvirringen komplett så var min subjkektive oppfattelse av TCR, faktisk også bedre enn Z-axis 590... Alle kast er her med SA GPX 5er snører.

 

XP er en stang som jeg synes passer godt sammen med GPX. Z-axis og GPX er ikke en kombinasjon som jeg trives med, på den stanga er jeg langt mer fornøyd med SA Expert Distance eller Sage Presentationtaper.

 

Morten

 

Ikke han som jeg kjenner som har hatt 590 og 596 Z-axis heller, han er svoren gpx mann, men har solgt begge stengene fortløpende. Burde kanskje prøvd xxd eller presentationtaper da...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...