Gå til innhold

Trussel mot hovedstadens sportsfiskefjord!


.JB

Anbefalte innlegg

har fulgt med på denne saken siden i går. Utrolig at man tillater skip uten ordentlig navigasjonssystemer inn i norske farvann :(

 

Nå det er sagt så fant jeg avgjørelsen til kapt. om å renne skipet på grunn igjen, for å unngå å gå ned, som god for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad jeg bor på bygda jeg!!

 

Riktignok holdt Alf Bråtasæter på å velte med Cresent`en sin i fjor i Glåmma. Men den skvetten med besin som var igjen på Volvo Penta`n hans hadde nok fisken overlevd  ;D ;D

 

Jager rundt med piggdekk gjør vi også, uten at noen har fått en eneste hostekule pga. svevestøv!!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det bare styrhuset som er over vannet! men det var riktig av han å kjøre den på denne grunna..det måtte han bare, ellers hadde det vært verre..

 

 

Sikkert en riktig avgjørelse. Det viktigste uansett er å unngå lekkasjer, og evt få samlet det raskt opp.

 

mm, den ligger på ca 15-16 meters dyp om den synker helt. jeg mistenker båten skadet seg på aspond øya, helt syd på de grunnene der..for jeg vet han måtte snu og kjøre den på "land"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor har fått folk feil oppfatning av oslofjorden? den er renere nå enn på 70 tallet ;)

det dumpes giftslam i fjorden kansje det har noe å si på folks oppfatning? :rolleyes: De rapportene som sier at det er reint i fjorden vil jeg gjerne se, for det sier ikke de jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor har fått folk feil oppfatning av oslofjorden? den er renere nå enn på 70 tallet ;)

det dumpes giftslam i fjorden kansje det har noe å si på folks oppfatning? :rolleyes: De rapportene som sier at det er reint i fjorden vil jeg gjerne se, for det sier ikke de jeg har lest.

 

ja, men slammet ligger der liksom. om ingen rører opp slammet er det ikke store forurensingene der ute! det vil aldri være reint. sier bare at det var verre på 70 tallet!

 

og all fisk og blåskjell er spiselig i oslofjorden! kjenner noen på jobben som fisket med garn, ikke langt unna slamdepoet. de ble ikke syke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 97 meter lang 5000tonn stor betongklump i oslofjorden blir nok et lite mysterium for fremtidens arkeologer ;D

 

 

 

hehe, blir nok noen store øyner da ja. ;)

 

har selv jobber på større skip i nordsjøen, og har mannskapet gjort det de kan for å hindre oljeutslipp så skal det ikke lekke ut så lenge ikke skipet kommer helt under vann. det er lufterør til oljetanker, brennstofftanker etc. og olje er jo som kjent lettere en vann, dermed flyter det utover ved vannintrengelse.

men nå ser det jo ut som om oljevernet er godt etablert så om det kommer olje ut så blir nok forurensingen begrenset til området lensene ringer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert men jeg har vært en del i området og har kunnet merke forskjeller.

 

hehe, ikke jeg heller eline :) ! men har du merket det på torskebestanden f eks? de beveger seg ikke så mye som ørreten, og blir mer påvirket av slike miljøkatastrofer regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne for et par år siden http://matportalen.no/Emner/Fisk_og_skalldyr_%20fra_%20visse_%20havner_%20og_%20fjorder

La meg si det slik, er ikke noe fisk i Bergensområdet som blir spist av meg ihvertfall  :( Fra vestsiden av Sotra og helt Nord på Askøy kanskje. Og i følge rapporten ser ikke Oslofjorden særlig bra ut heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne for et par år siden http://matportalen.no/Emner/Fisk_og_skalldyr_%20fra_%20visse_%20havner_%20og_%20fjorder

La meg si det slik, er ikke noe fisk i Bergensområdet som blir spist av meg ihvertfall  :( Fra vestsiden av Sotra og helt Nord på Askøy kanskje. Og i følge rapporten ser ikke Oslofjorden særlig bra ut heller :(

 

den er litt gammel, sist vurdert i 2002!  men pcb nivåene er på vei ned i fjorden sier de i rapporten. men lever på fisk frarådes? hvem fa** spiser lever på fisk? haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert men jeg har vært en del i området og har kunnet merke forskjeller.

 

hehe, ikke jeg heller eline :) ! men har du merket det på torskebestanden f eks? de beveger seg ikke så mye som ørreten, og blir mer påvirket av slike miljøkatastrofer regner jeg med?

i vår dro vi rundt fra strand til strand og så ikke en eneste stripe på bunnen(de sandremsene etter børsteark) har etterpå hørt en rapport som slår fast at bestanden plutselig har sunket drastisk,  mange mener dette sammenheng med giftdumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert men jeg har vært en del i området og har kunnet merke forskjeller.

 

hehe, ikke jeg heller eline :) ! men har du merket det på torskebestanden f eks? de beveger seg ikke så mye som ørreten, og blir mer påvirket av slike miljøkatastrofer regner jeg med?

i vår dro vi rundt fra strand til strand og så ikke en eneste stripe på bunnen(de sandremsene etter børsteark) har etterpå hørt en rapport som slår fast at bestanden plutselig har sunket drastisk,  mange mener dette sammenheng med giftdumping.

 

det er ikke bra! hvilken side av fjorden begikk dette på? nordstrand og innover indreoslofj. eller var det i ytre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert men jeg har vært en del i området og har kunnet merke forskjeller.

 

hehe, ikke jeg heller eline :) ! men har du merket det på torskebestanden f eks? de beveger seg ikke så mye som ørreten, og blir mer påvirket av slike miljøkatastrofer regner jeg med?

i vår dro vi rundt fra strand til strand og så ikke en eneste stripe på bunnen(de sandremsene etter børsteark) har etterpå hørt en rapport som slår fast at bestanden plutselig har sunket drastisk,  mange mener dette sammenheng med giftdumping.

 

det er ikke bra! hvilken side av fjorden begikk dette på? nordstrand og innover indreoslofj. eller var det i ytre?

Det var øyene  indre oslofjord. Lindøya, Gressholmen, Langøyene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

i vår dro vi rundt fra strand til strand og så ikke en eneste stripe på bunnen(de sandremsene etter børsteark) har etterpå hørt en rapport som slår fast at bestanden plutselig har sunket drastisk,  mange mener dette sammenheng med giftdumping.

 

Bare for å ha sagt det, sjansen for at "giftdumpingen" skal ha slike effekter på børstemarkpopulasjoner rundt i fjorden og på grundt vann er forsvinnende liten. Det er for det første snakk om en flytting av forurenset grunn fra et sted det er lett tilgjengelig for organismer til et sted det er langt mindre tilgjengelig. Giftdumping høres jo ikke bra ut, men det er strengt tatt ikke det det er snakk om. At det skal kunne være så høye konsentrasjoner av giftstoffer fra disse operasjonene at børstemark dør er rett og slett ikke tilfelle. Det er ikke slik disse stoffene oppfører seg, og heller ikke slike effekter de har. Skjønner at det er nærliggende og enkelt å skylde på mudringen, men man må nok se seg om etter andre forklaringer på variasjoner i børstemarkbestander/aktivitet. Jeg har sett mye børstemark i år jeg, og det kan være svært mange grunner til at både populasjoner og aktiviteten varierer i tid og sted.

 

Oslofjorden er stedvis sterkt forurenset, det skal den ha, men miljøet har blitt mye bedre de siste 30-40 åra. Dette skyldes først og fremst at man har fokus på forurensning og at utslipp er stoppet og renset. Bedre rensing av kloakk er også et viktig moment for fjordens trivsel, men her er det fortsatt en del som kan gjøres. Stoffer med global betydning som PCB er forsåvidt på vei ned globalt og lokale utslipp er stanset for en god stund siden. Fjorden er "trygg" den, men krabber og lever fra oslofjorden vil jeg fraråde folk å spise ja...

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...