Gå til innhold

Tropisk fiske


Helene

Anbefalte innlegg

Hei! jeg skal feire jula i miniskjørt med familien min på Kapp Verde og tenkte jeg kunne kombinere det med fisketur. I den forbindelse lurte jeg på om noen har noen tips om fiske i så varme strøk? ca 27 grader i vannet ved juletider. Bør vi satse på båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Prøv multefiske fra kaiene, kryr garantert av multe der nede :) Etter ryktene en usedvanlig frisk fighter.

Kan anbefale en dansk film om multefiske, husker desverre ikke helt hva den het, noen som husker?

Men jeg er ikke helt sikker på at det finnes multe der da, er jo ganske langt sør. Men det kan sikkert undersøkes i google ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er der du skal, men kan skrive under på at jeg angret på at jeg kun tok med #7 og intermediate! Jeg var på Kreta i sommer, og disse multesakene svømte opp i noen iskalde breelver der borte; krystallklart vann og kilosmulter som plukket små nymfer nede i gresset på bunnen! Jeg så på dette fra bredden hvor jeg stod med en boks full av digre streamere og 0.28 fortom :rolleyes: Skal se om jeg ikke får tak i noen bilder av dette...var ganske så rått. Hadde en av dem etter på en hareørenymfe jeg tilfeldigvis hadde i boksen, men tok ikke...trolig grunnet kabelen av en fortom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eline  :) ,

 

Litt som å banne i kjærka dette, men når du først er der nede så hadde jeg satt av en dag til Big Game fiske...

Du kan selvfølgelig fiske med flue fra land alle de andre dagene.. ;)

 

Hotellene har som regel kontakt med gode skippere, så hør med hotellet.

 

Eller kan du sjekke f.eks: http://www.marlincapeverde.com/

 

Tenk deg å få på en slik marlin... 8)

 

marlin.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææh skummelt å se for mye på det bildet der! hvilken side er det hentet fra ::)hehe

jeg har bundet noen svære hvite rosa og blå monsterfluer, så da skal jeg prøve noen mindre og. har lagt ned noen kroner i flash nå og det går ikke altfor mange tropefluer på pakken.

Jeg har sett den filmen om multer e gang for lenge siden. Visste ikke at dem befannt seg så langt sør men da skal jeg ha med meg litt forskjellige fluer

stanga jeg tar med er en Scierra HM3 klasse 6 så får vi se om je overlever en marlin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den filmen om multer e gang for lenge siden. Visste ikke at dem befannt seg så langt sør

Ja, tenkte på det jeg også, er ikke sikkert det finns der, men uansett greit å ha med noen små fluer for sikkerhets skyld :) Mener hverttfall å huske at jeg så en del multer på kanariøyene for noen år siden. Middelhavet kryr det hvertfall av de, og kapp verde er jo ikke så langt unna "utløpet" av middelhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masser av multer i tropiske strøk generelt, og om de er av akkurat samme art som det fiskes etter i danmark (eller norge) varierer..

Du får lete etter den her: Cape Verde Mullet: http://www.fishbase.org/summary/speciessummary.php?id=22487

 

Ligner også mye på den vi har i Danmark(og Norge):Tykkleppa Multe: http://www.fishbase.org/summary/Speciessummary.php?id=2499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masser av multer i tropiske strøk generelt, og om de er av akkurat samme art som det fiskes etter i danmark (eller norge) varierer..

Du får lete etter den her: Cape Verde Mullet: http://www.fishbase.org/summary/speciessummary.php?id=22487

 

Ligner også mye på den vi har i Danmark(og Norge):Tykkleppa Multe: http://www.fishbase.org/summary/Speciessummary.php?id=2499

Det står at tykkleppa lever N65* - N12*, Kapp Verde er på 16* så det lover bra :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eline,

 

Hvis jeg var deg ville jeg ikke henge meg for mye opp i hverken multe eller marlin. I dette farvannet må det være en rekke langt mere spennende arter, så som diverse tuna, jacks, dorado, snapper, barracuda, muligens også bonefish. Multe kan du bruke tid på i Norge.

 

Ta med deg fluer i størrelser som du kan greit kaste med 6'er stangen din. M.h.t. mønster er du nødt til å ta med deg noen clousere, verdens mest allsidige saltvannsflue. Lette å binde er de også. Ellers så er det fint med noen små poppere, da mye tropisk fisk liker å ta byttet på overflaten.

 

Hvis du bor i nærheten av en strand, ville jeg stukket ut tidlig om morgenen, og gått stranden, og speidet etter overflateaktivitet. Kan være veldig spennede.

 

Jeg regner med at du har googlet Kapp Verde øyene?

 

Lykke til,

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært gøy å få inn noen nye arter på lista ;)

Vi har snakket med reiseselskap om biggame :rolleyes:  og fiskeguider men det er ikke lagt opp til slikt så vi tenkte å ta det litt som det kommer og se om det går ann å leie noen der.

Hotellet består visst av noen strandhus så sjøen er ikke langt unna. Takk for tips!

 

ja jeg har søkt en del på nettet men tenkte noen av dere på forumet hadde noen interressante erfaringer også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eline.

 

Vet ikke hvilket ståsted du har som fluefisker , men de rådene som vickinge gir høres meget fornuftig ut. Et lite tips fra meg er å ta med seg noe lett utstyr(3'r) hvis du har og utforsk arter som finnes på stranda eller klipper i nærheten. Veldig lett å se seg blind på trofefiskene som blir tredd nedover øra på deg med en gang du skal reise utenlands. Har selv hatt veldig mye morro med nye arter over dammen som ikke blir nevt i store og flotte artikkler fra utlandet. Det blir hva du gjør det til sjøl, men det er min mening. ;) For en nordmann blir selv en liten hissig snapper noe å sammenlikne med det vi har hjemme. :). Hvis du aldri har vært utenlands før, vil du oppdage at selv små fisker av ymse arter fighter mere enn noe du opplever her hjemme. ;)

Håper du får en fin tur ;D

 

Denne kjempet veldig bra på lett utstyr. Det blir hva du gjør det til selv, bare et råd.

post-982-1394985962838_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruk sko hvis du skal "vade" mye. Man kan jo kjøpe seg "flats-boots", men det koster jo mye for noe man får brukt lite. Jeg kjøpte derimot noen billige kajakksko som også er fine til å bruke som vadesko når man sitter i belly e.l. Går derimot helt fint å ofre et par litt eldre sko..  Brukte et par gamle converse sist jeg var i karibien, utmerket! Ha det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om at det finnes fisker med giftpigger osv i varme farvann(også) noen her som vet noe mer o hva jeg bør gjøre for å unngå de?

 

Eline,

Jeg vet ikke hvilke arter som er vanlige i denne delen av Atlanteren, men jeg ville ikke brukt mye energi på å bekymre meg om giftige fisk. Har fisket på en rekke forskjellige steder i tropene, og har aldri hatt et problem. Generelt er det vel forunftig å prøve å unngå å bli stukket av finnestrålene.

 

Men som tidligere beskrevet, ha noe på beina når du er ute å vasser. Ikke så mye p.g.a. faren for giftig fisk, men mere for å unngå å skjære seg på stein, koraler, gamle skjell, etc..

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg bundet en masse gøy! Rosa, rosa, rosa, flash, grønt, blått og andre gilde farger, bl. den største kongereka jeg har sett,den er større enn hånda mi, så dette blir bra :Dhar hørt det er turer med big game fishing stive priser(2000 kr pr dag viss noen lurte på det) men det er nok verdt det hvertfall viss jeg kan ta fluestanga... viss jeg tør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eline,

 

Big game på flue er noe helt annet enn å drive langs stranden. Hvis dere skal fiske med konvensjonelt utstyr, så stiller helt sikkert båten med alt dere trenger. Hvis fluefiske er det dere har i tankene, så er det essensielt at de har egnet utstyr, og ikke minst at de er erfarne med offshore fluefiske. Det siste er ikke minst viktig og ofte et problem. Så hvis fluefiske etter f.eks. sailfish er det dere har i tankene, så sjekk om skipperen har erfaring med dette før dere betaler en masse for ingenting. Men, hvis dere bestemmer dere for å prøve, så ta med deg den kraftikste stangen du har. Det er mange arter du kan finne offshore som er litt enklere å ha med å gjøre, så som dorado og diverse tunaarter.

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er jeg hjemme igjen og her kommer en hutrende rapport av fiske på kapp verde

 

Vi hadde bundet fluer og gått til innkjøp av bonefish kasteline og superfortom så første dagen på øya bar det til strands. Viprøvde å fiske der det var mulig men det viste seg at Sal (øya vi var på) ikke var noen flueparadis, fisken var liten bølgene store ogvinden var sterk. vi bestemte oss for å prøve big game fishing og det gikk bedre, bølgene var på 6-7 m så det gynga heftig i fiskebåten noe samtlige mager ikke var spesiellt begeistra for men dette ble fort glemt da vi etter vibegynteå få fisk. Først var det pappa sin tur med turns største wahoo, så fikk onkelen min på et beist og før han hadde fått den inn kom vi inn i en stim og med ett røska det i alle fire stengene.

det var helt villt! den ene guiden måtte komme og holde meg så jeg ikke ble dradd ut av båten! det ble 8 wahoo og en gullmakrell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme igjen og her kommer en hutrende rapport av fiske på kapp verde

 

Vi hadde bundet fluer og gått til innkjøp av bonefish kasteline og superfortom så første dagen på øya bar det til strands. Viprøvde å fiske der det var mulig men det viste seg at Sal (øya vi var på) ikke var noen flueparadis, fisken var liten bølgene store ogvinden var sterk. vi bestemte oss for å prøve big game fishing og det gikk bedre, bølgene var på 6-7 m så det gynga heftig i fiskebåten noe samtlige mager ikke var spesiellt begeistra for men dette ble fort glemt da vi etter vibegynteå få fisk. Først var det pappa sin tur med turns største wahoo, så fikk onkelen min på et beist og før han hadde fått den inn kom vi inn i en stim og med ett røska det i alle fire stengene.

det var helt villt! den ene guiden måtte komme og holde meg så jeg ikke ble dradd ut av båten! det ble 8 wahoo og en gullmakrell!

 

Se det. 8 wahoo på en dag er meget respektabelt. Har aldri fått wahoo, men den står høyt oppe på ønskelisten, men da på flue. Det er en av de raskeste fisker i havet, etter marlin/sailfish, og skal i følge ryktene være usedvanlig god på bordet. Fikk dere smakt?

 

Også må vi få se noen bilder!!

 

Gratulerer,

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...