Gå til innhold

Tropisk fiske


Helene

Anbefalte innlegg

Se det. 8 wahoo på en dag er meget respektabelt. Har aldri fått wahoo, men den står høyt oppe på ønskelisten, men da på flue. Det er en av de raskeste fisker i havet, etter marlin/sailfish, og skal i følge ryktene være usedvanlig god på bordet. Fikk dere smakt?

 

Også må vi få se noen bilder!!

 

Gratulerer,

Inge

Det var supert! vet ikke vekten men den største min bikka nok over 20, Jeg har hørt de svømmer 80 km/t, det kjenner du og det var den beste fisken jeg noen gang har smakt, spiste det første dagen og mesteparten av de andre og! Kom deg ned til Kapp Verde og dra opp en du og! anbefales :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå er jeg hjemme igjen og her kommer en hutrende rapport av fiske på kapp verde

 

Vi hadde bundet fluer og gått til innkjøp av bonefish kasteline og superfortom så første dagen på øya bar det til strands. Viprøvde å fiske der det var mulig men det viste seg at Sal (øya vi var på) ikke var noen flueparadis, fisken var liten bølgene store ogvinden var sterk. vi bestemte oss for å prøve big game fishing og det gikk bedre, bølgene var på 6-7 m så det gynga heftig i fiskebåten noe samtlige mager ikke var spesiellt begeistra for men dette ble fort glemt da vi etter vibegynteå få fisk. Først var det pappa sin tur med turns største wahoo, så fikk onkelen min på et beist og før han hadde fått den inn kom vi inn i en stim og med ett røska det i alle fire stengene.

det var helt villt! den ene guiden måtte komme og holde meg så jeg ikke ble dradd ut av båten! det ble 8 wahoo og en gullmakrell!

 

Se det. 8 wahoo på en dag er meget respektabelt. Har aldri fått wahoo, men den står høyt oppe på ønskelisten, men da på flue. Det er en av de raskeste fisker i havet, etter marlin/sailfish, og skal i følge ryktene være usedvanlig god på bordet. Fikk dere smakt?

 

Også må vi få se noen bilder!!

 

Gratulerer,

Inge

 

sailfish har blitt målt med hastigheter opp til 180 km/t!  :o :o :o hva slags sneller bruker man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

sailfish har blitt målt med hastigheter opp til 180 km/t!  :o :o :o hva slags sneller bruker man da?

 

Jeg tror nok ikke det går "fortere" enn opp mot 100 km/t, men uansett kan jeg forsikre leserne at det går fortere enn man tror er mulig.

 

Hva slags snelle? Du må ha en snelle med backingkapasitet opp mot 500 m, pluss en meget god brems. De fleste av snellene brukt til denne typen fiske finner du på øvre hylle.

 

inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper ikke dere fiska så mye.....cabo verde er jo fantastiske øyer....mye kultur og musikken er fantastisk

jeg bruker og reise hit        http://www.migrante-guesthouse.com/

Det var ikke så mye å se av kultur på Sal, vi hørte tromminga og musikken på stranda om kvelden da det var fint å høre på, og folkene der var fantastiske, landets motto er No stress selv klokkeselgerne var rolige! :) men jeg har hørt de andre øyene er annerledes...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

sailfish har blitt målt med hastigheter opp til 180 km/t!  :o :o :o hva slags sneller bruker man da?

 

 

Jeg tror nok ikke det går "fortere" enn opp mot 100 km/t, men uansett kan jeg forsikre leserne at det går fortere enn man tror er mulig.

 

Hva slags snelle? Du må ha en snelle med backingkapasitet opp mot 500 m, pluss en meget god brems. De fleste av snellene brukt til denne typen fiske finner du på øvre hylle.

 

inge

 

 

...husker et BBC program for en tid tilbake med Steve Leonard som hadde ultimate killers som tema. Der ble det påstått at en Black marlin etter å ha blitt kroket kunne rive snøre av snella med en hastighet på 80 mph. Det blir vel noe slikt som rett i underkant av 130 km/t ? Imponerende :o

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven steike for en fisk.. Og på flue! :o

 

Det er en del steder i verden der sailfish finnes i slike mengder at det er "forsvarlig" å legge pengene i en skipper som har spesialisert seg på nettopp dette. Somalia hadde kanskje vært verdens beste destinasjon for akkurat dette, men siden piratene herjer utenfor Somalia er det ingen som tar sjansen på å guide der, så de guider på det nest beste stedet, Kenya, som ligger rett sør..

 

Kenya har registrert flest "grand slam" og "super grand slam", og i høst var det en som muligens klarte en "fantasy slam" (D.v.s 5 forskjellige sverdfiskarter (billfish) på ett døgn). Han fikk black-, blue- og striped-marlin samt sailfish og broadbill på samme fisketur, men de var litt usikre på om det hadde gått mindre enn 24 timer som er kravet, så den blir kanskje ikke godkjent... :P

Sist jeg pratet med kapteinen jeg bruker i Kenya, så hadde han 11 sailfish på båten før lunsj..

 

En slik tur koster ca. 28.000,- m/fly og 9 dagers opphold m/ 5 dagers fiske.

I Kenya finnes det også mengder med GT, wahoo, dorado, marlin, hai, div.tunfisk, etc.etc..

Rekorden til kaptenien jeg bruker er vel 31 arter på 1 dag.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike mengder og mangfold er det vanskelig å hamle opp med. Jeg regner med at dette ikke var på flue....? Jeg skal ikke påstå at jeg er erfaren i big game faget. Dette var vår tredje målrettete tur etter sailfish på flue, og endelig så lyktes det. Siden fisket foregår på en helt spesiell måte når man skal få disse artene på flue, er det essensielt at kaptein og mannskap vet hva de gjør. Alle kapteiner sier de kan dette, men det er dessverre bare oksemøkk.

 

Vi fisket i området rundt Zihuatanejo på Stillehavssiden i Mexico. Dette var vårt andre besøk akkurat her, og dette er et av sikreste stedene i verden for spesielt sailfish og da på flue. I tillegg er det en riktig så trivelig plass, fisken er enkel å komme til (dvs. du bruker ikke timer på å komme til fiskeplassene), og det er et utvalg kapteiner som er gode på fluefiske. Prisene er også de billigste vi har kommet over for denne typen fiske; USD300 per dag som da kan deles på antall fiskere (i vårt tilfelle to). Og sist men ikke minst, for oss er det enkelt å komme seg til Mexico. I mitt tilfelle, så har jeg direktefly som tar 2.5 time.

 

Så nå som vi har fått oss noen sailfish må vi legge lista litt høyere. Mexico er også en hotspot for marlin, og da spesielt stripete marlin. Områdene utenfor Cabo San Lucas på sydspissen av Baha California har de største konsentrasjonene av stripete marlin i verden. Og stripete marlin kommer i størrelser som er overkommelige for fluefiske. Blå og sort marlin blir fort alt for store.

 

For de nyskjerrige lesere som normalt jager ørretten på Finnmarksvidda, må jeg skuffe med å fortelle dere at sailfish og lignende ikke er spesielt hissige på døgnfluer, eller tørrfluer generelt. Fisken tar på overflaten, men det er ikke noe sipvak....... ;D

 

 

 

post-1302-13949861006224_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vickinge du fortalte at du leide båt for 300$ hvor lenge var det dere var ute og hvor mange kommer oppi, hvor mange stenger? Kansje du har navn på firmaet? Vi har tenkt å feire jul i området neste gang så kansje det blir Mexico?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eline,

 

Vi fisket med kaptein Santiago Valdovinos på pangaen Gitana. Santiago, eller hans bror Adan på Gitana II, er helt klart de beste i dette området hvis du vil fange sailfish på flue (eller konvensjonelt). Nøkkelen til at dette fisket er relativt rimelig ligger i bruken av pangaer. Dette er meksikanske båter på rundt 25-27 fot. Hvis man innsisterer på å bruke en cruiser på 30 fot pluss, blir prisen en annen (rundt USD500/dag). Man får ikke mere fisk fra en større båt, men man kan være flere ombord. I pangaene er det ikke praktisk å være mere en to som fisker. Uansett så er det bare en som fisker av gangen, så jo flere man er, jo mere venting blir det. Prisen er for "full dag" som starter 6:30 og varer til 14:00. Det gjør at man kan få tid til litt andre ting også hvis det frister.

 

Santiago er i ferd med å sette opp en ny webside, men i øyeblikket kan du bestille fiske via denne websiden; http://www.fintastic.com/

 

Hvis dere gjør alvor av dette, så kontakt meg så skal jeg hjelpe til med å få alt satt opp. Jeg kjenner disse menneskene godt.

 

Lykke til,

Inge

 

Hei Vickinge du fortalte at du leide båt for 300$ hvor lenge var det dere var ute og hvor mange kommer oppi, hvor mange stenger? Kansje du har navn på firmaet? Vi har tenkt å feire jul i området neste gang så kansje det blir Mexico?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! vi har ikke bestemt oss hvor det blir men det er stor stemning for sør amerika så det er nok meget sannsynlig at det snart ligger et pm i posten :)det er rimelig i forhold til på kap verde der kosta en hel dag 800euro 2000 kr på hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for Belize fremfor Mexico. Er blitt billigere der(enn Mexico) de siste årene og mye triveligere synes nå jeg. Det er iallefall lettere å unnslippe horder av andre turister der. Det er og godt mulig å spare noen hundre dollar på guida fisketurer i Belize fremfor Mexico, samt lettere tilgjengelig for "gjør det selv - fiske". Nå snakker jeg stort sett om Den Karibiske(Atlanterhavskysten) til Mexico, da jeg ikke har kunnskap om den andre siden. Har også hørt noe om at Isla Holbox skal være fin for  DIY, men har ikke vært der før. Har man kontakter så kan man vel få bra deals over alt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse,

 

I denne sammenhengen blir Mexico kontra Belize som å sammenligne epler og appelsiner. Hva jeg beskriver over er fluefiske etter billfish på Stillehavssiden; sailfish og marlin. Belize er ingen typisk destinasjon for noen av disse artene, selv om de begge finnes og ferdes i begge farvann. Belize er en meget god destinasjon for innaskjærsfiske; bonefish, snook, permit og tarpon. Om du kan finne billigere billfishbåter i Belize enn i Mexico, ville jeg satt stor pris på en e-mail. DIY fiske er uaktuelt for billfish, punktum. For andre arter, er dette fullt mulig, og noen destinasjoner er mere egnet enn andre. Jeg vil dog si at man stort sett får hva man betaler for m.h.t. guidet fiske. Og før man setter av sted på "gratis" fluefiske i utlandet, anbefaler jeg inngående studier for å finne brukbare plasser.

 

Du har helt rett i at Isla Holbox på norsiden av Yucatanhalvøya i Mexico er en interessant plass, spesielt for stor tarpon. Jeg har dog ikke lest mye om DIY fiske der. Jeg har inntrykk av at det meste dreier seg om båtfiske. Prisene er også attraktive, relativt sett.

 

Det er ingen "free lunch" når det kommer til fluefiske i eksotiske strøk. Det koster penger og det koster ikke minst tid. Hvis man vil reise jorda rundt for å stå på ferjekaia å kaste gratis, så vær så god.

 

Inge

 

Ville gått for Belize fremfor Mexico. Er blitt billigere der(enn Mexico) de siste årene og mye triveligere synes nå jeg. Det er iallefall lettere å unnslippe horder av andre turister der. Det er og godt mulig å spare noen hundre dollar på guida fisketurer i Belize fremfor Mexico, samt lettere tilgjengelig for "gjør det selv - fiske". Nå snakker jeg stort sett om Den Karibiske(Atlanterhavskysten) til Mexico, da jeg ikke har kunnskap om den andre siden. Har også hørt noe om at Isla Holbox skal være fin for  DIY, men har ikke vært der før. Har man kontakter så kan man vel få bra deals over alt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse,

 

I denne sammenhengen blir Mexico kontra Belize som å sammenligne epler og appelsiner. Hva jeg beskriver over er fluefiske etter billfish på Stillehavssiden; sailfish og marlin. Belize er ingen typisk destinasjon for noen av disse artene, selv om de begge finnes og ferdes i begge farvann. Belize er en meget god destinasjon for innaskjærsfiske; bonefish, snook, permit og tarpon. Om du kan finne billigere billfishbåter i Belize enn i Mexico, ville jeg satt stor pris på en e-mail. DIY fiske er uaktuelt for billfish, punktum. For andre arter, er dette fullt mulig, og noen destinasjoner er mere egnet enn andre. Jeg vil dog si at man stort sett får hva man betaler for m.h.t. guidet fiske. Og før man setter av sted på "gratis" fluefiske i utlandet, anbefaler jeg inngående studier for å finne brukbare plasser.

 

Du har helt rett i at Isla Holbox på norsiden av Yucatanhalvøya i Mexico er en interessant plass, spesielt for stor tarpon. Jeg har dog ikke lest mye om DIY fiske der. Jeg har inntrykk av at det meste dreier seg om båtfiske. Prisene er også attraktive, relativt sett.

 

Det er ingen "free lunch" når det kommer til fluefiske i eksotiske strøk. Det koster penger og det koster ikke minst tid. Hvis man vil reise jorda rundt for å stå på ferjekaia å kaste gratis, så vær så god.

 

Inge

 

Heisann,

Ja må si at jeg er helt grønn på Billfish, men du finner dem neppe på flats'ene nei... Det var ikke som noe alternativ til slike fisk, men til enkelt, billig og morsomt tropisk saltvannsfiske generelt. Belize er mest utbredt å fiske på "innaskjærs artene" du nevnet. Jeg undersøkte ikke Bluewater-fiske, så kan ikke hjelpe deg der dessverre. Må si jeg fikk lyst til å prøve det også.

Ville bare poengtere at om man har basis fluefiskekunnskaper, leier seg en kayak og legger ivei rundt mangrovene vil man få seg en utrolig fiskeopplevelse og garantert få fisk. Noen steder er det mulig å leie en liten bår og dytte seg rundt med en "påle".. Det er langt unna det og å stå på kaia :D I tillegg er prisene på guider (etter: Bone,Permit,Tarpon) pressa der pga sviktende turisme fra USA. Fikk tilbud om en heldagstur for 100 dollar, men satsa heller på han som skulle være den beste på øya og betalte 200 dollar mer :-\ Angrer ikke, da det var et engangstilfelle for min del, og jeg ville ha en perfekt dag(noe det forøvrig  ble)..  Prisene på mat og hotell har også blitt billigere i Belize enn Mexico. Dette skyldes nok mest at utvalget mellom topp og bunn er større. Yucatan-Mexico har jo omtrent ingen budget hoteller lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ganske enige, tror jeg.

 

Tror du har rett i at prisene har begynt å komme ned p.g.a. sviktende turisme. I Belize har jeg fisket ett par ganger. I begge tilfellene var dette lodger som lå så enslig til at du ikke hadde andre muligheter enn det lodgen tilbød, og det var fullt guidet fiske. Ikke det at det var dårlig, men det fantes inget reellt DIY alternativ. Men som du skriver, det er andre steder (var du på Ambergris?) hvor man kan få leid seg en båt eller kajakk, og har sjanser på morsomt fiske på egenhånd. Uansett ville jeg annbefale en dag eller to med en guide, særlig hvis man er ukjent med dette fisket.

 

Et annet godt alternativ for DIY fiske er Bahamas. Der har jeg sett mange nordmenn beskrive velykkede opplegg enten til fots eller med leid båt.

 

Med hensyn til hotellpriser i Mexico, er alt relativt. Vi betalte USD90 natten for en suite som lett kunne tatt tre. Traff på en kar som leide rom for USD15, og stort billigere enn det er det vanskelig å finne noe sted.

 

Jeg følger en del fluefiskefora på nettet, og det interessant å notere seg at det er ingen andre som er så opptatt av at fisket skal være bortimot gratis, som nordmenn. Det er liksom ikke ekte sportsfiske hvis det ikke er gratis..... ;D Det må ha sammenheng med hvor billig det er å fiske i Norge.

 

 

Heisann,

Ja må si at jeg er helt grønn på Billfish, men du finner dem neppe på flats'ene nei... Det var ikke som noe alternativ til slike fisk, men til enkelt, billig og morsomt tropisk saltvannsfiske generelt. Belize er mest utbredt å fiske på "innaskjærs artene" du nevnet. Jeg undersøkte ikke Bluewater-fiske, så kan ikke hjelpe deg der dessverre. Må si jeg fikk lyst til å prøve det også.

Ville bare poengtere at om man har basis fluefiskekunnskaper, leier seg en kayak og legger ivei rundt mangrovene vil man få seg en utrolig fiskeopplevelse og garantert få fisk. Noen steder er det mulig å leie en liten bår og dytte seg rundt med en "påle".. Det er langt unna det og å stå på kaia :D I tillegg er prisene på guider (etter: Bone,Permit,Tarpon) pressa der pga sviktende turisme fra USA. Fikk tilbud om en heldagstur for 100 dollar, men satsa heller på han som skulle være den beste på øya og betalte 200 dollar mer :-\ Angrer ikke, da det var et engangstilfelle for min del, og jeg ville ha en perfekt dag(noe det forøvrig  ble)..  Prisene på mat og hotell har også blitt billigere i Belize enn Mexico. Dette skyldes nok mest at utvalget mellom topp og bunn er større. Yucatan-Mexico har jo omtrent ingen budget hoteller lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en del fluefiskefora på nettet, og det interessant å notere seg at det er ingen andre som er så opptatt av at fisket skal være bortimot gratis, som nordmenn. Det er liksom ikke ekte sportsfiske hvis det ikke er gratis..... ;D Det må ha sammenheng med hvor billig det er å fiske i Norge.

 

Hehe. Er vel Allemannsretten som sitter DYPT i oss. Har en følelse av at fluefiske i Norge er mer for "alle" enn i andre land hvor det er for de som har litt tykkere lommebok. Det er vel kanskje derfor man blir litt opptatt av dette.

 

En annen ting er at jeg mener(synes) det er mye mer tilfredstillende å finne ut av ting på egenhånd.. Spotte fisk, finne flue etc.. Men vi er nå engang forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror ikke egentlig fluefiske er mere for "alle" i Norge. Bor selv i USA, og her er fluefiske minst like tilgjengelig som i Norge, ser man bort fra avstandene. Og slik er det i mange andre land også. Man bør vel heller ikke glemme at i Norge har man kanskje verdens høyeste levestandard, og det gjør at alt blir mere for "alle".

 

Det å finne ut av ting på egenhånd har jeg ikke noe problem med. Men, jeg finner ikke opplevelsen noe mindre tilfredstillende ved å søke lærdom gjennom fora som disse, bøker, blader, og selvfølgelig internettet. Å ha en kjentmann vise meg hvordan tingene foregår, blir for meg fort et spørsmål om hvor mye tid jeg har til rådighet. Finner ikke opplevelsen mindre verdig eller sportslig av den grunn.

 

Men som du sier, vi er alle forskjellige.

 

inge

 

 

 

Hehe. Er vel Allemannsretten som sitter DYPT i oss. Har en følelse av at fluefiske i Norge er mer for "alle" enn i andre land hvor det er for de som har litt tykkere lommebok. Det er vel kanskje derfor man blir litt opptatt av dette.

 

En annen ting er at jeg mener(synes) det er mye mer tilfredstillende å finne ut av ting på egenhånd.. Spotte fisk, finne flue etc.. Men vi er nå engang forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Research er som du sier iallefall viktig. Det hever nivået på det man driver med betraktelig. Leste meg heftig opp på diverse nettforaer, stilte spørsmål, fikk svar og leita opp artikler. Følte meg så forberedt som jeg kunne bli og resultatet gav seg også på første kastet, med en 1,5-2kg Bonefish. Sjøørretfisket har også blitt merkbart bedre etter jeg begynte å diskutere fluevalg og fisketeknikk på dette forumet. Nå hører "bomturene" til sjeldenhetene.

 

Så det er iallefall fruktbart å dele historier, ideer, fluer osv..

 

-L

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg følger en del fluefiskefora på nettet, og det interessant å notere seg at det er ingen andre som er så opptatt av at fisket skal være bortimot gratis, som nordmenn. Det er liksom ikke ekte sportsfiske hvis det ikke er gratis..... ;D Det må ha sammenheng med hvor billig det er å fiske i Norge.

 

Hehe. Er vel Allemannsretten som sitter DYPT i oss. Har en følelse av at fluefiske i Norge er mer for "alle" enn i andre land hvor det er for de som har litt tykkere lommebok. Det er vel kanskje derfor man blir litt opptatt av dette.

Jeg har ikke en altfor tjukk lommebok (selv om reisinga kansje kan gi et inntrykk av det) så jeg er opptatt av at ting skal koste så lite som mulig. Kansje du har rett, at det er en norsk ting å ville ha allt gratis, men de fleste fluefiskerne jeg kjenner bruker voldsomt på utstyr og fisketurer, men kansje de jeg henger med er mer hardcore enn de fleste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...