Gå til innhold

Finnmark 2007 vs 2008


Ruffen

Anbefalte innlegg

I 2007 hadde jeg veldig fint ørretfiske i finnmark dro den ene fine fisken etter den andre :) De store klekkingene uteble men jeg hadde kongefiske med flytene vårfluepupper og annet snacks Jeg var der oppe litt for sent for å nå de største klekkingene

Men til saken 2007 var jo et katastrofeår for smålaksen i sideelvene til Tana derfor tenkte jeg at det var grunnen til det gode ørretfiske Lite konkuranse om de beste plassene i elva Ørreten ble ikke fortrengt fra elva av laksen

I år har det jo vært bra med smålaks i småelvene Hvordan har det påvirket ørretfiske i 2008 kontra 2007?

Noen som hvet? Jeg var på kola i sommer så det ble ikke noe finnmarkstur Jeg skal opp til neste sommer you bet 8)

Hadde satt volsomt pris på om noen som har vært der begge årene hadde skrevet et par linjer om hva de mener

Kan man vente seg ekstra bra ørretfiske i dårlige lakseår ???

Som dere sikkert skjønner er det ørret som er viktig for meg ;) Ikke slik Harrdrit og laksefanter :rolleyes::D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er ikke tull......følg med på Oddasat ved 17.15 tida på hverdager......der er det bilder fra nordområdene, du vil kunne lese mye om snøforholdene.....se på Oddasat i månedene mars-april-mai-og litt uti juni......jeg vil tro den beste tida har blitt til ca. 1 juli....før var det ca. 10 juli.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan har helt rett. I enkelte år har vi vært godt i gang i småelvene fra St. Hans av også.

 

Fisket har vært bra i deler av fylket i år, men den informasjonen jeg har fått (kom meg heller ikke opp, men grunnet Kola. Så jeg klager ikke) kommer fra lakseløse elver.

 

Når det gjelder laks vs. ørret, så vil jeg tro det kan være mer stabilt i elver hvor det ikke er laks, men det er store variasjoner i årsklasser og fiskepress der også. I Laksjokka er det vel en laksetrapp som har ført til at balansen i elva er endret. Hvordan det utvikler seg fremover er for tidlig å si, og inntil det blir en slags balanse mellom artene vil jeg tro det kan forekomme store variasjoner i tillegg til de naturgitte variasjonene i lakseoppgangen.

 

Mitt tips, bytt elv hvis du er lei av laks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen fortrenger ørreten! Jeg fisker ørret i noen lakseførende elver, men disse er trapperegulert. Ørret-/røyefisket i disse er best før trappene åpner, mens det enda er høy vannføring. Etter 10-15 juli er fiskekalaset over.

Det kan også nvnes at disse partiene ikke er forpaktet. I august måned er de store kulpene i disse vassdragene fulle av laks (også blankfisk) som venter på mere vann ;-)

 

Så mitt budskap er: Fisk før evt. trapper åpner, eller i elver med naturlige oppgangshinder.

Et klasse-eks. er Karasjohka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen fortrenger ørreten! Jeg fisker ørret i noen lakseførende elver, men disse er trapperegulert. Ørret-/røyefisket i disse er best før trappene åpner, mens det enda er høy vannføring. Etter 10-15 juli er fiskekalaset over.

Det kan også nvnes at disse partiene ikke er forpaktet. I august måned er de store kulpene i disse vassdragene fulle av laks (også blankfisk) som venter på mere vann ;-)

 

Så mitt budskap er: Fisk før evt. trapper åpner, eller i elver med naturlige oppgangshinder.

Et klasse-eks. er Karasjohka.

Du sier fisket er best mens det er høy vannføring, hmm intresant :)  Har alltid vært der i slutten av juli Og det har for så vidt vært greit nok det Men jeg har savnet klekkingene av betydning Kansje prøve å komme meg oppover første uka i juli en gang Synd det er så dyrt å leie bil der oppe for da kunne en farta litt mere rundt forbi :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det blir mer generelt dette, 2008 er første sesongen på snart 20 år jeg ikke har vært i Finnmark, men fra alle tidligere år er erfaringen at det gjelder å være på plass under den første skikkelige varmeperioden fra ca. St.hans til litt ut i juli. Da kan det godt være Kola DeLuxe både her og der innover, med diger ørret som velter seg i vannflata og skummer i seg mygg og knott. Det som skjer er at at mattilgangen er så eksplosiv i midnattsola at fisken knapt trenger bruke energi på å vake etter maten utover sommeren. 

Har vel ikke fisket seriøst etter innlandsørret på lakseførende strekninger, dette fisket er som oftest mye bedre om man pakker sekken og rusler innefor der laks og sjøørett stopper for vandringshidere. Og dit er det omtrent ingen andre fiskere som gidder å gå heller, det er bare lasken som står i hodet på folk flest fra Trøndelag og nordover.

Har noen dager i Karshjoka og innover Gurthejohka - og lenger inn..., og det er sannsynelig at brunørreterlest stryker oppover vasdraget når lasken og etterhvert sjøøreten kommer utover i juli. Man kan anta at konkurransen artene mellom er større der enn i forhold til laksen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

finnmark har desidert den korteste klekkingsperioden i Norge, Finnmarksplatået et forholdsvis flatt og snøen er borte på "hele" vidda på samme tid, en tidelig vår med god varme så har jeg opplevet kjempefine klekkinger allerede 10 juni, altså før det basker igang på østlandet....det blir spennende å se når det begynner neste sesong.....jeg tipper at man bør være der 28 juni klokka 22.05......

 

Jeg har en kompis som fikk lånt seg en gamme i Akkanas og bodde i denne et helt år....han kunne fortelle om fine vakperioder på varme, dvs. ca 10 grader i begynnelsen av oktober, han har dog ikke peil på fisking....han gjorde doktorgraden sin der inne......jo i filosofi.......noe slikt kunne jeg faktisk tenkt meg sjøl dersom jeg hadde hatt et bestemt mål med oppholdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har hørt om flott vaking på høsten, fra jegere (  :-X) som ikke har tid til å fiske. Men det kan slå til hele juli og august, og da helst i forbindelse med væromslag - når milde vinder fra sør smyger over viddene etter en kald uværsperiode. Har hatt drømmefiske på vak et par slike anledninger, men det varer ikke så lenge, noen dager fram til varmen får overtaket. Da gjelder det å snu døgnet, bruke skumringstimene og snike langs elver, os og blanke lombolaer utover morgenen.

Tror det godt kan slå til tidligere i juni enn St Hans, det gjelder bare å være tilstede og klar til å lunte innover når forholdene legger seg til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnmark har desidert den korteste klekkingsperioden i Norge, Finnmarksplatået et forholdsvis flatt og snøen er borte på "hele" vidda på samme tid, en tidelig vår med god varme så har jeg opplevet kjempefine klekkinger allerede 10 juni, altså før det basker igang på østlandet....det blir spennende å se når det begynner neste sesong.....jeg tipper at man bør være der 28 juni klokka 22.05......

 

Jeg har en kompis som fikk lånt seg en gamme i Akkanas og bodde i denne et helt år....han kunne fortelle om fine vakperioder på varme, dvs. ca 10 grader i begynnelsen av oktober, han har dog ikke peil på fisking....han gjorde doktorgraden sin der inne......jo i filosofi.......noe slikt kunne jeg faktisk tenkt meg sjøl dersom jeg hadde hatt et bestemt mål med oppholdet...

 

Vi har hatt mange flotte turer på vidda (les: Finnmarksvidda) mellom 10 og 24. juni. MEN! Du er helt avhengig av sør-sørøst værsort med god varme.

Har vært der inne i fem døgn uten å se vak. Ikke livstegn i det hele og det store. Så dreier vinden på sørlig, og vannene/elvene endrer karakter totalt.

Et kompisgjen av meg var på en av disse gromplassene 15. juni i 2006. I løpet av tre døgn var det en halv time med sørlig bris, resten nordlig.

På denne lille halvtimen landet de 6 ørreter. 5,2 kg, 3,9 kg, 3,2 kg 2,8 kg, samt to rundt halvannet.... Resten av oppholdet var det totalt dødt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

erlend og lars.....dette viser at det går ikke ann å planlegge viddatur et halvt år før.....man må kaste seg rundt når det er føre!

Dette med Oddasat....samenyhetene er ikke tull! er det 1.juni og de ennå kjøre scoter så er det liksom ikke vits......står det sterke H trykk i øst så vet man at de står en stund.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo enkelte områder. Disse slår sjelden feil. De gangene jeg har vært på disse stedene etter 15.juni har de store vårfluene kommet godt igang!

Generelt vil jeg anbefale de som planlegger finnmarkstur å safe etter 12-15.juli.

Hvis man har mulighet til å flytte litt på seg, samt ta litt spontant, er det alltid plasser hvor det er gode forhold.

Fylket er digert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Dette er jo enkelte områder. Disse slår sjelden feil. De gangene jeg har vært på disse stedene etter 15.juni har de store vårfluene kommet godt igang!

Generelt vil jeg anbefale de som planlegger finnmarkstur å safe etter 12-15.juli.

Hvis man har mulighet til å flytte litt på seg, samt ta litt spontant, er det alltid plasser hvor det er gode forhold.

Fylket er digert :-)

 

Nå rører nakkehåra på seg her. Kjenner igjen noe liknende fra Laksefjordvidda, omtrent som et slags vakum mellom to uværsperioder, plutselig sto lufta stille, insektene yrte og stor ørret og røye gikk i rolige vak helt inne i strandsteinene. Som i en drøm. Hadde omtrent ikke hatt stanga framme på flere dager. Og dagen etter var det like ille igjen, men fra en annen kant.

Dette var først i juli, og det er ganske tidlig der inne ca 400 moh. tar sjansen på å nevne at det var ved Dollajavvre, selv når vegen fra Adamsfjord åpner i slutten av juli er det langt og gå, med alle muligheter for saftig bomtur om man ikke har tida foran seg. Men vel verdt å prøve.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dollajavre (Bålvannet) er et velkjent vann for de fleste som har farta på vidda.

Flott vassdrag som stadig leverer gode fangster. Like populært vinter som sommer.

Ifjord/Laksefjordvidda er flott. Utallige vassdrag med flott ørret og røye. Mange av disse vassdragene blir bare bedre og bedre.

Folk blir bare mer og mer late  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dollajavre (Bålvannet) er et velkjent vann for de fleste som har farta på vidda.

Flott vassdrag som stadig leverer gode fangster. Like populært vinter som sommer.

Ifjord/Laksefjordvidda er flott. Utallige vassdrag med flott ørret og røye. Mange av disse vassdragene blir bare bedre og bedre.

Folk blir bare mer og mer late  ;)

Apropos late, jeg traff ikke mange folk sist jeg trasket innover nei

Virket som hvis du gikk et par mil så var du alene :)

Litt vel mye atv spor da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnmark har desidert den korteste klekkingsperioden i Norge, Finnmarksplatået et forholdsvis flatt og snøen er borte på "hele" vidda på samme tid, en tidelig vår med god varme så har jeg opplevet kjempefine klekkinger allerede 10 juni, altså før det basker igang på østlandet....det blir spennende å se når det begynner neste sesong.....jeg tipper at man bør være der 28 juni klokka 22.05......

 

Jeg har en kompis som fikk lånt seg en gamme i Akkanas og bodde i denne et helt år....han kunne fortelle om fine vakperioder på varme, dvs. ca 10 grader i begynnelsen av oktober, han har dog ikke peil på fisking....han gjorde doktorgraden sin der inne......jo i filosofi.......noe slikt kunne jeg faktisk tenkt meg sjøl dersom jeg hadde hatt et bestemt mål med oppholdet...

 

Vi har hatt mange flotte turer på vidda (les: Finnmarksvidda) mellom 10 og 24. juni. MEN! Du er helt avhengig av sør-sørøst værsort med god varme.

Har vært der inne i fem døgn uten å se vak. Ikke livstegn i det hele og det store. Så dreier vinden på sørlig, og vannene/elvene endrer karakter totalt.

Et kompisgjen av meg var på en av disse gromplassene 15. juni i 2006. I løpet av tre døgn var det en halv time med sørlig bris, resten nordlig.

På denne lille halvtimen landet de 6 ørreter. 5,2 kg, 3,9 kg, 3,2 kg 2,8 kg, samt to rundt halvannet.... Resten av oppholdet var det totalt dødt!

 

Kan bare bekrefte dette!

 

I elva vi reiser til hvert år så er det stort sett en del vind, men om det slumper til å blåse noen timer med sør-sørøst da er det best å være ferdig rigga og klar for da hilser purkene!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...